تلفن۱۴۱۶-۸۸۴۰ و ۰۹۱۲۶۰۰۸۷۲۰ – ارسال پیامک شبانه روزی ۱۱۱ به شماره همراه ۰۹۱۲۶۰۰۸۷۲۰

پاسخ به سوال قابلیت انعطاف پذیری بالا در چهارچوب و مختصات قرادادهای مشارکت در تولید نفت
قراردادهای «مشارکت در تولید» (PSC) دارای وضعیت بینابینی هستند به نحوی که  ضمن حفظ مالکیت ذخایر نفتی و اعمال حاکمیت دولت، جواز واگذاری فعالیت‌های اجرایی مربوط به استخراج نفت و مدیریت آن به شرکت‌های نفتی اعطا می شود و به این ترتیب، دولت میزبان و شرکت نفتی پس از استخراج و فروش نفت به صورت معقولانه ای سود حاصل از فروش نفت را با یکدیگر تقسیم می‌کنند. بنابراین قرارداد PSC را باید یک قرارداد چند وجهی دانست. دولت میزبان با کمک این قرارداد، به سرمایه‌های خارجی زیادی دست می‌یابد، زیرا مطابق قرارداد مشارکت در تولید، بخش عمده تامین مالی پروژه بر عهده شرکت نفتی بین‌المللی است. از سوی دیگر، شرکت نفتی بین‌المللی مکلف می‌شود تا بهره مالکانه را براساس قرارداد به دولت میزبان پرداخت کند. گاهی شرکت موظف است در کنار و علاوه بر مالیات خود مطابق قوانین مالیاتی کشور، بهره مالکانه را نیز میزبان پرداخت کند. همچنین شرکت نفتی بین‌المللی به عنوان پیمانکار، تمام عملیات اکتشاف، تولید و بهره‌برداری را انجام می‌دهد.

پاسخ به سوال موارد قابل طرح در هیات های موضوع ماده ۱۴۰:

۱-    در صورتیکه متصرف نتواند مدارکی دال بر مالکیت ارائه نماید.

۲-    در صورتیکه در مالکیت و تصرف اشخاص اختلاف باشد.

۳-    در صورتیکه محدوده مورد عمل تحدید حدود نشده باشد.

۴-    در صورتیکه عرصه آن از املاک متعلق به دولت، سازمان ها و نهاد های عمومی یا اوقاف باشد.

 

پاسخ به سوال 

اگر به وکیلی مراجعه می کنید باید به وی اطمینان داشته باشید و در این صورت باید بدون واهمه همه مسائلی را فکر می کنید باید بداند به او می گویید زیرا اگر در موضوعات خود پنهانکاری کنید وی نمی تواند مسأله شما را به درستی تجزیه و تحلیل کرده و روش مناسبی برای آن پیدا کند و لذا به خطا می رود و شما هم ضرر می بینید.

پاسخ به سوال روش قرارداد پیمان بر اساس مبلغ مقطوع:

در این نوع قرارداد که قرارداد با قیمت ثابت نیز نامیده می شود یک قیمت کلی با توجه به مشخصات و ابعاد کامل و نوع کار قبل از انجام تشریفات توافقنامه برآورد و مشخص می گردد و کار بصورت کلی و یکجا با قیمت تعیین شده به پیمانکار واگذار می شود. در این نوع قرارداد لازم است مشخصات و نقشه ها دقیقاً و با جزئیات کامل مشخص گردد.

 

 

 

Rate this page
tell
mobile
telegram
whatsapp