تفاوت این نوع طلاق با طلاق یک طرفه در این است که در طلاق یک طرفه از زن یا طلاق یک طرفه از مرد یکی از طرفین راضی به طلاق است و طرف دیگر قصد ندارد. طلاق به هر دلیلی در ادامه مقاله به طور کامل در مورد تمامی موارد مهم در طلاق توافقی از جمله شرایط و مراحل طلاق توافقی، اسناد و مدت طلاق صحبت خواهیم کرد. پس اگر سوالی در مورد چگونگی طلاق دارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

طلاق آخرین راه حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از تصمیم جدی برای طلاق با یک مشاور خانواده مشورت کنید. اگر تصمیم شما قطعی باشد، همکاران ما در دادسو شما را راهنمایی خواهند کرد.

شرایط طلاق توافقی چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، اولین و مهمترین شرط در طلاق توافقی، رضایت طرفین به طلاق است. برای انجام این نوع طلاق زوجین می توانند با یا بدون کمک وکیل طلاق خود را انجام دهند. چه از وکیل طلاق توافقی بگیرند و چه خود قصد انجام کار را داشته باشند، باید در مورد مسائل مشترک بین خود به توافق برسند.

از جمله این مسائل باید به مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و مالکیت اموالی که پس از ازدواج با هم خریداری شده اند، اشاره کرد. تقسیم اموال پس از طلاق نیز ممکن است بین زوجین توافق شود. در مورد مهریه و نفقه نیز باید مشخص شود که آیا عموماً برای دریافت حقوق و حقوق مالی منظور شده است یا اعطای آن. اگر قرار است آنها را دریافت کنید، چقدر باید پرداخت کنید؟

در مورد حضانت طفل نیز باید شرط شود که طفل تا چند سالگی نزد پدر و مادر بماند. اگر حضانت تمام وقت کودک با یکی از والدین باشد، باید در مورد ملاقات والدین دیگر توافق شود.

مراحل طلاق توافقی

برای طلاق توافقی چه باید کرد؟ چه موضوعاتی مورد بحث قرار می گیرد؟ قبلا در مقاله مراحل طلاق توافقی مراحل طلاق توافقی را به طور کامل توضیح دادیم اما در ادامه مراحل طلاق توافقی را به اختصار بیان می کنیم.

_توافق طرفین در اموری از قبیل نفقه، مهریه و حضانت طفل که قابل احترام و قبول دادگاه است.
_ثبت نام در سامانه تصمیم گیری و ثبت اطلاعات زوجین سپس غربالگری
_شرکت در جلسات مشاوره و اخذ گواهی عدم سقط طلاق
_تقدیم دادخواست طلاق توافقی
_احراز حاملگی یا عدم حاملگی زوجه که طبق اقرار در دادگاه پذیرفته می شود ولی در صورت صدور حکم طلاق در دفترخانه انجام آزمایشات پزشکی لازم است. در صورت اثبات باکرگی یا یائسگی زوجه نیازی به دریافت این گواهی نیست.
_حضور در جلسات متعدد دادگاه
_اخذ گواهی عدم امکان سازش
_جهت صدور شناسنامه و مهر صیغه به دفتر طلاق مراجعه نمایید

طلاق با توافق با وکیل

اگر قصد شرکت در جلسات مشاوره، غربالگری و دادگاه را ندارید و می خواهید امور طلاق شما در کمترین زمان ممکن انجام شود، پیشنهاد ما به شما این است که از وکیل خانواده استفاده کنید. برای طلاق توافقی با کمک وکیل ابتدا باید وکیل مورد نظر خود را پیدا کنید. توافقات خود را به صورت کتبی به آنها ارائه دهید تا برای شما وکالت نامه تنظیم شود.

البته در این مرحله حتی نیازی به حضور در دفتر وکالت نیست و می توانید از طریق سامانه ثنا وکالت و قرارداد الکترونیکی را امضا کنید. با توجه به تجربه وکیلی که دارید در هیچ یک از مراحل نیازی به حضور شما نیست. البته بهتر است در این مورد تصمیم درستی بگیرند زیرا برگه عدم امکان سازش را دریافت می کنند و بسته به حدود اختیارات خود می توانند حتی برای صدور حکم طلاق در دفتر طلاق حاضر شوند. حق الزحمه وکیل طلاق توافقی با توجه به توافقات و مدت و تعداد جلسات تعیین می شود.

وکیل طلاق توافقی یکی از مهمترین عوامل در به نتیجه رسیدن هرچه بهتر یک پرونده طلاق توافقی می باشد. گروه وکیل من با دارا بودن کادری مجرب و با تجربه می تواند در پرونده های طلاق توافقی به شما یاری رسانده و به روند پرونده شما سرعت ببخشد. در ادامه توضیحاتی در زمینه موارد مختلف طلاق توافقی برای شما بیان خواهیم نمود تا اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست آورید.

طلاق توافقی به چه صورت است – مدارک، مراحل و هزینه

در طلاق توافقی معمولا زن و شوهر در صورت داشتن اولاد (فرزند) مشترک حضانت اولاد و پس از توافق در مسائل مربوط به زندگی مشترک از جمله مهریه،جهیزیه ، نفقه ، و … برای انجام طلاق توافقی اقدام میکنند. در زمانی که زن و شوهر متقاضی طلاق توافقی باشند میتوانند اقدام به اخذ وکیل نمایند.

مقدار نفقه‌ای که در طلاق توافقی باید پرداخت شود چقدر است؟

نفقه عبارتست از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن. البسه. غذا. اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و هر آنچه را به صورت عادت یا احتیاج لازمه زندگی وی باشد که میزان نفقه بر اساس شئونات اجتماعی و خانوادگی زوجه توسط دادگاه تعیین خواهد شد و مرد تحت هر شرایطی مکلف به پرداخت آن به زن میباشد.

گر چه در قانون مدنی و کیفری ایران نسبت به پرداخت نفقه تاکید بسیاری شده است تا به این وسیله مردان ملزم به پرداخت حق و حقوق شرعی و قانونی همسر خود باشند اما در مواردی نیز به آنها اجازه داده شده است که از پرداخت آن خودداری کنند و مهمترین چراغ سبز قانون مدنی برای ندادن نفقه به زن ماده ۱۱۰۸ ق. م است که میگوید هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناء کند مستحق نفقه نخواهد بود. زن و مرد میتوانند با یکدیگر توافق نمایند که مبلغی به عنوان نفقه تا پایان زمان عده زن (سه ماه و ده روز) به زن پرداخت شود و در این توافق وکیل طلاق توافقی بسیار می تواند به دوطرف کمک کند.

لازم به ذکر است در صورتیکه زن باکره باشد عده نخواهد داشت.

تکلیف مهریه در طلاق توافقی چه می شود؟

مهریه به مالی گفته می شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح به زوجه خود می پردازد یا مکلف به پرداخت می شود.

می‏توان مهریه را بعنوان یک پشتوانه اجتماعی برای زن محسوب کرد زیرا در صورت جدایی زن و مرد، زن متحمل خسارت بیشتری می‏شود زیرا مرد طبق استعداد خاص بدنی معمولاً در اجتماع نفوذ و تسلط بیشتری دارد و همچنین مردان برای انتخاب همسر مجدد امکانات بیشتری دارند ولی زنان بیوه با از دست رفتن سرمایه جوانی و زیبایی امکاناتشان برای انتخاب همسر جدید کمتر است مهریه چیزی به عنوان جبران خسارت برای زن و وسیله‏ای برای تأمین زندگی آینده اوست.

زن و مرد میتوانند در ضمن طلاق توافقی شرط نمایند که طلاق توافقی در قبال بذل کل مهریه باشد و یا طلاق توافقی در قبال نیمی از مهریه باشد و یا حتی مرد میتواند با اختیار خود تمامی مهریه را به زن پرداخت نماید. در هر حال در این سه حالت زن و مرد میتوانند با هم توافق نمایند و در این توافق وکیل طلاق توافقی می تواند کمک خوبی باشد.

جهیزیه زن قابل استرداد است

جهیزیه ای که زن به خانه شوهر میاورد به معنای انصراف زن از مالکیت یا شریک ساختن مرد در آن نیست بلکه مرد می‌تواند از منافع آن با اجازه زن استفاده کند که براساس قانون جهیزیه نوعی «اباحه تصرف» است و هیچ حقی را برای شوهر ایجاد نمی‌کند چرا که زن می‌تواند جهیزیه را به دیگری هم انتقال دهد.

دعوی استرداد جهیزیه همانند هر دعوی حقوقی دیگر نیاز به اثبات بردن و تحویل جهیزیه به منزل داماد و بقای آن از طرف مدعی دارد و باید به یکی از طرق ادله اثبات دعوا، وجود حق ثابت شود.

معمولاً مشکل از آنجایی آغاز می شود که لیست جهیزیه موسوم به “سیاهه” وجود نداشته باشد زیرا در نزد بیشتر خانواده ها گرفتن رسید از زوج هنگام بردن جهیزیه بی اعتمادی به وی در اوایل ازدواج تلقی می شود.

در صورتیکه طلاق توافقی باشد زن میتواند جهیزیه خود را مسترد کند و اگر هم وسایلی را خریداری کرده باشد میتواند با توافق زوج مقداری از آنها را در منزل زوج باقی بگذارد و یا نیمی از آن را مسترد کند. بهتر است بدانید در کلیه توافقات بین زوجین وکیل طلاق توافقی می تواند کمک زیادی نماید.

حضانت فرزندان با پدر یا مادر است؟

برای حضانت و نگهداری طفل که پدر و مادر او از یکدیگر جدا شده‌اند، مادر تا ۷ سالگی (پسر یا دختر فرقی ندارد) اولویت دارد و پس از آن حضانت با پدر است (دختر تا پایان سن ۹ سالگی و پسر تا پایان سن ۱۵۵ سالگی) حضانت و نگهداری از فرزند امری است که بر اساس مصالح عمومی و نیاز طبیعی فرزندان تنظیم شده است؛ یعنی پس از جدایی در زمانى که فرزند نیاز بیشترى به مادر دارد، اولویت نگهدارى فرزند به او داده شده و در عین حال در همین مدت، تأمین هزینه زندگى کودک برعهده پدر است.

اما پس از طی این دوران (بعد از ۷ سالگی ) حضانت فرزند به پدر داده خواهد شد مگر اینکه عدم صلاحیت پدر اثبات شود.

در صورت فوت یکی از ابوین، حضانت کودک (صغیر یا محجور) با والدی که زنده است خواهد بود. هرچند متوفی پدر طفل بوده و برای او قیم معین کرده ‌باشد. مثلاً با فوت پدر، حضانت طفل با مادر است؛ نه پدربزرگ طفل. حضانت فرزندانی که پدرشان فوت شده با مادر آنها است؛ مگر آنکه دادگاه به تقاضای ولی قهری یا دادسـتان، اعطای حضانت به مادر را خلاف مصلحت فرزند تشخیص دهد.

حضانت یکی از موارد مهم در طلاق است که وکیل طلاق توافقی در توافق بین زوجین در این مورد بسیار موثر است. در زمان طلاق توافقی زن و مرد میتوانند شرط کنند که مثلا حضانت دختر ۸ ساله با مادر باشد که پدر باید وکالتی در این مورد به زن بدهد و یا مرد شرط کند که قصد نگهداری فرزند پسر ۱۰ ساله را ندارد و به شرط دادن حضانت پسر به مادر طلاق توافقی بگیرند.

اجرت المثل در صورتیکه طلاق توافقی باشد به زن تعلق میگیرد؟

اجرت‌المثل در طول شرط مالی ضمن عقد در مورد کارهای زوجه در امر خانه‌داری و نیز در طول اجرت‌المسمی است.

یعنی اگر زوجه در امور خانه‌داری، شرط ضمن عقد داشته باشد، نوبت به اجرت‌المثل نمی‌رسد. زوجه نباید قصد تبرع داشته باشد؛ چرا که اگر در انجام کارهای خانه‌داری از ابتدا قصد و نیت تبرع و به اصطلاح رایگان داشته باشد، نمی‌تواند اجرت‌المثل ایام زوجیت را بگیرد.

درخواست طلاق نباید از سوی زوجه باشد و لازم است که شوهر قصد طلاق داشته باشد. البته اگر تقاضای طلاق که از سوی زوج شده است، ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتار زوجه باشد، در این صورت نیز اجرت‌المثل به او تعلق نمی‌گیرد.

چنانچه زوجه کارهایی را که شرعا بر عهده وی نبوده، به دستور زوج و با نداشتن قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت‌المثل کارهای انجام‌ گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می‌کند.

در نحله دادگاه با توجه به وضع مالی زوج و زحمات زوجه مبلغی را به عنوان نحله تعیین می کند که به زوجه بپردازد و در نحله نیازی به تعیین کارشناس نیست و قاضی باید راجع به وضعیت مالی زوج تحقیق و با توجه به زحمات زن مبلغ متناسبی بابت نحله معین کند. زن و مرد میتوانند توافق نمایند که مرد مبلغی به عنوان اجرت المثل ایام زندگی به زن پرداخت نماید که البته به طور معمول در طلاق توافقی زوجه نسبت به اجرت المثل توقعی ندارد.

نفقه فرزند را چه کسی باید پرداخت کند؟

پرداخت نفقه فرزندان بر عهده پدر خواهد بود و در صورتیکه پدر از پرداخت نفقه فرزندان امتناع نماید مجازات حبس در انتظار او میباشد.

بنابراین در زمان طلاق توافقی پدر میتواند شرط کند که در قبال طلاق توافقی و دادن حضانت فرزند به مادر دیگر وظیفه ای در خصوص پرداخت نفقه به فرزند نداشته باشد و هزینه نگهداری از فرزند بر عهده مادر باشد.

نحوه ملاقات فرزند چگونه است؟

در زمانیکه حضانت فرزند با مادر باشد پدر حق ملاقات با فرزند را خواهد داشت و بلعکس در زمانیکه حضانت فرزند با پدر است مادر حق ملاقات خواهد داشت.

لذا در زمان طلاق توافقی زن و مرد میتوانند در خصوص ساعت ملاقات با فرزند و تعداد روزهای ملاقات در هفته با یکدیگر توافق نمایند مثلا زن عنوان کند که مرد در روزهای یکشنبه و سه شنبه در ساعت ۹ تا ۱۱ میتواند فرزند خود را ملاقات نماید.

وضعیت حمل و باکره بودن چگونه مشخص میشود؟

در صورتیکه زن باکره باشد در توافقات اقرار به باکره بودن خواهد کرد و در زمانیکه قصد اجرای صیغه طلاق را دارند باید به پزشکی قانونی مراجعه کرده و گواهی سلامت بکارت بگیرد.

در صورتیکه به کمک وکیل طلاق توافقی مشخص شود زن باکره نباشد و باردار نیز نباشد در توافقات زن اقرار به عدم باردار بودن خواهد کرد و برای اجرای صیغه طلاق ارائه گواهی عدم بارداری الزامی خواهد بود. در صورتیکه زن باکره باشد میتوانند بعد از ثبت طلاق برای حذف نام همسر سابق از شناسنامه خود اقدام نمایند.

وکیل طلاق توافقی

وکیل طلاق توافقی

وکیل طلاق توافقی

ارائه دهنده خدمات تخصصی حقوقی

درهر ساعت از شبانه روز میتوانید عدد ۱۱۱ را به شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲  پیامک فرمایید تا همکاران را از نیاز حقوقی خود مطلع فرمایید.

تلفن دفتر تهران: ۸۸۴۰۱۴۱۶ ۰۲۱

صرفنظر از آنکه توصیه وکیل من، اخذ مشاوره و خدمات حقوقی در همه امور به منظور حفظ حقوق اشخاص و جلوگیری از بروز اختلافات می­باشد، تیم دعاوی وکیل من با داشتن علم و تخصص و تجربه لازم و کافی از قوانین و رویه­های قضایی و همچنین شناخت و ارتباط موثر و به روز با مراجع و مراکز قضایی با تأکید بر اخلاق حرفه­ای به حفظ حقوق موکلین و دفاع از منافع آنان می­پردازد و تیم داوری وکیل من نیز به داشتن تجربه و تخصص لازم و آشنایی با مراکز داوری داخلی و بین­ المللی و تسلط بر رویه ­های موجود در این مراجع ،امادگی ارائه خدمات تخصصی داوری را دارد.

وکیل طلاق توافقی

پرسش وکیل طلاق توافقی : طلاق توافقی چیست؟
پاسخ وکیل طلاق توافقی :طلاق توافقی بدین شکل است که زوج و زوجه پس از ینکه ادامه زندگی مشترک را به صلاح تشخیص ندادند با تنظیم دادخواستی مشترک، ممضی به امضاء هر دونفر ،با قید کلمه «طلاق توافقی » در ستون تعیین خواسته از دادگاه محترم تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش به صورت توافقی می نمایند .معمولا قاعده بر این است که نام زوج و زوجه با هم در ستون خواهان نوشته می شود همچنین روال بر این است که توافقات به عمل آمده از حیث مهریه و نفقه و در صورت داشتن بچه،حضانت وی و نیز حق و حقوقات زوجه و غیره نیز در متن دادخواست نوشته خواهد شد .علی القاعده با توجه به توافق زوجین د ر خصوص طلاق توافقی از حیث صدور حکم مدت زمان زیادی طول نخواهد کشید که دادگاه محترم ضمن جلب نظر داور به منظور اصلاح ذات البین و عدم موفقیت ایشان در این خصوص اقدم به صدور حکم خواهد نمود.طلاق توافقی مصداق بارز رعایت قاعده« امساک به معروف یا تصریح به احسان می باشد» . یعنی اینکه یا باید به صورت عرف و معمول زندگی عادی را ادامه داد در غیر این صورت زوجین بدون ایجاد زحمت و مزاحمتی برای یکدیگر از هم جداشوند.
پرسش وکیل طلاق توافقی : چند نوع وکالت داریم؟
۱ـ وکیل قراردادی ـ وکالتی را می گویند که اشخاص شخصاً وکیل خود را انتخاب می نمایند.
۲ـ وکیل معاضدتی ـ به وکیلی گفته می شود که شخص خود آن وکیل را انتخاب نمی کند بلکه بعلت نداشتن توانائی مالی جهت گرفتن وکیل به کانون وکلا مراجعه و کانون وکلا نیز با توجه به اصل ۳۵ قانون اساسی و ماده ۴۴ قانون وکالت پس از بررسی در صورت احراز شرط عدم تمکن مالی چنانچه دعوای مذکور با اساس و مربوط به شخص تقاضا کننده باشد، قانون را مکلّف به معرفی وکیل معاضدتی نموده است و وکلا نیز مکلّفند هر سال در ۳ دعوای حقوقی به عنوان معاضدت قبول وکالت نمایند که در این صورت افراد معرفی شده از پرداخت حق الوکاله معاف می باشند.
۳٫ وکیل تسخیری ـ در جرائمی که مجازات آنها حسب قانون، قصاص نفس، اعدام، رجم و حبس ابد می باشد چنانچه متهم شخصاً وکیلی معرفی ننماید، تعیین وکیل از طرف دادگاه رسیدگی کننده، الزامی است، که به چنین وکیلی وکیل تسخیری می گویند.

پرسش وکیل طلاق توافقی :چگونه میشود در تهران وکلای حرفه ای را پیدا کرد؟
پاسخ وکیل طلاق توافقی : سایت حقوقی وکیل من در تهران ارائه دهنده هرگونه خدمات حقوقی در خارج و داخل با کادری مجرب متشکل از وکلای مخصوص با تحصیلات دانشگاهی بالا و همچنین وکلای نخبه و متخصصان ماهر در امر حقوقی آماده همکاری است. داشتن تعامل و همکاری با سایر وکلا در سراسر جهان مارا قادر به ارائه خدمات منحصر به فردی کرده است.

بهترین وکیل طلاق توافقی

طلاق توافقی

وکیل

چنانچه در جلسه رسیدگی دادگاه، زوجین متفقاً درخواست طلاق خُلع را بنمایند و زوج حاضر باشد برای اجرای صیغه طلاق به زوجه وکالت بلاعزل بدهد، دادگاه نیز در متن حکم گواهی عدم امکان سازش، ضمن عقد خارج لازم از سوی زوج به زوجه وکالت بلاعزل می‏دهد که برای اجرای صیغه طلاق به یکی از دفاتر طلاق مراجعه و خود را به طلاق خلعی مطلقه نماید. و این امر مانع از پشیمانی زوج خواهد بود و در غیر این صورت طرفین در هنگام اجرای صیغه طلاق باید هر دو در دفتر ازدواج و طلاق حضور داشته باشند.  اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که درصورتی که زوجه بخواهد طلاق از نوع خلعی باشد می‌‏بایست با توافقی که با زوج نموده مبلغی ولو اندک مثلاً پنج هزار تومان به شوهر بدهد . در نهایت دادگاه طبق آیین‏نامه اجرایی تبصره یک ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق»، هر یک از طرفین را مکلف می‏نماید که ظرف ۲۰ روز یک داور را از میان اقارب خود معرفی نمایند. البته در صورت موافقت ریاست محترم دادگاه هر دوی آنها می‏توانند یک شخص را به عنوان داور انتخاب و معرفی نمایند و در صورت امتناع یا عدم توانایی هر یک از زوجین نسبت به معرفی داور، دادگاه رأسا از بین افراد دیگر که واجد شرایط مربوطه باشند، داور را تعیین خواهد کرد.  داوران می‌‏بایست زن و شوهر را دعوت و حداقل در دو جلسه با مذاکره و نصیحت آنها را به رفع اختلاف و سازش و ادامه زندگی مشترک تشویق نمایند و در مدتی که دادگاه تعیین کرده نظر خود را نسبت به امکان یا عدم امکان سازش به دادگاه تسلیم نمایند و سپس ریاست محترم دادگاه با توجه به نظر داوران و صحبت‌هایی که خود با زوجین نموده و صورت‏جلسات تنظیمی و دیگر شواهد و قرائن و امارات تصمیم به صدور حکم طلاق خواهد گرفت. حکم مربوط به درخواست طلاق توافقی معمولاً سریعتر صادر می‏شود. و از آنجا که محاکم با الهام از ماده ۲۱ قانون حمایت خانواده، مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش را سه ماه از تاریخ صدور حکم، تعیین می‏نمایند. و اگر زوجین در مدت این ۳ ماه برای اجرای حکم طلاق اقدام ننماید مهلت اجرای رای منقضی می‌شود. نکاتی که در خصوص طلاق توافقی اگر هر یک از زوجین در طلاق توافقی حق حضانت فرزندان را به دیگری واگذار کند، بعدها می‌‏تواند از این امر عدول نماید زیرا حضانت، هم حق و هم تکلیف والدین است.  پس همان طور که پدر یا مادر حق حضانت یعنی نگاهداری اطفال را در سنینی از زندگی آنها دارند، نسبت به آنها تکلیف هم دارند و تکلیف را نمی‌‏توان از خود ساقط کرد. به عبارت دیگر پدر یا مادر نمی‌‏تواند حق فرزند را ساقط کند. و در صورت پشیمانی حتی بعد از طلاق می‌توانند مجدداً به دادگاه مراجعه نموده و طی دادخواستی حضانت فرزندان را درخواست نماید.

در مجموع به نظر می‌رسد که طلاق توافقی با توجه نواقص قانونی و اجرایی سیستم قضایی در حال حاضر بهترین گزینه و راه حل برای زوجینی است که قصد جدایی و خاتمه دادن به رابطه زوجیت را دارند و وکیل طلاق توافقی در این راه می تواند به شما یاری رساند.

4.6/5 - (107 امتیاز)
tell
mobile
telegram
whatsapp