استرداد لاشه چک و سفته

استرداد لاشه چک و سفته . پس از پرداخت وجه چک یا سفته یا ثابت شدن شرایط استرداد چک یا سفته به نحوی، صادرکننده می تواند استرداد چک یا سفته را درخواست کند. اما اگر مالک از پس دادن آن امتناع کرد، چه باید کرد؟

در اینجا به بررسی مراحل برگشت چک و سفته می پردازیم.

برگشت چک و سفته به چه معناست؟
استرداد به معنای پس گرفتن است و چک باطل به معنای چکی است که اعتبار قبلی نداشته و علت صدور چک اتفاق افتاده است. در واقع استرداد بلانک چک به این معناست که پس از تحقق هدف از صدور چک یا سفته، صادرکننده می تواند برگه چک را مطالبه کند.

مثلا چکی برای امانت صادر می شود و پس از مدتی صادرکننده چک از دارنده درخواست استرداد آن را می کند اما دارنده از استرداد آن خودداری می کند.

البته باید مراقب باشید که بازپرداخت توسط بانک ها صورت نگیرد و نمی توانید از بانک بخواهید که ضایعات چک پرداخت شده را استرداد کند.

برگشت چک لاشه
استرداد بلانک چک باید زمانی انجام شود که مبلغ چک پرداخت شده باشد و صادرکننده بخواهد چک را سفید برگرداند. ضمناً در صورتی که چک به صورت امانی یا تضمینی صادر شده باشد، صادرکننده می تواند درخواست بازپس گیری چک سفید از دارنده را نیز داشته باشد.

در استرداد چک، صادرکننده باید قبل از اقامه دعوی، اظهارنامه ای را برای دارنده چک ارسال و به وی اعلام کند که چک را در مهلت مقرر در اظهارنامه مسترد کند و در صورت عدم اقدام در این مهلت، صادرکننده شکایت خواهد کرد. در برابر او.

اقامه دعوی استرداد چک مانند طرح دعوای استرداد سفته با در نظر گرفتن مبلغ چک مشخص می شود و در صورتی که مبلغ چک بیست میلیون ریال یا کمتر باشد باید باشد. در شورای حل اختلاف محل اقامت خوانده و بیش از آن در دادگاه عمومی محل اقامت متهم. .

استرداد لاشه سفته
سفته وسیله ای برای پرداخت اعتبار است که با صدور آن ناشر متعهد می شود مبلغ آن را در تاریخ مندرج در سفته پرداخت کند. با فرا رسیدن این تاریخ و پرداخت سفته، صادرکننده می تواند درخواست استرداد سفته را کند. در صورت عدم استرداد سفته با توجه به مبلغ مندرج در سفته می توان اقدام قانونی لازم را انجام داد. البته قبل از طرح دعوای استرداد سفته، صادرکننده باید اظهارنامه ای را برای دارنده ارسال کند که در صورت استرداد سفته در مهلت مقرر در اظهارنامه در صورت عدم استرداد، شکایت خواهد کرد.

در صورتی که مالک در مهلت مقرر در اظهارنامه لاشه را مسترد کند اشکالی ندارد ولی در صورت استنکاف از استرداد لاشه سفته با تقدیم دادخواست استرداد لاشه می توان دعوی کرد. سفته

دعوای استرداد سفته یک دعوی مالی است و مرجع صالح قضایی با توجه به مبلغ مندرج در آن تعیین می شود به نحوی که در صورتی که مبلغ سفته ۲۰ میلیون ریال یا کمتر باشد باید باشد. به شورای حل اختلاف محل سکونت مراجعه کرده و در صورتی که بیش از این مقدار باشد باید به دادگاه عمومی محل سکونت متهم ( منظور خوانده، دارنده چک) مراجعه شود.

استرداد لاشه چک از اجرای ثبت
یکی از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، عودت سفید چک از ثبت است، در این خصوص این شبهه وجود دارد که چون چک از دفترخانه قابل وصول است، پس استرداد بلانک چک نیز می تواند باشد. از اداره ثبت درخواست شده است.

در این صورت باید در نظر داشته باشید که امکان استرداد لاشه چک از زمان اجرای ثبت زمانی که اجرائیه وصول چک صادر شده باشد وجود ندارد مگر در مواردی که اجرائیه ابطال شده باشد.

خیانت در امانت به دلیل عدم استرداد چک
همانطور که گفته شد برخی از چک ها برای امانت صادر می شود و در این موارد در صورتی که دارنده چک که امین محسوب می شود از استرداد وجه خودداری کند صادرکننده می تواند شکایت کیفری عدم استرداد چک را با عنوان خیانت در امانت

نقض امانت جرم است و برای این کار صادرکننده باید ثابت کند که دارنده قصد سوء استفاده را داشته است.

وکیل چک و سفته
در صورتی که با مشکل عدم استرداد ضایعات چک و سفته مواجه شده اید، بهترین اقدام مراجعه به وکیل چک و سفته است تا با تجربه و تخصص وی، چک را به آسان ترین شکل ممکن برگرداند.

در صورت نیاز می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از وکیل من با شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲ تماس بگیرید.

Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp