شرایط انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور

یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که برای ایرانیان مقیم خارج از کشور ابهام‌هایی را به وجود می‌آورد، روش انجام امور مرتبط با وراثت در خارج از ایران است. اگر تازه وارث خود را از دست داده‌اید و نادانی درباره نحوه تقسیم ارث در خارج از کشور دارید، اینجاست که می‌توانید به خواندن ادامه دهید. به علت اهمیت این مسئله، قصد داریم در اینجا جزئیاتی در مورد فرآیند تقسیم ارث در محل اقامت خارجی را تشریح کنیم. اقدام ابتدایی جهت رفع این ابهامات، اخذ گواهی انحصار وراثت است. در این مقاله، به سوال اساسی که به چه مکانی برای اخذ این مدرک مراجعه کنیم، پاسخ خواهیم داد.

مراحل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور

انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور

مراجعه به کنسولگری ایران برای انجام امور انحصار وراثت

برای انجام امور مرتبط با انحصار وراثت پس از وفات فرد وارث، نیاز به مراجعه به کنسولگری ایران در کشور محل اقامت دارید. در این مرکز، ابتدا باید فوت فرد متوفی ثبت شود. بنابراین، هنگام مراجعه به کنسولگری، حتماً اسناد و مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

۱٫ شناسنامه
۲٫ کارت ملی
۳٫ گواهی فوت مورث

ثبت و تأیید فوت مورث از طریق کنسولگری به شما اجازه می‌دهد تا در اداره ثبت احوال ایران همچنان اطلاعات مرتبط با وراثت و امور مالی مرتبط با میراث را به صورت رسمی دنبال کنید. این اقدام اساسی برای انجام مراحل بعدی و انتقال دارایی‌ها به وراثان می‌باشد.

مراجعه به شورای حل اختلاف

مرحله بعدی برای تنظیم وراثت در خارج از کشور، ارسال مدارک مورد نیاز (اعم از گواهی فوت و شناسنامه متوفی) به وکیل در ایران می‌باشد. در این مرحله، اهمیت تخصص و تجربه وکیل که این کار را انجام می‌دهد، بسیار حائز اهمیت است. وکیل انتخابی باید توانایی لازم را داشته باشد تا با مدارک موردنیاز به شورای حل اختلاف در آخرین محل اقامت متوفی مراجعه کند. این اقدام به وکیل این امکان را می‌دهد که گواهی مبنی بر نام و نسبت‌های وراثتی با متوفی را اخذ کند. بنابراین، برای این مرحله باید به یک وکیل ماهر و کارآزموده بازپرداخته و از تخصص او در این زمینه بهره‌برداری نمایید.

 

ارائه لیست اموال به اداره دارایی و مالیات برای تقسیم ارث(برای افرادی که قبل از سال ۱۳۹۵ فوت شده اند)

پس از انجام مراحل فوق‌الذکر، فاز بعدی این فرآیند زمان آن رسیده است که لیست اموال موارث را به اداره دارایی و مالیات مرتبط با آخرین محل اقامت متوفی ارائه دهید. در این مرحله، نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، محاسبه میزان مالیات بر ارث است که نیاز است میزان سهم الارث هر ورثه را مشخص نمایید. به عبارت دیگر، مالیات محاسبه شده بر مبنای حصول بر روی سهم هر وارث در ارث، کاهش خواهد یافت. اما به یاد داشته باشید که تا زمانی که مالیات بر سهم الارث پرداخت نشود، امکان انتقال اموال به وارثان وجود نخواهد داشت. همچنین ارزشیابی بیعمدگانه اموال مورث مانند بیمه مستمری در این قانون مشمول مالیات نخواهد بود، به این صورت که مبالغ بیمه مستمری بازنشستگی تمام و کمال به وارثان تعلق خواهد گرفت.

همچنین مهم است توجه داشت که هرچه ارزش اموال باقی‌مانده از مورث بیشتر باشد، مقدار مالیات بر ارث نیز بیشتر خواهد بود. همانطور که فهمیده‌اید، میزان مالیات مرتبط با وراثت بر اساس ارزش اموال تعیین می‌شود.

ارائه مدارک به شورای حل اختلاف

جهت انجام امور مرتبط با انحصار وراثت، مرحله‌ی بعدی این فرآیند، مراجعه مجدد به شورای حل اختلاف واقع در محل اقامت متوفی در ایران است. در این مرحله، وکیل نیازمند ارائه مدارکی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. این مدارک عبارتند از: گواهی فوت، شناسنامه و کارت ملی متوفی و تمامی وراث، عقدنامه متوفی (در صورتی که متوفی متاهل بوده باشد)، استشهادیه انحصار وراثت و وصیت‌نامه مورث.

یکی از اقدامات مهم که اهمیت بسیاری دارد، چاپ آگهی فوت فرد متوفی در یک روزنامه با پوشش وسیع انجام می‌شود. این کار به منظور شناسایی وارثانی که ممکن است متوفی وارث دیگری داشته باشد، انجام می‌شود. این قانون برای افرادی اعمال می‌شود که ارزش اموال آن‌ها بیش از ۳۰ میلیون تومان باشد و درخواست گواهی حصور وراثت نامحدود داشته باشند. در غیر این صورت، نیازی به انتشار آگهی در روزنامه وجود ندارد. لازم به ذکر است که هزینه چاپ آگهی در روزنامه به عهده وراث می‌باشد.

اخذ گواهی حصر وراثت برای تقسیم ارث

پس از انجام مراحل فوق، می‌توان گواهی حصر وراثت را به دست آورد. این گواهی، جهت تعیین تعداد وراثان صادر خواهد شد. در این گواهی، میزان سهم هر یک از وراثان به صورت قانونی تعیین می‌شود. حضور این گواهی برای انتقال اموال به وراثان ضروری و ضرور می‌باشد.

در صورتی که در خارج از کشور اقامت دارید، می‌توانید برای دریافت مشاوره‌های حقوقی تلفنی، با گروه وکلای ره‌جویان عدالت تماس بگیرید. این مرکز به عنوان بزرگترین دفتر وکالت در تهران شناخته می‌شود. همچنین، در صورتی که در ایران سکونت دارید، می‌توانید به علاوه بر استفاده از مشاوره تلفنی، با یکی از وکلای مجرب این مرکز، قرار ملاقات حضوری ترتیب دهید.

دریافت مشاوره 

شما می توانید برای دریافت مشاوره با شماره ۸۷۲۰ ۶۰۰ ۰۹۱۲ تماس بگیرید و یا به بخش تماس با وکیل من مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
tell
mobile
telegram
whatsapp