دفتر وکالت در تهران

دفتر وکالت در تهران

سایت حقوقی وکیل من ، وکلای خبره ، تلفن دفتر تهران۸۸۴۰۱۴۱۶  و ارسال پیامک شبانه روزی۱۱۱ به شماره ۰۹۱۲۶۰۰۸۷۲۰

پاسخ سوال صندوقهای سرمایه گذاری در ایران

در ایران صندوقهای سرمایه گذاری از سال ۱۳۸۷ تاسیس شده‌اند. سازمان صادر کننده مجوز تاسیس صندوق سرمایهگذاری مشترک، سازمان بورس می‌باشد. سه رکن اصلی هر صندوق سرمایه گذاری در ایران عبارت است از: مدیر صندوق، متولی و ضامن. با توجه به اعتبار بالای این شرکتها و همچنین نظارت دقیق سازمان بورس بر این شرکتها، ریسک نکول پول سرمایه گذاران در صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک تقریبا به صفر رسیده است.

پاسخ سوال در مورد مفهوم قرارداد اداری:

قراردادهای اداری نظام حقوقی متفاوتی از قراردادهای خصوصی دارند، طوری‌که این قراردادها جزء نظام حقوقی عمومی هستند و از قواعد حقوق عمومی پیروی می‌کنند. چون امروزه قواعد و قراردادهای حقوق خصوصی به دلیل پیشرفت فن‌آوری و اجتماعی شدن قراردادها جوابگو نمی‌باشند، بنابراین قراردادهای اداری به‌وجود آمده‌اند.

پاسخ سوال نحوه همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ادارات ثبت در ارتباط با ماده ۱۴۰ برنامه سوم توسعه:

حالت اول : اقدامات بنیاد مسکن

۱-  تهیه نقشه تفکیکی وضع موجود بافت مسکونی روستا و اسال به اداره ثبت اسناد( به شرح ماده ۱ آئین نامه اجرایی ماده ۱۴۰ )

۲-   معرفی نماینده بنیاد مسکن به اداره ثبت اسناد ( به شرح ماده ۳ آئین نامه مذکور)

۳-   پیگیری نماینده بنیاد مسکن تا مرحله صدور سند مالکیت ( به شرح ماده ۳ آئین نامه مذکور)

حالت دوم : اقدامات اداره ثبت

۱-  تنظیم صورتمجلس تفکیکی حاوی حدود،مساحت قطعات ، نوع ملکمشخصات و نحوه تصرفات حداکثر ظرف دو ماه ( به شرح ماده ۴ آئین نامه مذکور )با حضور نماینده و نقشه بردار و نماینده بنیاد مسکن، ضمناً امضاء نماینده و نقشه بردار ثبت و نماینده بنیاد مسکن در ذیل آن الزامی است.

۲-    تهیه اصلاحات لازم در نقشه در صورتیکه نقشه با محل دارای اختلاف باشد ( تبصره ماده ۴ آئین نامه مذکور)

۳-  قید قطعاتی که در طرح تعریض معابر قرار می گیرند و حدود و مساحت باقیمانده با قید مساحت مقداری که در تعریض قرار دارد و قید آن در صورتمجلس تفکیکی( به شرح ماده ۵ آئین نامه مذکور)

پاسخ سوال جنبه ظاهری پیشنهاد

زمانی که قصد انعقاد قراردادی وجود ندارد پیشنهاد جنبه ظاهری دارد و به معنای واقعی نخواهد بود . ماده ۱۴ کنوانسیون ملل متحد درباره قرارداد های فروش بین المللی کالا : ( پیشنهاد جهت انعقاد قرارداد به یک یا چند شخص معین هنگامی پیشنهاد واقعی محسوب می شود که به قدر کافی مشخص بوده و دلالت بر قصد پیشنهاد دهنده مبنی بر الزام حقوقی در صورت قبول داشته باشد

پرسش:در قانون نحوه انجام امور مالی و معاملاتی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی در مورد امور مالی چه چیزی بیان شده است؟

پاسخ:امور مالی و معاملاتی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی که براساس مجوزهای رسمی وزارتین فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأسیس شده یا می‌شود و در این قانون (مؤسسه) نامیده می‌شوند صرفاً تابع این قانون و آیین نامه‌های اجرایی آن می‌باشند.

تبصره –  اصطلاحاتی که در این قانون بکار رفته است تابع تعاریف مندرج در قوانین و مقررات مربوطه می‌باشد.

 

پرسش: در قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان چه تعاریفی ذکر شده است؟

پاسخ:مصرف ‎کننده: هر شخص حقیقی یا حقوقی است که کالا یا خدمتی را خریداری می‎کند.
۲-۱- عرضه کنندگان کالا و خدمات: به کلیه تولیدکنندگان،‌واردکنندگان، توزیع کنندگان، فروشندگان کالا و ارایه کنندگان خدمات اعم از فنی و حرفه‎ای و همچنین کلیه دستگاهها، موسسات و شرکتهایی که مشمول قانون برآنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است و به طور مستقیم یا غیرمستقیم به صورت کلی یا جزیی کالا یا خدمت به مصرف‎کننده ارایه می‎نمایند اطلاق می‎شود.
۳-۱- ضمانتنامه کالا یا خدمات: سندی است که تولیدکننده، واردکننده ، عرضه کننده یا تعمیرکننده هر دستگاه فنی به خریدار یا سفارش دهنده کالا و خدمات می‎دهد تا چنانچه ظرف مدت معین عیب یا نقص فنی در کالای فروخته شده یا خدماتی که انجام گردیده مشاهده شود، نسبت به رفع عیب، یا تعویض قطعه یا قطعات معیوب و یا دستگاه بدون اخذ وجه و یا پرداخت خسارات وارده اقدام کند.
۴-۱- عیب: منظور از عیب در این قانون زیاده، نقیصه یا تغییر حالتی است که موجب کاهش ارزش اقتصادی کالا یا خدمات گردد.
۵-۱- تبانی: هرگونه سازش و مواضعه بین عرضه کنندگان کالا و خدمات به منظور افزایش قیمت یا کاهش کیفیت یا محدود نمودن تولید یا عرضه کالا و خدمات یا تحمیل شرایط غیرعادلانه براساس عرف در معاملات.
۶-۱- صورتحساب فروش: سندی است که در آن مشخصات کالا یا خدمات انجام گرفته با ذکر قیمت ، تاریخ و میزان مورد معامله درج شود.

Rate this page
tell
mobile
telegram
whatsapp