جرم منتسب چیست؟

جرم منتسب به چه معناست؟

چه زمانی از گناه منتسب استفاده می شود؟ مهمترین نکات مربوط به جرایم منتسب چیست؟ وظیفه وکیل پایه یک دادگستری در خصوص جرم منتسب چیست؟ چه زمانی باید از جرم منتسب استفاده کرد؟ جرم منتسب در کدام دادگاه مورد استفاده قرار می گیرد؟ جرم منتسب از کدام نهاد قضایی صادر می شود؟ آیا صدور جرم منتسب به معنای اثبات جرم است؟ شرایط رهایی از جرم منتسب چیست؟ نظر قانون در مورد جرم منتسب چیست؟

اگر بخواهیم جرایم منتسب را به صورت ساده و روشن توضیح دهیم، می‌توان گفت جرم یا اتهامی است که به شخص وارد می‌شود و این جرم تا پایان رسیدگی برای شخص جرم تلقی می‌شود. با اثبات جرم و تعیین مجازات و محکومیت جرم منتسب، فرد مجرم شناخته می شود. بنابراین اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که نمی توان شخص را بر اساس جرم منتسب مقصر دانست. جرم منتسب باعث می شود که شخص به عنوان متهم در دادرسی کیفری ظاهر شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که دادسرا و در نهایت دادگاه کیفری از مفهوم جرم منتسب استفاده می کنند. بنابراین به طور کلی می توان گفت که جرم منتسب و مفاهیم مرتبط با آن در حوزه کاری وکیل کیفری مورد توجه قرار می گیرد. اما برای اینکه بتوانیم مفهوم جرم منتسب و لزوم استفاده از آن در قانون را بهتر درک کنیم و بدانیم که چگونه یک فرد متهم شناخته می شود و این جرم چگونه اثبات می شود؟ اینها مهمترین سوالاتی هستند که با هم به آنها پاسخ خواهیم داد.

جرایم منتسب و مفهوم آن

اگر بخواهیم جرم منتسب را به درستی درک کنیم باید با مفهوم جرم و اثبات آن در حقوق جزا آشنا شویم. در واقع اولین نکته این است که تمامی قوانین تدوین شده در دو زیر گروه بزرگ کیفری و حقوقی بررسی می شود. به عبارت ساده تر، قانون رودخانه بزرگی است که در بستر دو رودخانه جنایی و قانونی جریان دارد.

قانون بخشی از قانون است که در آن قانونگذار به حقوق هر یک از افراد جامعه می پردازد. به عبارت ساده تر، قانون در این بخش سعی کرده است چارچوب هایی را برای افراد جامعه در موقعیت های زمانی و مکانی مختلف تعیین کند تا به اهداف اجتماعی و فردی دست یافته و در این راستا تعارضی ایجاد نشود. اما قانون در بخش کیفری تعریف ساده تری دارد. در این قسمت از قانون همه چیز بر اساس مفهوم جرم بررسی می شود.

اگر بخواهیم این موضوع را کمی بیشتر بررسی کنیم، می توان گفت که قانون در بخش کیفری موظف به اثبات یا نفی جرم، تعیین مجازات و اجرای مجازات است. بنابراین، همه چیز در بخش جنایی بستگی به اثبات جرم دارد. توجه داشته باشید که با اثبات جرم عملاً به قانون این اختیار داده می شود که بر جان، مال یا جان افراد تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، در مورد برخی از جرایم، قانون می تواند در مورد زنده ماندن یا عدم بقا (اعدام) تصمیم بگیرد. بنابراین این تصور که هر عمل خلاف قانون جرم نامیده می شود، تصوری ناقص و نسبتاً اشتباه است. اثبات جرم در حقوق جزا مسیر و نهاد مشخصی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

جرم منتسب و اثبات جرم

جرم منتسب به این معناست که شخص به جرمی متهم شود. بنابراین قبل از اعمال جرم منتسب، ابتدا باید ثابت شود که جرم واقع شده است یا خیر؟ به عبارت ساده تر باید دید قانون عمل انجام شده را جرم می داند یا خیر؟ وکیل کیفری در تهران یا شهرستان به خوبی می داند که قانون از سه ابزار یا رکن بسیار مهم برای اثبات جرم در حقوق کیفری استفاده می کند.

به عبارت ساده‌تر، جرم زمانی ثابت می‌شود که سه عنصر مادی، معنوی و قانونی همزمان برای عمل مذکور ثابت شود. عنصر ماهوی به مضر بودن فعل توجه دارد. در واقع این عنصر زمانی ثابت می شود که عمل به فرد یا جامعه آسیب مادی یا جسمی یا روحی وارد کرده باشد. اما در بعد معنوی به نیت موضوع نگاه می شود. به عبارت ساده تر، اگر ثابت شود که فاعل این کار را بر اساس برنامه ریزی یا قصد قبلی و بر اساس فایده ای خاص انجام داده است، می توان گفت که عنصر معنوی نیز ثابت می شود. اما اگر عمل سهوی باشد نمی توان گفت جرمی صورت گرفته است. در مورد رکن قانونی نیز باید گفت که اگر قانونگذار در خصوص جرم بودن عمل مصادیقی را بیان کرده باشد، می توان گفت که رکن قانونی نیز ثابت می شود. با اثبات این سه عنصر، جرم ثابت می شود و پس از آن جرم به شخص یا افراد خاصی نسبت داده می شود. به این حالت جرم منتسب گفته می شود.

جرم منتسب همانطور که گفته شد پس از اثبات مجرمانه بودن عمل بر متهم یا متهم تحمیل می شود. نکته اینجاست که دادسرا اولین نهاد قضایی است که رسیدگی به جرایم و رسیدگی به آنها را بر عهده دارد. بنابراین این نهاد است که عمل را از نظر سه رکن ذکر شده بررسی می کند و در نهایت با اثبات این سه رکن جرم را اثبات می کند.

دادسرا با اثبات جرم، جرم منتسب به متهم را تبیین و به همراه کیفرخواست به دادگاه کیفری مربوط ارسال می کند. به عبارت ساده تر، با اثبات جرم، جرم منتسب به متهم درک می شود. درک جرم منتسب به این معناست که متهم بداند طبق قانون به چه جرمی متهم است و این جرم در کدام دادگاه رسیدگی می شود. پس از آن متهم از طریق کیفرخواست به دادگاه معرفی می شود. حال ممکن است در دادگاه جرم منتسب به اثبات برسد و در این صورت متهم مجرم می شود.

شما می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان در هرساعت از شبانه روز با مجموعه وکیل من به شماره تلفن ۸۷۲۰ ۶۰۰ ۰۹۱۲ تماس بگیرید .

2.8/5 - (12 امتیاز)
tell
mobile
telegram
whatsapp