شرایط ازدواج با دختر باکره

شرایط ازدواج دختر باکره

 

بررسی شرایط قانونی رضایت پدر یا جد پدری در ازدواج دختر باکره
سررسید یکی از شرایط صحت معاملات و عقود در حقوق ایران شمرده شده است. طبق ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی «نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام و برای پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام به اذن ولی به شرط مصلحت است. توسط دادگاه صالح».

در این مقاله سعی شده است تا مواردی از قبیل شرط اذن پدر یا جد پدری برای ازدواج دختر باکره، شرایطی که پدر یا جد پدری برای این اجازه باید داشته باشند، بررسی صحت و سقم آن. ازدواج دختر باکره بدون کسب اجازه از پدر یا جد پدری و غیره پرداخت می شود.

سن مناسب برای ازدواج:
سن مناسب برای ازدواج برای هر فرد، خانواده و جامعه متفاوت است. بنابراین برای اینکه بدانیم بهترین سن ازدواج چیست باید شرایط زندگی و روحی هر فرد را جداگانه بررسی کنیم. بهتر است انسان برای ازدواج به بلوغ عاطفی، ذهنی و عاطفی رسیده باشد.

تعریفی که می توان برای بلوغ روانی ارائه داد این است که نگاه به زندگی فرد با کودک و نوجوان تغییر می کند و این موضوع بیشتر مورد توجه اطرافیان قرار می گیرد تا خود فرد. به طور کلی از جمله ویژگی های بلوغ عاطفی، عاطفی و اجتماعی داشتن اعتماد به نفس و عزت نفس، توانایی کنترل عواطف و احساسات و داشتن خلق و خوی متعادل و … است.

ازدواج دختر باکره
شرایط ازدواج در سنین پایین:
همانطور که گفتیم در ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی حداقل سن برای دختر ۱۳ سال و برای پسر ۱۵ سال تمام است. در ادامه شرایطی که برای ازدواج زیر سن قانونی باید رعایت شود را بیان کرده ایم:

اذان ولی: منظور از ولی پدر و جد پدری است. پس مادر هرگز بر فرزند خود ولایت ندارد. رضایت ولی لازم است ولی به خودی خود کافی نیست و لازم است ولی در مورد ازدواج فرزند خود اراده خود را اعلام کند.
رعایت مصلحت طفل: وقتی می توان گفت عملی به مصلحت است که موجب دفع مفسده می شود، یعنی ضرر و مفاسد را از انسان دور می کند، به عبارت دیگر ازدواج ضرری برای فرزند ندارد. اکثر فقها بر این عقیده اند که ازدواج فرزند ضرری ندارد، بلکه باید منفعت هم داشته باشد.
این مورد امری نسبی محسوب می شود و به عوامل مختلفی از جمله وضعیت خانوادگی، اجتماعی و تحصیلی و … بستگی دارد. مثلاً اگر ازدواج باعث ترک تحصیل فرزند شما شود، به نفع او نیست و بنابراین نباید اجازه داد.

رای دادگاه: از مهمترین شرایط لازم برای احقاق حقوق اولاد این است که دادگاه در این موضوع دخالت و اظهار نظر کند.
اعم از ازدواج دائم یا موقت، باید از پدر یا جد پدری اجازه بگیرد.

اما شرایط جواز ازدواج با دختر باکره:
در صورت غیبت یا عدم مسافرت ولی به عبارت دیگر حضور ولی امر ضروری است و الا اذن وی لازم نیست.

داشتن حق قیم، اما نباید محدود شود. (مججر شخصی است که قانوناً نمی تواند به طور مستقل و بدون دخالت دیگران امور مالی و غیر مالی خود را اداره کند).
با در نظر گرفتن مصلحت دختر. به عبارت دیگر، ممانعت از امر ولی موجب سقوط ولایت او می شود.
ماده ۱۰۴۴ قانون مدنی صراحتاً سقوط اعتبار اذن ولی را در مورد هاجر ذکر کرده است. این ماده با استناد به ماده ۱۰۴۳ به شرح زیر مقرر شد: «در مورد ماده قبل اذن باید از طرف پدر یا جد پدری باشد و اگر پدر یا جد پدری دختر به دلیلی تحت ولایت باشد اذن سرپرست او لازم نخواهد بود.»
ضمانت انجام نکاح باکره بدون اجازه ولی:
اذن پدر یا جد پدری شرط نفوذ است نه شرط صحت آن، بنابراین در صورتی که بعد از عقد، پدر یا جد پدری نسبت به تنفیذ آن اقدام کنند، عقد صحیح است. حال سوال این است که اگر پدر یا جد پدری عقد را نافذ نکنند آیا عقد باطل محسوب می شود؟ ازدواج دختر باکره بدون اذن پدر یا جد پدری باطل و باطل نیست.

عدم نفوذ به این معناست که قرارداد نمی تواند اثر حقوقی داشته باشد. در واقع در معامله غیر نافذ، عقد باطل تلقی نمی شود، اما نبود شرطی مانند رضایت یکی از طرفین، موجب می شود که عقد اثر حقوقی نداشته باشد. در نتیجه با اعلام رضایت، قرارداد اثر حقوقی خواهد داشت.

به موجب نظر مشورتی شماره ۱۲۶۱/۹۲/۷ مورخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ اداره حقوقی قوه قضائیه ازدواج دختر باکره بدون اذن پدر یا جد پدری باطل (نه باطل) و تا تاریخ فسخ نکاح صادر نمی شود، آثار عقد دارد. بسیار خوب. مقررات اصلاحی ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی در مورد اذن پدر برای ازدواج با دختر باکره شرط ازدواج کامل است نه شرط صحت نکاح و اگر صفت باکره به هر دلیلی وجود نداشته باشد وجود دارد. برای ثبت ازدواج نیازی به اخذ گواهی یا اجازه از پدر یا جد پدری نیست. زوج مذکور در صورتی که بخواهند ازدواج خود را رسمیت نمایند می توانند با تنظیم مبایعه نامه رسمی طبق ماده ۳۲ قانون ثبت احوال نسبت به رفع مشکل اقدام نمایند.

اذن پدر در ازدواج با دختر باکره:
مطابق ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی: ازدواج دختر باکره اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد به اذن پدر یا جد پدری و در صورتی که پدر یا جد پدری بدون اجازه از دادن اجازه امتناع کند. به دلیل موجهی اجازه او سلب می شود و در این صورت دختر می تواند با معرفی کامل مرد مورد نظر و شرایط عقد و مهریه بین آنها پس از کسب اجازه از دادگاه مدنی خاص به دفتر ازدواج مراجعه کند. و ازدواج را ثبت کنید. نکات مربوط به این مقاله به شرح زیر است:

چه بسا بر اثر عواملی مانند رابطه نامشروع، بیماری و … بکارت از بین رفته باشد، در اینجا سؤال این است که آیا در چنین شرایطی اذن پدر یا جد پدری لازم است؟ به موجب رأی وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عالی کشور، در صورت فقدان باکرگی به هر نحوی، هر چند دخول غیرقانونی، کسب اجازه از پدر منتفی است.
اذن مذکور در این ماده مربوط به پدر و جد پدر می باشد لذا در صورت فوت آنها نیازی به اذن مادر نیست.
اگر دختر قبلاً ازدواج کرده و طلاق گرفته باشد، در صورت باکره بودن، اذن پدر نیز لازم است.
اجازه پدربزرگ پدر برای ازدواج با دختر باکره:
جد پدری پدر بزرگی است که از طریق پدر خویشاوند محسوب می شود نه از طریق مادر. همانطور که گفته شد برای ازدواج دختر باکره، کسب اجازه از پدر یا جد پدری کافی است. بنابراین، اگر پدر دختر فوت کرده باشد یا به دلیل شرایطی مانند فوت پدر، در دسترس نبودن او یا امتناع پدر از اذن، دختر می تواند برای کسب اجازه نزد جد پدری خود مراجعه کند.

در صورت عدم موافقت پدربزرگ دختر، دختر فرد مورد نظر خود را برای اخذ اجازه ازدواج به دادگاه معرفی می کند. در صورتی که دادگاه خانواده دلایل پدربزرگ را موجه نداند، اجازه جد متوفی و ​​دختر می تواند با دستور دادگاه نسبت به ثبت ازدواج در دفترخانه اقدام کند.

درخواست اجازه ازدواج با دختر باکره:
اگر پدر یا جد پدری مخالف ازدواج دختر باشد و دختر همچنان اصرار به ازدواج با فرد مورد نظر خود داشته باشد، در چنین شرایطی دختر می تواند از طرف پدر خود دادخواست اجازه ازدواج را به دادگاه خانواده تقدیم کند. اگر در جلسه دادگاه مشخص شود که پدر بدون ذکر دلیل از اجازه خودداری کرده است، اجازه پدر گرفته می شود و دختر اجازه ازدواج با فرد مورد نظر خود را دارد.

نتیجه
همانطور که در این مقاله ذکر شد ازدواج دختر باکره منوط به اجازه پدر یا جد پدری است. بنابراین این موضوع در مورد اشخاصی مانند برادر، مادر یا جد مادری منتفی است و در صورت نبودن پدر و جد پدری، دختر می تواند آزادانه ازدواج کند. این مورد برای زنان مطلقه یا زنی که شوهرش را از دست داده و باکره نیست وجود ندارد. لذا می توانند بدون رضایت نسبت به ازدواج مجدد و ثبت ازدواج دائم یا موقت اقدام نمایند.

در صورت نیاز می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از وکیل من با شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲ تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
tell
mobile
telegram
whatsapp