جرم و مجازات پولشویی چیست؟ جرایم اقتصادی از آن دسته جرایمی است که شناخت، شرایط حاکم بر آن و رسیدگی به آن به دلایل امنیتی و اجتماعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به همین دلیل برخی از وکلای کیفری در این جرایم به ویژه پولشویی تخصص یافته اند. به آنها وکلای پولشویی می گویند.

جرم پولشویی که این روزها مردم به دلیل کار با بیت کوین یا عناوین مختلف به شدت از آن وحشت دارند، یکی از مهم ترین جرایمی است که مراجعه به وکیل پولشویی برای آن افزایش یافته است. در این راستا وکیل پولشویی می تواند تاثیر زیادی در پیشرفت پرونده داشته باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

جرم و مجازات پولشویی چیست؟

در قانون مبارزه با پولشویی تعریفی ارائه نشده و تنها به مصادیق این جرم پرداخته شده است. به طور خلاصه، پولشویی جرمی است که مرتکب آن تلاش می کند تا پول غیرقانونی (به اصطلاح پول کثیف) را مشروع جلوه دهد. در ادامه به عبارات و اصطلاحاتی پرداخته ایم که در توضیح این جرم کمک کننده خواهد بود.

۱- جرم منشا: جرم پولشویی جزء جرایم ثانویه محسوب می شود و قبل از وقوع باید یک یا چند جرم واقع شده باشد. جرم مذکور که قانونگذار از آن به عنوان جرم اصلی نام برده است شامل هر رفتاری است که به استناد ماده ۲ قانون مجازات اسلامی جرم تلقی شود. لازم به ذکر است جرایم مقرر در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جرایم مبدأ محسوب می شود.

۲- دارایی های حاصل از منشاء جرم: شامل هر مالی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از منشاء جرم به دست می آید مانند اموال به دست آمده از جرایم اقتصادی و جرم تامین مالی تروریسم. ضمناً مال جرم یا مالی که برای ارتکاب جرم اختصاص داده شده نیز از مال حاصل از جرم محسوب می شود. اموال شامل هر نوع مال، اعم از مادی یا غیر مادی، کلیه اسنادی که نشان دهنده حقوق باشد، اعم از الکترونیکی یا کاغذی، مانند اسناد تجاری، سهام یا اوراق بهادار و همچنین هرگونه منافع یا امتیازات مالی است.

۳- خدمات پایه: شامل خدماتی است که پیش نیاز ارائه خدمات دیگر توسط افراد واجد شرایط می باشد و پس از آن مراجعین برای دریافت خدمات مکرر و گسترده به واجدین شرایط مراجعه می کنند. از جمله این افراد می توان به: صاحبان مشاغل غیر مالی و موسسات غیرانتفاعی، بنیادها و موسسات خیریه، بانک های مرکزی، شرکت های بیمه، سازمان های مالیاتی و … اشاره کرد.

۴- مشاغل غیرمالی: شامل مشاغلی است که کارکنان آن به صورت نقدی معامله می کنند. بنابراین از نظر پولشویی در معرض خطر هستند. مانند فروشندگان خودرو یا املاک، صرافی ها، فروشندگان ماشین و فرش و غیره.

۵- معاملات و عملیات مشکوک: هرگونه معامله، دریافت یا پرداخت کالا اعم از فیزیکی یا الکترونیکی و یا شروع به آن که با توجه به قرائن و شرایط، مانند یکی از موارد ذکر شده در زیر، شبهه ارتکاب جرم ایجاد می کند.

معاملات و عملیات مالی مرتبط با مشتریان که بیش از سطح مورد انتظار فعالیت است

تشخیص جعل، اظهار نادرست یا گزارش نادرست مشتریان، قبل یا بعد از انجام معامله یا عملیات مالی و همچنین هنگام دریافت خدمات اولیه.
معاملات یا عملیات مالی که مشخص شده اند رسمی هستند و متعلق به شخص دیگری هستند.
معاملات یا عملیات مالی بیش از حد مقرر، حتی اگر قبل یا در حین معامله یا اقدامات فوق الذکر از انجام آن منصرف شوند و یا پس از انجام آن بدون دلیل منطقی، نسبت به فسخ قرارداد اقدام کنند.

علت جرم پولشویی:

با ارتکاب این جنایت، شخص سعی می کند وسیله اصلی کسب درآمد خود یا شرکت را مخفی نگه دارد. در جنایت مذکور مرتکب کارهایی را انجام می دهد که ظاهراً قانونی و معقول است به طوری که منبع اصلی کسب درآمد پیدا نمی شود. جرم پولشویی معمولاً به نوع جرم اولیه بستگی دارد. افرادی که دست به اقدامات غیرقانونی مانند قاچاق مواد مخدر و رشوه خواری یا اختلاس می زنند، سعی می کنند با پولشویی بدون اینکه ردی از خود باقی بگذارند، پول خود را پاکسازی کرده و به این ترتیب وارد چرخه اقتصادی کشورها می شوند.

انواع پولشویی:
پولشویی انواع زیر را دارد:

پولشویی داخلی: اگر فعالیت های غیرقانونی و ممنوعه در داخل کشور اتفاق افتاده باشد و پول های کثیف در داخل همان کشور پاک شود، به آن پولشویی داخلی گفته می شود.

پولشویی صادراتی: در این نوع پولشویی، پول های کثیف در داخل یک کشور برای رفع ابهام و پولشویی به خارج منتقل می شود که به آن پولشویی صادراتی می گویند.

پولشویی وارداتی: اگر پول کثیف حاصل از عملیات مجرمانه به دست آمده در سایر کشورها برای پاکسازی به کشورهای هدف وارد شود، به آن پولشویی وارداتی گفته می شود.

پولشویی در قوانین داخلی:

شناسایی پولشویی از طرق مختلف امکان پذیر است و این جرم در اصلاحیه قانون مبارزه با پولشویی مصوب ۷/۳/۱۳۹۲ مجازات های متفاوتی دارد. اولین موضوعی که در قانون برای جلوگیری از تکرار جرم مذکور لحاظ شده است، محرومیت مجرمان و افراد از درآمدها و سودهای نجومی است تا انگیزه ارتکاب جرم مذکور کاهش یابد. مصادیق این جرم در این قانون عبارتند از:

به دست آوردن عواید ناشی از جرم: به معنای به دست آوردن عواید ناشی از رفتار مجرمانه است. این که آیا شخص قبلاً با شخص اصلی تبانی کرده است یا خیر.

تصرف عواید حاصل از اعمال مجرمانه: معاوضه، خرید و فروش، هدایا یا قرض یا سایر اعمال از این قبیل، اگر چه مبادله ای نیز صورت گرفته باشد و این اعمال حاصل عواید حاصل از اعمال مجرمانه باشد، از مصادیق پولشویی است. تبدیل شود

استفاده از عواید حاصل از اعمال مجرمانه: هرگونه استفاده از درآمد و عواید حاصل از اعمال مجرمانه حتی اگر از طریق شخصی غیر از شخص اول باشد، پولشویی محسوب می شود.

تبدیل عواید حاصل از عملیات مجرمانه به سایر اشکال: در صورتی که عواید حاصل از اقدامات غیرقانونی به اشکال و هزینه های دیگر تبدیل و لایه لایه شود، مورد مذکور در قانون مجازات اسلامی نیز از مصادیق پولشویی محسوب می شود. مثلا درآمد قاچاق مواد مخدر وارد بورس شده است.

مبادله عواید حاصل از اعمال مجرمانه: گردش و تحویل عواید اعمال مجرمانه به منظور از دست دادن هرگونه مدرک یا رد منبع اصلی نیز پولشویی محسوب می شود.

انتقال پول کثیف: هرگونه انتقال وجوه غیرقانونی به قصد فرار مجرم اصلی از قانون نیز از مصادیق پولشویی در قانون مجازات اسلامی تلقی شده است.

اختفا و کتمان درآمدهای غیرقانونی: اختفای اطلاعات و کتمان اطلاعات در مورد مراحل پولشویی و نظارت بر آن نیز از مصادیق پولشویی است. حتی اگر رفتار فیزیکی وجود نداشته باشد.

معاون پولشویی:

در صورتی که شخصی در ارتکاب اعمال مادی جرم نقش اصلی را نداشته باشد، بلکه موجب تسهیل یا ارائه دلایل ارتکاب جرم شود و یا از طریق تحریک، ترغیب، تهدید، وسوسه، در ارتکاب جرم دخالت کند. توطئه و فریب و ارائه روش های ارتکاب جرم به عنوان معاونت محسوب می شود.

لازم به ذکر است در اصلاح قانون مبارزه با پولشویی حکم صریحی درباره معاونت پولشویی وجود ندارد. لذا در این خصوص به ماده ۱۲۶ قانون مجازات اسلامی مراجعه نمایید. از آنجایی که شرکای جرم با راهنمایی ها و امکاناتی که برای ارتکاب جرم فراهم می کنند، نقش مهمی در وقوع جرم دارند، در این صورت لازم است قانونگذار توجه بیشتری به همراهی در این جرم داشته باشد. آنچه در ماده ۱۲۶ ق.م.ا آمده است. .

مقابله با پولشویی:

۱- مراجع ذی صلاح قضایی: در صورتی که صلاحیت دادگاه های داخلی در رسیدگی به جرم پولشویی معتبر شناخته شود، به مقررات مندرج در ماده ۱۱ قانون مبارزه با پولشویی رسیدگی خواهد شد. بر اساس این ماده شعبه ای از دادگاه های عمومی در تهران و در صورت لزوم در مراکز استان ها برای رسیدگی به جرم پولشویی و جرایم مربوط تعیین می شود. تخصص شعبه مانع از رسیدگی به جرایم دیگر نمی شود. دادگاه های مذکور علاوه بر صلاحیت رسیدگی به جرم پولشویی، به جرم منشأ نیز رسیدگی می کنند.
تبصره – در مواردی که مرتکب جرم پولشویی از مقامات موضوع مواد (۳۰۷) و (۳۰۸) قانون آیین دادرسی کیفری و مرتکب جرم اصلی شخصی غیر از مقامات مذکور باشد، جرم موضوع پولشویی حسب مورد در دادگاه کیفری استان تهران یا مرکز استان رسیدگی خواهد شد.

از آنجایی که پولشویی سیاست اقتصادی کشور یا دولت را تحت تأثیر قرار می دهد، جرم اقتصادی محسوب می شود و به همین دلیل پرونده های پولشویی به مجتمع امور اقتصادی ارجاع داده می شود تا بعداً رسیدگی شود. مجموعه مذکور به دادسرای ناحیه ۲۲ معروف است که معاونت دادستان تهران ریاست آن را بر عهده دارد. البته لازم به ذکر است که مجتمع در صورتی با جرم پولشویی برخورد خواهد کرد که میزان اموال جرم یا عواید حاصله یک میلیارد یا بیش از یک میلیارد تومان باشد.

۲- شورای عالی مبارزه با پولشویی: شورای عالی مبارزه و پیشگیری از پولشویی و تامین مالی تروریسم، به استناد ماده ۴ قانون مبارزه با پولشویی، به منظور هماهنگی پیشگیری و مبارزه با جرایم پولشویی و تامین مالی تروریسم. جرائمی که در این قانون به اختصار شورا نامیده می شود به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی و با عضویت وزرای صنعت، معدن و تجارت، اطلاعات، دولت، دادگستری و امور خارجه نماینده کشور. رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور یا نماینده وی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور یا نماینده وی. رئیس سازمان اطلاعات سپاه، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سه نماینده شورای اسلامی به عنوان ناظر با وظایف ذیل تشکیل می‌شوند:

۱- تعیین راهبردها و برنامه ریزی برای اجرای قانون.
۲- تهیه و پیشنهاد آیین نامه های لازم در خصوص اجرای قانون جهت تصویب به هیأت وزیران.
۳- هماهنگی سازمان های زیرمجموعه دولت در جمع آوری، پردازش و تحلیل اخبار، اسناد، اسناد، اطلاعات و گزارش ها، تهیه سامانه های هوشمند و شناسایی تراکنش های مشکوک و گزارش به مراجع ذیربط جهت انجام اقدامات لازم.

جرم و مجازات پولشویی چیست؟

جرم پولشویی چیست و مجازات آن چیست به تفصیل توضیح دادیم و انواع آن را گفتیم

اما به طور خلاصه، پولشویی جرمی است که مرتکب اقدام به مشروعیت بخشیدن به پول های بدست آمده از راه های غیرقانونی می کند که به آن پول کثیف می گویند.

بر اساس ماده ۹ قانون مبارزه با پولشویی، مجازات این جرم به شرح زیر تعیین شده است: اموال، درآمد و عواید حاصل از جرم منشأ و پولشویی (و در صورت عدم موجود، عین یا قیمت آن. ) از مرتکبین جرم پولشویی ضبط می شود و همچنین در صورتی که مجموع اموال، درآمد و عواید مذکور تا ده میلیارد (۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال باشد به حبس تعزیری درجه پنج و ارقام بیشتر از آن به حبس تعزیری درجه چهارم در هر دو صورت علاوه بر مجازات قبلی به جزای نقدی معادل وجوه یا ارزش مالی. کسانی که به جرم پولشویی مجرم شناخته شوند، محکوم خواهند شد.»

وظیفه وکیل پولشویی چیست؟

وکیل پولشویی در واقع وکیل کیفری است که با تمرکز فعالیت خود بر جرایم اقتصادی، تخصص خود را در رسیدگی و کسب مدرک و دفاع از متهم افزایش داده است. یک وکیل خوب پولشویی باید کلیه قوانین و مقررات داخلی و بین المللی که در این زمینه وجود دارد مانند قانون مبارزه با پولشویی، مقررات مبارزه با پولشویی، کنوانسیون مبارزه با فساد، اصل ۴۹ قانون اساسی را بداند و تسلط کافی داشته باشد.

ویژگی های یک وکیل خوب پولشویی چیست؟

یک وکیل خوب پولشویی علاوه بر داشتن دانش و تخصص کافی باید از مهارت های تحلیلی و انضباط کاری بالایی برخوردار باشد. وکیل پولشویی به عنوان مشاور باید بتواند راهنمایی های صحیح و مناسب داشته باشد و از بیراهه رفتن و کارهایی که باعث اختلال در رسیدگی به پرونده می شود خودداری کند.

مراجعه به وکیل پولشویی از بسیاری از اشتباهات ناشی از عدم آگاهی از قوانین و آیین دادرسی جلوگیری می کند و با توجه به حساسیت ویژه این نوع پرونده ها، رسیدگی با اطمینان بیشتری انجام می شود.

در صورت نیاز می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از وکیل من با شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲ تماس بگیرید.

4.8/5 - (26 امتیاز)
tell
mobile
telegram
whatsapp