نکاتی برای خرید خودرو اقساطی

اگر قصد خرید اقساطی یا به اصطلاح لیزینگ خودرو را دارید، لازم است نکات مهم زیادی را از شرکتی که با آن قرارداد می بندید در نظر بگیرید. عملیات مالی لیزینگ عمدتاً در موارد خرید خودرو استفاده می شود، اما می تواند شامل هر کالای بادوام دیگری مانند خانه یا لوازم خانگی نیز باشد. استفاده از ظرفیت قرارداد لیزینگ باعث می شود که هم خریدار (مستاجر) و هم فروشنده (موجر) از منافع مالی زیادی برخوردار شوند.

بررسی فعالیت های لیزینگ:
طبق تعریف بانک مرکزی، شرکت های لیزینگ موسساتی هستند که کالاهایی از جمله اموال منقول را ارائه می کنند (در قانون مدنی، اموال منقول به اشیایی گفته می شود که می توان از مکانی به مکان دیگر منتقل شود، بدون اینکه به خود مکان آسیبی وارد شود. به عنوان اثاثیه منزل) یا غیر منقول (اموالی که امکان انتقال آنها از مکانی به مکان دیگر وجود ندارد، اعم از اینکه استقرار آنها طبیعی باشد یا در اثر عمل انسانی، به نحوی که انتقال آن مستلزم از بین رفتن یا نقص خود مال یا محل آن باشد. غیر منقول محسوب می شود.) و آنها را از طریق تامین مالی به صورت اجاره به شرط تملک یا فروش اقساطی در اختیار مشتریان قرار می دهد.

در خصوص قرارداد خرید اقساطی خودرو، مالکیت خودرو از لحظه ایجاد قرارداد به خریدار منتقل می شود و برای تضمین وصول اقساط در رهن شرکت قرار می گیرد. لازم به ذکر است که این قرارداد برای اشخاصی غیر از شرکت های لیزینگ نیز قابل استفاده است. این قرارداد به استناد ماده ۱۰ قانون مدنی و با رعایت شرایط مندرج در ماده ۱۹۰ قانون مذکور و همچنین دستورالعمل اجرایی تأسیس، بهره برداری و نظارت بر شرکت های لیزینگ به شرح زیر منعقد می شود.

ماده ۱- طرفین قرارداد

این قرارداد بین شرکت ….. با شماره ثبت ….. ثبت شده در اداره ثبت شرکت ها ….. به شماره کد اقتصادی ….. و شماره شناسه ملی ….. به نمایندگی از صاحبان امضای مجاز آقای …. مدیران و …. به عنوان مدیر عامل به نشانی …. تلفن …. که در این قرارداد با عنوان «شرکت» از یک طرف و شرکت …. تحت شماره ثبت …. ثبت شده در اداره ثبت …. شرکت ها با شماره کد اقتصادی …. و شناسه ملی …. با نمایندگی صاحبان امضای مجاز آقای …. به عنوان …. هیئت مدیره از مدیران و …. به عنوان مدیر عامل به نشانی …. کد پستی …. تلفن …. تلفن همراه …. که از این پس در این قرارداد «مدیون» نامیده می شود، از سوی دیگر. با رعایت کلیه شرایط ذیل منعقد گردید و طرفین متعهد و مکلف به اجرای دقیق مفاد آن شدند.

ماده ۲- مورد معامله

۱-۲- موضوع معامله فروش وسیله نقلیه، وسیله نقلیه، مدل به شرح جدول شماره ۱ و مشخصات منضم که جزء لاینفک قرارداد می باشد پس از رؤیت بدهکار و اطلاع کامل از آن می باشد. کیفیت و کمیت با نوع و مشخصات مورد تایید بدهکار در اختیار بدهکار قرار گرفته و صورتحساب‌هایی تنظیم شده و با امضای این قرارداد، تحویل معامله را به صورت صحیح و مطمئن و با کیفیتی که خواسته بود

۲-۲- بدهکار خود را از کلیه حقوق قانونی خصوصاً خیار نکول و اختلاس حتی اگر فاحش باشد محروم کرده است.

جدول شماره ۱

ردیفشرحنوع اتاقتیپگیربکستعداد (دستگاه)
۱

ماده ۳ – مدت معامله

مدت این قرارداد می باشد.

ماده ۴ – قیمت قابل معامله

۱-۴- قیمت فروش نقدی معامله به مبلغ ….. ریال (حروف: ….. ریال) و قیمت فروش اقساطی آن به مبلغ …. انجام داده است.

بنابراین بدهکار موظف است مبلغ …. اصل فیش واریزی را به شرکت تحویل داده و متعهد می‌شویم که مابقی قیمت را معادل ….) که اولین قسط آن در تاریخ ….

تأخیر در پرداخت هر قسط و همچنین تخلف بدهکار از هر یک از مندرجات این قرارداد، موجب انفصال کلیه بدهی باقی مانده بدهکار و همچنین حق فسخ برای شرکت خواهد شد.

تبصره ۱: در صورتی که بدهکار در مدت مقرر (۳ روز کاری) پیش پرداخت را واریز نکند، شرکت هیچ گونه تعهدی برای ادامه همکاری و تحویل خودرو به وی نخواهد داشت و شرکت می تواند قرارداد حاضر را فسخ شده تلقی کند.

تبصره ۲: نرخ سود تسهیلات اعطایی طبق مصوبه ابلاغی شورای پول و اعتبار می باشد.

۲-۴- بدهکار موظف است کلیه بدهی یا سایر هزینه ها و مطالبات ناشی از قرارداد و متعلقات آن را در سررسید آخرین قسط به شرکت پرداخت نماید.

۳-۴- در صورت امتناع بدهکار از پرداخت یک یا چند قسط از اقساط فوق در سررسید به هر دلیل اعم از اختیاری یا غیراختیاری یا غیرارادی و اجباری، تمام مانده بدهی وی تبدیل به بدهی جاری می شود. بدهکار علاوه بر پرداخت می پذیرد. اصل مبلغ تسهیلات و سود محاسبه شده به دلیل تاخیر در انجام تعهدات و پرداخت اقساط به نرخ زیر به شرکت پرداخت می شود.

بدهکار پرداخت خسارات مذکور را طبق این قرارداد و شرط مندرج در قرارداد جاری و قرارداد خارجی لازم به صورت غیرقابل فسخ پذیرفته و به شرکت این حق را داده است که بر اساس سیستم حسابداری خود و جدول ذیل مبلغ مورد نظر را دریافت کند. به دلیل عدم ایفای تعهد یا تأخیر در ایفای تعهدات خود در مقابل شرکت اعم از خسارت، ضمانت نامه، حق الوکاله، هزینه های قانونی و اجرایی، بدهی بدهکار به شرکت بیمه و محاسبه خسارات وارده به وی واگذار می شود. حساب بدهکار

ایفاء دین، نافی وصول تعهد یا تأمین و وصول مطالبات از وثیقه یا سایر اموال متعلق به مدیون یا ضامنین نخواهد بود و اخذ مبالغ فوق مانع از ایفاء دین و اعمال آن نخواهد بود. از حق فسخ

۱-۳-۴- در صورتی که تاخیر در پرداخت اقساط کمتر از ۲ ماه از سررسید باشد، تاخیر پرداخت معادل ۶% مطالبات معوق می باشد.

۲-۳-۴- در صورتی که تاخیر در پرداخت اقساط بیش از ۲ ماه و کمتر از ۶ ماه از سررسید باشد، تاخیر پرداخت معادل ۸% مطالبات معوق می باشد.

۳-۳-۴- در صورتی که تاخیر در پرداخت اقساط بیش از ۶ ماه و کمتر از ۹ ماه از سررسید باشد، تاخیر پرداخت معادل ۱۰% مطالبات معوق می باشد.

۴-۳-۴- در صورتی که تاخیر در پرداخت اقساط بیش از ۹ ماه و کمتر از ۱۸ ماه از سررسید باشد، تاخیر پرداخت معادل ۱۲% مطالبات معوق می باشد.

۵-۳-۴- چنانچه تاخیر در پرداخت اقساط بیش از ۱۸ ماه از سررسید باشد، تاخیر پرداخت معادل ۱۴% مطالبات معوق می باشد.

۴-۴- پرداخت کلیه هزینه های مربوط به ضمانت نامه و هرگونه مالیات و عوارض و حقوق دولتی و غیردولتی ناشی از این قرارداد اعم از مالیات و عوارض ارزش افزوده و هزینه های مربوط به اعتبار، رهن، رهن و بیمه، فارغ التحصیلی و غیره. هزینه های مربوط به این قرارداد که توسط شرکت اعلام خواهد شد به عهده بدهکار می باشد.

ماده ۵- ضمانت نامه ها

۱-۵- شرکت ….. به شماره ثبت ….. ثبت شده در اداره ثبت شرکت ها ….. به شماره کد اقتصادی ….. و شماره شناسه ملی….. با نمایندگی صاحبان امضاء مجاز آقایان.. هیئت مدیره مدیران و ….. به عنوان مدیر عامل به نشانی ….. کد پستی ….. تلفن ….. تلفن همراه …. مفاد و تعهدات ناشی از این قرارداد به همراه بدهکار منفرداً، تضامنی و منفرداً علاوه بر حفظ و نگهداری معامله در مقام امین و قیم و عنداللزوم استرداد معامله به درخواست و اطلاع شرکت. ، کلیه مطالبات شرکت از شرکت در مهلت های مقرر. پرداخت و همچنین کلیه هزینه های ناشی از این قرارداد از قبیل هزینه دادرسی و صدور اجرائیه و حق الوکاله و هر آنچه که متعلق به بدهکار است نیز به عهده ضامن/ضامنین خواهد بود و در صورت بدهی بدهکار در اثر تأخیر در پرداخت یا تخلف از مفاد این قرارداد جاری می شود یا به هر دلیل دیگری مسئولیت متعهدین در قبال شرکت همانند مسئولیت مدیون است.

با امضای این قرارداد، ضامن/ضامنین ضمن قبول مسئولیت تضامنی طبق مفاد این ماده، حق هرگونه اعتراض به شناخت و اعلام شرکت را از خود سلب کردند. بدیهی است شرکت در انتخاب رجوع اول به مدیون یا ضامن یا هر دو اختیار تام دارد و رجوع به یکی از آنها نافی رجوع به دیگری نخواهد بود.

۲-۵- بدهکار به منظور تضمین بدهی و اجرای صحیح و به موقع تعهدات ناشی از این قرارداد، چکی به مبلغ …. ریال (به حروف: …. ریال) به عنوان یک. تضمین به شرکت (شامل نام و آدرس) پرداخت کننده) ظهرنویسی ضامن را ارائه می کند. شرکت می تواند با احراز موارد تخلف بدهکار از مفاد این قرارداد، ضمانت نامه های مذکور را بدون تشریفات قانونی به نفع خود ضبط کند. صرفاً اعلام و تشخیص شرکت مبنی بر تخلف بدهکار از مفاد این قرارداد معتبر و غیر قابل اعتراض خواهد بود.

به همین دلیل تعیین مبلغ مورد نیاز از مبلغ فوق بر عهده شرکت می باشد. مدیون و ضامن/ضامنین ضمن سلب حق هرگونه اعتراض و اعتراض در این خصوص، با امضای این قرارداد، کلیه ایرادات، ایرادات و دعاوی واقعی و فرضی را نسبت به اسناد ضمانت عقد در قبال مبلغ ده هزار ریال که وی می باشد. به دریافت تصدیق می کند. آنها می توانند با شرکت صلح کنند.

۳-۵- بدهکار موظف است اقلام ….. چک را هر کدام به مبلغ …. چک اقساط ماهانه توسط ضامن ظهرنویسی به مبلغ .

۴-۵- مالکیت خودروهای موضوع قرارداد به نام بدهکار است که تا تسویه نهایی قرارداد جاری در رهن شرکت خواهد بود. بدیهی است اصول اسناد مالکیت و سایر اسناد مربوطه تا تسویه حساب نهایی نزد شرکت باقی خواهد ماند.

۵-۵- در صورتی که ضمانت های فوق جوابگوی مطالبات شرکت نباشد، بدهکار موظف به جبران مطالبات و خسارات وارده از سایر دارایی ها و اموال خود است و شرکت می تواند به هر نحو ممکن برای احقاق حقوق خود اقدام کند.

ماده ۶ – تعهدات و شرایط

۱-۶- بدهکار متعهد است از مورد معامله منحصراً برای استفاده حرفه ای و شخصی خود استفاده کند که در رابطه با این قرارداد به شرکت اعلام کرده است و از زمان انعقاد این قرارداد، بدهکار ضامن جبران خسارت می باشد. هر نوع خسارت ناشی از مورد معامله به اشخاص. مال دیگران است.

۶-۲- شرکت تا پایان مدت این قرارداد و قبل از تسویه کامل کلیه بدهی ها و بدهی های خود حق دارد نسبت به موضوع یا منافع کالای مورد معامله هر نوع حقی را واگذار کند و هر گونه اقدامی را انجام دهد. معامله در هر جهت و در هر جهت. و تحت هر عنوانی اعم از قطعی، مشروط، رهن و صلح صریحاً حقوق، اجاره، اقرار، شرکت، وکالت، عقد عهدی و غیره را در مورد معامله نسبت به اصل یا مازاد بر آن ساقط و فسخ نموده است.

در صورت کشف هر نوع معاملات مذکور در این بند، بدهکار می پذیرد که معامله باطل و باطل است و شخصاً در مقابل طرف مقابل خود مسئول خواهد بود و شرکت می تواند مابقی بدهی را نیز از مدیون یا ضامن دریافت کند. . این قرارداد را دریافت کنید.

۶-۳- دفاتر و فاکتورهای شرکت در هر مورد برای طرفین معتبر و غیر قابل اعتراض است و تشخیص تخلف از هر یک از شرایط، مقررات و تعهدات ناشی از این قرارداد با شرکت است و تفسیر شرکت برای بدهکار الزام آور است. و بدهکار پذیرفت که از نظر صدور اجرائیه و اقدامات بعدی، صورتحساب و اظهارنامه شرکت در هر مورد قاطع و کافی است.

۶-۴- بدهکار موظف به رعایت کلیه مقررات و قوانین مربوط به معامله و کلیه حقوق مادی و معنوی اشخاص حقیقی و حقوقی بوده و شرکت از هر گونه تعهد و مسئولیت در این خصوص معاف است.

۶-۵- بدهکار متعهد می شود مورد معامله را تا پایان این قرارداد به قیمت واقعی خودرو و با هزینه خود بیمه تمام بدنه، بیمه عمر شخص ثالث با پوشش ریسک کامل تهیه کند. در صورت تخلف مدیون و وقوع حادثه و ضرر در معامله، بدهکار ضامن و مسئول شرکت بوده و باید از اموال خود جبران کند.

۶-۶- بدهکار می پذیرد که از کمیت و کیفیت معامله و قیمت آن اطلاعات کامل و کافی دارد و موضوع مبهم و نامعلومی برای او و تامین کننده کالا (تولیدکننده-واردکننده) وجود ندارد. ) ) مطابق ضوابط حاکم نسبت به کیفیت محصول تحویلی متعهد بوده لذا شرکت هیچگونه تعهد و مسئولیتی در این خصوص ندارد.

۷-۶- بدهکار با شرط نداشتن حق عزل و عدم احتساب امین و وکیل و … خسارات و هزینه های دادرسی و حق الوکاله و همچنین هزینه های حقوقی و قراردادی به شرکت تفویض وکالت داد. شرکت و سپس برای اقساط بدهی و عموماً به هر نحوی که بخواهد و ثانیاً در صورت تخلف بدهکار از مفاد این قرارداد، شرکت حق دارد در مواقع لزوم خودرو را توقیف کند. ، ابطال کارت سوخت و هر اقدام دیگری که منجر به احقاق حقوق شرکت و همچنین نصب ناظر برای نظارت بر مدیریت اموال موضوع این قرارداد شود. همچنین مدیون پذیرفت که در کلیه مواردی که طرف این قرارداد از طرف مدیون وکیل است، پس از فوت مدیون نیز وصی خواهد بود.

۶-۸- بدهکار اقرار و اقرار دارد که کلیه مجوزهای لازم برای نقل و انتقال مال مورد معامله را دارد و معامله طبق قوانین و مقررات موجود کشور بلامانع است. در صورتی که بدهکار صلاحیت و صلاحیت انجام معامله را به هر یک از عناوین مندرج در قانون مدنی نداشته باشد یا از تجارت منع شده باشد و قبلاً به شرکت اطلاع ندهد، در صورتی که در نتیجه این امر شرکت متحمل ضرر شود. اقدام، شرکت موظف به پاسخگویی و جبران خسارت خواهد بود. بود.

۶-۹- تعهدات بدهکار در قبال اشخاص و مراجع ذیربط مربوط به این قرارداد نمی باشد. بنابراین در صورتی که طلبکار یا مراجع مذکور برای توقیف معامله اقدام کنند، مدیون ملزم به پاسخگویی و در صورت لزوم جبران خسارت و رفع اثر است.

۶-۱۰- در صورتی که بدهکار بخواهد بدهی خود را قبل از موعد مقرر تسویه کند، می تواند درخواست خود را کتباً به شرکت تسلیم کند و در صورت موافقت، شرکت طبق مقررات مربوط مرکز مرکزی، ۹۰ درصد سود پنهان را به صورت اقساط پرداخت خواهد کرد. بانک او پیش پرداخت را به عنوان پاداش به بدهکار برمی گرداند.

۶-۱۱- در صورتی که شرکت در نتیجه بررسی و بررسی اسناد و مدارک بدهکار تشخیص دهد که اطلاعاتی که وی در مورد وضعیت اعتباری و مالی خود به شرکت داده است صحیح نبوده است. در این صورت اگر بدهکار با قصد قبلی قصد فریب شرکت را داشته باشد و شرکت در اثر اقدامات وی متحمل خسارت شده باشد، جبران خسارت و کلیه هزینه های دادرسی و مراجع ذیصلاح قضایی (کیفری و حقوقی) بر عهده بدهکار است. . بدهکار متعهد می شود که در طول مدت ناشی از این قرارداد، تحت هیچ یک از عناوین قانونی، حق فروش، معامله یا انتقال به اشخاص ثالث را حتی به صورت وکالت نخواهد داشت.

۱۲-۶- شرکت مسئولیتی در قبال خدمات پس از فروش و گارانتی ندارد.

ماده ۷- فسخ قرارداد

۱-۷- شرکت می تواند بنا به صلاحدید خود و در صورت بروز هر یک از موارد زیر با ارسال اخطاریه یا اظهارنامه به اقامتگاه قانونی بدهکار قرارداد را فسخ نماید.

۱- بدهکار هیچ یک از اقساط ماهانه را به موقع پرداخت نکرده است.

۲- بدهکار از هر یک از تعهدات قراردادی که شرکت تعیین کرده است تخلف کرده باشد.

۳- در صورتی که به هر دلیل امکان استفاده شرکت از گارانتی های ارائه شده وجود نداشته باشد.

۲-۷- در صورتی که شرکت بر اساس تصمیم خود در این قرارداد تصمیم به عدم ادامه رابطه قراردادی بگیرد، بدهکار باید کلیه جریمه ها، هزینه ها و خسارات مربوط را طبق نظر شرکت پرداخت نماید. بدیهی است شرکت در اعمال حق فسخ یا استفاده از مفاد وکالت نامه تفویض شده از طرف بدهکار اختیار کامل خواهد داشت.

ماده ۸ – حل اختلاف

مفاد این قرارداد و شرایط و تعهدات مندرج در آن برای طرفین قرارداد یا نماینده قانونی و شرعی طرفین قابل قبول و نافذ است و در صورت بروز اختلاف در تفسیر، تفسیر و اجرای مفاد این قرارداد و سایر مسائل پیش بینی نشده بین طرفین قرارداد ابتدا از طریق مسالمت آمیز اختلاف را حل و فصل می کند و در صورتی که ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ اختلاف به نتیجه نرسید، بنا به درخواست هر یک از طرفین، این موضوع خواهد بود. مسئولیت داور طرفین ضمانت ها و ترتیبات مربوط به تأخیر مستاجر در پرداخت وجوه مربوط و استفاده موجر از حق فسخ و حقوق مربوط به آنها قابل ارجاع به هیأت داوری نیست.

تبصره ۱: طرفین با توافق طرفین آقای / خانم …. فرزند …. با شماره ملی … و شماره تماس … با نشانی … را به عنوان داور داوری انتخاب کردند. توافق طرفین و داور منتخب این قرارداد را امضا کرد. داوری پذیرفته شده

تبصره ۲- داور مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ ارجاع موضوع به داوری نسبت به حل اختلاف تصمیم گیری و مراتب را به طرفین اعلام کند. با سلب حق اعتراض طرفین به رای داوری، طرفین توافق کردند که رای داور قطعی و غیرقابل اعتراض بوده و بلافاصله پس از ابلاغ لازم الاجرا است.

تبصره ۳: حق الزحمه داور به عهده خوانده خواهد بود.

ماده ۹ – اقامتگاه قانونی طرفین

نشانی محل سکونت طرفین همان است که در ماده ۱ این قرارداد ذکر شده است و هرگونه مکاتبه، ابلاغ، اسناد قضایی و اداری در نشانی اقامتگاه های مذکور معتبر خواهد بود. به طرف مقابل اطلاع دهید در غیر این صورت کلیه مکاتبات و مدارک به آدرس قبلی ارسال و دارای اختیارات قانونی می باشد.

ماده ۱۰- حوادث قهری

در صورت بروز حوادث فورس ماژور، تعهدات بدهکار به قوت خود باقی خواهد ماند.

ماده ۱۱- تعداد نسخ قرارداد

این قرارداد در ۱۱ ماده و در ۳ نسخه از همین متن تنظیم، امضا و مبادله گردیده و کلیه نسخ دارای حکم واحد بوده و از تاریخ انعقاد برای طرفین معتبر است.

امضای شرکت، امضای بدهکار

امضای ضامن

انواع روش های لیزینگ
در حال حاضر شرکت های لیزینگ زیادی در ایران ثبت شده است که بیشتر آنها در زمینه صنعت خودرو فعالیت می کنند. هدف از تاسیس این شرکت ها بهینه سازی ارائه محصولات می باشد.

۱- لیزینگ سرمایه

۲- لیزینگ عملیاتی

لیزینگ سرمایه: که به آن لیزینگ اعتباری نیز می گفتند که کاملاً مشابه عقد اجاره با شرط تملک مندرج در قانون عملیات بانکی بدون ربا است و تنها تفاوت آن شرط خیار در لیزینگ سرمایه یا اجاره اعتباری است.
اجاره عملیاتی: در این نوع لیزینگ معمولاً ۱۰۰% قیمت مورد اجاره توسط موجر تامین می شود. در این روش، قرارداد با مستأجر صرفاً به منظور استفاده و بهره مندی از انتفاع کالا منعقد می شود و در پایان مدت، مورد اجاره دقیقاً موجر مسترد می شود.

ثبت شرکت های لیزینگ
تاسیس و ثبت فعالیت شرکت های لیزینگ در چارچوب مفاد آیین نامه اجرایی تاسیس، بهره برداری و نظارت بر شرکت های لیزینگ (وسپاری) می باشد.
بر اساس دستورالعمل مذکور، ثبت شرکت لیزینگ مستلزم اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد. شرکت های لیزینگ فقط در قالب شرکت سهامی قابل ثبت هستند و موسسات اعتباری یا واحدهای تابعه موسسات اعتباری فقط مجاز به تاسیس یا داشتن سهام در شرکت لیزینگ هستند (ایجاد شعبه یا نمایندگی از طریق لیزینگ بلامانع است)

مدارک مورد نیاز جهت اخذ مجوز شرکت های خرید اقساطی خودرو از بانک مرکزی
۱- درخواست تاسیس
۲- تکمیل پرسشنامه بانک مرکزی
۳- رونوشتی از اساسنامه و صورتهای مالی سه سال گذشته اشخاص حقوقی متقاضی.
۴- اساسنامه و برنامه عملیاتی پیشنهادی
۵- صورتجلسه هیئت موسس
۶- نام و مشخصات و مقطع تحصیلی موسسین با ذکر میزان سرمایه در شرکت لیزینگ ضمیمه مدارک مثبته.
۷- اسامی و مشخصات، سطح تحصیلات، سابقه فعالیت و سمت های قبلی اعضای هیئت مدیره، پیشنهاد ضمیمه مدارک مثبته.
۸-گواهی عدم سوء پیشینه موسسین
۹- استشهاد هر یک از موسسین مبنی بر صحت اظهارات و اسناد و مدارک ارائه شده.
۱۰- سایر مدارک و اطلاعات لازم به تشخیص بانک مرکزی

الزامات و مدارک مورد نیاز اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و قائم مقام مدیرعامل (مطابق ماده ۸)
– دارا بودن تابعیت ایرانی برای مدیرعامل و قائم مقام مدیرعامل
– دارا بودن صلاحیت فردی به تشخیص مراجع ذیربط
– نداشتن سابقه کیفری
– عدم ممنوعیت عضویت در هیأت مدیره یا مدیر عامل مؤسسات اعتباری به دلیل محکومیت کیفری.
– عدم ممنوعیت عضویت در هیأت مدیره یا مدیر عامل مؤسسات اعتباری به دلیل محکومیت قطعی هیأت انتظامی بانک ها.
– نداشتن سابقه چک های برگشتی اصلاح نشده در شبکه بانکی کشور
– نداشتن بدهی غیرجاری به موسسات اعتباری

– دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس مرتبط با تشخیص بانک مرکزی
– برای مدیر عامل و قائم مقام مدیرعامل و اکثریت اعضای هیئت مدیره
– دارا بودن صلاحیت های تخصصی مدیرعامل و قائم مقام مدیرعامل پیشنهادی
طبق ماده ۹ شرکت لیزینگ، هنگام معرفی اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل و قائم مقام مدیرعامل به بانک مرکزی مدارکی از قبیل: پرسشنامه تکمیل شده بانک مرکزی، صورتجلسه مجمع عمومی عادی. گواهی عدم سوء پیشینه کیفری، ارائه تعهدنامه مبنی بر صحت اظهارات، اسناد و مدارک تسلیم بدون احتساب قانون، ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل، سایر مدارک و اطلاعات لازم به تشخیص سازمان بانک مرکزی.
در پایان در خصوص سرمایه اولیه شرکت های خرید اقساطی خودرو باید به این نکته اشاره کنیم که حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس و فعالیت شرکت لیزینگ ۱۰۰ میلیارد ریال است و باید به صورت نقدی و ارز جاری کشور پرداخت شود.

مدارک مورد نیاز برای خرید اقساطی خودرو
۱٫ کپی شناسنامه تمام صفحات برای متقاضی/ضامن (در صورت وجود ضامن)
۲٫ کپی کارت ملی متقاضی در پشت و جلوی متقاضی/ضامن (در صورت وجود ضامن)
۳٫ پرینت حساب ۳۰ تیراژ آخر حساب صادرکننده چک اقساطی
۴٫ کپی گواهی متقاضی
۵٫ قبض تلفن متقاضی/ضامن (در صورت وجود ضامن)
۶٫ گواهی امضای متقاضی و ضامن (در صورت وجود ضامن)
۷٫ وکالتنامه (طبق متن نمونه در فرم های مورد نیاز) (فقط برای متقاضی)
۸٫ پرکردن کلیه فرم ها در شرکت لیزینگ (چون امضا و فرم ها به صورت الکترونیکی اخذ می شود لذا ثبت نام باید حضوری در شرکت لیزینگ انجام شود)

نکات مهم خرید اقساطی خودرو:
یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای خرید خودرویی با قیمت مثلا ۲۰۰ میلیون تومان باید نزدیک به ۲۵۰ میلیون تومان بپردازید. پس لازم است از ابتدا به این موضوع توجه شود. یکی از موارد دیگری که باید در نظر بگیرید این است که در قراردادهای خرید اقساطی چون باید منافع فروشنده کاملا محفوظ باشد چیزی به نفع خریدار نوشته نمی شود تا بعداً به عنوان خریدار در دادگاه به شما کمک کند.
دقت در خرید نمایندگی خودرو:
توصیه می کنیم در خصوص خرید خودرو از وکلای غیرمسلح خودداری کنید، زیرا فروشنده متعاقبا از ضمانت انتقال اسناد مالکیت معاف می شود. بنابراین در صورت خرید اقساطی خودرو از فردی یا شرکتی، بندی در قرارداد خود لحاظ کنید تا پس از اتمام اقساط، تحت هر شرایطی سند منتقل شود و شرکت طرف قرارداد موظف به چنین انتقالی باشد.

دقت کنید که در قراردادهایی که امضا می کنید شرایط و عنوان اجاره باید مشمول مالکیت خودرو باشد تا طبق قانون تجارت به آن عمل شود. توصیه می شود از خرید اقساطی با افراد و شرکت های ناشناس خودداری کنید.

مراقب فریب تبلیغات شرکت های خودروسازی و لیزینگ باشید:
اکثر خودروسازان و شرکت های لیزینگ در تبلیغات خود مواردی را درج می کنند که مشتری را برای خرید دیرتر مشتاق می کند، در حالی که شرایط خرید اقساطی به خوبی در آگهی ها نخواهد بود. پس با دقت و در نظر گرفتن این موارد اقدام به خرید اقساطی نمایید.

زمان تحویل خودرو و انتقال اسناد:
یکی از مواردی که از همان ابتدا باید به آن توجه کنید زمان تحویل خودرو پس از پرداخت کامل اقساط در فروش اقساطی است. همچنین لازم است در همان ابتدا و در زمان پیش پرداخت، پس از پرداخت کامل اقساط، سند در رهن شرکت و … با فروشنده در خصوص انتقال سند قطعی به توافق برسید.

نحوه پرداخت اقساط خودرو:
مثلاً چه تضمینی برای پرداخت نیاز دارید، آیا چک باید به نام شما باشد یا اینکه امضای شخص دیگری نیز روی آن لازم است. توصیه می کنیم در مورد ضمانت نامه، نحوه پرداخت اقساط فروش اقساطی آگاهی و اطلاعات لازم را کسب کنید.

بیمه نامه های لازم برای خرید اقساطی خودرو:
از آنجایی که برخی از فروشندگان برای تشویق خریداران هنگام فروش اقساطی خودرو، برخی از بیمه نامه ها را به عنوان تخفیف به خریدار می دهند، بنابراین این مورد فرصت مناسبی برای صرفه جویی در هزینه های شما محسوب می شود.

شرکت های لیزینگ با مسئولیت محدود ۱۰۰ هزار تومان:
به اعتبار و قدرت شرکت های لیزینگ توجه کنید. خصوصاً این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که خرید اقساطی با زمان تحویل غیر فوری باشد، زیرا این گونه شرکت ها ترسی ندارند که اعتبار آنها زیر سوال رفته و آسیب ببیند و ضرری به مشتریان خود وارد کنند. بسیاری از شرکت های لیزینگ مجوز رسمی از بانک مرکزی ندارند و تنها با ۱۰۰ هزار تومان سرمایه دارای مسئولیت محدود هستند.

بررسی دقیق جرایم مالی قرارداد:
این جرایم معمولاً در خرید اقساطی لحاظ می شود. به عنوان مثال به ازای هر روز تاخیر تا ۴۰ درصد جریمه برای خریدار لحاظ می شود.

