انفساخ قرارداد

انفساخ قرارداد در قانون

انفساخ قرارداد به چه معناست؟ وظیفه فسخ قرارداد چیست؟ مهمترین نکات فسخ قرارداد چیست؟ در چه شرایطی از فسخ قرارداد استفاده می شود؟ وظیفه وکیل پایه یک دادگستری در خصوص فسخ قرارداد چیست؟ مرجع قضایی که در خصوص فسخ قرارداد تصمیم می گیرد کدام مرجع است؟ مهمترین کارکرد فسخ قرارداد چیست؟ در مورد چه قراردادهایی فسخ قرارداد استفاده می شود؟ مزایای فسخ قرارداد چیست؟ معایب فسخ قرارداد چیست؟ چرا از فسخ قرارداد استفاده می شود؟

انفساخ قرارداد یکی از شروط فسخ قرارداد محسوب می شود. در واقع، اگر بخواهیم فسخ قرارداد را خیلی ساده و واضح توضیح دهیم، می توان گفت که فسخ زمانی رخ می دهد که یکی از طرفین توانایی ادامه قرارداد را از دست بدهد یا شرایطی پیش بیاید که در اختیار او نیست. طرفین و آنها مجبور به فسخ قرارداد می شوند.

اما سوالی که وجود دارد این است که آیا فسخ در مورد همه قراردادها اعمال می شود؟ و چه شرایطی دارد؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید با انواع قراردادها و شرایط آن آشنا شویم. با دانستن انواع قراردادها در قانون و شرایط آن، راحتتر با مفاهیمی مانند فسخ قرارداد آشنا می شویم.

انفساخ قرارداد و شناخت انواع قرارداد

انفساخ قرارداد مفهومی است که مستقیماً تحت قوانین و مقررات مربوط به قراردادها تعریف می شود. بنابراین برای درک آن ابتدا باید بدانیم قانون در مورد قراردادها چه نظری دارد و چه طبقه بندی برای آن در نظر گرفته است. به طور کلی می توان گفت که قراردادها در قانون به دو دسته مهم ضروری و مباح تقسیم می شوند.

عقد جایز عقدی است که شرایط خاصی برای انحلال آن نداشته باشد. به عبارت ساده تر، هیچ شرط قانونی یا پیش نیازی برای فسخ قرارداد در قراردادها وجود ندارد. مثلاً عقد وکالت (نه به صورت وکالت) را می توان عقد جایز دانست. بر این اساس موکل می تواند در هر مکان یا زمانی وکیل را عزل و قرارداد را فسخ کند.

اما همانطور که می دانید جامعه به شرایط پایدارتر از قراردادهای مباح نیاز دارد. مثلاً در خرید و فروش ملک باید این اطمینان وجود داشته باشد که این قرارداد تحت هیچ شرایطی قابل انحلال نیست. این نوع عقد را که جز در شرایط خاص قانونی قابل انحلال نیست، عقد تکلیفی می گویند. عقود تجاری و اجتماعی مانند عقد خرید و فروش، اجاره، عقد وکالت و ده ها مورد دیگر از مصادیق عقد ضروری در جامعه به شمار می روند. اینها مواردی است که هر وکیلی از آن آگاه است.

نکته ای که کاملا مشخص است این است که فسخ قرارداد یکی از شروط لازم برای فسخ قرارداد محسوب می شود. حال در ادامه می خواهیم با شرایط فسخ قرارداد لازم از جمله فسخ بیشتر آشنا شویم. این موضوع می تواند تاثیر مهمی در تنظیم و امضای قراردادها داشته باشد.

انفساخ قرارداد یکی از چهار راه انحلال است

انفساخ قرارداد یکی از چهار مسیری است که برای انحلال عقد لازم دانسته شده است. اگر بخواهیم کمی ساده تر بیان کنیم، می توان گفت که عقد لازم منحل نمی شود مگر اینکه یکی از ۴ شرط ایجاد شود. این راه های انحلال قرارداد شامل فسخ قرارداد، فسخ قرارداد، فسخ قرارداد و عزل می شود. این چهار راه تنها راه هایی است که از طریق آنها می توان عقد لازم را فسخ کرد.

این موضوع زمانی اهمیت خود را نشان می دهد که با مفهوم قراردادها آشنا شویم. به عبارت ساده تر، قرارداد به این معناست که طرفین تعهداتی را برای رسیدن به یک هدف مشخص و مشترک بر عهده می گیرند. با تنظیم و امضای این قرارداد، از نظر قانون، مفاد و تعهدات مندرج در قرارداد لازم الاجرا تلقی می شود.

در عقود ضروری، اگر یکی از طرفین بدون استفاده از مجاری قانونی به تعهدات خود عمل نکند یا از قرارداد منصرف شود، قانون به طرف دیگر اجازه می دهد تا حقوق خود را مطالبه کند. حال سؤال این است که چگونه می توان از زیر بار تعهداتی که به موجب عقد ضروری تعیین شده است رهایی یافت؟ تنها چهار راه ذکر شده در بالا را می توان به عنوان ناجی و یاور شناخت. هر کدام از این مسیرها شرایط قانونی خاصی دارند که وکیل در تهران یا شهرستان می تواند با سهولت بیشتری در این زمینه به شما کمک کند. در ادامه در مورد یکی از این مسیرها یعنی فسخ قرارداد کمی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

فسخ قرارداد و شرایط آن

فسخ قرارداد همانطور که در ابتدای این مقاله بیان شد به این معناست که یک قرارداد به دلیل حوادثی که در اختیار طرفین نبوده محکوم به انحلال است. در این صورت می توان قرارداد را منحل شده دانست. این موضوع عمدتاً مربوط به قراردادهای مدت معین است (مدت زمانی بین انعقاد و اجرای کامل آن وجود دارد). مثلاً عقد اجاره از نوع عقد لازم است که به مدت یک سال منعقد می شود و … اگر در این یک سال یکی از طرفین قرارداد فوت کند، قرارداد منحله تلقی می شود. مثلاً در صورت فوت موجر، مستأجر نمی تواند نسبت به قرارداد خود ادعایی داشته باشد و این قرارداد منحله تلقی می شود.

بنابراین فوت یکی از شروط فسخ عقد محسوب می شود. جدای از این، از بین رفتن ظرفیت یکی از طرفین قرارداد یا از بین رفتن شرایط صحت قرارداد را می توان از موارد فسخ دانست. مثلاً اگر یکی از طرفین دیوانه شود یا قانون او را باطل تشخیص دهد، این عقد منحل اعلام می شود. توجه داشته باشید که با اعلام فسخ قرارداد نیازی به بازگشت به شرایط قبل از قرارداد نیست و کلیه تعهدات تا لحظه فسخ قرارداد و شرایط ذکر شده برای بعد از فسخ قرارداد باید اجرا شود. اینها مهمترین نکاتی است که در این زمینه باید به آنها توجه کنید.(انفساخ قرارداد)

شما می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان در هر ساعت از شبانه روز با تیم وکیل من به شماره تلفن ۸۷۲۰ ۶۰۰ ۰۹۱۲ تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
tell
mobile
telegram
whatsapp