تمدید اجاره نامه ۱۴۰۱ و تخلیه مستاجران

چگونه می توان اجاره نامه ۱۴۰۱ را تمدید کرد؟

از آنجایی که قرارداد اجاره یکی از مهم ترین قراردادهایی است که روزانه افراد زیادی آن را امضا می کنند، لازم است دقت شود که بر اساس آخرین قوانین باشد تا طرفین دچار مشکل نشوند. مصوبه ستاد ملی کرونا که در قانون است و در اصل مربوط به سال ۱۳۹۸ بوده، در خصوص تمدید اجاره نامه در سال ۱۴۰۱ نیز معتبر است و از آنجایی که شیوع بیماری کرونا در سال جاری ادامه دارد، تمدید اجاره نامه در سال ۱۴۰۱ است. همچنین بر اساس مصوبه مذکور. قابل بکارگیری است

بنابراین تمدید اجاره خانه مسکونی ۱۴۰۱ به صورت خودکار قابل تمدید می باشد. در قرارداد اجاره ۱۴۰۱ نقاط حمایتی زیادی برای مستاجران در نظر گرفته شده است. در ادامه به آخرین موارد قانون روابط موجر و مستاجر پرداخته ایم که مطالعه آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

بررسی اصول کلی قرارداد اجاره:
مطابق ماده ۴۶۶ قانون مدنی: اجاره عقدی است که به موجب آن مستأجر مالک منافع عین مستأجره می شود و در این صورت موجر را موجر و موجر را مستأجر می نامند. و مورد اجاره عین مستأجره خواهد بود». اجاره به عنوان عقد موقت محسوب می شود، بنابراین لازم است مدت اجاره در قراردادهای اجاره لحاظ شود، در غیر این صورت قرارداد اجاره باطل می شود.

مستاجر موظف است در تاریخ های مشخص شده اجاره بها را پرداخت و رسید دریافت کند. از قراردادها می توان به قراردادهای اجاره ای اشاره کرد که در سه نسخه در بنگاه های معاملات ملکی یا دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شوند. بنابراین، قراردادهای شفاهی غیرقابل اجرا هستند. تا پایان مدت اجاره امکان تغییر مبلغ اجاره وجود ندارد اما در صورت تمدید قرارداد امکان تغییر مبلغ وجود دارد که در تمدید اجاره ۱۴۰۱ تغییر کرده است.

لازم است مدت اجاره و تاریخ تخلیه ملک دقیقاً در قرارداد اجاره مشخص شود. در صورتی که مستاجر تصمیم به ادامه قرارداد داشته باشد، لازم است قبل از پایان مدت قرارداد، آن را تمدید کند و در صورتی که مستاجر پس از پایان مدت اجاره، ملک را تخلیه نکند، به درخواست موجر تخلیه انجام می شود. . در تمدید اجاره نامه ۱۴۰۱ با توجه به رفاه حال مستاجرین تغییراتی لحاظ شده است که در ادامه به آن می پردازیم.

قرارداد اجاره ۱۴۰۱:
همانطور که بحث شد، عقد اجاره در قانون مدنی عقد موقت محسوب می شود که باید ابتدا و انتهای مدت را مشخص کند. پس از پایان مدت اجاره و در صورت عدم تمدید قرارداد، مستاجر باید ملک را تخلیه و به موجر تحویل دهد. اما در تمدید اجاره نامه ۱۴۰۱، مدت به صورت اجباری و بدون نیاز به تنظیم سند رسمی تمدید می شود.

بنابراین پس از اتمام قرارداد مستاجر تعهدی به تخلیه منزل ندارد و مالک نمی تواند او را تخلیه کند یا مراجع قضایی می توانند حکم تخلیه را صادر کنند. در واقع تصمیم ستاد مبارزه با کرونا در خصوص تمدید قراردادهای اجاره تا سه ماه پس از پایان کرونا اعلام شده است.

نکات حقوقی قرارداد اجاره ۱۴۰۱:
همانطور که توضیح داده شد، بر اساس مصوبه جدید، در تمدید اجاره نامه ۱۴۰۱، موجر نمی تواند مستاجر را مجبور به تخلیه ملک کند و این قرارداد پس از پایان ویروس کرونا به مدت سه ماه تمدید می شود، اما موجر به مدت سه ماه تمدید می شود. به دلایل زیر این فرصت را به مستاجر داده است که ملک خود را تخلیه کند:

در مواردی که موجر تصمیم به ساخت و فروش واحد مسکونی خود داشته باشد یا آن را به طور قطعی واگذار کرده باشد. بنابراین در صورت اخذ پروانه ساختمانی یا پروانه تعمیر ساختمان، مستاجر موظف به تخلیه ساختمان خواهد بود.
در صورتی که مستاجر ظرف مدت یک ماه پس از تمدید قرارداد اجاره جدید، اجاره بها را به موجر پرداخت نکند، طبق اسناد و مدارک و تشخیص مرجع ذی صلاح ما، مابه التفاوت مبلغ اجاره بها موجب می شود. مالک، قرارداد اجاره تمدید نخواهد شد.
در صورت عدم موافقت مستاجر با مبالغ اعلام شده مصوب ستاد ملی کرونا در سال ۱۴۰۱، واحد مسکونی تخلیه می شود.
در صورتی که موجر ملک مسکونی را برای فرزند خود که تشکیل خانواده داده یا در شرف ازدواج است بخواهد.
مستاجر چند ماه است که اجاره بها را پرداخت نکرده است.
در صورتی که مستاجر مشکل اخلاقی داشته باشد یا برای ملک مشکل ایجاد کند. بنابراین مستاجری که به موجب حکم دادگاه صالح به وظایف قانونی خود عمل نکرده و در نتیجه موجب تضییع حقوق موجر شده باشد مشمول تایید نمی شود. به عنوان مثال در صورتی که مستاجر قبوض آب و برق یا هزینه ملک مورد اجاره را پرداخت نکند، در چنین شرایطی مالک می تواند از طریق مراجع قضایی درخواست صدور حکم تخلیه مستاجر را ارائه دهد و در صورت اثبات، حکم تخلیه صادر می شود. صادر شده.

یا در صورتی که رفتار مستاجر خلاف عرف بوده و موجب شکایت سایر ساکنین واحدهای مسکونی شده باشد که بنا به تشخیص مرجع ذی صلاح حکم تخلیه صادر خواهد شد.

در صورتی که مستاجر و موجر در مورد اجاره بها با مبلغی بالاتر از قانون ستاد ملی مبارزه با کرونا توافق کرده باشند و مستاجر به تمدید مدت اجاره با مبلغ بیشتر راضی باشد، موافقت احزاب محترم و قابل اجرا است.
لازم به ذکر است که مصوبه مذکور در جهت حمایت از مستاجرین بوده لذا تنها موجر یا مالک مجبور به تمدید قرارداد اجاره می باشند.
نرخ افزایش اجاره در سال ۱۴۰۱:
همانطور که توضیح داده شد امکان تغییر مبلغ اجاره تا پایان مدت اجاره وجود نخواهد داشت. اما در صورت تمدید قرارداد امکان تغییر مبلغ وجود دارد. بند مذکور نیز در قرارداد ۱۴۰۱ تغییر یافته و بر اساس مصوبات اداره راه و شهرسازی هر فردی که مدت اجاره وی به پایان رسیده باشد با درصد ذکر شده اجاره نامه را تمدید می کند و نیازی به جابجایی نیست. امسال نرخ افزایش اجاره بها برای تمدید قرارداد اجاره در تهران ۲۵ درصد، کلان شهرها ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد است.

تمدید اجاره نامه ۱۴۰۱ و تخلیه مستاجران

خلاصه:
از آنجایی که قرارداد اجاره یکی از قراردادهای حساس و مهم در نظام حقوقی ایران به شمار می رود، لازم است در تنظیم آن نهایت دقت را داشته باشد. قرارداد مذکور در واقع تنها سند بین طرفین است، بنابراین در روابط طرفین از اهمیت بالایی برخوردار است. تنظیم قرارداد مذکور کاری تخصصی محسوب می شود که در صورت انجام صحیح از هزینه ها و مشکلات احتمالی جلوگیری می شود.

در صورت نیاز می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از وکیل من با شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲ تماس بگیرید.

Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp