بهترین وکیل دیوانعالی ایران

بهترین وکیل دیوانعالی ایران

بهترین وکیل دیوانعالی ایران

براساس اصل ۱۵۶ قانونی اساسی، قوه قضاییه قوه‌ای است مستقل که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسول تحقق بخشیدن به عدالت و عهده‌دار وظایف زیر است:

  1. رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات و اخذ تصمیم و اقدام لازم در آن قسمت از امور حسبیه که قانون

معین می‌کند.

  1. احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادیهای مشروع
  2. نظارت بر حسن اجرای قوانین
  3. کشف جرم و تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام
  4. اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین

طبق اصل ۱۵۷ قانون اساسی به منظور انجام مسوولیت‌های قوه قضاییه در کلیه امور قضایی و اداری و اجرایی مقام رهبری یک نفر مجتهد عادل و آگاه به امور قضایی و مدیر و مدبر برای مدت پنج سال به عنوان رئیس قوه قضاییه تعیین می‌نماید که عالی‌ترین مقام قوه قضاییه است.

وظایف رئیس قوه قضاییه در اصل ۱۵۸ قانون اساسی به شرح زیر تعیین شده است:

  1. ایجاد تشکیلات لازم در دادگستری به تناسب مسوولیت‌های اصل ۱۵۶ قانون اساسی
  2. تعیین لوایح قضایی متناسب با جمهوری اسلامی
  3. استخدام قضات عادل و شایسته و عزل و نصب آنها و تغییر محل مأموریت و تعیین مشاغل و ترفیع آنان و مانند اینها از امور اداری، طبق قانون.

تشکیلات قضایی عبارتنداز:

دیوانعالی کشور، دادستانی کل کشور، محکمه عالی انتظامی قضات، دادسرا و دادگاه‌های عالی انتظامی قضات، دیوان عدالت اداری، سازمان قضایی نیروهای مسلح و دادگستری استانها که در این مجال به معرفی دیوانعالی کشور و دادستانی کل کشور می‌پردازیم.

 

دیوان عالی کشور 

دیوان عالی کشور عالی‌ترین مرجع قضایی کشور است و براساس اصل ۱۶۱ قانون اساسی به منظور نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم و ایجاد وحدت رویه قضایی و انجام مسوولیت‌های که طبق قانون به آن محول می‌شود براساس ضوابطی که رئیس قوه قضاییه تعیین می‌کند تشکیل شده است.

علاوه بر این برابر بند ۱۰ از اصل ۱۱۰ قانون اساسی دیوانعالی کشور صلاحیت رسیدگی به تخلفات رئیس جمهور از وظایف قانونی را دارد.

رئیس دیوان عالی کشور باید مجتهد عادل و آگاه به امور قضایی باشد و رئیس قوه قضاییه با مشورت قضات دیوان عالی کشور وی را برای مدت ۵ سال به این سمت منصوب می‌کند.

 

Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp