شرایط باطل شدن وصیت نامه متوفی

آشنایی با نکات اساسی برای اجرا یا لغو وصیت‌نامه در دادگاه

شرایط باطل شدن وصیت نامه متوفی :طبق ماده ۸۴۳ قانون مدنی، هر شخص مجاز به وصیت کردن حداکثر یک سوم از اموال خود می‌باشد. اگر فرد مبلغ بیشتری را به عنوان وصیت اعلام کند، تنها در صورتی که وارثین به این وصیت موافقت کنند، اعتبار پیدا می‌کند. در صورتی که وصیت‌نامه با مخالفت وارثین مواجه شود، اعتبار ندارد و باطل تلقی می‌شود. به عبارت دیگر، هرچه فرد در زندگی خود اموال خود را به دلخواه به دیگران انتقال دهد، اما اگر بخواهد این کار را از طریق وصیت‌نامه انجام دهد، تنها می‌تواند حداکثر یک سوم اموال را وصیت نماید. سفارش‌نامه‌هایی که در دفاتر اسناد رسمی تدوین می‌شوند، بدون نیاز به حکم دادگاه نیز اعتبار دارند و اجرا می‌شوند.

برای آگاهی از قوانین مرتبط با دعوای اجرا یا لغو وصیت‌نامه، می‌توانید مواد قانون امور حسبی از ماده ۲۷۶ تا ۲۹۹ و مواد قانون مدنی از ماده ۸۲۵ تا ۸۶۰ را مطالعه نمایید. در دادگاه، برای اجرا یا لغو وصیت‌نامه، احراز موارد مختلفی لازم است. به‌عنوان مثال، عدم تغییر نظر وصیت‌کننده از وصیت یکی از این موارد است. همچنین پذیرش موصی له، عدم ابطال وصیت‌نامه و وجود شرایط قانونی صحیحی از دیگر مواردی هستند که دادگاه باید تأیید کند. ارائه دادخواست حقوقی و اجرایی آن از مراحل ضروری و اساسی در دعوای اجرا یا لغو وصیت‌نامه به شمار می‌آید. پس از صدور حکم دادگاه، نیاز به اخذ اجراییه نیست زیرا حکم به تنهایی قطعیت دارد. به‌طور خلاصه، موصی له یا فردی که به نفع او وصیت شده، می‌توانند از طریق مراجع قانونی برای اجرای محتوای وصیت‌نامه اقدام کنند.

شرایط باطل شدن وصیت نامه

شرایط ابطال وصیت‌نامه

خودکشی: وصیت‌نامه در صورتی باطل می‌شود که نویسنده آن به دلیل اقدام به خودکشی جان خود را از دست دهد. این شرط اعمال می‌شود به عنوان دلیلی برای نادرست بودن تصمیم‌گیری نویسنده و برخورداری از وضعیت روانی نامعتبر در زمان نگارش وصیت‌نامه.

نیت کار نامشروع: در صورتی که متوفی وقتی وصیت کرده باشد، نیت کار نامشروعی داشته باشد، وصیت‌نامه باطل می‌شود. این به معنای آن است که اگر وصیت‌نامه‌ای به نفع یک عمل غیرقانونی یا نامشروع صادر شده باشد، قابلیت اجرا نخواهد داشت.

فاقد اهلیت: وصیت‌نامه تنها در صورتی معتبر است که نویسنده آن در زمان نگارش آن اهلیت داشته باشد و از محجوریت مستثنی باشد. به عبارت دیگر، اگر فرد در زمان نوشتن وصیت‌نامه تحت تأثیر مشکلات روانی یا حقوقی بوده باشد، وصیت‌نامه او باطل محسوب می‌شود.

هدف فرار از دین: وصیت‌نامه‌ای که با هدف فرار از دین یا تخلف از اصول دینی باشد، معتبر نیست و باطل اعلام می‌شود. وصیت‌نامه باید با اصول دینی و قوانین مذهبی منطبق باشد.

وصیت‌نامه جعلی: اگر ثابت شود که وصیت‌نامه ای جعلی است و توسط شخصی دیگر به نمایندگی از متوفی نوشته شده، آنگاه وصیت‌نامه باطل می‌شود.

ارث محروم کردن ورثه: هیچ شخصی مجاز نیست ورثه خود را از ارث محروم کند. اگر این اقدام انجام شود، وصیت‌نامه باطل می‌شود و حقوق ورثه حفظ می‌شود.

مغایرت وصیت‌نامه‌ها: اگر از یک فرد دو وصیت‌نامه در دسترس باشد که با یکدیگر مغایرت داشته باشند، وصیت‌نامه باطل می‌شود. این می‌تواند به دلیل ابهام‌زایی و تضارب اراده نویسنده باشد.

مدارک معتبر: وصیت‌نامه‌ای که رجوع متوفی به آن را نشان دهد و تأیید کند که این وصیت‌نامه واقعی است، معتبر است.

اموال دولتی یا غیر وصیت: اگر فرد در وصیت‌نامه به اموال دولتی یا متعلق به شخصی دیگر غیر از وصیت کننده اش اشاره کند، وصیت‌نامه او نیز باطل می‌شود.

شکلی نادرست: اگر وصیت‌نامه به صورت سری نوشته شده و بعداً مشخص شود که نویسنده سواد نداشته است، وصیت‌نامه به صورت قطعی باطل می‌شود.

نامطابقی امضا و مهر: اگر امضا و مهر متوفی با وصیت‌نامه نامطابق باشد، وصیت‌نامه باطل می‌شود. این می‌تواند به علت تقلب یا تغییر در وصیت‌نامه باشد.

انتخاب بهترین گزینه: موسسه حقوقی وکیل من

گروه حقوقی وکیل من، یک انتخاب بی‌نظیر در زمینه تنفیذ وصیت‌نامه به شمار می‌آید. تمامی وکلای این گروه، با تمرکز بر تخصص و دانش حقوقی خود، قادر به حل کامل مشکلات حقوقی افراد هستند. تیم وکلای این گروه، با تجربه و توانایی خاص خود، مشکلات حقوقی مربوط به پرونده‌های وصیت‌نامه را به سرعت و با دقت به نتیجه مطلوب می‌رسانند. ویژگی‌ها و استعدادهای منحصربه‌فرد این تیم، موجب توصیه به همه افراد می‌شود تا جریان پرونده‌های وصیتی خود را به اختیار وکلای این مرکز بسپارند.

با انتخاب موسسه حقوقی وکیل من، علاوه بر صرفه‌جویی معنادار در زمان و هزینه، از خطرات کمتری هم در مواجهه با مشکلات حقوقی مرتبط با وصیت‌نامه برخوردار خواهید بود. ارتباطی نیز وجود دارد که وکیل تنفیذ وصیت‌نامه با دیگر وکلا قابل مقایسه نیست و تفاوت‌های قابل توجهی دارد. با سپردن امور خود به وکلای گروه حقوقی وکیل من، احتمال موفقیت شما به طرز چشم‌گیری افزایش خواهد یافت؛ زیرا این تیم مجرب و تخصصی توانمندی دارد که بیشتر از هرکس دیگری، پرونده را به نحوی حرفه‌ای و دقیق به پایان برساند.

برای دریافت مشاوره با شماره ۸۷۲۰ ۶۰۰ ۰۹۱۲ تماس بگیرید و یا به بخش تماس با وکیل من مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
tell
mobile
telegram
whatsapp