تغییر کاربری زمین

تغییر کاربری زمین

تغییر کاربری زمین

حتما برای شما هم پیش آمده که نگاهی به اطراف خود بیندازید و این سوال را از خود بپرسید که چگونه و بر چه اساسی از برخی ساختمان ها برای سکونت و برخی دیگر برای مصارف کشاورزی، اداری یا ورزشی استفاده می شود؟ پروانه ساختمانی که شناسه هر ساختمانی است قبل از ساخت توسط شهرداری صادر می شود.

در صورتی که عملیات ساخت و ساز و تغییر کاربری بدون مجوز انجام شود، غیرقانونی تلقی می شود و متعاقباً شهرداری می تواند از ادامه اقدامات جلوگیری کند. علاوه بر درج مشخصات فنی ساختمان زیر نظر مهندسان و بازرسان، نوع کاربری ساختمان نیز در پروانه ساختمان مشخص شده است.

تغییر کاربری زمین به این معنی است که مالک ملک کاربری مجاز آن را برای کسب منافع بیشتر تغییر می دهد. مثلاً ساخت و ساز در مزرعه یا ساخت کارخانه در آنجا ممنوع و خلاف قانون تلقی می شود. قانونگذار ایران به منظور حفظ اراضی کشاورزی، باغات و جلوگیری از تبدیل آنها به املاک مسکونی، با جرم انگاری تغییر کاربری، قوانینی را در این خصوص وضع کرده است.

برای اطلاع از نوع کاربری می توانید از شهرداری استعلام بگیرید.

انواع کاربری:
۸ نوع کاربری ساختمان وجود دارد که عبارتند از: کاربری مسکونی، کاربری تجاری، کاربری کشاورزی، کاربری صنعتی، کاربری خدماتی، کاربری معدنی، کاربری ورزشی و بدون کاربری. قابل استفاده است، قبل از هر اقدامی مانند خرید زمین یا ساخت و ساز به نوع کاربری توجه کنید و اگر قصد تغییر کاربری دارید حتما استعلام بگیرید.

۱- کاربری مسکونی
همانطور که از عنوان مشخص است این نوع زمین باید برای ساخت ویلا و ساختمان و غیره و برای ساخت ساختمان های مسکونی استفاده شود. ساختمانی که بر اساس طرح جامع شهرداری در منطقه ای از شهر با تراکم های مسکونی متفاوت ساخته می شود، ظرفیت سکونت افراد را دارد، بنابراین مجوز شهرداری آن برای کاربری مسکونی صادر می شود. املاکی که این نوع کاربری را دارند به دو دسته ویلا، مسکونی و آپارتمانی تقسیم می شوند.

۲- مصارف کشاورزی:
به اراضی، باغ‌های وسیع یا زمین‌های کشاورزی اطلاق می‌شود که تفاوت‌هایی به شرح زیر دارند:

باغ ها زمین هایی با قابلیت کاشت درخت هستند که به جنگل نیز معروف هستند. در مقابل زمین های کشاورزی، زمین هایی برای صیفی جات وجود دارد. اراضی که مدت زیادی بدون کشت رها شده اند (زمین های بایر) نیز مشمول قانون حفظ اراضی زراعی و باغ ها می شود.

هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی به صورت ساخت و ساز، حذف یا افزایش شن و ماسه و سایر اقداماتی که بنا به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی تغییر کاربری تلقی می شود، در صورت غیرمجاز و بدون اخذ. مجوز از کمیسیون موضوع تبصره (۱) ماده (۱) در صورت اجرای این قانون جرم تلقی می شود و مسئولان جهاد کشاورزی محلی موظفند مراتب را جهت توقف عملیات به اداره مربوطه اعلام و مراتب را به اطلاع اداره مربوطه برسانند. مقامات قضایی

۳- استفاده تجاری:
همانطور که از عنوان این اپلیکیشن مشخص است، این نوع زمین برای تجارت و تجارت به عنوان مثال رستوران یا مغازه استفاده می شود. از آنجایی که وجود ملک تجاری به معنای داشتن کاربری تجاری نیست، ملک تجاری باید دارای مجوز شهرداری برای اسناد تجاری و کاربری باشد. تفاوت ملک تجاری و اداری در این است که املاک دارای کاربری تجاری حق سرقفلی دارند. به عنوان مثال مغازه تحت کاربری تجاری می باشد که باید به فضای بیرون دسترسی مستقل داشته باشد و داخل آن کاملا نمایان باشد.

۴- کاربر خدمات:
ساختمانی که کاربری خدماتی دارد مانند کاربری تجاری محل کسب درآمد است با این تفاوت که از آنجایی که برای دریافت پروانه شهرداری برای کاربری خدماتی که عام المنفعه است نیازی به پرداخت هزینه نیست. فعالیت، آن را به عنوان استفاده سود نیز می نامند. به عنوان مثال در مورد چشمه های آب گرم عمومی از آنجایی که برای سلامت مردم کار می کنند برای اخذ مجوز شهرداری هزینه ای پرداخت نمی کنند مگر اینکه تصمیمی برای تغییر کاربری گرفته شود که در این صورت هزینه های مربوط به تغییر کاربری باید پرداخت شود. .

۵- مصارف صنعتی:
ساختمانی که کاربری صنعتی دارد دارای پروانه فعالیت تولید و توزیع می باشد. از جمله املاکی که کاربری صنعتی دارند، تعمیرگاه ها و کارگاه های تولیدی هستند که اغلب در خارج از شهرها یا شهرک های صنعتی قرار دارند.

۶- مصارف کشاورزی:
این کاربری برای زمین های کشاورزی و باغات است، زمین کشاورزی به زمین هایی گفته می شود که در آن محصولات مولد (یک تا دو ساله) مانند گندم یا ذرت کشت می شود و اغلب در روستاها و شهرهایی که در گذشته روستا بوده اند. ، واقع شده اند باغ به زمینی اطلاق می شود که دارای درختان زیاد و دارای مجوز کاربری کشاورزی باشد.

۷- استفاده از معدن:
زمین هایی که دارای مصالح با ارزش و قابل استخراج، سنگ های قیمتی و ساختمانی مانند فلزات می باشند، پس از اطمینان از وجود این مصالح و ثبت معدن، متعاقباً صاحب ملک امکان و اجازه استخراج از آن را می یابد.

۸- استفاده ورزشی:
این مجوز برای استخرهای روباز، استادیوم های ورزشی و باشگاه های ورزشی دارای مجوز از شهرداری صادر می شود. علاوه بر بخش دولتی، مجوزهای ورزشی برای بخش خصوصی نیز صادر می شود.

۹- بدون کاربر:
این دسته از املاک همانطور که از نامشان مشخص است کاربری ندارند و در نتیجه پروانه شهرداری به آنها اعطا نمی شود.

کاربردهای دیگر شامل استفاده آموزشی، استفاده از حمل و نقل و غیره است.

تخلفات تغییر کاربری اراضی در محدوده شهر:
در صورت تخلف در خصوص استفاده از اموال غیرمنقول موضوع کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها از طرف مالکان حکم محکومیت صادر می شود.

برای تغییر کاربر باید مسیر خاصی طی شود. برای این کار باید به دفاتر خدمات نوسازی منطقه ای که ملک در آن قرار دارد مراجعه کرده و کارهای اداری را انجام دهید.

راه های تغییر کاربری اراضی در محدوده شهر:
دو راه برای تغییر کاربری ملک وجود دارد:

تخریب و نوسازی

درخواست مجوز از کمیسیون ماده ۵ قانون تشکیل شورای عالی معماری و شهرسازی.

تغییر کاربری از طریق تخریب و نوسازی:
مالکان نباید بدون مجوز بسازند. در صورت عدم صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری با وجود شرایط، امکان درخواست متقاضی از دیوان عدالت اداری برای الزام شهرداری به صدور پروانه ساختمانی وجود دارد.

متقاضی باید عوارضی را که شهرداری برای ملک صادر می کند پرداخت کند و درخواست خود را از طریق دفاتر خدمات و نوسازی محلی محل وقوع ملک ثبت کند و در صورت اعتراض نسبت به میزان عوارض، از کمیسیون ماده درخواست رسیدگی کند. ۷۷ قانون شهرداری ها. برای انجام پروانه ساختمانی با کاربری جدید پس از پرداخت هزینه، بازرسی، وجود شرایط و تصویب نقشه صادر می شود.

تغییر کاربری ملک با درخواست مجوز:
در صورتی که مالک بخواهد بدون تجدید بنا اقدام به تغییر کاربری کند باید از طریق دفاتر خدمات و نوسازی درخواست خود را به شهرداری اطلاع دهد. اتخاذ تصمیم نهایی در این خصوص در صلاحیت کمیسیون ماده ۵ قانون تشکیل شورای عالی معماری و شهرسازی می باشد.

تغییر کاربری از تجاری به مسکونی:
با توجه به بند ۳ ماده ۱۵ قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۵۶ در صورتی که محل کسب یا پیشه برای سکونت مناسب باشد کاربری مسکونی از ملک تجاری تخلف محسوب نمی شود و یکی از دلایل فسخ قرارداد اجاره است. .

برای دریافت مجوز تغییر کاربری استثنائاتی وجود دارد، به عنوان مثال استفاده از ملک مسکونی برای مشاغل خانگی و دفاتر حقوقی و غیره.

تغییر وکیل کاربر:
وکیل متخصص تغییر کاربری با داشتن دانش و تجربه لازم در این زمینه به بهترین نحو از حقوق شما دفاع می کند تا متحمل ضرر مالی نشوید. موضوع تغییر کاربری ملک به عنوان یک موضوع تخصصی تلقی می شود، به عنوان مثال با در نظر گرفتن ماهیت طرح پرونده، نوع پروانه و محل اجرای اسناد با این موضوع متفاوت است، لذا اخذ مشاوره حقوقی از یک وکیل می تواند بسیار مفید و موثر باشد. گروه وکلای دادگستری ایرانیان با داشتن وکلای متخصص در این زمینه آماده ارائه خدمات حقوقی لازم به شما می باشد.

نتیجه:
پروانه ساختمانی شناسنامه هر ساختمانی محسوب می شود که قبل از هر ساخت و ساز باید از شهرداری اخذ شود. چنانچه ساخت و ساز بدون اخذ مجوز از شهرداری انجام شود غیرقانونی محسوب می شود و شهرداری می تواند از ادامه ساخت و ساز و فعالیت آن جلوگیری کند. در این پروانه مشخصات فنی ساختمان زیر نظر مهندسین و ناظران مجرب ثبت شده و نوع کاربری ساختمان نیز درج شده است.

لازم به ذکر است که هزینه تغییر کاربری در محدوده شهری تعیین می شود و بر اساس عواملی مانند متراژ ملک، مکانی که ملک در آن واقع شده است متفاوت است. هرگونه تغییر کاربری که غیرقانونی باشد مشمول جریمه سنگین و حبس خواهد بود.

در صورت نیاز می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از وکیل من با شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲ تماس بگیرید.

Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp