شرایط تعدیل مهریه 

بررسی شرایط تعدیل مهریه

تعدیل مهریه : یکی از رایج ترین دعاوی مطرح شده در دادگاه های خانواده، درخواست تعدیل اقساط مهریه یا تخفیف اقساط مهریه است. با در نظر گرفتن شرایط فعلی اقتصادی کشور و روند رو به رشد قیمت سکه و به دنبال آن افزایش این دادخواست، در این مقاله به بررسی شرایط تعدیل مهریه پرداخته ایم.
در بررسی شرایط تعدیل مهریه می توان گفت که در صورت تغییر در وضعیت مالی زوجین، هر یک از زوجین می توانند با ارائه دلایل کافی و اثبات وضعیت مالی جدید، افزایش یا کاهش اقساط مقرر مهریه را از دادگاه بخواهند. ورشکسته

لذا این شخص باید دادخواست تعدیل اقساط مهریه را به دادگاه صادرکننده حکم تقدیم کند.
پس از انعقاد عقد، زوجه مالک مهریه محسوب می شود. به همین دلیل می تواند مهریه خود را دریافت کند. اما وقتی مرد قدرت پرداخت مهریه را نداشته باشد باید شکایت کند.

تعدیل مهریه چگونه است ؟

در ابتدا بهتر است تعریف روشنی از معنای لغوی تعدیل ارائه شود. تعدیل در لغت به برقراری عدالت اشاره دارد و تعدیل در مهریه به معنای کم یا زیاد شدن مهریه و نیز به معنای ایجاد عدالت در پرداخت مهریه است. در بررسی شرایط تعدیل مهریه می توان موارد زیر را در نظر گرفت.

شرایط مختلف تعدیل مهریه

اولین وجه مهریه که برای برقراری عدالت و حقوق زنان در نظر گرفته شده است، محاسبه مهریه بر اساس نرخ روز است. بر اساس قانون مهریه زن توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران محاسبه می شود.
مورد دومی که در بحث تعدیل مهریه مطرح می شود زمانی است که دادخواست زوج برای انصراف از پرداخت مهریه پذیرفته می شود. بنابراین مرد باید مبلغی را پیش پرداخت و مبالغ دیگری را ماهانه به زوجه بپردازد تا تمام مهریه را بپردازد. لذا درخواست تعدیل مهریه توسط هر یک از زوجین قابل طرح است.

دادخواست تعدیل اقساط مهریه چیست؟

در شرایطی که با درخواست انصراف مرد موافقت شده و شرایط تعدیل مهریه فراهم شده و اقساط آن انجام شده است، مرد می تواند اقساط مقرر مهریه را در تاریخ تعیین شده پرداخت کند. در غیر این صورت زن مجاز است حکم مرد را در خصوص پرداخت اقساط یا اقساط معوق از دادگاه دریافت کند.
در بیشتر موارد پرداخت اقساط جهیزیه ممکن است چندین سال طول بکشد. در این شرایط ممکن است تغییراتی در زندگی زوجین ایجاد شود. بنابراین در بررسی شرایط تعدیل مهریه می توان تاکید کرد که تغییر آینده زوجین بر تصمیم صادره تأثیر مستقیم دارد.
همچنین با در نظر گرفتن تغییرات وضعیت مالی هر فرد در آینده، اقساط مهریه در دادگاه بستگی به شرایط آتی زوجین خواهد داشت. بنابراین در آینده ممکن است مرد از شرط طلاق خارج شود. بنابراین شرایط آتی زوجین می تواند مقدمه ای برای تقدیم دادخواست تعدیل مهریه از طرف زن باشد.
دادخواست تعدیل مهریه دو جنبه اساسی دارد، جنبه منفی آن کاهش میزان مهریه و جنبه مثبت آن افزایش میزان مهریه است.

مزایای دادخواست تعدیل مهریه

در مورد مثبت بودن دادخواست تعدیل اقساط مهریه می توان گفت در صورتی که مرد پس از صدور حکم توقیف وارث شود و یا حقوق ماهانه وی افزایش یابد، زن می تواند با هدف به دادگاه مراجعه کند. تغییر نحوه پرداخت مهریه و دادخواست تعدیل اقساط مهریه را تقدیم کنید.
دادگاه نیز پس از بررسی وضعیت رای جدیدی در خصوص تعدیل مهریه صادر می کند. این حکم آثار مثبتی برای زوجه خواهد داشت.
در نظر داشته باشید که شکایت زن به دادگاه صادرکننده حکم طلاق زمانی می تواند مؤثر باشد که وضعیت مالی مرد با تغییراتی همراه باشد.

جنبه منفی دادخواست تعدیل مهریه

شکل منفی دادخواست تعدیل اقساط مهریه زمانی مطرح می شود که در مواردی زوجین به دلیل بیکاری، بیماری یا شرایط دیگر قادر به پرداخت اقساط مهریه نباشند. در این زمان مرد مجاز است با مراجعه به دادگاه دادخواست تعدیل اقساط مهریه را تقدیم کند. به این شرایط، جنبه منفی تعدیل مهریه می گویند.

چه کسی درخواست تعدیل مهریه را می دهد؟

همانطور که گفته شد درخواست تعدیل مهریه هم از سوی زن و هم قابل طرح است. در صورت ارائه این درخواست از سوی زوجه، در صورتی که زوج شرایط پرداخت مهریه را نداشته باشد، می تواند دادخواست تعدیل مهریه را به دادگاه تقدیم کند.
دادگاه پس از بررسی شرایط تعدیل مهریه، با توجه به وضعیت مالی و درآمد زوجین، مهریه را به صورت اقساطی پرداخت می کند. اما اگر پس از انجام این فرآیند، مال یا ثروتی به دست شوهر برسد و وضعیت مالی او بهبود یابد، زوجه می‌تواند دادخواست تعدیل مهریه، درخواست افزایش مبلغ قسط و یا پرداخت کامل مهریه خود را ارائه کند.
از طرفی تقاضای تعدیل مهریه زمانی توسط مرد صورت می گیرد که زن پس از مطالبه مهریه از دادگاه تقاضای تعدیل اقساط مهریه را داشته باشد.
توجه به این نکته بسیار مهم است که دادگاه ها وظیفه دارند شرایط را به گونه ای پیش ببرند که برای تحقق این امر فرد مجبور به رفتن به زندان نشود. به همین دلیل است که با توجه به وضعیت اقتصادی و درآمد زوجین، اقساط بلندمدت برای پرداخت مهریه زوجین تعیین می شود.

شرایط تعدیل مهریه چیست؟

زمانی که تقاضای طلاق مرد در دادگاه تایید شد و مقرر شد برای برقراری عدالت برای زوجین مهریه به صورت اقساط به زن پرداخت شود، با توجه به شرایط اقتصادی موجود در صورت وجود این حق برای آنها تعیین می شود. تغییر در وضعیت مالی هر یک از زوجین است ممکن است یکی از زوجین تعدیل اقساط مهریه را از دادگاه بخواهد.

در زیر به شرایط تعدیل مهریه پرداخته ایم:

– تقاضای طلاق زوج از دادگاه صادرکننده حکم به منظور پرداخت مهریه پذیرفته شده و مرد مکلف به پرداخت اقساط بدهی خود به زن شده است.
– دادگاه در مواردی می تواند دادخواست طلاق مرد را به گونه ای قبول کند که مرد در مدت معینی مهریه زن را کامل بپردازد. در این صورت شوهر مکلف به پرداخت دیون زن در مدت معین می باشد.
– وقتی در یکی از این دو مورد طلاق مرد پذیرفته می شود به این معنی است که در صورت تغییر وضعیت مالی هر یک از زوجین، شرایطی برای تقدیم دادخواست تعدیل اقساط مهریه وجود دارد.

تعدیل مهریه چه شرایطی دارد؟

برای درخواست تعدیل مهریه مدارک زیر مورد نیاز است:
• تصویر سوگندنامه
• کارت ملی متقاضی
• کارت ملی دانشجو در صورت وجود
• حکم دادگاه مبنی بر محکومیت زوجین به پرداخت مهریه
• تکمیل فرم ثبت نام در سامانه ثنا
• گواهی ازدواج یا طلاق
• کارت بانکی جهت پرداخت هزینه های دادرسی و خدمات قضایی
• حضور دو شاهد برای امضای شهادت در جلسه دادگاه

وکیل تعدیل مهریه

درخواست تعدیل مهریه می تواند با نوعی میانجی گری و انصاف در حقوق زوجین همراه باشد. با توجه به شرایط اقتصادی موجود جامعه و مهریه های سنگین، مرد قادر به پرداخت کامل این مبلغ نخواهد بود و حتی در مواردی پس از تعیین اقساط، در صورت تغییر وضعیت زن، حق درخواست تعدیل را دارد. . و بر میزان مهریه او بیفزاید.
بنابراین به هر یک از زوجین پیشنهاد می شود برای انجام بهتر این فرآیند از تجربیات یک وکیل مجرب خانواده استفاده کنند.

نتیجه

پرداخت اقساط مهریه ممکن است زمان زیادی ببرد. به همین دلیل ممکن است در زمان پرداخت اقساط، شرایط زوجین به دلیل نوسانات بازار تغییر کند. در این گونه موارد دادگاه شرایطی را برای تعدیل مهریه مهیا کرده است تا هر یک از طرفین بتوانند نحوه پرداخت مهریه را نسبت به وضعیت موجود تغییر دهند.
مثلاً مردی که در سال قبل معسر بوده در سال جدید از ورشکستگی خارج شده باشد. بنابراین نحوه پرداخت مهریه بستگی به شرایط مرد در آینده دارد. این تغییر وضعیت این امکان را برای زن ایجاد می کند که برای تعدیل مهریه و افزایش آن به دادگاه مراجعه کند.
همچنین مرد می تواند مشکل مالی داشته باشد و بر اساس شرایط نتواند اقساط مهریه را پرداخت کند. در این زمان فرد می تواند برای تخفیف مهریه و اقساط آن اقدام کند.

شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان در هرساعت از شبانه روز با کارشناسان وکیل من به شماره تلفن ۸۷۲۰ ۶۰۰ ۰۹۱۲ تماس بگیرید .

Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp