دفتر حقوقی وکیل من :

ارائه دهنده خدمات تخصصی حقوقی

درهر ساعت از شبانه روز میتوانید عدد ۱۱۱ را به شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲  پیامک فرمایید تا همکاران را از نیاز جقوقی خود مطلع فرمایید.

تلفن دفتر تهران: ۸۸۴۰۱۴۱۶ ۰۲۱

بهترین وکیل قرارداد ایران

بهترین وکیل قرارداد ایران

بهترین وکیل قرارداد ایران

فیصله اختلاف‌های تجار در سطح بین‌المللی با مراجعه به محاکم داخلی

ساعدی در ادامه اظهار کرد: بنابراین این سوال همچنان پابرجاست که در جامعه بین‌المللی آیا محاکم یا نهادهایی وجود دارند که صلاحیت‌شان رسیدگی به اختلاف‌های بین بازرگانان باشد یا به عبارت دیگر، روش‌های حل‌و‌فصل اختلاف‌های مربوط به قراردادهای تجاری بین المللی بین تجار چه روش‌هایی است؟

وی با بیان اینکه به طور کلی دو روش برای فیصله اختلاف‌های تجار در سطح بین‌المللی وجود دارد، گفت: روش نخست مراجعه به محاکم داخلی یا ملی است که به واسطه آن تجار بین‌المللی می‌توانند در مواردی که به اختلاف برخورد می‌کنند به محاکم ملی مراجعه کنند. برای نمونه در عقد بیع بین‌المللی کالا، خریدار و فروشنده حق دارند به محاکم ملی دولت متبوع خود یا طرف دیگر قرارداد یا محاکم ملی کشور دیگر که در ضمن قرارداد (شرط محکمه صالح) تعیین شده است، مراجعه کنند.

معایب مراجعه تجار بین‌المللی به محاکم داخلی برای رفع اختلاف‌

این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد در ادامه عنوان کرد: مراجعه به محاکم ملی برای حل‌و‌فصل اختلاف‌های ناشی از قراردادهای تجاری بین‌المللی دارای محاسن و معایبی است که البته معایب این روش بیشتر از مزایای آن است؛ برای مثال می‌توان به فقدان شناخت کافی از قوانین و مقررات ماهوی داخلی، آشنا نبودن به تشکیلات قضایی و آیین رسیدگی در دادگاه‌ها، مشکلات مربوط به زبان و به تعبیر کلی‌تر آشنانبودن فرد خارجی با محیط حقوقی حاکم بر کشور مقر دادگاه اشاره کرد.

البته از لحاظ حقوقی مطالب متعدد دیگری نیز در خصوص مراجعه به محاکم ملی توسط بازرگانان در حقوق تجارت بین‌الملل مطرح است که پرداختن به آنها به طور مفصل در این مجال میسر نیست. فقط به طور مثال می‌توان به این موضوع که آیا طرفین قرارداد می‌توانند محاکم هر کشور دیگری را بدون ارتباط به قراردادشان به عنوان محکمه صالح تعیین کنند یا خیر؟ و در صورت تعیین محاکم کشور دیگر به عنوان محکمه صالح، آیا چنین انتخابی از لحاظ حقوقی صحیح است یا خیر؟ و رویکرد قوانین و مقررات داخلی و محاکم در صورت طرح دعوا توسط طرفین در این گونه موارد چگونه خواهد بود؟ اشاره کرد.

 

Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp