دفتر حقوقی وکیل من :

۸۸۴۰۱۴۱۶ ۹۸۲۱+    و     ۶۰۰۸۷۲۰ ۹۸۹۱۲+

ارائه دهنده خدمات تخصصی حقوقی

 

بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران

بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران

بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران

صلاحیت دادگستری ها در رسیدگی به امور چیست؟

وکیل پایه یک دادگستری ابتدا در مورد صلاحیت و مفهوم آن توضیحاتی می دهد بدین گونه که؛ صلاحیت عبارتست از توانایی و الزام و یا حق و تکلیفی که مراجع قضایی اعم از اداری و قضایی در رسیدگی به دعاوی، شکایات و یا امور بخصوص به حکم قانون دارند. بنابراین مراجع قانونی اعم از اداری، شبه قضایی و یا قضایی به حکم قانون مجاز به رسیدگی به شکایات و دعاوی می باشند ضمن اینکه در صورت ارجاع موضوع به آنآن مکلف به رسیدگی و صدور حکم هستند و این توانایی و الزام به حکم قانون است.
وکیل پایه یک دادگستری صلاحیت دادگاه مدنی خاص را این گونه توضیح می دهد:

مادامی که در محلی دادگاه مدنی خاص تشکیل نشده بود و یا بعد از تشکیل به جهتی منحل شده بود دادگاههای عمومی دادگستری به امور مذکور در ماده فوق رسیدگی می‌کرد ولی دعاوی راجع به اصل نکاح و طلاق به نزدیکترین دادگاه مدنی خاص ارجاع می‌گردید.

صلاحیت دادگاه مدنی بر ۵ مورد می باشد:

۱) دعاوی راجع به نکاح و طلاق و فسخ نکاح و مهر و نفقه زوجه و سایر اشخاص واجب النفقه و حضانت

۲) دعاوی راجع به نسب و وصیت و وقف و ثلث و حبس و تولیت و وصایت

۳) نصب قیم و ناظر و ضم امین و عزل آنها

۴) سایر دعاوی حقوقی به تراضی طرفین و رسیدگی به دعاوی مطالبه اجره‌المثل زوجه پس از طلاق

۵) دادگاههای مدنی خاص می‌توانند در امور جزایی که با دعاوی حقوقی مطروحه در آن دادگاه ارتباط مستقیم پیدا می‌کند رسیدگی نموده حکم مقتضی را طبق مقررات صادر نمایند.

بنابراین مراجع قانونی اعم از اداری، شبه قضایی یا قضایی به حکم قانون مجاز به رسیدگی به شکایات و دعاوی هستند؛ ضمن اینکه در صورت ارجاع موضوع به آنان مکلف به رسیدگی و صدور حکم هستند و این توانایی و الزام به حکم قانون است.

اکنون بهتر است بدانیم اهمیت صلاحیت در چیست؟ صلاحیت از آن جهت اهمیت دارد که برای جلوگیری از هرج و مرج و رسیدگی، تابع قواعد دقیقی شده است و رعایت این قواعد برای اصحاب دعوی و مراجع قضایی تا حدی که با نظم عمومی مربوط بشود، اجباری است و تخطی از آن مجاز نخواهد بود.

همچنین وکیل پایه یک دادگستری در مورد صلاحیت عام نیز توضیحی می دهد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصل ۱۵۹ صلاحیت رسیدگی به دعاوی را به طور کلی در اختیار دادگاه‌های دادگستری گذاشته اما ترتیب اعمال و تقسیم آن میان دادگاه‌ها بر عهده قوانین عادیواگذار شده است تا با توجه به موقعیت و مقتضیات کار به آن عمل کنند دادگاه عمومی در رسیدگی به تمامی امور مدنی، جزایی و امور حسبیه صالح است.

بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران

 

Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp