شکایت از فروشگاه آنلاین

شکایت از فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی به معنای خرید و فروش در اینترنت است. به طور کلی اینترنت تاثیرات زیادی بر زندگی مردم داشته است که یکی از آنها گسترش فروش اینترنتی است که با شیوع ویروس کرونا بسیار محبوبیت بیشتری پیدا کرد. از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی، پلیس فتا، شکایت از طریق مرجع قضایی، اتحادیه مشاغل مجازی و سازمان تعزیرات حکومتی می توانید از فروشگاه اینترنتی شکایت کنید.

در این مقاله سعی شده است به این موضوع بپردازیم که در صورت عدم رضایت از خرید فروشگاه اینترنتی چگونه باید عمل کنید و به چه منابعی مراجعه کنید.

۱- شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیک: (اینماد)
امروزه همانطور که مشاهده می کنید حجم وسیع و قابل توجهی از مبادلات تجاری از طریق فروشگاه های اینترنتی جایگاه مهمی در زندگی و اقتصاد کشور دارد به طوری که در صورت ایجاد اختلال در آن، زندگی بسیاری از شهروندان را مختل می کند. از این راه امرار معاش می کنند. ایجاد می کند.

وقتی صحبت از شکایت از فروشگاه های اینترنتی می شود، اولین روشی که به ذهن خطور می کند، سایت اتحادیه سراسری مشاغل مجازی یا سامانه نماد اعتماد الکترونیکی enamad.ir است که مخصوص شکایت از فروشگاه های اینترنتی ایجاد شده است. مشاهده نمادهای اعتماد الکترونیکی، شکایت از فروشگاه های اینترنتی و دسترسی به لیست فروشگاه های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی از جمله امکاناتی است که سامانه نماد اعتماد الکترونیک برای کاربران ارائه می کند.

نکات مهم شکایت از فروشگاه اینترنتی در خصوص روش سامانه نماد اعتماد الکترونیکی:

توجه داشته باشید برای اینکه بتوانید از فروشگاه اینترنتی از طریق سایت اتحادیه سراسری مشاغل مجازی و یا از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی شکایت کنید، فروشگاه مذکور باید دارای نماد اعتماد الکترونیک یا دارای مجوز اتحادیه باشد.
در صورتی که از فروشگاهی سکس خریده اید ولی کالا به شما تحویل داده نشده و خدماتی که باید به شما ارائه شود ارائه نشده است، جهت شکایت از فروشگاه مذکور دارای نماد اعتماد الکترونیکی، باید به صورت زیر عمل کنید: ابتدا به سایت مشاهده نماد اعتماد الکترونیک مراجعه کنید. سپس از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیک اقدام به ثبت شکایت نمایید.
در این سامانه به شکایت رسیدگی می شود و در صورت عدم پاسخگویی از فروشگاه اینترنتی به واحد رسیدگی به شکایات کسب و کار اینترنتی و در صورت مجرم شناخته شدن فروشگاه اینترنتی، پرونده به مرجع صالح قضایی ارجاع می شود.

۲- شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق اتحادیه مشاغل مجازی:
اتحادیه کسب و کار مجازی یک اتحادیه صنفی برای مشاغل مجازی است. از طریق اتحادیه مذکور می توانید از فروشگاه های عضو اتحادیه و یا حتی فروشگاه های غیر عضویت شکایت کنید. اگر اتحادیه نتواند برای رفع مشکل اقدام کند موضوع را به مرجع ذیصلاح ارجاع می دهد. برای شکایت از فروشگاه اینترنتی مورد نظر می توانید به سایت رسمی اتحادیه به آدرس https://ecunion.ir/ مراجعه نمایید.

۳- شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق پلیس فتا:
تحقیقات مقدماتی در خصوص جرایم رایانه ای توسط پلیس فتا با ارجاع دادسرای جرایم رایانه ای انجام می شود تا نتیجه تحقیقات به مرجع صالح قضایی ارسال شود.
در این روش برای ثبت شکایت از جرم سرقت اینترنتی باید وارد سایت پلیس فتا (cyberpolice.ir) شده و بر روی نماد ثبت گزارش عمومی کلیک کنید.
لازم به ذکر است در خصوص این روش اقدام فروشگاه اینترنتی باید جرم بوده و دارای عنوان مجرمانه مانند کلاهبرداری اینترنتی باشد.
۴- شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق مرجع قضایی:
این روش نسبت به روش های قبلی طولانی تر است، اما از آنجایی که ضمانت اجرا قوی تری دارد، نسبت به دو روش آخر کارآمدتر به حساب می آید.

مراحل شکایت از صفحه خرید اینترنتی به شرح زیر است:

در ابتدا شاکی با در دست داشتن مدارکی از قبیل کارت ملی و رسید پرداخت و … باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه کند تا پس از طرح شکایت از طریق دفتر مذکور به دادسرای جرایم رایانه ای ارسال شود.
پس از ارسال شکایت به دادسرا، دستور تحقیقات مقدماتی از سوی دادسرا صادر و سپس به پلیس فتا ارسال می شود.
پس از خاتمه تحقیقات مقدماتی و در صورتی که نظر دادسرا مبنی بر عدم وقوع جرم باشد، قرار منع تعقیب و در صورت وقوع جرم، دادسرا قرار دادرسی و رسیدگی به پرونده را صادر می کند. به دادگاه کیفری دوم ارسال می شود.
پس از احضار طرفین به دادگاه کیفری، دادگاه به دلایل وقوع جرم رسیدگی می کند و در صورت داشتن نظر نسبت به جرم، حکم به محکومیت کیفری صادر می شود. رأی مذکور ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان می باشد.
*شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق دادسرا در صورتی امکان پذیر است که عمل ارتکابی جرم بوده و دارای عنوان مجرمانه باشد در غیر این صورت برای طرح شکایت به شورای حل اختلاف یا دادگاه قانونی مراجعه نمایید.

۵- شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق سازمان تعزیرات حکومتی:
در مواردی مانند کم فروشی، کلاهبرداری، احتکار و … که مشمول قانون تعزیرات حکومتی است، می توانید علاوه بر شکایت در اینماد و اتحادیه، نحوه مجازات را نیز پیگیری کنید و از آنجایی که این روش زمان بر است، توصیه نمی شود.

در صورت نیاز می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از وکیل من با شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲ تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
tell
mobile
telegram
whatsapp