طلاق توسط همسر

طلاق توسط همسر

طبق رویه جدید مرد می تواند پس از ۶ جلسه با مشاوره و صدور حکم عدم سازش طلاق بگیرد. همانطور که ماده به صراحت می گوید مرد می تواند به دادگاه مراجعه و تقاضای طلاق کند.

در این نوع طلاق با توجه به اینکه زوجین تقاضای طلاق می کنند حق تقسیم مال وجود دارد. بر اساس این حق، وقتی دادگاه تشخیص دهد که طلاق به دلیل کوتاهی زوجه در انجام تعهدات زناشویی یا نبود مشکل از طرف زوجه نبوده است، مرد مکلف است نیمی از دارایی خود را در مدت عده ببخشد. مدت ازدواج با زوجه بصورت رایگان یا غیر نقدی. یا معادل آن را ارائه دهید.

مراحل طلاق از زوجین چیست؟
هر گاه زوج بخواهد زن خود را طلاق دهد، ابتدا باید دادخواست صدور گواهی عدم امکان سازش از طرف زوجه را تقدیم و به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ذیصلاح و دادگاه های خانواده مراجعه کند. پس از آن ضمن ثبت دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی و دریافت اخطاریه تعیین مجتمع قضایی و شعبه و صنف پرونده به شعبه مربوطه مراجعه نماید.

پس از آن پس از تعیین وقت رسیدگی و تشکیل جلسه و تعیین تکلیف در خصوص مطالبات مالی زن، گواهی عدم امکان سازش صادر می شود. این گواهی از تاریخ تایید به مدت ۳ ماه اعتبار دارد و فرد می تواند در مدت ۳ ماه مذکور به هر یک از دفاتر رسمی طلاق برای اجرای صیغه طلاق مراجعه کند. لازم به ذکر است در صورت انقضای ۳ ماه گواهینامه مربوطه باطل خواهد شد.

اجرای صیغه طلاق مطابق تبصره ۳ ماده ۱ قانون اصلاح مقررات طلاق مشروط به پرداخت حقوق شرعی و قانونی زوجه اعم از مهریه، نفقه، جهیزیه و … می باشد مگر در در صورت طلاق یا طلاق متقابل یا رضایت زوجه یا صدور حکم قطعی. کسر شوهر از پرداخت حقوق مذکور.

مدت زمان طلاق از همسر
اصولاً افرادی که به دلیل عجله و عجله در این راه قدم می زنند و می خواهند به نتیجه برسند، مدام این سوال برایشان پیش می آید که طلاق چقدر زمان می برد یا چقدر هزینه می برد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که طلاق یک سری تشریفات دارد از جمله گذراندن جلسات مشاوره و تقدیم دادخواست و … که این نوع طلاق تقریباً ۴ تا ۶ ماه به طول می انجامد.

البته اینکه در کدام شعبه یا شهر درخواست طلاق می دهید و روند پیگیری طلاق شما نیز بسیار مهم است. اما یک نکته بسیار مهم این است که با استخدام وکیل مجرب و متخصص دیگر نیازی به حضور در دادگاه یا داوری و جلسات مذاکره در خصوص نحوه پرداخت حقوق خانم و … نمی باشد.

این امتیاز برای افرادی که مشغله زیادی دارند مزیت محسوب می شود و از اتلاف وقت و هزینه های غیر ضروری نیز جلوگیری می کند. شایان ذکر است گروه وکلای دادگستری ایران با داشتن وکلای مجرب و مجرب در زمینه خانواده در خدمت شما دوستان عزیز می باشد.

شرایط قانونی درخواست طلاق از طرف زوج
طبق قوانین موجود مردی که طلاق می‌دهد باید اهلیت قانونی داشته باشد. بدین منظور، طلاق دهنده باید بالغ، عاقل، عاقل و مختار در امور خود باشد و این شرایط از جمله شرایطی است که اگر بدون هیچ یک از این شرایط عمل کند، طلاق حلال و صحیح نخواهد بود. زیرا اگر این چهار شرط وجود نداشته باشد، شخص بالغ نیست، در این صورت نمی تواند خودش تصمیم بگیرد که خود موجب از بین رفتن اهلیت شده یا اکراه به طلاق بوده است که مجموع همه این موارد به تنهایی می تواند باشد. باعث بطلان عقد شده است. .

طلاق غیابی توسط زوج
در این نوع طلاق به این دلیل است که مرد از محل سکونت یا محل کار زن اطلاعی ندارد و پس از آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار و روزنامه های محلی این امر در دادگاه قابل اثبات است. مرد باید در دادگاه ثابت کند که نشانی خصوصی ندارد. نشان می دهد که جزئیات و دشواری های زیادی دارد. لذا با توجه به موارد ذکر شده مشاوره در این زمینه ضروری است. گفتنی است در صورت وصول حکم طلاق به مرد، دادگاه طبق قوانین مربوط مهلتی برای دادخواست و تجدیدنظرخواهی می دهد.

مهریه در طلاق از زوجه
اگر طلاق از طرف مرد باشد، مرد موظف است مهریه را به همراه سایر خواسته های زن به طور کامل بپردازد. البته مرد در این زمینه برای اثبات دادگاه و احکام موجود با تقدیم دادخواست به دادگاه و اثبات ورشکستگی خود که همراه با گواهی حق و شهادت است، دارای مشکلات و عوارضی است. شهود و تحقیق دادگاه

نفقه و نفقه در طلاق از زوج
میزان نفقه بر اساس شئون زن با توجه به عرف و درآمد مرد و تعدادی عوامل دیگر در دادگاه تعیین می شود و مرد پس از تعیین نفقه زن مکلف به پرداخت آن می باشد. در صورت عدم پرداخت، زن می تواند برای گرفتن نفقه از دادگاه اقدام کند و در صورت استنکاف مرد از پرداخت نفقه، زن حتی می تواند به حبس یا طلاق محکوم شود. (برای مطالعه بیشتر به مقاله درخواست طلاق توسط زن مراجعه کنید)

یکی دیگر از مواردی که مرد در طلاق باید از طرف خود بپردازد نفقه ایام زندگی مشترک است که با توجه به مسئولیت ها و وظایفی که زن باید در دوران عقد در خانه انجام می داد، دادگاه تعیین می کند. البته نیت انفاق نیز مهم است که در این صورت زن نمی تواند اجرت المثل بگیرد و سایر حقوق مالی بنا به نظر ناهله به زن تعلق می گیرد. قاضی دادگاه

نهله در طلاق از همسر
نحله در لغت به معنای بخشش است و معنای حقوقی آن مبلغی است که دادگاه مرد را موظف به پرداخت آن به زن می نماید.

نهله در بند ب تبصره ۶ قانون اصلاح آیین نامه طلاق مصوب ۱۳۷۱ و نسخ نشده است به شرح زیر تعریف شده است: با توجه به سنوات زندگی مشترک و نوع کاری که زوجه در طلاق انجام داده است. خانه شوهر و تمکن مالی زوج، دادگاه مبلغی را بابت بخشش (نحله) برای زوجه تعیین می‌کند.

برای اعطای مهریه به زوجه کافی است که طلاق به درخواست زوجه نباشد و میزان و میزان مهریه بر خلاف مهرالمثل نیازی به نظر کارشناس نداشته باشد و مبلغ آن نیز می باشد. با توجه به تمکن مالی مرد و همچنین کاری که زن در خانه مرد انجام داده توسط قاضی تعیین می شود. نحله را نمی توان با ثواب جمع کرد و چیزی جدا از ثواب است.

عدم رضایت زن در طلاق از شوهر
اگر مرد تقاضای طلاق کند و زن راضی به طلاق نباشد، رسیدگی به تاخیر می افتد. این موضوع باعث طولانی شدن پرونده و همچنین چندین بار نظارت می شود. مثلاً وقتی مرد تقاضای طلاق می کند، زن می تواند مطالبات مالی مانند انفاق، جهیزیه، جهیزیه و غیره را بخواهد یا نوبت به سایر نظارت ها برای سایر دادخواست های متقابل برسد.

همانطور که مشخص است پرداخت حقوق مالی زوجه از اهمیت بالایی برخوردار است و این امر در بسیاری از موارد باعث شده است که زوج به این نتیجه برسد که قادر به پرداخت مطالبات مادی زوجه نیست و این امر موجب اتلاف می شود. از بسیاری از هزینه ها و زمان جلوگیری شده است.

در صورت نیاز می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از وکیل من با شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲ تماس بگیرید.

Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp