ارث بردن نوه از پدر بزرگ مادر در صورت فوت مادر

مساله‌ی ارث بری یک موضوع حیاتی است که تقریباً هر فردی در جامعه در زندگی خود با آن مواجه می‌شود. در اینجا به‌ویژه به تفصیل در مورد ارث‌بری نوه‌ها از سوی والدین مادری پرداخته می‌شود. در قوانین یک کشور، افراد بر اساس دو معیار نسبتی و سببی از یکدیگر ارث می‌برند.

ارث بردن نوه از خانواده مادر

در دسته نسبی، اشخاص به سه دسته تقسیم می‌شوند:
دسته‌ی اول: این دسته شامل پدر، مادر، فرزندان و نوه‌ها (فرزندان فرزندان) می‌شود.
دسته‌ی دوم: اجداد، برادران، خواهران و فرزندان برادران و خواهران.
دسته‌ی سوم: عموها، عمه‌ها، دایی‌ها، خاله‌ها و نسل جدید از آنها.
در این تقسیم‌بندی، اولویت ارث بری به دسته‌ی اول تعلق دارد. اگر در دسته‌ی اول افرادی حضور نداشته باشند یا در حال حاضر زنده نباشند، ارث به اشخاص دسته‌ی دوم می‌رسد. اگر نیز افراد دسته‌ی دوم حاضر نباشند، آنگاه نوبت به دسته‌ی سوم می‌رسد.
همچنین، در دسته سببی، هر یک از زوجین در صورت فوت یکی از آنها، از اموال هم ارث می‌برند.
در این حیطه، ارث‌بری نوه‌ها از والدین مادری در دسته‌ی اول وارثان نسبی قرار می‌گیرد. این موضوع به وضوح در ماده‌ی ۸۶۳ قانون مدنی بیان شده است. به طور کلی، اگر در مورد والدین مادری، مادر قبل از پدربزرگش فوت کرده باشد و دایی یا خاله‌ای در حال حاضر زنده نباشد، ارث به نوه‌ها تعلق می‌گیرد. اگر پدربزرگ از دیگر فرزندانی (هر دختر یا پسر) برخوردار باشد، نوه‌های او از حق ارث‌بری محروم می‌شوند. این اصل به همان ترتیب برای مادربزرگ نیز اعمال می‌شود. به عبارت دیگر، اگر زنی قبل از مادرش فوت کند و برادر یا خواهری نداشته باشد، فرزندان او از اموال مادری سهم خواهند گرفت.
به منظور روشن‌تر شدن، اگر وضعیت فوت والدین را در نظر بگیریم و به این دو مثال توجه کنیم: اگر پدربزرگ یا مادربزرگ قبل از مادر یا پدر فوت کند و برادر یا خواهری نداشته باشند، نوه‌ها حق ارث‌بری را دارند. اگر هم پدربزرگ یا مادربزرگ فرزند دیگری داشته باشند، نوه‌های او از حق ارث‌بری محروم می‌شوند.
در خلاصه، این توضیحات مفهوم ارث‌بری نوه‌ها از والدین مادری را تبیین می‌کند. اما لازم به ذکر است که قوانین ارث‌بری در هر کشور ممکن است متفاوت باشند و مطالعه دقیق‌تر در قوانین محلی یا مشاوره با یک کارشناس حقوقی توصیه می‌شود.

ارث بردن نوه از پدر بزرگ مادر در صورت فوت مادر

ارث بردن نوه از خانواده مادر و نحوه‌ی تقسیم اموال

یکی از مسائل حقوقی که به تمامی افراد جامعه در طول زندگی خود ممکن است برخورد کنند، مسئله‌ی ارث بری است. این موضوع به طور خاص در مورد ارث بری نوه‌ها از سوی والدین مادر مورد توجه قرار می‌گیرد. در این متن به تفصیل به نحوه‌ی تخصیص ارث به نوه‌ها در این حالت خواهیم پرداخت.

هنگامی که یک فرد از دنیا رفته و به علت فوت اموالی را به جا گذاشته باشد، این اموال طبق قوانین مربوطه در بین وارثان و نزدیکان او تقسیم می‌شود. در این روند، نوه‌ها به عنوان وارثان از دسته‌ی اول محسوب می‌شوند. اگر فرد متوفی فرزندی داشته باشد، حق ارث در ابتدا به فرزندان او تعلق می‌گیرد. اما اگر شخص متوفی هیچ فرزندی نداشته باشد و تنها نوه‌هایی داشته باشد، مطابق با سهمی که از سوی پدر یا مادر خود به او تعلق دارد، ارث از اموال پدربزرگ یا مادربزرگ خود را به ارث می‌برد. به این ترتیب، سهم‌الارث نوه از سوی والدین مادر، به اندازه‌ی سهم فرزند دختر از اموال والدینش خواهد بود.

در اینجا به یادآوری می‌شود که ارث بری نوه از طرف پدربزرگ و مادربزرگ به جنسیت نوه بستگی ندارد. به عبارت دیگر، آیا نوه دختری باشد یا پسری، به تقسیم ارث تأثیری نخواهد داشت و هر دو به اندازه‌ی مساوی از حقوق ارث برخوردار خواهند شد.

برای روشن‌تر شدن مفهوم، به یک مثال توجه کنید: تصور کنید یک مرد دارای یک دختر و یک پسر است، اما هر دو فرزند او در طول زندگی فوت کرده‌اند. زمانی که این مرد درگذشت، اموال او به نوه‌هایش می‌رسد. به دلیل آنکه در قوانین دین اسلام، حصص ارث فرزند پسر دو برابر حصص ارث فرزند دختر تعیین شده است، باید کل اموال به سه بخش تقسیم شده و دو سوم آن به پسر و یک سوم آن به دختر متعلق شود. از آنجا که فرزندان این مرد در زمان ارث‌بری زنده نیستند، این حق به نوه‌های او منتقل می‌شود. به طور خلاصه، دو سوم اموال به فرزندان پسر و یک سوم آن به فرزندان دختر از ارث نوه‌ها تشکیل می‌شود.

لازم به ذکر است که این وضعیت در صورتی صادق است که هیچ‌یک از فرزندان مستقیم فرد متوفی زنده نباشند. در غیر این صورت، حق ارث تنها به فرزند زنده متعلق می‌شود و دیگر فرزندان از این حق محروم خواهند بود. این سیستم حقوقی، که به عنوان “قائم مقامی” شناخته می‌شود، به وضوح نشان می‌دهد که در صورت فوت افراد، فرزندانشان به مثابه وارثان نخستین محسوب می‌شوند. اگر در این مثال وضعیت را به نحوی تغییر دهیم که پدربزرگ به جای مادربزرگ قرار گیرد، هیچ یک از اصول ذکر شده تغییری نخواهند کرد و همچنان شرایط به همان ترتیب اعمال خواهند شد.

نکات پیرامون سهم الارث نوه ها

تا اینجا، موارد عامل مرتبط با حقوق میراث نسل سوم را بررسی کرده‌ایم. همانند دیگر مسائل قانونی، در این زمینه نیز ممکن است موارد استثنایی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، اگر تمام شرایط مذکور برقرار باشد، نسل سوم که غیرمسلمان باشد، از پدربزرگ و مادربزرگ مسلمان خود به ارث نخواهد رسید. همچنین، اگر نسل سوم عمداً پدربزرگ یا مادربزرگ خود را به قتل برساند، از ارث محروم خواهد شد. در برخی از خانواده‌ها، علاوه بر نسل سوم، نسل چهارم نیز وجود دارد. در چنین شرایطی، فرزندی که به اجداد نزدیک‌تر باشد، ارث می‌برد و فرزندانی که از اجداد دورتر هستند، بهره‌ای از ارث نخواهند برد. به عبارت دیگر، تا زمانی که نسل سوم حضور داشته باشد، هیچ کدام از نسل‌های بعدی به ارث نخواهند رسید، همان‌طور که تا زمانی که فرزندی وجود داشته باشد، هیچ نسل دیگری حق ارث‌بری ندارد.

از آنجایی که ساختار هر خانواده ممکن است با سایر خانواده‌ها متفاوت باشد، بهتر است در مورد مسائل حقوقی مرتبط با حقوق نسل سوم و ارث‌بری وارثین، با مشاوران و وکلای تخصصی در این زمینه مشورت کنید و از راهنمایی‌های آن‌ها بهره‌برداری کنید. وکلای ما در گروه وکلای وکیل من به عنوان حرفه‌ای‌های ماهر و مجرب، می‌توانند اطلاعات حقوقی شما را به نهایت مرتبه ارتقاء داده و شما را در هر نوع اختلاف حقوقی به حرفهای خود کمک کنند.

دریافت مشاوره

شما می توانید برای دریافت مشاوره تخصصی از موسسه حقوقی وکیل من با شماره ۸۷۲۰ ۶۰۰ ۰۹۱۲ تماس بگیرید و یا به بخش تماس با وکیل من مراجعه کنید.

Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp