تبانی برای گرفتن مال غیر

تبانی برای گرفتن مال غیر : حق اشخاص بر اموال خود یک حق قانونی است که به رسمیت شناخته شده و از حمایت قانونگذار برخوردار است. اصل مالکیت به عنوان یکی از ریشه‌دارترین اصول حقوقی همواره مورد احترام بوده و هر کس از آن تخلف کند به مجازات قانونی محکوم خواهد شد. قانونگذار به طرق مختلف به این موضوع پرداخته و قوانین و مقرراتی را برای سامان دادن به حقوق مالکیت افراد در نظر گرفته است. یکی از مواردی که منجر به تضییع حقوق مالکیت افراد می شود تبانی افراد برای گرفتن مال دیگری است که تحت عنوان جرایم در قانون پیش بینی شده است.

در ادامه به بررسی جرم تبانی برای بردن مال دیگری می پردازیم.

ارکان جرم تبانی برای بردن مال دیگری
رکن قانونی: در مورد تصرف مال غیرقانونی با تبانی، قانون تحت عنوان «قانون مجازات اشخاصی که تبانی به تصرف مال نامشروع می کنند» در سال ۱۳۰۷ تصویب شد و در ماده ۱ آن به این شرح تصریح شده است: «هرگاه اشخاصی که با یکدیگر تبانی و از یکدیگر برای گرفتن مالی که متعلق به دیگری است، شکایت می کنند، این اقدام آنها جزء ارتکاب کلاهبرداری به قصد تصرف مال دیگری است که در ماده ۲۳۸ قانون مجازات عمومی پیش بینی شده است. به مجازات مقرر در ماده مذکور محکوم خواهد شد.»

در واقع وقوع این جنایت به این صورت است که دو نفر با هم تبانی می کنند تا از یکدیگر برای گرفتن اموال شخص ثالث شکایت کنند. مثلاً آقایان احمدی و سهیلی برای گرفتن مال دیگری در دادگاه علیه یکدیگر دعوا می کنند. در این مورد آقای احمدی و سهیلی کلاهبردار محسوب می شوند.

البته یکی از مصادیق جرم تبانی برای گرفتن مال غیر دعویی توسط شخص ثالث است. در این شرایط، افراد به عنوان شخص ثالث، به عنوان شخص ثالث به اینکه دادگاه نسبت به مال متعلق به دیگری اعتراض می کند، وارد دعوا می شوند. ضمناً این افراد می توانند علیه محکوم علیه اقامه دعوی کنند و تمامی این اقدامات را با تبانی قبلی با یکی از طرفین برای تصاحب مال یا تضییع حقوق طرف مقابل انجام دهند. مثلاً آقای احمدی علیه آقای سهیلی اقامه دعوی کرده است و در جریان رسیدگی آقای میرزایی با تبانی قبلی با آقای سهیلی به عنوان شخص ثالث به منظور تضییع حقوق آقای احمدی وارد دعوا شده است. اموالش را بگیر در این مورد آقایان سهیلی و میرزایی کلاهبردار محسوب می شوند.

رکن مادی: رکن مادی جرم تبانی برای گرفتن مال دیگری می تواند هر اقدامی تحت عنوان تبانی برای گرفتن مال دیگری و اقامه دعوی به عنوان صاحب دعوی یا ثالث باشد مانند اعتراض به دعوی. به عنوان شخص ثالث به قصد تصاحب مال دیگری.

عنصر معنوی: عنصر معنوی این جرم عبارت است از قصد و آگاهی مرتکب در چه جهتی تبانی می کند و قصد وی تصاحب مال دیگری یا تضییع حقوق او با ارتکاب عنصر مادی جرم است.

مجازات جرم تبانی برای بردن مال دیگری
در صورت اثبات جرم تبانی برای اموال ثابت نشده، مجرمان به مجازات کلاهبرداری محکوم خواهند شد. در ماده ۱ قانون فوق الذکر، مجازات بر اساس ماده ۲۳۸ قانون مجازات عمومی تعیین شده است، اما با لغو قانون مجازات عمومی، مجازات کلاهبرداری در ماده ۱ قانون تعیین شده است. تشدید مجازات مرتکبان اختلاس، ارتشاء و کلاهبرداری که علاوه بر رد اصل، صاحب مال به حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی معادل وجهی که وصول شده است خواهد بود.

در صورت نیاز می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از وکیل من با شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲ تماس بگیرید.

Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp