دفتر حقوقی وکیل من :

۸۸۴۰۱۴۱۶ ۹۸۲۱+    و     ۶۰۰۸۷۲۰ ۹۸۹۱۲+

ارائه دهنده خدمات تخصصی حقوقی

وکیل پایه یک دادگستری تهران

        وکیل پایه یک دادگستری تهران

وکیل پایه یک دادگستری تهران

مفهوم قولنامه و اعتبار آن در دادگاه چیست؟

قولنامه مانند سایر قراردادهائی که طرفین برای انجام تعهدی تنظیم می کنند در دادگاه معتبر است و باید مفاد آن را اجرا کنند. وکیل پایه یک دادگستری در مورد معاملات و قولنامه توضیح می دهد که: قولنامه یک عمل حقوقى حاصل اراده دو طرف است. وکیل پایه یک دادگستری می گوید در ماده ۱۰ قانون مدنی آمده است که قراردادهای خصوصی‌ نسبت‌ به ‌کسانی ‌که ‌آن ‌را منعقد کرده‌اند، در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است‌. مفاهیمی از قبیل قولنامه، بیع‌نامه یا مبایعه‌نامه که در جامعه و در صنف مشاوره معاملات املاک یا اتومبیل مطرح است، با مفاهیم حقوقی که در محاکم و جامعه حقوقی مطرح می‌شود، متفاوت است.

قولنامه مانند سایر قراردادهایی که طرفین برای انجام تعهدی تنظیم می‌کنند، در دادگاه معتبر است و باید مفاد آن را اجرا کنند. به این ترتیب، اگر فروشنده از حضور در دفتر اسناد رسمی و انتقال رسمی ملک به خریدار خودداری کند، خریدار می‌تواند از دادگاه صالح درخواست کند تا او را برای به نام زدن سند در دفترخانه مجبور و ملزم کند. باید مفاد قولنامه را نیز اجرا کنند.

لازم به ذکر است که هر چند قولنامه یکی از ابزار قدیمی معامله در ایران است و اکنون دفاتر اسناد رسمی کار قانونی و رسمی‌کردن‌ آن را به عهده دارند، اما تا این زمان  همچنان اختلافات حقوقی ایجاد‌شده از قولنامه‌ یکی از مهم‌ترین موضوعات پرونده‌های تشکیل‌ شده دردادگاه‌های کشور است. و در صورتی که در مواقع خاص و به علت اقداماتی که ممکن است یکی از طرفین و بیشتر فروشنده مرتکب شود  جنبه حقوقی پیدا می کند.

وکیل پایه یک دادگستری تهران

 

Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp