الزام به تمکین

الزام به تمکین

بررسی الزام به تمکین

الزام به تمکین : مبحث الزام به تمکین که معمولاً مربوط به زنان متاهل است به این معناست که زن طبق حکم دادگاه موظف است به محل سکونت شوهر خود برگردد و علاوه بر برقراری رابطه زناشویی به دستور مرد نیز عمل کند.
با وجود اینکه هیچ مانعی برای اقامه دعوای زن وجود ندارد، اما چندان رایج نیست. اگر زن بخواهد مرد کارهایی مانند پرداخت نفقه را انجام دهد باید با طرح دعوی نفقه را مطالبه کند.
طبق قانون، الزام به تمکین زوجه از مهمترین وظایفی است که در رابطه با زوجین مطرح می شود. در مقابل این وظیفه، تامین نیازهای مالی و مادی زن نیز با پرداخت نفقه بر عهده مرد است.
هر چند اصطلاح تسلیم فقط برای زوجه به کار نمی رود، اما در معنای عام این مفهوم، اطاعت زن از مرد و برقراری روابط زناشویی در زندگی مشترک است.
در این مقاله قصد داریم با بررسی وجوب تمکین و شرایط طرح این موضوع از سوی زوجین اطلاعات جامعی در اختیار خوانندگان قرار دهیم.

الزام به تمکین چه معناست؟

همانطور که گفته شد موضوع تکلیف تسلیم مربوط به زنان متاهل است به این معنا که اگر زن بدون دلیل موجه از تسلیم شوهر خودداری کند قانوناً ملزم به انجام آن است.
چون در قانون مدنی سرپرستی خانواده بر عهده مرد است، مفهوم الزام به تمکین در رابطه با مرد به کار نمی رود. مگر در مورد انطباق خاص یا داشتن شخصیت خوب.
بنابراین منظور از وجوب تسلیم این است که زوجین مسئولیت های مربوط به روابط زناشویی خود را بر عهده گرفته و زوجه از شوهر خود اطاعت کند. موضوع الزام به تمکین پس از تقدیم دادخواست و اقامه دلایل مرد یا زن و صدور قرار دادگاه محقق می شود.
توجه داشته باشید که برخلاف مفهوم الزام زن و مرد به اطاعت، زن و مرد مجبور به اطاعت از همسر یا همسر خود نیستند. زیرا اجبار یا فشار بر زن یا مرد با مفهوم آزادی افراد در تعارض است.
مثلاً برخلاف اینکه دادگاه می تواند با صدور حکم، زن را ملزم به اطاعت از شوهر کند، در عمل قدرت اجبار زن را به سکونت در خانه شوهر یا داشتن روابط زناشویی ندارد. در این زمان در صورت عدم تمکین زن فقط از حق نفقه محروم می شود. در این شرایط مرد با استفاده از گواهی عدم تمکین و داشتن حکم عدم ازدواج، می تواند از دادگاه حکم ازدواج مجدد را صادر کند.

تمکین عام (عمومی) به چه معناست؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت که اگر زنی در محل سکونت شوهر یا خانه دیگری که شوهر در نظر گرفته است زندگی کند تا در دسترس شوهر باشد و از سخنان او اطاعت کند تا ناشزه نباشد. .
نشوز در معنای عام عبارت است از: امتناع از انجام وظایف زناشویی که از جانب زن است و به زنی که نشوز می کند نشزه می گویند.
وظایف و تکالیف هر زن و شوهری را اسلام و شرع معین می کند. بنابراین به فردی که این وظایف و حقوق را رعایت نمی کند نشزه می گویند. مفهوم اطاعت در مقابل کلمه نشوز به کار می رود.
توجه داشته باشید طبق قانون زن موظف است در خانه ای که شوهر در نظر گرفته است زندگی کند. مگر اینکه این اختیار قبل از عقد به زن داده شده باشد.

تمکین خاص (ویژه) به چه معناست؟

اطاعت خاص نیز برای اطاعت از زن برای داشتن رابطه جنسی با شوهرش استفاده می شود. بنابراین تسلیم خاص به معنای تسلیم جنسی است.
مدارک مورد نیاز برای طرح دعوی مستلزم رعایت
• گواهی ازدواج
• مدارک شناسایی مرد
• اجاره نامه یا سند مالکیت
• اعلام دعوت رسمی زن به زندگی زناشویی
• سوگندنامه مبنی بر خروج زوجه از اقامتگاه مشترک

کدام یک از زوجین ملزم به رعایت آن هستند؟

همانطور که در بالا ذکر شد، طرح دعوی مستلزم تمکین مرد از طرف زن نیز امکان پذیر است. اما این درخواست به دلیل شرم و حیا زنان چندان رایج نیست.

معمولاً این درخواست زمانی از سوی زنان صورت می گیرد که در هنگام درخواست نفقه، تمکین شوهر لازم باشد. لذا بحث وجوب اطاعت معمولاً توسط مردان مطرح می شود.
در نظر داشته باشید در مواردی که زن موضوع پرداخت نفقه را ذکر می کند، این روند باید با دادخواست نفقه انجام شود. به همین دلیل مرسوم نیست که زنان برای اجبار به تمکین اقامه دعوی کنند.

الزام به تمکین از طرف مرد به چه معناست ؟

همانطور که گفته شد موضوع الزام مرد به تمکین ذکر شد و بیشتر مربوط به الزام زوجه به تمکین است.
بنابراین در شرایطی که عقد دائم منعقد شده و زن بدون ارائه عذر موجه از جمله امتناع از پرداخت نفقه از سوی مرد یا وجود خطر جانی یا هرگونه عسر و حرج، از انجام وظایف زناشویی و تمکین خودداری می کند. مرد، مرد این حق را دارد که برای ثبت دادخواست تمکین به مراکز خدمات قضایی مراجعه کند.
در ادامه این روند، پرونده تقدیمی یک زن در دادگاه تشکیل می شود و از خانم برای پاسخگویی به سوالات قاضی در جلسه دادگاه دعوت می شود.
دادگاه پس از بررسی دلایل عدم تمکین در صورت عدم تایید دلایل وی نسبت به صدور رای الزام زن به تمکین اقدام می کند.

الزام به تمکین به چه صورت است ؟

پس از ارائه تعریف روشنی از وجوب تمکین و شرایط صدور این حکم، در این قسمت از مقاله، پاسخ به این سؤال که حکم وجوب اطاعت چیست و چه نتایج و عواقبی را در پی خواهد داشت، الزامی است. ?
صدور حکم مستلزم تمکین که معمولاً از سوی مردان درخواست می شود، با این هدف صورت می گیرد که دادگاه به درخواست مرد، الزام به تمکین زن و رسیدگی به درخواست او و دلایل ارائه شده توسط مرد را بررسی کند. اثبات عدم تمکین زن موجه و کافی است.

حکم الزام زن به تمکین چه آثاری دارد؟

از آثار و نتایج حکم بر تمکین زن می توان به مواردی اشاره کرد که زن در صورت خروج از منزل یا عدم تمکین خاص و اطاعت از شوهر، به محل زندگی شوهر برمی گردد و از او اطاعت می کند و دستورات او را اطاعت می کند. در صورت امتناع زن از انجام تکالیف مذکور از حق دریافت نفقه محروم می شود.
ضمناً یکی از عواقب این حکم برای مردان، پرداخت نفقه از زمان تسلیم مجدد زوجه به شوهر است.

مراحل دادخواست الزام به تمکین

به طور معمول، دادخواست برای الزام به رعایت مراحل ذکر شده در زیر است:
• ثبت دادخواست الزام به تمکین در مراکز خدمات الکترونیک قضایی توسط فرستنده.
• تسلیم اظهارنامه لزوم تسلیم و استرداد زن
• ارائه دادخواست مرد به دادگاه خانواده
• تشکیل دادگاه خانواده در محل سکونت زن
• ارائه اظهارات زوجین در دادگاه و دعوت به اصلاح
• تهیه پیش نیازها و شرایط تمکین زنان از قبیل: تأمین مسکن و رفع نیازهای خانه و خانواده.
• صدور ابلاغ رای رضایت در صورت امتناع زن
• ایجاد فرصت ۲۰ روزه برای اعتراض و استیناف زن و شوهر
• صدور حکم قطعی به نفع مرد
• درخواست صدور اجرایی حکم انطباق اجباری مرد

نتیجه

پس از انعقاد عقد ازدواج و شروع رابطه زناشویی، هر یک از زوجین مسئول انجام وظایف و حقوق خود در قبال یکدیگر خواهند بود.
تسلیم در لغت به معنای تسلیم شدن است و برای اطاعت زن در مقابل خواسته شوهر و انجام وظایف زناشویی به کار می رود.
اگرچه تعبیر تسلیم برای مردان نیز به کار می رود که شامل پرداخت نفقه و تأمین نیاز و زندگی زن است، اما طرح این دعوی از سوی زن نیز قابل پیگیری است.

بنابراین اگر مرد به این وظایف توجه نکند، زن نیز حق طلاق دارد. اما معمولاً اصطلاح تمکین برای زنان متاهل به کار می رود.
همانطور که در این مقاله به تفصیل توضیح داده شد، هر یک از زوجین ملزم به اطاعت از یکدیگر هستند، اما گاهی اوقات یکی از زوجین از اطاعت از دیگری اجتناب می کند. در این شرایط اگر با کمک خود زوجین مشکل حل نشد، زوجین دادخواست الزام به تمکین و ارائه درخواست خود را از طریق دادگاه خانواده ارائه می کنند.
در شرایط موجود حضور یک وکیل خانواده مجرب می تواند به عنوان میانجی در کنار هر یک از زوجین تا رسیدن به نتیجه مطلوب مفید باشد.

شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان در هرساعت از شبانه روز با کارشناسان وکیل من به شماره تلفن ۸۷۲۰ ۶۰۰ ۰۹۱۲ تماس بگیرید .

Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp