قوانین طلاق توافقی

قوانین طلاق توافقی

قوانین طلاق توافقی در سال ۱۴۰۲

قوانین طلاق توافقی  : طلاق توافقی به عنوان یک روش قانونی برای جدا شدن زوجین، در نظر گرفته می‌شود. به منظور پیشرفت بهتر در این مسیر، ضروری است که با قوانین و مقررات مربوط به طلاق توافقی در سال جاری آشنا شوید. شما می‌توانید اطلاعات لازم را از طریق مطالعه کتب حقوقی مربوطه یا با بررسی وب‌سایت‌های معتبر آنلاین، به دست آورید.

با این حال، برای دستیابی به اطمینان بیشتر، بهترین روش استفاده از خدمات مشاوره حقوقی از وکلای مجرب می‌باشد. در ادامه این مقاله، قوانین و مقررات مربوط به طلاق توافقی در سال ۱۴۰۱ را شرح خواهیم داد. همچنین، شما می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره تلفنی یا پیامکی رایگان از تجربه وکلای حقوقی مجموعه حقوقی وکیل من بهره‌مند شده و پاسخ دقیق به سؤالات خود را دریافت نمایید.

شرایط ضروری برای قانون طلاق توافقی

اصولی ترین مقررات حاکم بر طلاق توافقی، شرایط لازم برای این نوع از جدایی زوجین می‌باشد که به صورت رسمی ثبت شده است. در واقع، زوج و همسر در صورت برآورده کردن این شرایط، امکان انتخاب طلاق توافقی را دارند. اما مواد مختلف قانون مدنی چه شرایطی را برای طلاق توافقی ذکر نموده‌اند؟

طبق قوانین مربوطه، زوجین می‌توانند برای طلاق توافقی اقدام کنند پس از رسیدن به توافق درباره تمام جنبه‌های طلاق، شامل حقوق مادی و غیرمادی هریک از طرفین. این حقوق شامل مسائلی مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل و حضانت فرزندان می‌شوند.بنابراین، طبق قوانین مربوطه، لازم است که تمام این موارد به دادگاه خانواده اعلام گردد تا به ثبت برسد. به این ترتیب، انجام صیغه طلاق بدون هیچ مشکلی ممکن خواهد بود.

مراحل رسمی طلاق توافقی

قوانین طلاق توافقی قوانین مربوط به طلاق توافقی، مراحل خاصی را برای این نوع از جدایی تعیین نموده است. در تفاوت با قانونی که در سال ۱۳۹۱ جهت حمایت از خانواده تصویب شده است، زوجین نیازی ندارند که برای طلاق توافقی به دادگاه مراجعه کرده و حکم قضایی دریافت نمایند. در واقع، زوجین در ابتدا باید در مورد تمام جنبه‌ها و حقوق مادی و غیرمادی به توافق برسند.سپس برای پیش بردن مراحل طلاق توافقی، باید در جلسات مشاوره خانواده الزامی حضور داشته باشند و در نهایت به مرحله جلسات دادگاهی خواهیم رسید.

قوانین حاکم بر مراحل طلاق توافقی

قوانین طلاق توافقی قوانین مربوط به طلاق توافقی مقرر کرده‌اند که زوجین باید در سامانه تصمیم ثبت نام نموده و مدارک موردنیاز خود را ارائه کنند. پس از بررسی اولیه، آنها باید در جلسات مشاوره خانواده شرکت نمایند. مشاور خانواده، برای رفع اختلافات بین زوج و همسر تلاش خواهد نمود. اما اگر مشکلات قابل حل نباشند، برای ادامه فرایند طلاق، به دادگاه احضار خواهند شد.

اهمیت رعایت قوانین در طلاق توافقی

در اطلاعیه مهمی به اطلاع عمومی می‌رسانیم که در صورتی که زوجین دارای وکیل باشند، حضور آنها در مراحل مختلف دادگاه لازم نخواهد بود. این بدین معناست که فرآیند طلاق توافقی با مدت زمان تقریبی ۴۵ روز کامل می‌شود.

مدارک موردنیاز برای طلاق توافقی

قوانین موجود در زمینه طلاق توافقی، مدارکی را برای انجام این نوع از جدایی مشخص کرده است. مدارک موردنیاز برای طلاق توافقی شامل موارد زیر می‌شود:

۱٫ شناسنامه و کارت ملی زن و مرد
۲٫ سند ازدواج
۳٫ گواهی عدم بارداری زن
۴٫ توافقنامه زوجین درباره حقوق مادی و غیرمادی، از جمله مهریه، نفقه و حضانت فرزندان پس از طلاق
۵٫ گواهی بهداشتی زن از پزشک قانونی، در صورت ادعای زن درباره بکارت خود
۶٫ نظر کتبی از یک واحد مشاوره خانواده یا بهزیستی
۷٫ گواهی عدم امکان سازش از دادگاه، مربوط به حداکثر ۳ ماه قبل
۸٫ وکالتنامه وکیل مربوطه، در صورت حضور وکیل برای زن یا مرد

بررسی برخی از قوانین طلاق توافقی

از سال ۱۳۹۷، تغییراتی در ثبت و روند پیگیری دادخواست طلاق توافقی اعمال شده است. به این ترتیب، ساکنان شهرهای بزرگ از جمله تهران، ملزم به دریافت گواهی از مراکز غربالگری یا نظر کتبی مشاوره خانواده برای ثبت نهایی دادخواست خود هستند.

بنابراین، دریافت نوبت از سامانه نوبت دهی طلاق، همچنین دریافت نامه عدم بارداری و نظر کتبی از مشاور خانواده، امری الزامی است. پس از دریافت این گواهی‌ها، زوجین می‌توانند گواهی عدم انصراف از طلاق را دریافت کرده و برای انجام طلاق توافقی اقدام نمایند.

طلاق توافقی در بارداری

قوانین مربوط به طلاق توافقی در زمان بارداری در مواد ۱۱۴۰ و ۱۱۵۳ قانون مدنی به طور صریح ذکر شده است. بر اساس این مقررات، در صورتی که زن در حال طلاق توافقی باردار باشد، امکان اجرای صیغه طلاق وجود دارد. با این حال، توجه داشته باشید که تا پایان عده و دوره نفاس (دوره بعد از زایمان)، امکان انجام ازدواج مجدد برای زن وجود نخواهد داشت. این بدین معناست که در این دوره زمانی، زن ملزم به رعایت محدودیت‌های قانونی درباره ازدواج مجدد خواهد بود. با توجه به اهمیت حفظ دقت و رعایت مقررات قانونی، این اطلاعیه به منظور اطلاع رسانی به همه عمومی ارسال شده است.

قانون حذف نام همسر از شناسنامه

یکی از قوانین مهم در حوزه طلاق توافقی، مربوط به حذف نام همسر از شناسنامه است. بر اساس این قانون، در صورتی که زن باکره باشد، با ارائه نامه پزشکی قانونی به مراجع ذی‌صلاح، می‌تواند نام همسر خود را از شناسنامه خود حذف کند. با این حال، اگر زن ازدواج قبلی داشته باشد، امکان حذف نام همسر قبلی تنها پس از انجام ازدواج مجدد برای وی فراهم خواهد شد.در راستای رعایت قوانین و مقررات قانونی، این اطلاعیه به منظور اطلاع رسانی به عموم ارسال شده است.

قانون مربوط به سهم الارث

در صورت اتخاذ روش طلاق توافقی از نوع رجعی و در صورت فوت یکی از اعضای زوجین قبل از پایان عده، طبق قوانین مربوطه، زوجه فوت کرده سهم الارث خود را دریافت خواهد کرد. این تدبیر قانونی به منظور تأمین حقوق و منافع زن و مرد در صورت وقوع وقایع غیرمنتظره و برای حفظ عدالت در توزیع ارث پس از طلاق توافقی اتخاذ شده است. در راستای رعایت قوانین و مقررات قانونی، این اطلاعیه به منظور اطلاع رسانی به عموم ارسال شده است.

طلاق توافقی به وسیله وکالتنامه

در صورتی که زن حق طلاق را دارا باشد، امکان انتخاب روش طلاق توافقی نیز برای وی وجود دارد. از طرفی، مرد نیز دارای این امکان است که با وکیل خود به پیگیری امور مربوطه بپردازد و تمامی مراحل طلاق توافقی بدون حضور او انجام شود.

با این تدبیر، امکان استفاده از خدمات وکیل به منظور نیل به توافقات طلاقی و رعایت حقوق و منافع طرفین فراهم شده است. این رویکرد قانونی به منظور تسهیل فرآیند طلاق توافقی و به حفظ حقوق و منافع زن و مرد در این فرآیند می‌باشد.توجه شود که همچنان نیاز است که تمامی مقررات و مراحل قانونی در این روند رعایت شده و تمام اسناد و مدارک مربوطه به طور صحیح ارائه شوند.

طلاق توافقی بدون مشاوره

با توجه به توافقی که در طلاق بین زن و مرد برقرار می‌شود، انجام مراحل مشاوره خانواده ممکن است زمان‌بر باشد. به همین دلیل، با هدایت و راهنمایی وکیل متخصص در زمینه طلاق توافقی، می‌توان یک دادخواست یک‌طرفه توسط مرد یا زن ثبت نمود و فرآیند طلاق توافقی به شکل دیگری انجام پذیرفته است.

قوانین مربوط به طلاق توافقی، با توجه به شرایط و وضعیت مختلف زوجین، اجرایی هستند. شما قادر خواهید بود با بهره‌گیری از مشاوره حقوقی وکلا و متخصصان مجرب در مؤسسه حقوقی وکیل من، این فرآیند را به آسانی و با صحت و سرعت لازم، طی نمایید. متخصصان ما در زمینه حقوق خانواده با توجه به تجربه و دانش خود، به شما راهنمایی‌های لازم را ارائه خواهند کرد و در تمام مراحل طلاق توافقی شما را همراهی نموده و حقوق و منافع شما را حفظ خواهند نمود.

بهره‌گیری از خدمات وکلا و مشاوران مجرب در این زمینه، از شما و همچنین طرف مقابلتان، نگرانی‌ها و فشارهای اضافی را برطرف خواهد کرد و به شما اطمینان می‌دهد که فرآیند طلاق توافقی به صورت صحیح و بهینه پیش می‌رود.

با اطمینان از توانمندی وکلا و تیم ما، می‌توانید به راحتی به مقصد مورد نظرتان برسید و در تمامی مسائل مرتبط با طلاق توافقی حقوقی و مشاوره‌ای مورد نیاز خود را دریافت کنید.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر یا هماهنگی برای قرار ملاقات با وکیل متخصص، لطفاً با مؤسسه حقوقی وکیل من به شماره تماس ۸۷۲۰ ۶۰۰ ۰۹۱۲ تماس حاصل فرمایید.

Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp