طلاق توافقی و مهریه

طلاق توافقی و مهریه – مطالبه مهریه در طلاق توافقی

طلاق توافقی و مهریه و هر آنچه در این زمینه باید دانست اما طلاق توافقی همان طور که از نامش پیداست، زن و شوهر در مورد جدایی و مسائل مالی و غیر مالی مربوط به دوران عقد توافق می کنند، اما در صورت عدم توافق در موارد فوق، طلاق توافقی انجام نمی شود. مهمترین مسئله در طلاق توافقی تعیین مهریه است. زوجین باید در مورد مهریه به توافق کامل رسیده باشند. هر چه به تفاهم رسیدند رأی دادگاه بر اساس آن صادر می شود، پس اینکه زوجه بخواهد تمام یا قسمتی از مهریه را بدهد یا تمام آن را دریافت کند یا شرایط زوجین چیست؟ توافق بر پرداخت فی مابین، عدم امکان سازش در گواهی قید شده است (طلاق توافقی) و بدیهی است در صورت عدم پرداخت آنچه مورد توافق قرار گرفته، ضمانت اجرا وجود دارد.

طلاق در دوران عقد و امور مهریه

منظور از دوران عقد فاصله بین عمر عقد تا شروع زندگی مشترک است. آنچه از نظر طلاق مهم است ازدواج به معنای خاص بین زوجین است. و قراردادهای دیگری هم هست که بعد از طلاق توافقی قطعی می شود.

اگر ازدواج بین زوجین صورت نگرفته باشد، زن می تواند قبل از طلاق تمام مهریه را مطالبه کند و در زمان طلاق، زن مستحق نصف آن، طبق قانون و شرع، فقط در اینجا خواهد داشت. ، زن مستحق نصف است. مهریه است که به توافق زوجین می رسد که بخواهند در مورد طلاق و مهریه تصمیم بگیرند. صرف نظر از اینکه زوجه غیرمصرف کننده (باکره) بخواهد مهریه حق را بدهد یا به صورت توافقی تمام یا جزئی انجام دهد.

رجوع به مهریه بعد از طلاق توافقی

اگر زوجه در زمان ثبت طلاق توافقی باکره یا یائسه باشد، طلاق قابل فرجام خواهی نیست، اما در صورت رجعت، مرد می تواند ظرف ۳ ماه به زن مراجعه کرده و به حالت نکاح برگردد. طلاق توافقی از نوع خلغی است یعنی زن چیزی از مهریه یا چیز دیگری را به زوج می بخشد.

در اینجا اگر زوجه یائسه یا باکره نباشد، زن می‌تواند با مراجعه به دفتر خانه‌ای که طلاق را به ثبت رسانده و درخواست رجوع را ثبت کند، به آنچه در ایام عده خرج کرده است مراجعه کند. پس از رجوع زن به مانند مهریه، طلاق به ماهیت خود که رجوع است باز می گردد و در این خصوص تجدیدنظرخواهی زوجه به اطلاع زوجه می رسد.

اما پس از سپری شدن مدت عقد، تحت هیچ شرایطی نمی تواند به آنچه انجام داده است مراجعه کند.

شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی

در صورتی که برای مهریه در طلاق چک یا سفته اخذ شده باشد، بدیهی است زوجه در صورت عدم وصول به مدارک مذکور می تواند از طریق دادگاه دعوی اقدام  کند و در صورت قطعی بودن حکم، احتمال مصادره اموال وجود دارد.

اما در صورت عدم وصول سند تجاری مهریه و عدم پرداخت مهریه توسط زوج در مواعد مقرر، زن می تواند از طریق دادگاه و با تقدیم دادخواست مطالبه مهریه را داشته باشد. توجه داشته باشید که ازدواج مجدد زوجه پس از طلاق مانع از دریافت مهریه قبلی نمی شود. . در صورتی که قبوض اقساطی توسط دفتر طلاق صادر شود و مرد پرداخت نکند، توسط زن به دفتر طلاق اجرائیه می شود.

نکته ـ دادگاه طبق ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده در صورت عدم پرداخت اقساط حداکثر تا ۱۱۰ قطعه سکه بهار آزادی یا معادل آن صادر می‌کند و برای بیش از آن زوجه باید اموال خود را ارائه کند. شوهر به دادگاه یا اداره ثبت احوال. البته در دوره آقایان رئیسی و محسنی آژه ای طبق بخشنامه های صادره دستور توقیف به راحتی صادر نمی شود. ضمناً زوجه می توانست مستقیماً به دادگاه دادخواست مهریه بدهد، اما اکنون ابتدا از طریق اداره ثبت اسناد و صدور اجرائیه مهریه درخواست می شود.

از آنجایی که در طلاق توافقی ملاک دادگاه خانواده توافق زوجین است. در این راستا زوجین متقاضی طلاق می توانند هر نوع توافقی در مورد مهریه داشته باشند، مانند بخشودگی مهریه در قبال طلاق یا پرداخت مهریه کامل و یا پرداخت اقساط مهریه. طلاق توافقی به گونه ای است که بخشی از آن و حتی می توان توافق کرد که مهریه به صورت چک یا ماهانه پرداخت شود.

در این زمینه محدودیتی وجود ندارد و همانطور که گفته شد آنچه برای دادگاه مهم است توافق زن و شوهر است.

اما در مورد مهریه در طلاق توافقی چند نکته مهم وجود دارد:

اگر پرداخت مقداری از مهریه به بعد از طلاق موکول شود، ازدواج مجدد زوجه مانع از دریافت مهریه قبلی نیست.
مهریه ۱۱۰ سکه یا معادل ریالی آن در صورت عدم پرداخت ضمانت اجرا دارد. بنابراین در صورت عدم پرداخت اقساط مهریه ۱۱۰ سکه حتی پس از طلاق توافقی، زوجه می تواند اقدام قانونی کند.
ممکن است زوجه پس از طلاق توافقی، با شرط عدم پرداخت اقساط مهریه، از طلاق زوج منع کند.
معمولاً در دادگاه تغییر اقساط سکه توافقی زوجین را در صورت ادعای زوج مبنی بر عدم توانایی در پرداخت یا دادخواست تعدیل نمی پذیرند، البته مواردی نیز تخلف داشته است.
پس از صدور صیغه طلاق توافقی، زن و شوهر متقاضی طلاق می توانند توافق کنند که برای اقساط مهریه، قبض طلاق توسط دفتر طلاق صادر شود. عدم پرداخت چند قسط باعث از بین رفتن مهریه باقی مانده می شود.
جذب همسر سابق به دلیل عدم پرداخت اقساط مهریه بالای ۱۱۰ سکه حتی در صورت توافق امکان پذیر نمی باشد. زوجه در صورت عدم پرداخت می تواند اموال او را توقیف کند و یا اگر مستخدم است ربع یا ثلث حقوقش را توقیف کند.

برای دریافت مشاوره رایگان از وکیل من با شماره ۰۹۱۲۶۰۰۸۷۲۰ تماس بگیرید.

Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp