شکایت از صرافی ارزدیجیتال

کریپتو کارنسی یا ارز دیجیتال:
ارز دیجیتال شکل خاصی از پول دیجیتال است که بر اساس علم رمزنگاری ایجاد می شود. شما می توانید ارزهای دیجیتال را مستقیما و بدون دخالت واسطه از طریق اینترنت برای شخص دیگری ارسال کنید. بنابراین برای ارسال ارزهای دیجیتال نیازی به افتتاح حساب بانکی، خدمات بانکی و یا هر موسسه واسطه دیگری ندارید. در واقع ارزهای دیجیتال مانند دلار و ریال پولی هستند که با سازوکارهای مختلفی ایجاد و توزیع می شوند. به طور معمول، قیمت ارزهای دیجیتال بر اساس عرضه و تقاضایی که در مبادلات ارزهای دیجیتال وجود دارد، تعیین می شود.

منظور از مبادله ارز دیجیتال چیست؟
تبدیل پول و انتقال وجه در داخل و خارج از کشور یکی از وظایف اصلی صرافی ها است. در واقع در صرافی ها ارز یک کشور با نرخ روز به کشور دیگر تبدیل می شود. صرافی ها تابع قوانین و مقررات بانک مرکزی هستند و برای شروع به کار نیاز به مجوز از بانک مرکزی دارند. بنابراین خرید و فروش سکه و طلا و نیز مبادله پول کاغذی مانند تبدیل ریال به دلار از وظایف صرافی ها است. مشتریان می توانند ارز دیجیتال خود را در ازای ارزهای فیات یا به صورت جفت ارز (مثلا بیت کوین با اتریوم) از طریق صرافی ارز دیجیتال خریداری و بفروشند.

صرافی های فوق معمولا به صورت آنلاین و فیزیکی کار می کنند. لازم به ذکر است که خرید و فروش ارزهای دیجیتال از طریق صرافی ها و سایت های غیرمجاز قانونی نیست و در صورت تمایل به خرید یا فروش ارز دیجیتال از طریق صرافی های دارای مجوز از بانک مرکزی اقدام نمایید. همچنین صرافی ملزم به صدور فاکتور خرید و فروش ارز دیجیتال از مشتری است، در غیر این صورت مشتری حق شکایت خواهد داشت.

روش کار تبادل ارز دیجیتال:
در صرافی های ارز دیجیتال معمولاً نرخ و قیمت ارز دیجیتال با در نظر گرفتن عرضه و تقاضا تعیین می شود. بنابراین، هر چه تقاضا بیشتر باشد، قیمت ارز دیجیتال بالاتر می رود و بالعکس. البته عوامل دیگری مانند نوسانات بازار نیز می تواند تاثیرگذار باشد. صرافی های ارزدیجیتال علاوه بر سایت و انجام معاملات به صورت آفلاین و آنلاین می توانند مکان ویژه ای را برای خرید و فروش حضوری با مشتریان خود معرفی کنند. اما روش آنلاین رایج ترین روشی است که توسط صرافی ها استفاده می شود.

تعداد زیادی از صرافی های ارز دیجیتال فقط سفارش خرید و فروش را انجام می دهند و به عنوان واسطه بین فروشندگان و خریداران عمل می کنند و در نتیجه از تراکنش بین آنها سود دریافت می کنند. صرافی های فوق برای ارزهایی که در سایت خود پشتیبانی می کنند کیف پول هایی در نظر گرفته اند تا کاربران بتوانند ارزهای دیجیتال خود را برای معامله وارد صرافی کنند و یا در صورت لزوم برای تراکنش های بعدی ذخیره کنند.

در نوع دیگری از صرافی ارز دیجیتال، امکان معامله مستقیم با صاحبان صرافی برای کاربران وجود دارد. معمولا صرافی های فوق به کاربرانی که در منطقه یا مکان خاصی فعال هستند خدمات ارائه می دهند.

انواع صرافی ارز دیجیتال:
در حال حاضر دو نوع صرافی داریم که عبارتند از:

۱- صرافی های متمرکز: صرافی است که معاملات در آن توسط یک نفر کنترل و تایید می شود، تمامی افرادی که در صرافی مذکور فعالیت می کنند در واقع به این فرد اعتماد دارند. صرافی متمرکز دارای مزایا و معایبی به شرح زیر است:

مزایا: سهولت استفاده، اعتماد در مبادله و نقدینگی بالا.

معایب: نیاز به احراز هویت اکثر صرافی های متمرکز، در صورت هک شدن صرافی، دارایی های شما از بین می رود، شرکت توسعه دهنده صرافی تراکنش ها را کنترل می کند و غیره.

۲- صرافی های غیرمتمرکز: برخلاف صرافی های متمرکز، این نوع صرافی توسط فرد یا سازمانی مدیریت نمی شود و هیچ شخصی بر معاملات و فروش کنترل ندارد. در واقع در این تبادل کاربر مستقیماً با خود کاربر در ارتباط است. در صرافی مذکور تنها با اتصال کیف پول خود به حساب صرافی می توانید تراکنش های خود را آغاز کنید. مزایا و معایب این نوع مبادله به شرح زیر است:

مزایا: عدم نیاز به احراز هویت در اکثر صرافی های غیرمتمرکز، شما مستقیماً با کاربر خرید و فروش می کنید، توسط صرافی کنترل نمی شوید و هیچ اطلاعات اضافی ارائه نمی کنید.

معایب: از آنجایی که بیشتر صرافی های غیرمتمرکز رابط کاربری دشواری دارند، این امر کار کاربران مبتدی را با آنها دشوار می کند.

مبادلات ارز دیجیتال مستقل:
مبادلات ارز دیجیتال می تواند توسط نهادهای دولتی یا به صورت مستقل کنترل شود. بنابراین، اگرچه صرافی ها برای شروع به کار نیاز به مجوز بانک دارند، اما می توانند به طور کامل مستقل نیز فعالیت کنند. بنابراین، از آنجایی که صرافی های خودگردان به طور مستقل عمل می کنند، می توانید تغییرات زیادی را در قیمت ارز آنها مشاهده کنید. در ایران صرافی‌های ارز دیجیتال به‌عنوان استارت‌آپ فعالیت می‌کنند و قوانین مشخص و مدونی برای فعالیت آن‌ها به دلیل نوپا بودن این حوزه تعیین نشده است.

قانونی بودن راه اندازی ارز دیجیتال در ایران:
در حال حاضر با توجه به اینکه قوانین مشخصی در خصوص ارزهای دیجیتال در ایران وجود ندارد، تردیدهای زیادی در مورد راه اندازی صرافی ارز دیجیتال وجود دارد. لازم به ذکر است بانک مرکزی پیش نویسی در خصوص سیاست های خود در قبال مبادلات ارز دیجیتال ارائه کرده است. در پیش نویس مذکور، قوانینی در خصوص کلیه نهادها در زمینه عرضه اولیه سکه، صرافی های ارزهای دیجیتال و سامانه های مرتبط، کیف پول ارزهای دیجیتال و ماینینگ ذکر شده است. برخی از این سیاست ها عبارتند از:

در خصوص تایید اصالت ارزهای دیجیتال، بانک مرکزی هیچ تضمینی ارائه نمی کند و ثبات قیمت این ارزها سازوکاری اعمال نخواهد کرد.
ریسک و ریسک های ناشی از سرمایه گذار در حوزه ارزهای دیجیتال عموما متوجه سرمایه گذار است.
مسئولیت تضمین امنیت و عملکرد صحیح پلت فرم صرافی های ارزدیجیتال بر عهده دارندگان صرافی ارزدیجیتال است.
لازم است قوانین مبارزه با پولشویی و شناسایی مشتری (KYC) توسط صرافی های آنلاین رعایت شود.
با تایید هویت فرد، امکان خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شده وجود خواهد داشت.
سقف تبدیل ریال به ارزهای دیجیتال و بالعکس باید تابع قوانین و مقررات عمومی واحد پولی کشور باشد.
صرافی هایی که دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هستند، پس از احراز شرایط اعلام شده از سوی بانک مرکزی، مجاز به ارائه خدمات صرافی ارز دیجیتال هستند.
بانک مرکزی در زمان مناسب امکان اعطای مجوزهای جدید برای صرافی ارزدیجیتال را بررسی و متعاقباً نتایج را به اطلاع عموم خواهد رساند.
بانک مرکزی لیست ارزهای دیجیتال قابل مبادله در صرافی های ارز دیجیتال را مشخص می کند و هر سه ماه یکبار به صرافی های ارز دیجیتال اطلاع می دهد.
صرافی های ارز دیجیتال موظفند اطلاعات مربوط به خرید و فروش، مشتریان و منشاء و دلایل تراکنش ها را ثبت و در صورت درخواست در اختیار بانک مرکزی قرار دهند.

نحوه شکایت از مبادله:
جهت شکایت و اعتراض به صرافی به هر دلیلی می توانید به سامانه ارتباط مردمی بانک مرکزی مراجعه و اعتراض و شکایت خود را از صرافی ثبت نمایید. نظارتی که بانک مرکزی انجام می دهد به صورت غیر مستقیم بر مرکز صرافی ها نظارت مستقیم دارد. همچنین می توانید دادخواست خود را در این خصوص به دادگاه تقدیم کنید.

شکایت از صرافی ارز دیجیتال:
در صورتی که صرافی در ازای پولی که به صرافی پرداخت کرده اید، ارز دیجیتال مورد نظر شما را پرداخت نکرد، با تقدیم دادخواست به دادگاه شکایت کیفری کنید. همچنین برای آنچه از طریق دادگاه معامله شده است، تقاضای معاوضه نمایید.

وکیل ارز دیجیتال:
برای شکایت از طریق دادگاه ابتدا باید از طریق دفاتر خدمات قضایی اقدام نمایید. هدف دفاتر مذکور تبیین جریانات، افزایش کارایی دستگاه قضایی کشور و نجات گروه های هدف می باشد. برای مشاهده آدرس کلیه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به سایت مرجع حقوقی ایران مراجعه نمایید. این دفاتر یک حساب کاربری در سامانه ثنا ایجاد می کنند تا امکان پیگیری و اطلاع رسانی از نوتیفیکیشن ها وجود داشته باشد.

از آنجایی که ارزهای دیجیتال دارای پیچیدگی هایی هستند، توصیه می شود قبل از هر اقدامی از یک وکیل متخصص ارز دیجیتال که تجربه و دانش عملی در این زمینه دارد کمک بگیرید. اگر در این زمینه مشکلی دارید و یا در خصوص ارز دیجیتال نیاز به راهنمایی دارید با ما تماس بگیرید تا وکلای متخصص ارز دیجیتال گروه وکلای دادگستری ایران شما را راهنمایی کنند.

شکایت از صرافی ارز دیجیتال:
شاکی از دو طریق می تواند شکایت کند. دادخواست و شکایت حقوقی.

دادخواست حقوقی:
دادخواست حقوقی به دو شاخه الزام به ایفای تعهد و استرداد وجه تقسیم می شود. تعهد به ایفای تعهد به این صورت است که مثلاً اگر ۱۰۰ میلیون تومان بیت کوین خریده اید اما صرافی بیت کوین ها را به کیف پول منتقل نکرده است، می توانید با ارائه دادخواست حقوقی، از صرافی درخواست الزام صرافی کنید. برای انجام تعهد و پرداخت بیت کوین. در مورد بازپرداخت، صرافی موظف است پول دریافتی از خریدار بیت کوین را بازگرداند.

شکایت از مبادله از طریق شکایت:
وقتی برای شما مشخص شد که هدف از تراکنش ارز دیجیتال فریب شما و در نتیجه گرفتن پول شما بوده است، می توانید با عنوان کلاهبرداری در دادگاه شکایت کنید. در این صورت صرافی از ابتدا قصد انجام تعهدات خود را نداشته و قصدش کسب وجه با سوء استفاده و تبلیغات بعضاً گسترده و غیرقانونی بوده است که در چنین مواردی بهترین اقدام شکایت کیفری است. در این زمینه و با توجه به پیچیدگی های موضوع، حضور وکیل متخصص در زمینه ارزهای دیجیتال می تواند بسیار راهگشا و کمک کننده باشد.

طرح شکایت از صرافی به بانک مرکزی:
می توانید با ورود به سایت و سامانه بانک مرکزی در قسمت ثبت شکایت و درخواست شکایت کنید. پس از ثبت شکایت، این امکان را دارید که با اخذ کد رهگیری، از روند رسیدگی و پیگیری اطلاعات کسب کنید.

طرح شکایت از صرافی به دادگاه و انجمن صرافان:
شما می توانید با مراجعه به مرکز مبادلات و ارائه مدارک و مدارک خود از صرافی شکایت کنید. امکان شکایت از صرافی همزمان از طریق صرافی و بانک مرکزی وجود دارد. پس از انجام بررسی های لازم، نتایج ظرف مدت دو هفته به اطلاع فرد می رسد. همچنین می توانید با مراجعه به دادگاه از صرافی شکایت کنید.

طرح شکایت از صرافی در سازمان کیفری:
شکایت از صرافی از طریق سازمان تعزیرات حکومتی که زیرمجموعه وزارت دادگستری است نیز امکان پذیر است. به طور کلی سازمان تعزیرات حکومتی به مواردی مانند عرضه خارج از شبکه، احتکار، عدم عرضه کالا، عدم اجرای قوانین قیمت گذاری و … رسیدگی می کند که می توانید از طریق سازمان تعزیرات حکومتی به صورت حضوری، اینترنتی و توسط سازمان تعزیرات حکومتی شکایت کنید. ورود به سامانه شکایت و همچنین از طریق تلفن.

 

نکات مهم:

توصیه می شود قبل از انجام هرگونه معامله و حواله ارزی از قانونی بودن صرافی که به آن می روید اطمینان حاصل کنید.
قبل از رفتن به صرافی اطلاعات دقیقی در مورد قیمت ارز مورد نظر خود دریافت کنید.
از مسئولان صرافی بخواهید قیمت روز را روی تابلوی خود درج کنند.
اگر قصد خرید و فروش زیاد دارید به شعبه ای که بانک مرکزی معرفی کرده مراجعه کنید.
برای هر معامله و مبادله ای که در صرافی انجام می دهید یک رسید معتبر دریافت کنید.
از جمله روش هایی که برای افزایش امنیت تبادل وجود دارد عبارتند از: فعال سازی ویژگی های امنیتی، حفاظت از اطلاعات محرمانه، انتخاب رمزهای عبور مناسب.
نتیجه:
ممکن است برخی صرافی ها به صورت غیرقانونی فعالیت کنند و برای کسب سود بیشتر دست به فعالیت ها و تخلفات غیرقانونی بزنند. توصیه می شود قبل از اعتماد به یک صرافی و خرید ارز دیجیتال، در مورد صرافی های مجاز ارز دیجیتال پرس و جو کنید. اگر صرافی بابت پولی که دریافت می کند بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری را پرداخت نمی کند، می توانید دادخواست ارائه دهید. می توانید علیه صرافی مورد نظر شکایت یا شکایت کنید.

برای ثبت شکایت کلاهبرداری بهتر است بر حسب مورد از تراکنش های بانکی و کیف پول خود پرینت بگیرید. آنچه از دادگاه می خواهید و نحوه ارائه آن در دادخواست مهم است. از آنجایی که مبحث ارزهای دیجیتال موضوع جدیدی به حساب می آید و همه اطلاعات کاملی در این زمینه ندارند، قطعا مشاوره با فردی که اطلاعات لازم در این زمینه را دارد می تواند بسیار مفید باشد. بنابراین وکیلی که ارزهای دیجیتال را می شناسد و با قوانین آن آشنا است قطعا می تواند به شما کمک کند.

در صورت نیاز می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از وکیل من با شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲ تماس بگیرید.

4.7/5 - (26 امتیاز)
tell
mobile
telegram
whatsapp