تفاوت بین خلع ید و تصرف عدوانی

تفاوت بین خلع ید و تصرف عدوانی

تفاوت بین خلع ید و تصرف عدوانی

تفاوت بین خلع ید و تصرف عدوانی :اگر مالکیت شخصی با ملکی که مدعی مالکیت اوست اشتباه گرفته شود، دعاوی مالکیتی پیش می آید که انواع مختلفی دارد و هر کدام در شرایط متفاوتی احراز می شود، اما به دلیل ظرایف قانونی تمایز آنها از یکدیگر برای افراد صاحب علم. حقوق کافی ندارید، این یک مشکل است. از دعاوی مالکیت می توان به دعوای خلع ید و تصرف عدوانی اشاره کرد و در اینجا می خواهیم تفاوت آنها را از نظر وکیل ملکی توضیح دهیم.

۴ مورد تفاوت خلع ید و تصرف عدوانی
دعوای خلع ید و تصرف عدوانی در موارد متعددی قابل تفکیک است و تفاوت آن ها را می توان تشخیص داد، اما قبل از آن باید بدانید که منظور از دعوای تصرف عدوانی همان دعوای رفع تصرف عدوانی است که به اختصار به آن می گویند. دعوای تصرف عدوانی خواهد بود

وکیل ملکی در رابطه با تفاوت دعوای تخلیه با دعوای تصرف عدوانی به موارد زیر اشاره می کند:

افراد واجد شرایط برای اقامه دعوی: اولین و مهمترین تفاوت دعوای تخلیه با تصرف عدوانی این است که دعوای تخلیه فقط توسط مالک رسمی ملک و سایر افراد از قبیل مستاجرین و دیگران می تواند اقامه شود. به طور قانونی مالکیت را در اختیار دارد حق طرح دعوای خلع ید را ندارند و فقط شخصی که سند مالکیت مال غیر منقول را به نام خود دارد از این حق برخوردار است اما در تصرف عدوانی علاوه بر صاحب مال هرکس. در غیر این صورت که حق قانونی تصرف ملک را دارد می تواند این دعوی را مطرح کند.

ابعاد دعوی: یکی دیگر از تفاوت های خلع ید و تصرف عدوانی این است که دعوای خلع ید صرفاً یک دعوی حقوقی است و باید در مراجع قانونی و محاکم عمومی اقامه شود، اما دعوای تصرف عدوانی حقوقی است و می تواند جنبه کیفری نیز داشته باشد. و در دادگاه کیفری ارائه شود که در نتیجه در صورت اثبات جرم، مرتکب به مجازات کیفری نیز محکوم می شود.

اجرای حکم: اجرای حکم در مورد خلع ید مانند سایر احکام مستلزم قطعی شدن حکم است و تا زمانی که حکم خلع ید قطعی نشده است قابل اجرا نیست ولی اجرای حکم تصرف عدوانی است. اینطور نیست و حتی قبل از قطعی شدن حکم. قابل اجراست زیرا خود قانونگذار اجازه اجرای حکم تصرف عدوانی را بلافاصله پس از صدور آن داده است.

رسیدگی: در مورد خلع ید پس از تقدیم دادخواست، دفتر دادگاه باید زمانی را برای تشکیل جلسه تعیین کند، اما در تصرف عدوانی طبق قانون دعوا خارج از نوبت رسیدگی می شود. .

ادله اثبات دعوی: در دعوای تخلیه، می توانید از سند مالکیت خود به عنوان دلیل محکمه پسند استفاده کنید، اما در مورد تصرف عدوانی، حتی اگر مالک رسمی ملک باشید، سند مالکیت فقط به عنوان مدرک ارزشمند است. یعنی می تواند برای قاضی یک امر واقعی باشد. اما قطعا به او اطمینان نمی دهد.

در صورت نیاز به راهنمایی وکیل برای پرونده تصرف عدوانی یا تخلیه یا هر نوع دعوای ملکی دیگر به وکیل من مراجعه نمایید.

در این مقاله تفاوت بین خلع ید و تصرف عدوانی را برای شما توضیح دادیم و در صورت نیاز می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از وکیل من با شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲ تماس بگیرید.

تفاوت بین خلع ید و تصرف عدوانی

3.9/5 - (26 امتیاز)
tell
mobile
telegram
whatsapp