درخواست طلاق به طور کلی به ۳ شکل مطرح می شود، طلاق به درخواست مرد، درخواست طلاق از طرف زن و درخواست طلاق توافقی. در این مقاله قصد داریم به موضوع درخواست طلاق از طرف زن و نکاتی که در آن باید مورد توجه قرار بگیرد بپردازیم. برعکس طلاق به درخواست مرد، درخواست طلاق از طرف زن بخاطر خاص و نامتعارف بودن آن مشکلات و پیچیدگی های قضایی و حقوقی بسیاری دارد. داشتن اطلاعات و آگاهی بیشتر در مورد مراحل درخواست طلاق از طرف زن جهت اقدام به دعوی طلاق حتی در صورت دادن وکالت به یک وکیل پایه یک دادگستری در تصمیم گیری و همچنین در روند رسیدگی دادگاه تاثیر بسیاری دارد. برای بدست آوردن اطلاعات مفید در مورد مشاوره و فرآیند درخواست طلاق از طرف زن ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

۱٫ کمک گرفتن از وکیل متخصص در امر طلاق
داشتن یک وکیل مجرب در این زمینه راه های قانونی در جهت رسیدن به هدف را به شما معرفی کرده و به شما مشاوره می دهد. همچنین درخواست طلاق از طرف زن تنها براساس دلایل و شروط خاصی می تواند صورت بگیرد که یک وکیل در دانستن آن ها و نحوه طرح کردن این دلایل نیز به شما کمک می کند. درخواست طلاق از طرف زن براساس شروط ضمن عقد و یا دلایلی که ادامه زندگی را برای زن طاقت فرسا کرده باشد صورت می گیرد. اما برای اثبات دلایل طلاق از طرف زن یک وکیل متخصص در زمینه طلاق لازم است تا بتواند بهتر از عهده قانع ساختن دادگاه در حقیقت بودن دلایل مطرح شده و انطباق شرایط پرونده با حکم قانون برآید.

۲٫ طرح دادخواست طلاق از طرف زن
در صورتی که زنی درخواست طلاق خود را مطرح می نماید در واقع ادعا و خواسته خود را بیان می کند. به همین جهت دادخواست طلاق از طرف زن می بایست به همراه مدارک و مستندات به دادگاه خانواده ارائه گردد. زمانیکه دادخواست طلاق از طرف زن باشد، نام و مشخصات مربوط به زن در ردیف خواهان و نام و مشخصات مرد در ردیف خوانده قرار خواهد گرفت. مهم ترین قسمت در فرم دادخواست رسمی طلاق قسمت خواسته می باشد که از دعاوی غیرمالی نیز می باشد. به همین جهت احتیاجی به تقویم آن نیست و توسط باطل کردن تمبر دعاوی غیر مالی که در چند سال اخیر افزایش پیدا کرده قابل ثبت است. دلایل طلاق از طرف زن شامل موارد مختلفی است، حال بسته به نوع دلایل طلاق از طرف زن که براساس شروط ضمن عقد باشد یا به استناد عسر و حرج باشد یا… مدارک و مستندات آن نیز متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال در هنگام درخواست طلاق با استناد به عسر و حرج می بایست دلایلی از قبیل شهادت شهود و تحقیقات محلی یا مستنداتی مانند رای دادگاه در فرم دادخواست در ردیف دلایل و ضمائم درج گردد.

۳٫ به جهت طرح دادخواست طلاق از طرف زن به کجا مراجعه نماییم؟
در شهرهایی ازجمله تهران که در دفاتر خدمات قضایی خود دارای سیستم ثبت درخواست الکترونیکی می باشند دادخواست طلاق از طرف زن می بایست از طریق این دفاتر ثبت گردد. بدین ترتیب تاریخ رسیدگی و شماره شعبه از طریق پیامک یا سامانه الکترونیک به هر یک از طرفین دعوی طلاق و همینطور وکیل هر کدام ابلاغ می گردد. اما در شهرهایی که از سامانه ثبت الکترونیک در دفاتر خدمات قضایی برخوردار نیستند متقاضی دادخواست طلاق و یا وکیل او می بایست فرم دادخواست و ضمائم آن را در دو نسخه یکسان و منظم به بخش ارجاع دادگاه ارائه دهد. زن می تواند برای طرح دادخواست طلاق یا به محل اقامت مرد مراجعه کند و یا به دادگاه واقع در محل سکونت خود رجوع نماید. به عنوان مثال اگر خانمی در شهر اصفهان با همسر خود زندگی می کرده و پس از وقوع مشاجره به محل سکونت و منزل پدری خود در شهر دیگری مانند تهران نقل مکان کرده است، می تواند دادخواست طلاق خود را یا در اصفهان و یا در تهران ثبت نماید.

۴٫ لزوم داور واجد الشرایط در دادخواست طلاق از طرف زن
به غیر از طلاق توافقی در تمام موارد دعاوی طلاق بخصوص دادخواست طلاق از طرف زن، معرفی یک داور و ارجاع دعوی به وی الزامی می باشد. در این مرحله طی مدت یک هفته پس از اعلام قرار ارجاع به داوری، زن و شوهر هرکدام باید یک فرد را به عنوان داور واجدالشرایط به دادگاه معرفی نمایند. شرایط صلاحیت داور عبارت است از متاهل بودن، داشتن سن حداقل ۳۰ سال و همچنین می بایست فردی از نزدیکان و خویشاوندان باشد اما در صورت نداشتن داور واجدالشرایط در اقوام و خویشاوندان، می توان افراد غیر فامیل نیز به دادگاه معرفی نمود.

۵٫ میزان اعتبار نظر داور در دادخواست طلاق از طرف زن
به طور کلی رای و نظر داوران در طلاق بسیار مهم بوده و تعیین کننده نتیجه دعوی طلاق می باشد، اما از آنجایی که دادگاه تعیین کننده اصلی رای دادگاه بوده و دارای اختیارات قضایی می باشد، در صورت داشتن دلیل مستدل می تواند نظر داورها را نپذیرد.

۶٫ تعیین تکلیف مسائل مالی و حضانت فرزندان در طلاق از طرف زن
مساله حضانت فرزندان یا مسائل مالی زن مثل جهیزیه و مهریه، در صورت صدور رای دادگاه به طلاق، حتی در درخواست طلاق از طرف زن نیز مانند دیگر موارد دعاوی طلاق می بایست مورد بررسی قرار گرفته و تکلیف آن مشخص شود.

۷٫ تاریخ اجرای رای طلاق در دادخواست طلاق از طرف زن
در صورتی که رای دادگاه بر طلاق زن باشد، حکم طلاق با اعتبار ۶ ماهه برای مرد در نظر گرفته می شود که از تاریخ ابلاغ رای فرجامی یا دادنامه قابل فرجام اعتبار دارد، اما در صورتی که دادگاه گواهی عدم امکان سازش صادر نماید اعتبار حکم طلاق ۳ ماهه خواهد بود و از زمان قطعی شدن رای یا ابلاغ رای قطعی اعتبار دارد. درضمن اگر پس از صدور حکم طلاق به درخواست زن، مرد برای اجرای صیغه طلاق اقدام نکند سردفتر طلاق این اختیار را دارد که به نمایندگی از دادگاه اقدام به اجرای صیغه طلاق نماید.

5/5 - (1 امتیاز)
tell
mobile
telegram
whatsapp