امتناع از وصلت چیست ؟

امتناع از وصلت چیست؟

امتناع از وصلت چیست؟

نگاهی به نامزدی (قول ازدواج) در حقوق ایران

قول نکاح یا نامزدی قراردادی است بین دو نفر برای ازدواج در آینده که برای طرفین تعهد اخلاقی خواهد داشت. نامزدی تعهدی برای انعقاد عقد ازدواج در آینده برای طرفین ایجاد نمی کند، ارزش عقد ازدواج (ازدواج) را ندارد و از نظر قانونی لازم الاجرا نیست. در این مقاله به امتناع از اتصال و بررسی آن می پردازیم.

بر اساس قانون، نامزدی جایز تلقی می شود که هر یک از طرفین می تواند آن را فسخ کرده و از ازدواج خارج شود. ماده ۱۰۳۵ قانون مدنی می گوید:

«وعده نکاح موجب ایجاد منفعت زوجیت نمی شود، حتی اگر تمام یا قسمتی از مهریه ای که طرفین در زمان عقد به توافق رسیده اند، پرداخته باشد، بنابراین هر یک از زن و مرد تا زمانی که عقد ازدواج نکرده باشد. منعقد شده است، می تواند از ازدواج امتناع کند و طرف مقابل به هیچ وجه نمی تواند او را مجبور به ازدواج کند یا به دلیل امتناع از ازدواج مطالبه خسارت کند».

اجبار به ازدواج در دوران نامزدی:
از جمله شرایطی که برای ازدواج لازم است، رضایت طرفین است که به هیچ دلیلی نباید مخدوش شود. در صورتی که یکی از طرفین قصد ازدواج نداشته باشد یا نسبت به شخص خاصی قصد ازدواج نداشته باشد، این عقد باطل است. رضایت طرفین لازم است و اگر مثلاً پدر یا جد پدری دختر خود را مجبور به ازدواج با شخصی که مورد پسند و رضایت او نیست و عقد از روی اجبار باشد، عقد باطل می شود. عدم اراده و اراده پسر یا دختر. بود.

در موردی که خواستگار اجبار شده باشد و دختر و خانواده اش را به این منظور تهدید کند و یا برای اجبار طرف مقابل او را مورد ضرب و شتم و توهین قرار دهد، چنین اقدامی غیرقانونی بوده و موجب مسئولیت کیفری می شود. خواهد بود.

دلیل موجه لغو نامزدی:
به طور کلی فردی که در ازدواج مورد خیانت قرار می گیرد حق فسخ قرارداد و دریافت خسارت را دارد. در صورتی که خود شخص باعث به هم خوردن نامزدی شده باشد، مثلاً نامزدی به دلیل تدلیس به هم خورده باشد (تدبیر در ازدواج به معنای فریب دیگری برای ازدواج است) نمی تواند مطالبه خسارت کند. اگر نامزدی عمداً و بدون دلیل موجه به هم بخورد، می توان از طرف مقابل مطالبه خسارت کرد.

غرامت متعارف برای اختلال در تعامل:
طبق قانون مدنی نکته ای که در این خصوص لازم به ذکر است این است که فقط هزینه های متعارف (مانند هزینه لباس) قابل مطالبه است. بنابراین در صورت تدارک هزینه های غیرعادی مانند مهمانی های گران قیمت، امکان مطالبه خسارت منتفی خواهد بود. از آنجایی که ماده ۱۰۳۶ قانون مدنی در مورد مطالبه هزینه متعارف حذف شده است، در نتیجه مطالبه خسارت به استناد این ماده منتفی است، اما در قانون برای مطالبه خسارت شرایطی وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

جواز نامزدی و مطالبه خسارت مادی و معنوی:
این عبارت به این معنی است که هر یک از نامزدها می تواند آن را به هم بزند و طرف مقابل نمی تواند به همین دلیل و به دلیل به هم خوردن نامزدی و عدم اجرای عقد، مطالبه خسارت کند. نکته این است که هیچ یک از طرفین نباید از این حق سوء استفاده کرده و موجب ضرر طرف مقابل شود. در این خصوص می توان به اصل ۴۰ قانون اساسی نیز بر اساس این ماده اشاره کرد: «هیچکس نمی تواند اعمال حق خود را وسیله اضرار به غیر یا تعدی به مصالح عمومی قرار دهد». بنابراین و به طور کلی:

طبق قواعد کلی، مدعی باید بتواند ابتدا تقصیر را ثابت کند و سپس مطالبه خسارت کند.
بر اساس قانون مسئولیت مدنی، اگر در اثر قطع نامزدی خسارت وارد شود، می توان خسارت روحی و روحی وارده را مطالبه کرد.
از آنجایی که جبران خسارت معنوی در اصل (۱۷۱) قانون اساسی و قانون مسئولیت مدنی به صراحت ذکر شده است، نامزدی که متحمل خسارت مادی و معنوی شده است حق دارد برای مطالبه خسارت اقدامات قضایی لازم را انجام دهد. .
ضرر اخلاقی عبارت است از: هر آسیبی که در اثر تداخل در حقوق شخصیت ایجاد شود یا مستلزم دخالت در حیطه شخصیت باشد. مثلاً درد جسمی، غم و اندوه و رنج روحی ناشی از به هم خوردن تعادل فرد، تغییر شکل بدن و ناراحتی ناشی از این تغییر، ترس از بدتر شدن و ترس از مرگ زودرس و ….

به این ترتیب کاندیدایی که متحمل خسارت شده است می تواند به دادگاه مراجعه کرده و مطالبه خسارت ناشی از اخلال در نامزدی را مطرح کند.

ضمانت اجرای قانونی و کیفری ازدواج اجباری:
نکاحی که با اجبار واقع شده باشد به دلیل عدم اراده و اراده باطل می شود. در صورتی که پدری دختر خود را مجبور به ازدواج کرده و متعاقباً به دختر آسیب روحی یا جسمی وارد کرده باشد، دختر می‌تواند بر اساس مسئولیت مدنی مطالبه خسارت نماید. در مورد خواستگار از آنجایی که ممکن است تعرض یا تهدید به اجبار انجام دهد، عقد نیز به دلیل عدم قصد باطل است.

در نظر گرفتن تعهد در تعامل:
از آنجایی که قول به نکاح یا خواستگاری ایجاد نکاح نمی کند، حتی اگر تمام یا قسمتی از مهریه پرداخت شده باشد، هر یک از طرفین مختارند که از نکاح خودداری کنند، بنابراین در نظر گرفتن رهن در زمان نامزدی برای تخلف صحیح است. آی تی. نیست. طبق ماده ۲۳۰ قانون مدنی تعریفی که از تعهد ارائه شده عبارت است از تعیین مبلغی برای خسارت ناشی از تأخیر در ایفای تعهد یا عدم ایفای تعهد در قرارداد. در واقع ماهیت تعهد، اجبار به انجام تعهد است که همانطور که گفتیم اجبار برای عقد نکاح موجب بطلان عقد می شود.

وکیل خانواده (وکیل ازدواج)
موسسه حقوقی عادل ایرانیان با دارا بودن وکلای متخصص و مجرب در زمینه خانواده و ازدواج آماده ارائه خدمات حقوقی به شما عزیزان در خصوص ازدواج، طلاق، امور کیفری خانواده، جهیزیه و سایر موارد مرتبط می باشد. با انتخاب وکیل مجرب و دلسوز در پرونده های مربوط به امور خانواده و ازدواج بهترین راه حل ارائه می شود و در وقت و هزینه شما صرفه جویی می شود.

نتیجه:
همانطور که گفته شد، نامزدی برای طرفین تعهدی برای انعقاد عقد در آینده ایجاد نمی کند، اما از طرف دیگر، شکستن نامزدی بدون دلیل موجه، تضییع حق و تقصیر محسوب می شود و متعاقباً ناشی از آن. نسبت به ضمانت و مسئولیت مدنی، امکان مطالبه خسارت وجود دارد. دارد. همچنین باید توجه داشت که عقد نامزدی با دختری که شوهر دارد، نامشروع و باطل است و اگر قبل از عقد نکاح باشد، نامشروع محسوب می‌شود، هر چند منتهی به عقد شود.

در صورتی که مرد با نامزدی دختری را برای ازدواج فریب دهد، بر اساس تسبیب (تسبیب به معنای ایجاد و ایجاد علت و معلول است، در زیان شخص مستقیماً موجب ضرر می شود، اما در مورد تسبیب موجب ضرر و زیان می شود. ضرر با واسطه) ضامن خواهد بود.

در صورت نیاز می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از وکیل من با شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲ تماس بگیرید.

Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp