شرایط کالاهای ضبط شده در گمرک

با توجه به قوانین گمرک، برخی از کالاهای وارد شده از مرزهای کشور ممکن است تحت عنوان “ضبط شده” قرار گیرند. قبل از بررسی وضعیت کالاهای ضبط شده در این سازمان، مناسب است به دلایل این ضبط‌ها اشاره کنیم. زمانی که یک کالا از مرزهای کشور وارد می‌شود، ممکن است به دلایلی در گمرک باقی بماند. به عبارت دیگر، اگر ورود یک کالا طبق قوانین ممنوع باشد، ممکن است تحت عنوان “توقیف شده” قرار بگیرد. در این صورت، کالای مورد نظر به صورت موقت در انبار گمرک نگه داشته می‌شود یا به عبارت دیگر “ضبط” می‌شود.

پهنه‌ای دیگر از کالاها که در این سازمان ضبط می‌شوند، کالاهایی هستند که ترخیص آن‌ها بر اساس دلایل مختلف در موعد مقرر انجام نشده است. در علاوه به کالاهای ممنوع‌الورود، این نوع از کالاها نیز هنگام ورود به کشور ضبط می‌شوند.

در واقع، کالاهای ضبط شده در این سازمان به دو دسته کالاهای فاسد شدنی و کالاهای غیر فاسد شدنی تقسیم می‌شوند. این تقسیم‌بندی منجر به وجود قوانین متفاوت در خصوص دو دسته کالا می‌شود. این سازمان به دلایل هزینه‌بری و تاثیرات مختلف، نمی‌تواند کالاهای ضبط شده را به مدت طولانی به صورت ضبط شده باقی نگه دارد. بنابراین، این سازمان موظف به اتخاذ تصمیمات مبتنی بر قوانین موجود در مورد این نوع کالاهاست. در ادامه، به تفصیل به تبیین وضعیت این دو دسته کالاهای ضبط شده خواهیم پرداخت.

شرایط کالاهای ضبط شده در گمرک

اقدامات گمرک برای کالای ضبط شده غیر فاسد شدنی

در صورتی که مالک کالا بعد از ضبط شدن، مشخصات کامل کالای خود را به گمرک اعلام کند، گمرک سه ماه به مالک مهلت می‌دهد تا کالا را از کشور خروج دهد. اگر مالک در این مدت اقدامی برای خروج کالا انجام ندهد، کالا به صورت موقت توسط گمرک ضبط می‌شود.

پس از ضبط موقت کالا، به مالک دو ماه فرصت داده می‌شود تا از طریق مراجع قضایی وضعیت کالای خود را پیگیری کند. اگر مالک در این مدت نیز اقدامی برای رفع ضبط یا اثبات مالکیت ننماید، کالا به صورت قطعی ضبط می‌شود.

پس از ضبط کالا به صورت قطعی، دولت به عنوان مالک آن شناخته می‌شود و سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به منظور تعیین سرنوشت کالا، اقدامات لازم را انجام می‌دهد. این سازمان تمام کالاهای ضبط شده را به انبار خود منتقل می‌کند و بر اساس قانون، اجازه‌ی فروش این کالاها را دارد. در ادامه، به توضیح وضعیت کالای ضبط شده فاسد‌پذیر خواهیم پرداخت.

اقدامات گمرک برای کالای ضبط شده فاسد شدنی

تعیین سرنوشت کالاهای ضبط شده فاسد شدنی (فساد پذیر) با دیگر کالاها به شرح زیر متفاوت است. این نوع کالا بر خلاف کالای غیر فاسد شدنی، سهمیه تعیین شده از زمان ضبط تا تصمیم نهایی را دارد و باید در هر صورت پس از مدت مشخصی به فروش برسد.

مدت مشخص شده تا تصمیم نهایی برای این نوع کالا در گمرک، شش ماه می‌باشد که توسط دولت تعیین شده است. مبلغی که از طریق فروش این کالاها کسب می‌شود، تا زمان تصمیم نهایی توسط دولت به عنوان سپرده نگهداری می‌شود. البته اگر مراجع ذیصلاح تصمیم بگیرند که کالا نباید به فروش برسد، کالا تا زمان تعیین سرنوشت نهایی به انبار منتقل می‌شود.

روش‌های فروش کالاهای ضبط شده در گمرک

روش‌های فروش کالاهای ضبط شده در گمرک، شامل مزایده، حراج و خرده‌فروشی است. این فروش‌ها توسط سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی انجام می‌شوند.

در صورتی که کالای ضبط شده از طریق مزایده به فروش برسد، مالک این کالا امکان شرکت در مزایده را دارد. نگهداری کالای ضبط شده در انبار گمرک یا انبار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی هزینه‌هایی را برای این سازمان‌ها به همراه دارد. به همین دلیل در زمان فروش کالاهای ضبط شده، مبالغ مربوط به هزینه‌ها از مبلغ فروش کالا کسر می‌شوند. مبلغی که در نتیجه مزایده و در کلیت فروش کالا به دست می‌آید، به عنوان سپرده نگهداری معین می‌شود. مالک کالا می‌تواند در طول دو سال جهت دریافت مبلغ کالای فروخته شده اقدام کند.

پیگیری قانونی کالای ضبط شده در گمرک

پیگیری قانونی کالای ضبط شده در گمرک، یک فرآیند حساس و زمان‌بر است. اگر با روش‌های قانونی ترخیص کالا آشنایی داشته باشید، امکان ترخیص کالا و جلوگیری از ضبط آن به طور قطعی وجود دارد. به همین دلیل، بهتر است این کار را به دست وکیلی ماهر و مجرب بسپارید. گروه‌های حرفه‌ایی که از وکلای با تجربه و خبره تشکیل شده‌اند نیز در این زمینه وجود دارند. گروه وکلای ره‌جویان عدالت یکی از این گروه‌هاست که توانسته‌اند با سال‌ها تجربه در این زمینه، بهترین خدمات را در زمینه ترخیص و پیگیری کالاهای ضبط شده ارائه دهند. اعضای این گروه دارای تخصص بی‌نظیری هستند و با حداقل زمان ممکن، کارهای مربوط به ترخیص و پیگیری کالاهای ضبط شده را به انجام می‌رسانند.

دریافت مشاوره

شما می توانید برای دریافت مشاوره از موسسه حقوقی وکیل من با شماره ۸۷۲۰ ۶۰۰ ۰۹۱۲ تماس بگیرید و یا به بخش تماس با وکیل من مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
tell
mobile
telegram
whatsapp