وکیل پایه یک دادگستری کیست؟ بهترین وکیل حقوقی پایه یک چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ تفاوت وکیل پایه یک و وکیل پایه دو چیست؟ چرا اغلب مردم دوست دارند پرونده های خود را به وکیل دادگستری بسپارند؟ وکیل پایه یک چیزی است که این روز ها اغلب مردم برای رسیدگی به پرونده های حقوقی خود آن را جستجو می کنند، اما حتما برای شما سوال خواهد شد که وکیل پایه یک چه خصوصیاتی دارد که این چنین توجه مردم را به خود جلب کرده است و در اغلب کشور ها بازار گرمی دارد. وکیل پایه یک دادگستری فردی است که در دانشگاه موفق به کسب مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد رشته حقوق گردیده است و در آزمون کانون وکلای دادگستری شرکت کرده و امتیاز خوبی را کسب نموده است، وکیل پایه یک باید به مدت ۱۸ ماه دوره کارآموزی وکالت را سپری کند تا بتواند پروانه وکالت کسب نماید. بعد از سپری کردن این مراحل وکلای پایه یک در جلسه ی تحلیف شرکت کرده تا مراسم سوگند نامه را اجرا کنند، حال ما در این نوشته قصد داریم به تمامی سوالاتی که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم بپردازیم و شما را برای انتخاب بهترین وکیل پایه یک یاری کنیم.

وکیل پایه یک

وکیل پایه یک دادگستری چه کسی است؟

همان طور که اشاره کردیم وکیل پایه یک دادگستری باید لیسانس یا فوق لیسانس رشته حقوق یا فقه داشته باشد و بعد آن در دو آزمون کتبی و مصاحبه کانون وکلا شرکت نماید، در این آزمون رقابت بسیار دشوار و سنگینی حاکم است که وکیل باید بتواند در آن ها امتیاز بالایی را کسب کند. آزمون کانون وکلا ی دادگستری در سال تنها یک بار برگزار می شود. وکیل پایه یک از ویژگی های برجسته تری نسبت به دیگر وکلا برخوردار می باشد، وکلای پایه یک باید در همه امور حقوقی از ادعای ثبت اختراع گرفته تا تهیه یک پیش نویس ساده مهارت داشته باشند، وکیل خبره پایه یک توانایی بسیار بالایی در دفاع از اتهامات وارده بر موکل خود دارد، او دوره های مربوط به قانون را گذرانده و از همین رو به وکیل پایه یک قانوندان نیز می گویند. در پاسخ به پرسش به چه کس وکیل پایه یک می گویند باید گفت وکیل پایه یک دادگستری به عنوان یک نماینده رسمی در دادگاه های عالی از موکل خود سخن می گوید و از وی دفاع می کند که برای ایفای درست این وظیفه باید از علم گسترده ای از قانون و مهارت های سطح بالای تحقیقاتی و بررسی حقوقی برخوردار باشد. در بسیاری از کشورهای پیشرفته مانند ایالات متحده و بریتانیا مشاوران حقوقی را که به صورت آکادمیک دوره های آموزش دیده اند وکیل پایه یک دادگستری می نامند. به عنوان مثال در بریتانیا به وکیلی که در دفتر وکالت مشغول به کار است ولی گاهی در دادگاه ها نیز فعالیت می کند، وکیل دادگستری می گویند. در اغلب کشور ها وکلا کارهای خود را در محاکمات دادگاهی از جانب مردم انجام می دهند، وکیل پایه یک برای وکلا کلمه ای حقوقی و کاملا رسمی می باشد که در دادگاه ها به نمایندگی از مردم حضور می یابند. البته در برخی از کشورها مانند ایالات متحده وکیل پایه یک را مشاور حقوقی می خوانند که چنین فردی گاهی در صورت نیاز به عنوان وکیل رسمی در سخنرانی های رسمی و مراجعات حقوقی حضور می یابد.

بد نیست بدانید در ایران و برخی از کشورها برای شغل وکالت دادگستری به خصوص وکالت پایه یک علاوه بر برخورداری از تحصیلات دانشگاهی حقوقی و مرتبط، نیاز به دریافت مجوز های مورد نیاز و سپری کردن دوره های کارآموزی در کانون وکلا می باشد. وکالت در واقع نوعی عقد است که میان وکیل و موکل تنظیم می شود و به جای موکل به مورد وکالت می پردازد. فراموش نکنید اختیارات وکیل پایه یک محدود به چیزی است که موکل برای او تعیین می کند.

چرا به وکیل پایه یک نیاز داریم؟

همه افراد بعد از رسیدن به سن رشد اهلیت حقوقی می یابند و می توانند برای هر کار حقوقی اقدام نمایند، در نتیجه قصد افراد و اهمیت آن ها در انجام امور قراردادی طرفین دعوا کفایت می کند به گونه ای که آثار توافق حقوقی برای آن ها کاملا روشن خواهد بود، در نتیجه احتیاط امر برای انجام برخی از امور که به مشورت نیاز دارد لازم می باشد. بسیاری از افراد که برای تشکیل قراردادهای حقوقی مبادرت می ورزند و تسلط کافی در این امور حقوقی ندارند، برای راهنمایی بهتر و بیشتر در مسائل حقوقی از مشاوره وکیل پایه یک دادگستری بهره مند می شوند، این افراد در مسائل حقوقی به صورت کاملا تخصصی مشاوره می دهند. در اصل اهمیت و حساسیت این امور اقتضا می کند که برای دریافت بهترین نتیجه ممکن از افراد آشنا به مسائل حقوقی و خبره کمک بگیریم.

همان طور که می دانید زمانی که هر یک از ما در برخی از حوزه های تخصصی مهارت نداریم، اجبارا باید به افراد متخصص و با تجربه متوسل شویم. به عنوان مثال فرض کنید اتومبیل شما دچار مشکل شده است و به تعمیر نیاز دارد، با وجود پیچیدگی ها و دشواری هایی که در طراحی های قطعات اتومبیل شما وجود دارد قطعا شما نمی توانید شخصا به تعمیر و حل مشکلات آن بپردازید و باید به فردی که از لحاظ فنی از تخصص و مهارت بالایی برخوردار است مراجعه نمایید. در رابطه با موضوعات حقوقی نیز به همین روال است شما به تنهایی قادر به حل بسیاری از مشکلات نخواهید بود و باید به یک وکیل مجرب متوسل شوید.

خصوصیات وکیل پایه یک دادگستری

  1. از قدرت استدلال برخوردار است و از این طریق می تواند به دعوا استواری و استحکام خاصی ببخشد.
  2. دارای استعداد ذاتی و طبیعی است و به خوبی بر رفتار و گفتار خود تسلط دارد، به عبارتی برای یک وکیل پایه یک برخورداری از بلاغت، استعداد سخنوری و فصاحت ضروری می باشد، زیرا وکیل برای فهماندن حرف خود به قاضی می بایست بر رفتار و گفتار خود تسلط داشته باشد و بتواند افکار و احساسات خود را به خوبی بیان نماید.
  3. وکیل مجرب باید از قدرت استنتاج برخوردار باشد به گونه ای که بتواند نقاط حساس و مهم پرونده را استخراج و استنباط نماید.
  4. وکیل پایه یک باید از قریحه روان شناسی برخوردار باشد و تمامی عکس العمل های روحی و روانی طرف مقابل خود را تشخیص دهد و از تاثیرپذیری و حساسیت او در جهت مثبت استفاده کند. به عبارتی وکیل متخصص پایه یک باید دارای ذوق روان شناسی باشد.
  5. از دیگر شرایط وکیل پایه یک دادگستری می توان به خصوصیات اخلاقی خاص او اشاره نمود، فردی که به عنوان وکیل معرفی می شود باید از روحیه مقاوم و مبارزه خواه برخوردار باشد و بی دلیل عکس العمل های نامناسب از خود نشان ندهد.

وکیل پایه یک چه تفاوتی با وکیل پایه دو دارد؟

وکیل پایه دو تنها می تواند در محاکم کیفری که در آن به جرایم تعزیری مانند شلاق، حبس کمتر از ۱۰ سال، اقدامات تامینی، جزای نقدی و غیره رسیدگی می شود شرکت کند. البته وکیل پایه دو در برخی از محاکم حقوقی نیز مانند دعاوی مربوط به طلاق، اختلافات نکاح، بازخواسته های مالی کمتر از ۵۰۰میلیون ریال، اثبات و نفی سبب می توانند برای دفاع از موکل خود اقدام نماید. این در حالی است که وکیل پایه یک در تمامی محاکم چه کیفری و حقوقی و یا هر چیز دیگری می تواند شرکت کند، به همین دلیل است که وکیل پایه یک از ویژگی برجسته تری نسبت به دیگر وکلا برخوردار می باشد. از دیگر تفاوت های وکیل پایه یک و دو می توان به موارد نیز اشاره کرد:

  • مرجع ارائه دهنده پروانه وکالت پایه یک، کانون وکلای دادگستری می باشد در حالی که مرجع ارائه دهنده پروانه وکالت پایه دو مرکز مشاوره قوه قضائیه است.
  • حق الوکاله وکیل پایه دو دادگستری حداکثر ۴۰ درصد هزینه وکلای دادگستری می باشد، در حالی که هزینه وکیل پایه یک دادگستری حداکثر ۶۰درصد حق الوکاله وکلا و مشاوران پایه یک دادگستری است.
  • فعالیت های وکیل دارای پروانه پایه یک دادگستری توسط کانون وکلای دادگستری کنترل می شود و فعالیت های وکیل پایه دو دادگستری توسط مرکز مشاوران قوه قضائیه کنترل می گردد.
  • افراد متقاضی برای وکالت دادگستری، در صورتی که در آزمون کانون وکلای دادگستری قبول شوند می توانند در مدت کارآموزی خود، زیر نظر وکیل سرپرست برخی از وکالت های پرونده های قضایی را انجام دهند، در حالی که افراد کارآموز در مراکز مشاوره قوه قضائیه حق قبول هیچ گونه وکالتی را در دعاوی گوناگون ندارند.

تمامی وکلایی که موفق به دریافت پروانه وکالت شده اند می بایست به مدت دو سال دوره کارآموزی سپری کنند، در این مدت آن ها می توانند تحت نظر وکیل سرپرست پایه یک به برخی از پرونده های ساده بپردازد و از حقوق موکل خود دفاع کنند. بعد از گذشت دو سال و با تایید گزینش های مربوطه و صلاحیت های علمی و با اخذ پروانه وکالت پایه یک این وکلا می توانند به صورت کاملا مستقل به هر نوع پرونده ای بپردازند.

حق انتخاب وکیل پایه یک برای همه شهروندان مهیا می باشد، لذا باید اطلاعات کاملی از وکیل پایه یک داشته باشند و براساس نوع و موضوع پرونده بررسی کنند که نیاز به وکیل پایه یک یا دو دارند. بنابراین اولین موضوع در انتخاب وکیل توجه به پایه یک یا دو بودن آن می باشد. متاسفانه در بعضی موارد افرادی که به وکیل نیاز دارند بدون توجه به این امر اقدام به اختیار وکیل می کنند و بعد ها با مشکلاتی رو به رو می شوند، به عنوان مثال در خصوص یکی از پرونده های مهم کیفری خود وکیل گرفته اند در حالی که بعد ها متوجه می شوند وکیل آن ها پایه دو بوده و قادر به انجام این امور نمی باشد. در نتیجه همواره وکیل خود را براساس نوع و موضوع پرونده انتخاب نمایید.

برای آن که وکلای دادگستری بتوانند در همه مسائل حقوقی مانند تنظیم دادخواست، مشاوره حقوقی و تنظیم لایحه وکالت کنند باید از مراجع قانونی دادگستری پروانه وکالت اخذ نمایند، پروانه وکالت با دو عنوان پروانه وکالت دادگستری پایه یک و پروانه وکالت دادگستری پایه دو برای متقاضیان ارائه می گردد. وکیل پایه یک باید از وکالت دادگستری پایه یک برخوردار باشد، این پروانه های وکالت برای انجام امور حقوقی به موکلین اجازه ی قانونی می دهند، در هنگام جستجوی وکیل پایه یک مورد نظر برای اطمینان بیشتر حتما به پروانه وکالت پایه یک آن ها توجه نمایید. با وجود آن که پروانه وکالت دادگستری پایه یک و دو امکان وکالت را به شخص می دهد، اما مرجع دریافت پروانه وکالت دادگستری پایه یک و دو متفاوت خواهد بود، به این صورت که وکیل پایه یک دادگستری تحت نظر کانون وکلای دادگستری و وکیل پایه یک تحت نظر مراکز مشاوران قوه قضائیه فعالیت می کنند و از این مراکز پروانه وکالت اخذ می نمایند.

مشاوره حقوقی وکیل پایه یک دادگستری

یکی از مهم ترین موضوعاتی که ذهن اغلب افراد را به خود درگیر کرده است، دریافت مشاوره حقوقی وکیل پایه یک می باشد. بدیهی ست برخورداری از راهنمایی های وکیل پایه یک در موفقیت شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود، در بسیاری از موارد ممکن است شما امکان اختیار کردن وکیل دادگستری و پرداخت هزینه های سنگین حق الوکاله وکیل پایه یک در ایران را نداشته باشید، از همین رو می توانید با کمترین هزینه تنها با یک تماس از مشاوره وکیل پایه یک دادگستری بهره مند شوید و بهترین راهنمایی ها را دریافت نمایید. جالب است بدانید برخی از این وکلا برای رفاه حال موکلین خود این مشاوره حقوقی را به صورت کاملا رایگان در اختیار آن ها قرار می دهد. مشاوره حقوقی وکیل دادگستری در ایران از سه نوع نمایندگی برخوردار می باشد:

  • نمایندگی قانونی: منظور از نمایندگی قانونی، نمایندگی نماینده نسبت به اصیل مانند نمایندگی روسا و وزرا، نمایندگی پدر و جد پدری می باشد.
  • نمایندگی قضایی: در نمایندگی قضایی، نماینده مذکور براساس رای دادگاه تعیین و انتخاب می گردد. مانند امین، نمایندگی قیم از صغیر، غایب مفقودالاثر.
  • نمایندگی قراردادی: در این نوع از نمایندگی وکیل، فرد نماینده نمایندگی خود را براساس یک قرارداد ارائه می دهد.
  • نمایندگی حقوقی: نمایندگی حقوقی معمولا برای موسسات دولتی وابسته به دولت، بانک ها، نهاد های انقلاب اسلامی، شهرداری ها، شرکت های دولتی و موسسات غیر دولتی می باشد که می توانند علاوه بر کمک گرفتن از وکیل پایه یک از نمایندگان حقوقی نیز کمک بگیرند.

خصوصیات وکیل پایه یک

اولین خصوصیت و وظیفه ی وکیل پایه یک این است که همواره صداقت داشته و از بیان مسائل غیرممکن و نشدنی دوری کند، او باید همواره واقعیت ها را به موکل خود بگوید. یک وکیل خوب پایه یک باید تمامی نتایج پرونده را همان گونه که تشخیص می دهد برای موکل بیان کند و وعده های الکی ندهد. شغل وکیل درست مانند یک جراح می ماند، زمانی که شما به یک جراح ماهر مراجعه می کنید او به صراحت برای شما توضیح می دهد که مشکلی پیش آمده است و در عمل جراحی چقدر شانس موفقیت وجود دارد، شغل وکیل نیز دقیقا به همین صورت می باشد. توجه داشته باشید اگر وکیل انتخابی شما راه اشتباه و انحرافی را پیش گرفت او را از این راه باز دارید. حق الوکاله وکلا در آیین نامه به صورت دقیق تعیین شده است ولی با این وجود یک وکیل خوب پایه یک دادگستری باید رضایت کامل موکل را به خود جلب نماید و از دریافت پول های سنگین و هنگفت خودداری کند. یکی دیگر از مهم ترین خصوصیات وکیل پایه یک این است که او مسائل دادرسی را پیچیده نمی کند و همواره در تلاش است تا به ساده ترین حالت ممکن به پرونده های حقوقی رسیدگی کند، برای این منظور می بایست از تمامی تکنیک ها و ترفندهایی که فراگرفته است برای توجیه قاضی استفاده کند، فراموش نکنید همواره در همه پرونده های قاضی برای صدور رای درست نیاز به راهنمایی و بیان عدله ی شما دارد. بیان راهنمایی قاضی باید در نهایت احترام صورت بگیرد به گونه ای که بسیاری از وکلای پایه یک مجرب قاضی را عالیجناب صدا می کنند. وکیل مجرب و با تجربه باید در جوامع عمومی با لباس مناسب حضور پیدا کند و شأن وکالت را در نظر بگیرد. منظور از احترام آمیز بودن رفتار وکیل با قاضی چاپلوسی و تملق نمی باشد، وکیل علاوه بر این که نباید خود را خیلی کوچک بشمارد نباید به آن ها تفاخر نیز بورزد.

نکات قابل توجه برای انتخاب وکیل

  • مهم ترین معیار انتخاب وکیل پایه یک دادگستری احساس مسئولیت است، در نظر داشته باشید رابطه ی وکیل و موکل بر پایه اعتماد می باشد.
  • وکیل به راحتی می تواند با توجه به شناختی که از قوانین دارد از راه های قانونی موکل را گول بزند یا باعث طولانی تر شدن روند پرونده او شود، در نتیجه یکی از ویژگی های وکیل پایه یک اخلاق مداری است.
  • برای شناخت وکیل پایه یک دادگستری بهتر است با چندین وکیل مشورت کنید و از راهنمایی های آن بهره مند شوید در این شرایط شما با تجربه و اطلاعات بیشتری می توانید وکیل مناسب پرونده خود را برگزینید.
  • فراموش نکنید آگاهی و تجربه وکلا هیچ ربطی به سن و سال آن ها ندارد، ممکن است وکلایی با سن کم تجربه موفق تری در پرونده های مشابه با موضوع شما داشته باشند تا وکلای مسن تر.
  • در صورتی که از ویژگی های برجسته وکیلی خاص مطلع هستید و یا کسی به شما یک وکیل را معرفی کرده است که برای او نتیجه ی مثبتی داشته است، پیشنهاد می کنم شما نیز به همان وکیل مراجعه نمایید.
  • در حالت کلی مهم ترین عامل انتخاب وکیل پایه یک جدا از موضوعات حقوقی و فنی، ویژگی های اخلاقی و اعتمادی است که شما به وکیل خواهید داشت.
  • دقت داشته باشید وکیلی که انتخاب می کنید در زمینه پرونده ای که شما در دادگاه دارید مهارت لازم را داشته باشد، به عنوان مثال چنانچه پرونده شما کیفری است سعی کنید وکیلی را انتخاب نمایید که بیشتر در موضوعات کیفری سابقه دارد.
  • دقت کنید فریب اشخاص حیله گر و سودجو را نخورید، متاسفانه برخی از وکلا با دادن وعده های دروغین سعی می کنند هزینه های زیادی از مردم دریافت نمایند.
  • برای انتخاب وکیل تنها به تبلیغات اکتفا نکنید و به خوبی سوابق و مهارت وکیل مورد نظر را بررسی کنید، وکلا می توانند سرنوشت شما را تغییر دهند بنابراین در انتخاب آن ها نهایت دقت را به کار ببرید.
  • یکی از روش های جستجوی وکیل پایه یک از طریق اینترنت می باشد که شما از این روش می توانید لیست آدرس و شماره وکیل پایه یک مورد نظر خود را پیدا کنید.
Rate this page
tell
mobile
telegram
whatsapp