1442489666456_isna-10.jpg

رئیس سازمان محیط زیست بر اجرای جدی‌تر قوانین و مقررات مربوط به محیط زیست تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، معصومه ابتکار در نشستی با عنوان «حق بر محیط زیست سالم از منظر حقوق بشر» گفت: بی‌تردید بشریت امروزه دو نگرانی دارد که یکی از آنها جنگ و ناامنی است که بیشتر مناطق جهان را فرا گرفته است و دیگری مسئله محیط زیست و تخریب آن است.

وی افزود: محیط زیست میراثی جهانی است یعنی اگر یوزپلنگ آسیایی که تنها در ایران زیست می‌کند منقرض شود بخشی از میراث جهانی از بین رفته است.

معاون رییس جمهور با اشاره به شرکت حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در اجلاس اهداف توسعه پایدار در نیویورک، اظهار داشت: در این اجلاس 17 محور مطرح شد که مهم‌ترین موضوعات آن بحث توسعه و توسعه پایدار بود. چرا که امروزه نمی‌توانیم لفظ توسعه را به تنهایی و بدون صفت پایدار به کار ببریم.

رئیس سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: امروزه کشور مشکلات زیادی در حوزه محیط زیست دارد که بخشی از آن به سوءمدیریت و بخشی دیگر روند گرمایش کره زمین و خشکسالی است که تنش زیادی را برای منابع آب و خاک ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد:‌ بی‌توجهی در سالیان گذشته باعث بحران‌های زیست محیطی شدیدتر شده است که این موضوع را می‌توان در هجوم گردوغبار در تهران و اهواز که حتی شهر را در ساعاتی به تعطیلی می‌کشاند مشاهده کرد.

ابتکار خاطرنشان کرد:‌ مشکلات زیست محیطی از جمله گردوغبار آسیب زیادی به اقتصاد، کشاورزی و منابع طبیعی می‌زند که این آسیب‌ها علاوه بر آسیب‌هایی است که افراد از مشکلات زیست محیطی تحمل می‌کنند.

رئیس سازمان محیط زیست تأکید کرد: شرایطی که اکنون در بحران آب داریم بیشترین مشکلات را برای کشاورزی ایجاد کرده است و به نظر می‌رسد باید قبل از اینکه به راهکارهای حقوقی و قضایی بپردازیم بر روی اصلاح سیاست‌ها کار کنیم.

وی تدوین برنامه ششم را نقطه امیدی در این راه دانست و افزود: یکی از محورهای اصلی در برنامه ششم موضوع آب و محیط زیست است.

ابتکار بر لزوم آموزش همگانی تأکید کرد و گفت:‌ امروزه در کتاب‌های آموزش و پرورش و موضوع هنر اقداماتی در راستای فرهنگ‌سازی صورت گرفته است. برای مثال جشنواره فیلم سبز پس از مدتی رخوت دوباره به راه افتاده است.

رئیس سازمان محیط زیست از جریان‌سازی مناسب در بین ورزشکاران و جوانان در خصوص محیط زیست خبر داد و گفت: علاوه بر ثبت نقش یوزپلنگ بر روی لباس تیم ملی فوتبال 50 فدراسیون دیگر نیز اعلام کرده‌اند که حاضرند از گونه‌های در معرض خطر حمایت کنند.

وی بر اجرای جدی‌تر قوانین و مقررات مربوط به محیط زیست تأکید کرد و گفت: ارزیابی زیست محیطی قوانینی مشخص دارد و چنانچه درست اعمال شود از محیط زیست حمایت می‌شود.

ابتکار احداث سد سیوند و گتوند را از اقدامات بدون ارزیابی برشمرد که اکنون به بحران تبدیل شده است و آب شیرین رودخانه کرخه را تبدیل به آب شور می‌کند و مدت‌ها است با تیمی از کارشناسان برجسته داخلی و خارجی به دنبال حل این معضل هستیم و هنوز به نتیجه‌ای دست پیدا نکرده‌ایم.

رئیس سازمان محیط زیست تأکید کرد: تلاش می‌کنیم در بخش‌های مختلف هماهنگی‌ها را افزوده و اراده برای جریان‌سازی زیست محیطی در دولت را ایجاد و تقویت کنیم و خوشبختانه از هفدهم اسفند سال گذشته که رهبری سخنان ارزشمندی در خصوص محیط زیست داشتند دستگاه‌هایی مثل قوه قضاییه همکاری بسیار خوبی را با ما آغاز کردند.

وی از پلمب 16 واحد آلاینده شن و ماسه که در شهر تهران ایجاد گردوغبار می‌کرد خبر داد و گفت:‌ علاوه بر این 16 واحد کار، 4واحد متوقف و با 2 واحد آلاینده دیگر مذاکره‌ کرده‌ایم.

ابتکار خاطرنشان کرد: کشفیاتی نیز در استان‌های جنوبی داشته‌ایم به نحوی که در بوشهر بزرگترین باند قاچاق پرندگان شکاری را متلاشی کردیم و برخورد قضایی با آنها صورت گرفت.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: در استان البرز نیز یکی از شهرک‌های صنعتی را که آلودگی‌های زیادی در استان البرز ایجاد می‌کرد را با برخورد قضایی وادار کردیم تا مشکل چند ساله خود را حل کند.

وی گفت: موردی در اجرای حکم در پناهگاه حیات‌وحش میان‌کاله در استان مازندران داشتیم تا قلع و قمع صورت گیرد ولی یک مقام متعرض ما شد و کار را نیمه‌تمام گذاشت و همین‌طور که می‌بینید فشارها بر روی سازمان محیط زیست بسیار زیاد است.

ابتکار خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته تخلفات زیادی صورت گرفته و مماشات زیاده بوده است و افرادی می‌خواهند مانند گذشته کار خویش را پیش ببرند و در هر صورت مقابله با این گونه افراد یک کارزار تمام عیار است ولی ما به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست در پایان گفت: بعضی مواقع اخبار خوبی نیز به گوش می‌رسد چنانچه واحد آلاینده در سال‌های گذشته علیه محیط زیست شکایت و مدیر سازمان را محکوم کرده بود چرا که در آن زمان دستگاهی مخصوص برای احراز آلودگی این واحد آلاینده وجود نداشت ولی امروز دیدم که 2 تن از وکلای این واحد آلاینده اعلام کرده‌اند که می‌خواهند موضوع را با مصالحه به پایان ببرند.

انتهای پیام

Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp