اجرت المثل بعد از فوت همسر

اجرت المثل بعد از فوت همسر

ثواب آرمان چیست و آیا بعد از فوت شوهر می توان اجرت المثل را مطالبه کرد؟ یکی از چالش های حقوقی زندگی امروز در جامعه ما حق و حقوقی است که قانون برای هر یک از زوجین در زندگی مشترک تعیین کرده است و طرف مقابل باید هزینه آن را بپردازد. در غیر این صورت مطالبه آنها از طریق قانون امکان پذیر است.

یکی از این حقوق که به زوجه تعلق می گیرد اجرت المثل است. در این مقاله سعی داریم با کمک کارشناسان حقوقی توضیحات کاملی در مورد اجرت المثل ارائه کنیم. در پایان این مقاله شما قادر خواهید بود با مراجعه به بندهای قانونی مربوط به این موضوع اطلاعات کاملی داشته باشید و در صورت نیاز بتوانید از حقوق خود دفاع کنید.

اجرت ضرب المثل چیست؟
قبل از اینکه به بررسی مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر بپردازیم، لازم است نکات مهمی در مورد خود این مفهوم حقوقی بیان شود. طبق قوانین، زوجه در طول زندگی مشترک دارای وظایفی است که جدای از کمیت و کیفیت وظایف و اینکه چه مسئولیت هایی شرعاً بر عهده زوجه است، انجام کارهایی که در حیطه وظایف قانونی او نیست، انجام نمی دهد. در قانون و قانون بدون ثواب باقی بماند برای این موارد انتقال دهنده برای او پاداش هایی در نظر گرفته است که در اصطلاح حقوقی به اجرت المثل معروف است.

همچنین قانونگذار اعلام کرد فوت زوج به معنای ضایع شدن این حق قانونی زوجه نیست و در صورت اثبات دلایل خاصی می توان حقوق ایام عقد را مطالبه کرد.

برای اینکه بدانیم بعد از فوت شوهر چه چیزی می توان مطالبه انفاق کرد، کافی است به وظایف شرعی و قانونی زن در زندگی مشترک بازگردید. جدای از این مسئولیت ها، همه وظایف می تواند مشمول ثواب و ثواب باشد. چیزهایی مانند:

پخت و پز
شستن ظروف
تمیز کردن خانه
بچه دار شدن و مراقبت از بچه ها
پذیرایی از مهمانان
شستن لباس ها
تمیز کردن خانه
و مواردی از این دست که طبق قانون جزو وظایف زوجه محسوب نمی شود می تواند مشمول این موضوع شود.

 

اجرت المثل در قانون مدنی
در قانون مواد و تبصره های مختلف قانونی به اجرت المثل و مطالبه اجرت المثل پس از فوت شوهر پرداخته شده است. در ماده ۳۳۶ قانون مدنی، اجرت المثل برای کاری که جزو وظایف افراد نیست تعریف شده است و این بند قانونی دریافت اجرت المثل را برای این موارد حق افراد می داند. در متن این بند ذکر شده است که این پاداش برای کارهایی خواهد بود که نه تنها جزو وظایف فرد است و البته اجرای آنها معمولاً با دستمزد در جامعه همراه است.

در تبصره این ماده قانونی، اجرت عرفی زوجه نیز تعریف شده است. در این تبصره ذکر شده است که چنانچه در دادگاه ثابت شود زوجه کارهایی را انجام داده است که در حیطه وظایف و تکالیف او نیست مستحق این اجرت المثل خواهد بود.

همچنین قانونگذار در همان ماده قانونی این حق را حتی پس از فوت زوج به زوجه داده و بیان می دارد که مطالبه نفقه بعد از فوت زوج نیز امکان پذیر است و در صورتی که مواردی که در ق. بندهای ذیل ثابت شود، این حق به وی اعطا خواهد شد. بنابراین حقوق ایام عقد حتی پس از فوت شوهر نیز قابل مطالبه است.

مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر
مطالبه حقوق متعارف در دوران عقد حتی در زمان حیات شوهر نیز امکان پذیر است و این امر به بعد از فوت یا طلاق موکول نمی شود. بنابراین اگر متقاضیان به دادگاه خانواده مراجعه و درخواست خود را ارائه کنند، می توانند برای این امر اقدام کرده و در صورت واجد شرایط بودن آن را دریافت کنند. اما در مورد مطالبه اجرت المثل پس از فوت زوج شرایط متفاوت خواهد بود. در این شرایط دو موضوع مطرح می شود:

اولاً اگر خود زوجه فوت کرده باشد و ورثه او پس از فوت زوج به دنبال دریافت و مطالبه صدقه باشند، اگرچه منع قانونی ندارد و دادگاه به این درخواست رسیدگی می کند، اما معمولاً راهی پیدا نمی کند. . زیرا قضات این موارد با اشاره به عدم درخواست اجرت ایام عقد زوجه در زمان حیات زوجه را به کار مجانی دستور داده و این حق را به وراث قائل نبوده اند.
در مورد دوم که موضوع این مقاله است خود زوجه زنده است. پس از فوت شوهر می تواند تقاضای دریافت حقوق ایام عقد را به دادگاه بدهد و تسویه حساب با زوجه بر عهده وراث زوج است.
شرایط لازم برای مطالبه فوت شوهر
موضوع مهم در مورد مطالبه نفقه بعد از فوت زوج، شرایطی است که معمولاً قضات برای زوجه تعیین می کنند. کاربران بدانند که تنها در صورت اثبات این دلایل و شرایط امکان دریافت این پاداش پس از فوت شوهر وجود خواهد داشت. بنابراین باید آنها را به خوبی درک کرد و مدارک لازم برای اثبات آنها را داشت. اما برای دریافت حقوق ازدواج روزهای بعد از فوت شوهر چه شرایطی لازم است؟

اثبات انجام کارهای خانه که در حیطه وظایف زوجه نبوده است. اولاً زوجه باید ثابت کند که کاری را که به دنبال دریافت ثواب ایام عقد است انجام داده است.
همچنین در مرحله دوم زن باید ثابت کند که به دستور شوهر این کارها را انجام داده است.
در مرحله آخر و به عنوان آخرین شرط، زوجه باید ثابت کند که بین او و شوهر توافقی برای انجام کارهای خانه به صورت رایگان وجود نداشته است.
در صورت اثبات این سه شرط با استفاده از اسناد محکمه پسند، مطالبه نفقه پس از فوت زوج امکان پذیر است و حقوق زوجه توسط دادگاه محاسبه می شود و ورثه زوج مکلف به پرداخت آن از ترکه زوج خواهند بود.

لزوم استفاده از خدمات مشاوره حقوقی برای مطالبه مجازات اعدام پس از فوت شوهر
واقعیت این است که در بحث پرداخت مجازات اعدام پس از فوت شوهر چالش های زیادی وجود دارد. در خصوص شرایط ثبوت موارد فوق همچنان چالش ها و اختلاف نظرها بین قضات و وکلا وجود دارد. بنابراین اقدام برای این منظور بدون کمک خدمات مشاوره حقوقی تقریباً به بیراهه می رود.

در صورت نیاز می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از وکیل من با شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲ تماس بگیرید.

اجرت المثل بعد از فوت همسر

4.4/5 - (13 امتیاز)
tell
mobile
telegram
whatsapp