استقرار اولیه:
ممکن است بخواهید زودتر از موعد مقرر با شرکت طرف قرارداد خود تسویه حساب کنید، شرکت پس از بررسی و محاسبه مابقی اقساط و همچنین کارمزد دیرکرد و غیره رقمی را به شما اعلام می کند که پس از پرداخت هزینه های مذکور، حساب شما را تسویه می کند.

پیش پرداخت اقساطی برای خرید خودرو:
شرکت ها معمولا روش های مختلفی را برای فروش اقساطی خودرو در نظر می گیرند که معمولا پیش پرداخت ها و زمان و اقساط متفاوتی دارند. از آنجایی که فروش اقساطی خودرو بدون پیش پرداخت می تواند هزینه زیادی برای شما داشته باشد، ما آن را توصیه نمی کنیم.

پرداخت به موقع اقساط خودرو:
علاوه بر مواردی که در مورد وظایف فروشنده توضیح دادیم، شما به عنوان خریدار باید به موقع به تعهدات خود عمل کنید. زیرا عدم توجه به زمان تعهدات ممکن است مشکلات زیادی از جمله پرداخت بیشتر را برای شما به همراه داشته باشد.

وکیل لیزینگ:

قراردادهای لیزینگ گاهی به دلیل پرداخت اقساط، انتقال مالکیت و … دستخوش مسائل حقوقی بین طرفین می شود که گاهی دیده شده است که برخی از شرکت های لیزینگ با سوء استفاده از سادگی افراد، قراردادهای غیرمنصفانه منعقد می کنند. یک وکیل خوب می تواند نقش مهمی در بستن چنین قراردادهایی داشته باشد. وکلای متخصص لیزینگ گروه وکلای دادگستری ایران با دانش و تجربه لازم در این زمینه به شما عزیزان کمک می کنند تا با کسب اطلاعات لازم اقدامات لازم را انجام داده و متعاقباً متحمل خسارات جبران ناپذیری نشوید.

تقلب در خرید خودرو اقساطی:
در این صورت از آنجایی که مردم با پیش پرداخت کم و سود کم اقساط خودرو مواجه هستند و از آنجایی که قیمت آنها کمتر از خودروهای ثبت نامی کارخانه است، فریب خورده و با شرکت های مذکور وارد معامله شده و در صورت وجود بلافاصله اقدام به واریز وجه می کنند. هیچ خبری از صاحبان شرکت یا تحویل خودرو نیست.

برای بازپس گیری وجه و جبران خسارت باید دادخواستی جدا از دادخواست کیفری ارائه دهید. در صورت کشف و اثبات جرم از سوی دادگاه، علاوه بر محکومیت شخص یا شرکت لیزینگ، دادگاه به استرداد یا استرداد وجه (اموال) و تقدیم دادخواست جداگانه برای درخواست استرداد نیز رأی می‌دهد. نیازی نیست.

طبق قانون در صورت تاخیر در تحویل خودرو، تامین کننده خودرو موظف است میزان خسارت تاخیر در تحویل را از تاریخ تحویل تعیین شده در قرارداد تا زمان تحویل خودرو محاسبه و پرداخت کند. ماشین به مصرف کننده بنابراین زمانی که زمان مشخصی برای تحویل خودرو در متن قرارداد بین طرفین تعیین شده است، خودرو باید طبق قرارداد در آن تاریخ مشخص شده تحویل داده شود. در غیر این صورت کلاهبرداری و عهدشکنی محسوب می شود و علاوه بر مجازات، خسارت تاخیر در تحویل خودرو را نیز می توان مطالبه کرد.

مدارک لازم برای شکایت کلاهبرداری شرکت های لیزینگ خودرو
– قرارداد خریدار و فروشنده برای پیش فروش خودرو
– رسید پرداخت به حساب شرکت
– مدارک شناسایی شاکی

خلاصه:
برای انتخاب یک مرکز فروش اقساطی مطمئن خودرو می توانید از تجربیات اطرافیان و مشتریان قبلی آن مرکز، مدارک و مجوزهای لازم برای این شغل، محل و نحوه ارائه خدمات و مواردی از این قبیل استفاده کنید تا شما لازم نیست نگران این باشید گاهی تعدادی از نمایندگی های فروش اقساطی خودرو شرایط غیرعادی را برای خدمات خود در نظر می گیرند، باید مراقب باشید در دام این افراد فریبکار نیفتید و حتما برای خرید خود به مراکز معتبر مراجعه کنید.

در صورت نیاز می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از وکیل من با شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲ تماس بگیرید.

نکاتی برای خرید خودرو اقساطی

5/5 - (1 امتیاز)
tell
mobile
telegram
whatsapp