طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی

تفاوت این نوع طلاق با طلاق یک طرفه در این است که در طلاق یک طرفه از زن یا طلاق یک طرفه از مرد یکی از طرفین راضی به طلاق است و طرف دیگر قصد ندارد. طلاق به هر دلیلی در ادامه مقاله به طور کامل در مورد تمامی موارد مهم در طلاق توافقی از جمله شرایط و مراحل طلاق توافقی، اسناد و مدت طلاق صحبت خواهیم کرد. پس اگر سوالی در مورد چگونگی طلاق دارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

طلاق آخرین راه حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از تصمیم جدی برای طلاق با یک مشاور خانواده مشورت کنید. اگر تصمیم شما قطعی باشد، همکاران ما در دادسو شما را راهنمایی خواهند کرد.

شرایط طلاق توافقی چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، اولین و مهمترین شرط در طلاق توافقی، رضایت طرفین به طلاق است. برای انجام این نوع طلاق زوجین می توانند با یا بدون کمک وکیل طلاق خود را انجام دهند. چه از وکیل طلاق توافقی بگیرند و چه خود قصد انجام کار را داشته باشند، باید در مورد مسائل مشترک بین خود به توافق برسند.

از جمله این مسائل باید به مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و مالکیت اموالی که پس از ازدواج با هم خریداری شده اند، اشاره کرد. تقسیم اموال پس از طلاق نیز ممکن است بین زوجین توافق شود. در مورد مهریه و نفقه نیز باید مشخص شود که آیا عموماً برای دریافت حقوق و حقوق مالی منظور شده است یا اعطای آن. اگر قرار است آنها را دریافت کنید، چقدر باید پرداخت کنید؟

در مورد حضانت طفل نیز باید شرط شود که طفل تا چند سالگی نزد پدر و مادر بماند. اگر حضانت تمام وقت کودک با یکی از والدین باشد، باید در مورد ملاقات والدین دیگر توافق شود.

مراحل طلاق توافقی

برای طلاق توافقی چه باید کرد؟ چه موضوعاتی مورد بحث قرار می گیرد؟ قبلا در مقاله مراحل طلاق توافقی مراحل طلاق توافقی را به طور کامل توضیح دادیم اما در ادامه مراحل طلاق توافقی را به اختصار بیان می کنیم.

_توافق طرفین در اموری از قبیل نفقه، مهریه و حضانت طفل که قابل احترام و قبول دادگاه است.
_ثبت نام در سامانه تصمیم گیری و ثبت اطلاعات زوجین سپس غربالگری
_شرکت در جلسات مشاوره و اخذ گواهی عدم سقط طلاق
_تقدیم دادخواست طلاق توافقی
_احراز حاملگی یا عدم حاملگی زوجه که طبق اقرار در دادگاه پذیرفته می شود ولی در صورت صدور حکم طلاق در دفترخانه انجام آزمایشات پزشکی لازم است. در صورت اثبات باکرگی یا یائسگی زوجه نیازی به دریافت این گواهی نیست.
_حضور در جلسات متعدد دادگاه
_اخذ گواهی عدم امکان سازش
_جهت صدور شناسنامه و مهر صیغه به دفتر طلاق مراجعه نمایید

طلاق با توافق با وکیل

اگر قصد شرکت در جلسات مشاوره، غربالگری و دادگاه را ندارید و می خواهید امور طلاق شما در کمترین زمان ممکن انجام شود، پیشنهاد ما به شما این است که از وکیل خانواده استفاده کنید. برای طلاق توافقی با کمک وکیل ابتدا باید وکیل مورد نظر خود را پیدا کنید. توافقات خود را به صورت کتبی به آنها ارائه دهید تا برای شما وکالت نامه تنظیم شود.

البته در این مرحله حتی نیازی به حضور در دفتر وکالت نیست و می توانید از طریق سامانه ثنا وکالت و قرارداد الکترونیکی را امضا کنید. با توجه به تجربه وکیلی که دارید در هیچ یک از مراحل نیازی به حضور شما نیست. البته بهتر است در این مورد تصمیم درستی بگیرند زیرا برگه عدم امکان سازش را دریافت می کنند و بسته به حدود اختیارات خود می توانند حتی برای صدور حکم طلاق در دفتر طلاق حاضر شوند. حق الزحمه وکیل طلاق توافقی با توجه به توافقات و مدت و تعداد جلسات تعیین می شود.

طلاق توافقی بدون وکیل

طلاق توافقی با وکیل و بدون وکیل متفاوت است. در مطلب قبل طلاق توافقی را با کمک وکیل توضیح دادیم و در این مقاله مراحل طلاق توافقی بدون وکیل را توضیح دادیم. اگر خودتان قصد انجام این کار را دارید، باید در جلسات مشاوره، غربالگری و دادگاه اجباری شرکت کنید.

برای این کار ابتدا باید در سامانه تصمیم گیری ثبت نام کنید تا نوبت جلسات مشاوره را دریافت کنید. معمولا دو ماه بعد از مهلت ثبت نام اولین نوبت را به شما می دهند و شما باید بین ۴ تا ۶ جلسه در این مراکز حضور داشته باشید.

پس از این مرحله باید با در دست داشتن مدارک هویتی طرفین و سند ازدواج خود به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست طلاق توافقی خود را ثبت نمایید. در دو جلسه متفاوت باید امور مالی و قراردادهای خود را مشخص کرده و به صورت کتبی به دادگاه تحویل دهید.

در نهایت پس از جلسات متعدد دادگاه و تعیین وقت رسیدگی، پس از موافقت با طلاق شما، برگه عدم امکان سازش صادر می شود. منظور از این اوراق این است که دادگاه اجازه صدور صیغه طلاق را به دفاتر طلاق داده است.

که زن و مرد می توانند ظرف سه ماه پس از دریافت این سند تقاضای طلاق کنند. تمام مراحل گفته شده بین ۶ تا ۹ ماه طول می کشد.

برای تماس با وکیل من اینجا کلیک کنید.

مزایای داشتن وکیل طلاق توافقی

با داشتن وکیل طلاق توافقی کلیه امور با آگاهی کامل از روند و مراحل انجام می شود و نیازی به حضور هیچ یک از زوجین در دادگاه نخواهد بود. به این ترتیب از تنش و اختلافات احتمالی نیز جلوگیری می شود. همچنین داشتن وکیل طلاق توافقی روند طلاق را کوتاه می کند.

مدارک لازم برای طلاق توافقی چیست؟

برای طلاق توافقی چه مدارکی لازم است؟ طلاق توافقی یک فرآیند قانونی است که مانند سایر امور حقوقی نیازمند مدارک هویتی است. برای شروع این کار باید شناسنامه زن، شناسنامه مرد، کارت ملی طرفین، وکالتنامه محضری طلاق (در صورت داشتن حق طلاق زن)، توافق زوجین، گواهی در مورد عدم بارداری، شرح آزمایشات پزشکی و سند ازدواج.

اگر مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی مانند سند ازدواج شما به هر دلیلی مفقود شد یا در دسترس نبود، خانم، آقا یا وکیلی که برای امور طلاق دارید باید به دفتری که در آنجا واقع شده است مراجعه کرده و یک رونوشت از ازدواج تهیه کند. گواهی آیا آقا و خانم در جلسات مشاوره جهت دریافت گواهی عدم امکان سازش شرکت کنند. همچنین همراه داشتن این برگه برای جلسات دادگاه الزامی است. این سند طبق بخشنامه جدید طلاق توافقی تا سه ماه اعتبار دارد.

اگر وکیل دارید باید وکالتنامه رسمی از شما به همراه این مدارک داشته باشند. این وکالت به دو صورت فیزیکی و الکترونیکی در سامانه ثنا ثبت شده است.

مدت زمان طلاق توافقی

سوال اصلی زوجینی که قصد طلاق توافقی را دارند این است که مدت زمان طلاق توافقی چقدر است؟ بسته به اینکه خود خانم و آقا این کار را انجام دهند یا وکیلشان متفاوت است.

در خوشبینانه ترین حالت بین ۶ تا ۹ ماه طول می کشد تا زن و مرد گواهی عدم امکان سازش را دریافت کنند و ظرف سه ماه آن را برای صدور حکم طلاق به دفتر طلاق ببرند.

اگر وکیل دارید بستگی به تجربه آنها دارد اما مطمئنا زمان کمتری می برد.

برای مشاهده مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

4.8/5 - (36 امتیاز)
tell
mobile
telegram
whatsapp