صندوق خسارت بدنی

صندوق خسارت بدنی

صندوق خسارت بدنی ،صندوق خسارت بدنی در سال ۱۳۴۷ به منظور جبران خسارات بدنی ناشی از حوادث رانندگی که تحت پوشش بیمه نیستند، تأسیس شد.

این صندوق جزو بیمه مرکزی است و هدف از تاسیس آن حمایت از افرادی است که در حوادث رانندگی آسیب بدنی می بینند اما این خسارات توسط شرکت های بیمه قابل جبران نیست.

صندوق خسارت بدنی
بر این اساس در مواردی که شرکت بیمه خسارت وارده را جبران نکند، صندوق تامین خسارت بدنی موظف به جبران خسارت می باشد.

اهداف صندوق خسارت جانی

مهمترین اهداف صندوق تامین را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱٫ جبران خسارت فیزیکی به قربانیان حوادث رانندگی:

مهم‌ترین هدف از ایجاد صندوق تأمین، جبران خسارت‌های جسمی آسیب دیدگانی است که بر اثر حوادث رانندگی متحمل خسارت شده‌اند و امکان دریافت خسارت از طریق سامانه بیمه را ندارند.

۲٫ حمایت مالی از رانندگان و صاحبان خودروهای مسبب حادثه در مقابل مطالبات غرامت از جانباختگان:

این صندوق به افراد حادثه خیز و خانواده های آنها که اغلب از اقشار ضعیف جامعه هستند کمک می کند و با اعطای تسهیلات طولانی مدت بدون بهره در اختیار آنها قرار می دهد و از فشار مالی و زندانی شدن سرپرست خانواده به دلیل جلوگیری از فشارهای مالی جلوگیری می کند. ناتوانی در پرداخت خسارت

۳٫ جلوگیری از تاخیر در رسیدگی:

پس از وقوع حادثه رانندگی در صورتی که وسیله نقلیه حادثه‌دیده دارای بیمه شخص ثالث اجباری باشد، زیان دیده با استفاده از پوشش بیمه‌ای فوق، از دریافت غرامت مطمئن می‌شود.

اما در صورت عدم وجود بیمه نامه فوق و یا عدم شناسایی مسئول حادثه، تنها راه استیفای حقوق زیان دیده، طرح دعوی یا شکایت کیفری است. یکی از اهداف صندوق کوتاه کردن مراحل قانونی و کاهش پرونده های قضایی مذکور است.

۴٫ کمک سریع به قربانیان اضطراری:

یکی دیگر از اهداف صندوق تأمین، پرداخت غرامت به قربانیانی است که نیاز فوری به جراحی و سایر خدمات فوریت های پزشکی دارند. در این موارد صندوق با دستور مدیریت و با کمترین زمان خسارت را پرداخت می کند.

موارد جبران خسارت فیزیکی از صندوق
در صورتی که صاحب وسیله نقلیه بیمه نامه نداشته باشد یا مدت بیمه نامه منقضی شده باشد (بیمه نامه منقضی شده است).
در صورت باطل بودن قرارداد بیمه.
در مواردی که وسیله نقلیه مسبب تصادف مشخص نیست، مانند زمانی که راننده پس از تصادف از محل حادثه فرار می کند.
اگر مبلغ پرداختی افزایش یابد و به این دلیل بیمه نامه کسری دارد.
در صورت تعلیق یا لغو مجوز شرکت بیمه.
در صورتی که حکم تعلیق یا ورشکستگی بیمه گر صادر شود.
در صورتی که خسارت فیزیکی خارج از تعهدات قانونی بیمه گر باشد.
در مواردی که قربانی زن باشد، صندوق باید مابه التفاوت مهریه زن و مرد را پرداخت کند.

مسئولیت صندوق در قبال خسارات فیزیکی
میزان مسئولیت صندوق برای تامین خسارت بدنی حداقل معادل حداقل ریال مهریه مرد مسلمان در ماه های حرام می باشد.

همچنین چنانچه در حادثه ای، شخص مسئول به پرداخت بیش از یک دیه به هر یک از زیان دیدگان محکوم شود، صندوق مکلف به پرداخت کل خسارات بدنی می باشد.

اعم از اینکه زائد بر دیه کمتر از دیه کامل باشد یا بیشتر از آن. صندوق موظف است خسارات فیزیکی وارد شده به اشخاص ثالث را بر اساس قیمت روز تحویل (یعنی همان روز پرداخت) محاسبه کند.

صندوق خسارت بدنی
خساراتی که توسط صندوق خسارت بدنی قابل جبران نیست
در موارد زیر با توجه به اینکه شرکت بیمه تعهدی در جبران خسارت ندارد، صندوق نیز طبق ماده ۱۷ قانون بیمه اجباری تعهدی به پرداخت خسارت ندارد.

آسیب به وسیله نقلیه که باعث تصادف شده و محتویات آن
آسیب مستقیم یا غیر مستقیم ناشی از تشعشعات اتمی و رادیواکتیو
خوب یا خوب
اثبات قصد مجنی علیه در مورد آسیب رساندن به خود از قبیل خودکشی، سقط جنین و غیره.

صندوق خسارت بدنی

برای مراجعه به صندوق آسیب های بدنی چه مدارکی باید ارائه شود؟

در صورتی که حادثه رانندگی منجر به فوت شده باشد، به درخواست وراث متوفی یا راننده مسبب حادثه، صندوق می تواند بدون نیاز به صدور حکم از دادگاه خسارت جسمی وارده را پرداخت کند.

اما در صورتی که حادثه رانندگی منجر به فوت نشده باشد، بنا به درخواست زیان دیده یا وراث وی، صندوق باید ظرف مدت ۱۵ روز نیمی از مهریه تقریبی را بپردازد و مابقی را پس از تعیین میزان قطعی مهریه توسط دادگاه بپردازد. .

برای رسیدگی صندوق به این درخواست‌ها، ارائه اصل یا تصویر مدارک زیر به صندوق الزامی است:

گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی یا مراجع قضایی یا گزارش کمیسیون پیشگیری از حوادث ریلی (در سوانح ریلی) یا نظریه قطعی کارشناس یا هیئت کارشناسی به انتخاب مراجع قضایی.
مدارک شناسایی معتبر، گذرنامه یا هر مدرکی که توسط مقامات ذیصلاح برای اتباع خارجی صادر شده باشد
جواز دفن یا گواهی فوت یا شناسنامه لغو شده متوفی (شخص متوفی)
نظریه پزشکی قانونی در صورت نیاز
قضاوت مقام قضایی در صورت نیاز
گواهی انحصار ورثه شما در صورت فوت
مدارک بالینی بیمارستان، فرم مراقبت های اورژانسی، اظهارات شاهد بر اساس پرونده و شماره حساب ذینفع
در صورت وجود نقص در مدارک ارائه شده، صندوق موظف است ظرف ۳ روز مراتب را به متقاضی اطلاع دهد.

صندوق خسارت بدنی

طرفین دعوی مبنی بر مطالبه وجه از صندوق

به شخصی که به دادگاه شکایت می کند «شاکی» می گویند. در مقابل شاکی «متشاکی» یا «مشتکی آنه» قرار می گیرد.

شاکی کسی است که از او شکایت شده است. «شاکی» واژه ای مربوط به دادرسی کیفری و «خواهان» مربوط به دادرسی حقوقی است.

بنابراین هر جا بین جرم و مجازات تفاوتی وجود داشته باشد با شاکی و در سایر موارد با خواهان برخورد می کنیم; بنابراین نمی توانیم فردی که دعوای تخلیه آپارتمان یا مطالبه چک را مطرح می کند، شاکی بدانیم.

در مورد مطالبه غرامت از صندوق صدمات بدنی نیز شاکی است زیرا صندوق صرفاً در حوادث رانندگی و فقط در موارد ذکر شده در قانون مکلف به پرداخت خسارت بدنی است.

این امر مستلزم رسیدگی دادگاه کیفری به جرم اصلی است تا حکم به پرداخت دیه و خسارت بدنی صادر شود.

بنابراین می توان گفت در بحث مطالبه دیه رسیدگی به دعوی مطالبه دیه در صلاحیت ذاتی دادگاه کیفری است.

زیرا حکم به پرداخت دیه مستلزم رسیدگی به جرم اصلی (حوادث رانندگی) توسط مقام قضایی است و زیان دیده عنوان شاکی و مدعی خصوصی در دادگاه کیفری را خواهد داشت.

دادگاه پس از احراز شرایط ماده ۲۱ قانون بیمه اجباری، حکم به پرداخت غرامت از صندوق صدمات بدنی را صادر می کند و زیان دیده یا وراث او جبران خسارت را از صندوق مطالبه می کنند.

همچنین در مواردی زیان دیده با مراجعه به دادگاه حقوقی می خواهد از صندوق مطالبه غرامت کند و دادخواست خود را علیه صندوق تامین خسارات بدنی تقدیم می کند.

نحوه پرداخت خسارت بدنی – صندوق تامین خسارت بدنی

بر اساس قانون جدید بیمه اجباری، زیان دیده می تواند یکی از این دو راه را برای مطالبه خسارت از صندوق خسارت بدنی انتخاب کند:

مستقیم به صندوق مراجعه کنید.
ضرر خود را از طریق دادگاه پیگیری کنید.
صندوق خسارت بدنی
پرونده های پرداخت بدون نیاز به حکم قضایی
بر اساس ماده ۳۰ قانون بیمه اجباری، زیان دیدگان حق دارند با ارائه مدارک لازم جهت دریافت خسارت، مستقیماً به شرکت بیمه یا صندوق خسارت های بدنی مربوط مراجعه کنند.

دخالت صندوق بیمه خسارت بدنی هرگز منوط به تصمیم دادگاه نیست و باید به محض ارائه مدارک از جمله گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی یا پلیس راهنمایی و رانندگی و در صورت لزوم گزارش نیروی انتظامی و مقامات پزشکی قانونی

قسمت اولیه تعهدات صندوق شامل حداقل ۵۰ درصد خسارت برآورد شده است و مابقی باید پس از تایید پرداخت شود.

منظور از قطعی شدن خسارت جراحات، صدور حکم نیست، بلکه حالتی است که نیازی به معاینه مجدد مصدوم توسط پزشک نباشد و میزان و نوع جراحات به حالت قطعی رسیده باشد. .

در این زمان صندوق باید نسبت به پرداخت کل خسارت اقدام کند و بدون دلیل آن را برای صدور حکم به تعویق نیندازد.

در عمل نمی توان انتظار پرداخت فوری خسارت از صندوق را همانطور که از بیمه گذار انتظار می رود، داشت، زیرا در صورت مجهول نبودن راننده باید بررسی های لازم انجام شود و پس از ناامیدی از یافتن مسئول حادثه، صندوق. باید ارجاع شود اما در صورت حضور مسئول حادثه. اما در صورت نداشتن بیمه باید به صندوق اطلاع دهد تا پرداخت آنی انجام شود که البته در این صورت به دلیل حسابرسی دقیق و تخصیص اعتبار و … ممکن است زمان معمولی ببرد.

آنچه در رویه قضایی انجام می شود این است که پس از گزارش اولیه ضابطان با اخذ اظهارات طرفین و مطلعان یا اولیای دم و اخذ نظر کارشناس تصادف، رونوشت مصدق این مدارک تهیه و از طریق به صندوق ابلاغ می شود. نامه ای و صندوق نیز تشکیل می دهد و بر اساس بضاعت مالی وی پرونده ای را برای مصدوم پرداخت می کند.

روال صندوق به این صورت است که وجه را مستقیماً به قربانی نمی دهد، بلکه برای انعکاس رسمی در پرونده مرجع قضایی، آن را از طریق چک یا حواله بانکی به حساب اعلام شده از سوی دادگستری واریز می کند. اختیار تا زمانی که این مبلغ به دستور این مرجع به قربانی تحویل داده شود. بودن

بنابراین هنگام اعلام گزارش به صندوق، شماره حساب نیز از دادگاه محل ثبت می شود.

اما نکته قابل توجهی که در قانون بیمه اجباری جدید به آن اشاره شده امکان مراجعه مستقیم به صندوق خسارت های بدنی در موارد فوت است.

در صورت فوت شخص ثالث زیان دیده در اثر حادثه رانندگی، وراث او حق دارند مستقیماً برای مطالبه خسارت به صندوق بیمه مراجعه کنند.

موارد پرداخت پس از صدور حکم توسط دادگاه

در حقوق ایران، اگر متضرر نتواند خسارت خود را مستقیماً از صندوق دریافت کند، صرف نظر از اینکه خسارت ناشی از فرار یا نامعلوم حادثه یا وسیله نقلیه موضوع حادثه پرداخت نشده باشد، می تواند به دادگاه مراجعه کند. حادثه بیمه نامه معتبر نداشت. .

در صورت نیاز می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از وکیل من با شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲ تماس بگیرید.

صندوق خسارت بدنی
Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp