طلاق غیابی و شرایط آن

طلاق غیابی چیست؟

در بعضی کشورها، طلاق غیابی به عنوان یک روش برای اتمام رابطه ازدواجی استفاده می‌شود. در این حالت، یکی از همسران به دادگاه مراجعه کرده و درخواست طلاق را به دلیل عدم حضور همسر دیگرش برای امضای سند طلاق می‌کند. در این حالت، همسر غایب باید به صورت رسمی و در دفتر امور رسمی ثبت نام شده باشد و همچنین مدت زمان غیبت او باید به خوبی مشخص شده باشد.

در برخی کشورها، طلاق غیابی فقط در شرایط خاصی استفاده می‌شود، مثلاً وقتی که یکی از همسران به دلیل مسائل امنیتی یا سلامتی نمی‌تواند در دادگاه حاضر شود. در این شرایط، قوانین مختلفی برای طلاق غیابی وجود دارد و ممکن است باید مدارک مختلفی ارائه شود تا طلاق غیابی صادر شود.

در برخی کشورها، طلاق غیابی فقط به شرط اینکه همسر غایب به صورت مداوم و بدون ارتباط با همسر حضوری خودش داشته باشد، ممکن است صادر شود. در این حالت، طلاق غیابی به عنوان یک راه حل آخر برای اتمام رابطه ازدواجی در نظر گرفته می‌شود و تنها بعد از اینکه تمام تلاش‌های لازم برای پیدا کردن همسر غایب انجام شده است، طلاق غیابی صادر می‌شود.

به طور کلی، طلاق غیابی در بسیاری از کشورها به عنوان یک راه حل آخر برای اتمام رابطه ازدواجی در نظر گرفته می‌شود و تنها در شرایط خاصی اعمال می‌شود. البته قوانین مربوط به طلاق غیابی در هر کشور ممکن است متفاوت باشد و باید به قوانین محلی رجوع کرد تا اطلاعات دقیقی در این زمینه داشته باشید.

طلاق غیابی چیست

 

طلاق غیابی توسط مرد

به طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، حق طلاق در اختیار مرد قرار دارد. در نتیجه، اگر مردی درخواست طلاق را به طرفیت همسرش ارائه کند و زن در دادگاه حاضر نشود و یا لایحه ندهد، قطعاً رای طلاق صادر خواهد شد. اما در صورتی که زن در دادگاه حاضر شود، ممکن است در مهلت قانونی خود واکنش نشان دهد. این امر به این دلیل مهم است که رای طلاق به درخواست مرد از سوی دادگاه صادر می شود.

به هر حال، ثبت طلاق، منوط به پرداخت حقوق مالی زن (یا زوجه) است که در رای دادگاه منعکس می شود. مهریه، اجرت المثل ایام زوجیت (با توجه به مطالبه زوجه)، نفقه ایام عده، نفقه معوقه (اگر زوجه مطالبه کند و استحقاق داشته باشد) و شرط تنصیف اموال مندرج در عقدنامه ها (اگر زوج وجود داشته و اموال در هنگام طلاق خریداری شده باشند) در این حقوق قرار دارند.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص شرط تنصیف دارایی، توصیه می شود به این لینک آبی رنگ مراجعه کنید.

لازم به ذکر است که در صورت درخواست زوجه، استفاده از شرط تنصیف، اجرت المثل و نفقه معوقه در رای دادگاه در صورت بودن شرایط، منعکس می شود.

بعد از صدور حکم طلاق غیابی به درخواست زوج، اگر مهریه توسط زوجه قبلاً مطالبه نشده باشد، زوج می تواند در صورت مصر بر عدم توانایی پرداخت، دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به همان شعبه صادر کننده طلاق به طرفیت زوجه تقدیم کند. در صورت عدم حضور زوجه یا عدم وجود او، دادگاه می تواند مهریه را تقسیط کند، با توجه به شهادت شهود زوج.

 

طلاق غیابی توسط زن

در صورتی که زنی به طرفیت شوهر دادخواست طلاق غیابی ارائه کند و دلیل قاطعی برای طلاق ارائه کند و شوهر، علی رغم ابلاغ، در دادگاه حاضر نشود و لایحه ندهد و اخطاریه دادگاه هم به او ابلاغ واقعی نشده باشد، رای طلاقی که از سوی دادگاه صادر می شود، طلاق غیابی است. برای داشتن اطلاعات کافی در خصوص شرایط طلاق از طرف زن، توصیه می شود مطلب مربوطه را مطالعه نمایید.

لازم به ذکر است که اگر احضاریه دادگاه به شخص مورد نظر، مانند شوهر، ابلاغ شده باشد، بر اساس ماده ۶۸ قانون آیین دادرسی مدنی، ابلاغ واقعی به شمار می رود. همچنین، اگر به بستگان و یا خادم و کارمندان وی ابلاغ شود، بر اساس ماده ۶۹ قانون مذکور، ابلاغ قانونی است. در صورتی که نشانی داده شده درست باشد، اما هیچ کس حضور نداشته باشد، اخطاریه الصاق می شود و بر اساس ماده ۷۰، ابلاغ قانونی به شمار می رود.

 

وضعیت مردان مفقودالاثر

یکی از شرایطی که زوجه می‌تواند بر اساس قانون زوجه، درخواست طلاق را از دادگاه بدهد، آن است که شوهر به مدت ۴ سال مفقود الاثر باشد. در این صورت، مطابق ماده ۱۰۲۹ قانون مدنی، درخواست طلاق صادر می‌شود.

همچنین، در صورتی که شروط چاپی عقدنامه توسط شوهر امضا شده باشد، بنا به بندهای ۸ و ۱۱ عقدنامه، ترک منزل توسط شوهر به مدت ۶ ماه، از موجبات طلاق محسوب می‌شود و در صورت عدم حضور شوهر در دادگاه، رای طلاق غیابی صادر می‌شود.

اگر زنی وکالت در طلاق کامل داشته باشد، می‌تواند با انتخاب وکیل دادگستری، به وکالت از شوهر و بدون حضور وی، مراحل طلاق توافقی را طی کند. با این حال، باید توجه داشت که این طلاق، به دلیل حضور وکیل به عنوان مع الواسطه برای شوهر، طلاق غیابی محسوب نمی‌شود.

بعضی از وکلا و زنان از شیوه های نامتعارف برای دریافت طلاق استفاده می کنند. به عنوان مثال، آن‌ها دادخواست مطالبه نفقه معوقه را به مدت حداقل ۶ ماه در شورای حل اختلاف طرح می‌دهند و با دادن نشانی صوری، رای غیابی برای دریافت نفقه معوقه اخذ می‌کنند. سپس، با ارائه بهانه‌های مختلف، دادخواست طلاق را به دادگاه ارائه می‌دهند. این روش بیشتر در مورد مردانی که برای مدتی خارج از کشور هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما باید توجه داشت که در صورت کذب بودن این موضوع، این کار به عنوان یک کار غیراخلاقی محسوب می‌شود.

 

مشاوره حقوقی

اگر نیاز به مشاوره حقوقی دارید و در ارتباط با مسائل قانونی خاصی قرار دارید، پیشنهاد می‌کنیم که با وکیل من تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره حقوقی، می‌توانید با وکیل من تماس بگیرید و تمامی سوالات خود را از ما بپرسید . وکیل شما با توجه به تجربه و دانش حقوقی خود، به شما کمک خواهد کرد تا به بهترین نتیجه برسید.

برای تماس با وکیل من با شماره ۸۷۲۰ ۶۰۰ ۰۹۱۲ تماس بگیرید و یا به بخش تماس با وکیل من مراجعه کنید.

Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp