اثبات زوجیت چیست ؟

اثبات زوجیت چیست ؟

بررسی مدارک ازدواج
اثبات نکاح یکی از مباحث مهم دعاوی خانواده در شرع است. روشن است که امر نکاح و به دنبال آن عقد از مواردی است که با تشریفات خاص و انعقاد عقد صورت می گیرد. طبق قانون وقتی زن و مردی تصمیم به ازدواج می گیرند باید با طی مراحل قانونی آن را در دفتر ازدواج و طلاق ثبت کنند.

در برخی موارد ممکن است زوجین به دلایلی مانند پنهان کاری، فرار از دین و مسائل خانوادگی از ثبت ازدواج خود اجتناب کنند. در این شرایط اگر هر یک از طرفین تصمیم به استفاده از مزایای مربوط به عقد نکاح و حقوق قانونی ازدواج داشته باشند، ابتدا باید این ادعا را ثابت کنند.

در این مطلب سعی شده است ضمن معرفی مفهوم اثبات نکاح و انواع آن اطلاعات جامعی در این خصوص در اختیار خوانندگان قرار دهیم.

مفهوم حقوقی اثبات ازدواج
دلیل ثبوت در کلیه دعاوی حقوقی به ویژه اثبات نکاح، داشتن حقوقی است که قانون پس از اثبات این ادعا برای طرفین تعیین کرده است.

بر اساس اصول حقوقی کشور: اگر کسی نسبت به دیگری ادعای حق کرد، ابتدا باید آن را ثابت کند.

اثبات ازدواج نیز به عنوان یک اقدام قانونی از این قانون تبعیت می کند. بنابراین هر یک از زوجینی که این ادعا را دارند، باید با ارائه دلایل و مستندات متقن، اثبات نکاح را مطالبه کنند.

مزایای اثبات ازدواج در قانون

اساسی ترین دلایل برای اثبات ازدواج توسط شخص عبارتند از:

اثبات زوجیت چیست ؟

داشتن ارث متوفی به دلیل ازدواج
اثبات نسب در مورد یک فرزند معمولی
درخواست مهریه از شوهر
درخواست نفقه در عقد دائم و مطالبه اجرت المثنی
الزام به تمکین زوجه
طبق ماده ۱۲۵۷ قانون مدنی، اثبات نکاح بر عهده خواهان است. به همین دلیل اگر عقد ازدواج (چه دائم یا موقت) بین دو نفر منعقد شود و این عقد به صورت رسمی ثبت نشده باشد، اثبات آن بر عهده شخصی است که می خواهد از مزایای این عقد بهره مند شود.

آشنایی با سند ازدواج موقت
اثبات ازدواج در ازدواج موقت با رعایت شرایط و ارائه همان اسناد و مدارک ازدواج دائم می باشد. اما چون این نوع ازدواج معمولا مخفیانه انجام می شود و شاهدی نیز وجود ندارد، سند ازدواج ندارد و همین عدم ثبت، اثبات ازدواج موقت را مشکل می کند.

بنابراین لازم است از روش ها و اسناد دیگری برای اقناع دادگاه استفاده شود. از جمله این موارد می توان به محل سکونت مشترک، پیام ها و گفتگوها، تحقیقات محلی اشاره کرد که مشخص است هیچ کدام به اندازه اسنادی مانند سند ازدواج و شهادت شاهد نمی توانند مؤثر واقع شوند. اما در شرایط خاصی می توانند قاضی را قانع کنند.

اثبات ازدواج دائم با متوفی
از آنجایی که طبق قانون هر یک از زوجین در صورت فوت یکی از وارثان محسوب می شود، ذکر اثبات ازدواج دائم با متوفی از موضوعات مهم این مبحث است. این ادعا زمانی مورد رسیدگی قرار می گیرد که خوانده با خواهان عقد کرده باشد و این قرارداد ثبت نشده باشد و خوانده پس از آن فوت کند.

در این شرایط خواهان با مراجعه به دادگاه شکایت خود را برای اثبات صحت ادعای خود و یا اثبات ازدواج دائم خود با متوفی مطرح می کند.

توجه داشته باشید که از وراث متوفی شکایت قانونی می شود. بنابراین یکی از موارد لازم برای رسیدگی به این ادعا سوگند خواهان است. اگر این شخص از ادای سوگند امتناع کند، این حق از او ساقط می شود.

مدارک لازم برای اثبات ازدواج
در صورتی که زوجین بخواهند ازدواج خود را ثابت کنند باید مدارک هویتی و مدارک کافی ضمیمه دادخواست را تنظیم و به دفتر خدمات قضایی ارائه کنند. این اسناد عبارتند از:

– شناسنامه و کارت ملی زوجین

-گواهی ازدواج

– گزارش نکاح یا اقرار متهم

– شهادت شاهد

– درخواست نظر کارشناس

-درخواست تحقیقات محلی

– درخواست استعلام

– درخواست سوگند

– دلایل و مدارک دیگر

توجه داشته باشید که از آنجایی که طرح دعوای اثبات نکاح و به دنبال آن تنظیم دادخواست و تهیه دلایل و مدارک کافی فرآیندی زمان بر بوده و دشواری های خاص خود را دارد، لذا توصیه می شود قبل از تشکیل پرونده با یک مشاور حقوقی متخصص و مجرب مشورت نمایید. طرح دعوی در دادگاه. خودت استفاده کن

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده اثبات ازدواج
همانطور که انتظار می رود مرجع صالح برای رسیدگی به دعوی اثبات ازدواج دادگاه خانواده است. همچنین در صورت عدم وجود دادگاه خانواده در محل صلاحیت رسیدگی به این دعوی بر عهده دادگاه عمومی و حقوقی خواهد بود.

مجازات عدم ثبت ازدواج
عدم ثبت ازدواج دائم در تمامی موارد جرم محسوب می شود. در صورت اثبات این امر، مرد به جزای نقدی درجه ۵ یا حبس تعزیری درجه هفت (از ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس) محکوم می شود.

در نظر داشته باشید در صورت ثبت ازدواج و تنظیم سند رسمی، اثبات ازدواج مشکلی نخواهد داشت. این سند مدرک محکمی برای اثبات این زوج خواهد بود که جای هیچ شک و شبهه ای باقی نمی گذارد.

همچنین در صورتی که نکاح ثبت نشده باشد ولی بین زوجین دست نوشته ای تنظیم شده باشد، این دست نوشته نیز برای اثبات این مدعا مؤثر است. اما به اندازه سند رسمی معتبر نیست.

استفاده از وکیل برای اثبات ازدواج
همانطور که در بالا ذکر شد، اثبات ازدواج یک فرآیند پیچیده و زمان بر است و به اسناد قابل اعتماد نیاز دارد. بنابراین مدعی باید ادعای خود را در هر زمینه ای ثابت کند. زیرا با اثبات آن ارزش حقوقی و کیفری برای زوجین ایجاد می شود. برای اثبات و بهره مندی از حقوق همسران، استفاده از وکیل خانواده مجرب در این فرآیند می تواند شما را به نتیجه مطلوب برساند.

کارشناسان گروه وکلای دادگستری ایران آماده خدمت رسانی به شما خوانندگان می باشند تا با خیالی آسوده امور حقوقی خود را به آنها بسپارید.

نتیجه(اثبات زوجیت چیست ؟)

برای جلوگیری از مشکلات ناشی از عدم ثبت ازدواج زوجین، در زمان عقد در دفتر رسمی ازدواج ثبت شود. همانطور که گفته شد ثبت نکاح بر عهده مرد است و در صورتی که مرد پس از گذشت یک ماه از تاریخ عقد از ثبت رسمی آن خودداری کند به حبس تعزیری درجه هفت یا جزای نقدی درجه پنج محکوم خواهد شد. همچنین در صورت عدم امکان دسترسی به دفاتر رسمی، ثبت وضعیت ازدواج در صورت جلسه و شهادت شهود الزامی است. لازم به ذکر است که میزان مهریه نیز در گزارش جلسه به صراحت قید شود.

بنابراین هر فردی که مدعی وجود رابطه زناشویی و صیغه نکاح است باید با استناد به ادله کافی مندرج در ماده این ادعا را در دادگاه خانواده ثابت کند.

اثبات زوجیت چیست ؟

برای دریافت مشاوره کاملا رایگان می توانید با مشاورین وکیل من به شماره تلفن ۸۷۲۰ ۶۰۰ ۰۹۱۲ تماس بگیرید .

4.4/5 - (7 امتیاز)
tell
mobile
telegram
whatsapp