مجازات تحصیل مال غیر قانونی

مجازات تحصیل مال غیر قانونی

مجازات تحصیل مال غیر قانونی
حتماً اصطلاح اموال غیرقانونی را شنیده اید؟ اما آیا معنی دقیق مال غیر قانونی را می دانید؟ آیا در مورد مجازات تحصیل مال غیرقانونی چیزی شنیده اید؟ اولین معنایی که به ذهن ما می رسد این است که مال نامشروع یعنی اموالی که شخصی به ناحق به دست آورده است; این تعریف تا حدی درست است، اما شناسایی آن نیازمند دانش حقوقی است و باید با مواد قانونی آشنا بود. در اینجا به تعاریف قانونی و مصادیق و مجازات های تحصیل مال غیرقانونی می پردازیم.

تحصیل مال غیر قانونی چیست؟
تحصیل مال غیرقانونی یا مصادره اموال نامشروع را می توان بر اساس ماده ۲ قانون تشدید مجازات ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری تعریف کرد. طبق این مقاله:

«هرکس به نحوی امتیازاتی را که به اشخاص خاصی واگذار می‌شود در معرض داشتن شرایط خاص از جمله مجوزهای صادرات و واردات و آنچه رضایت اصولی نامیده می‌شود، در معرض سوء استفاده قرار دهد یا در توزیع کالایی که قرار است توزیع کند. طبق مقررات مرتکب کلاهبرداری یا تحصیل مالی که فاقد مشروعیت قانونی باشد مجرم محسوب می شود و علاوه بر انکار اصل مال به حبس از سه ماه تا دو سال یا معادل جزای نقدی محکوم می شود. به دو برابر مبلغ بدست آمده تحمیل خواهد شد.

با دقت در این مقاله می توان نتیجه گرفت که قانون تحصیل مال نامشروع سه مصداق کلی برای این جرم در نظر گرفته است، یعنی اگر شخصی با قصد مجرمانه مرتکب یکی از اعمال زیر شود و عمل وی مشمول عنوان مجرمانه دیگری نباشد. ، جرم تحصیل مال غیر قانونی صورت گرفته است.

مصادیق تحصیل مال از طریق غیر قانونی:
خرید و فروش یا سوء استفاده از امتیازاتی که به دلیل داشتن شرایط به افراد خاصی اعطا شده است. مانند مجوزهای صادرات و واردات
تقلب در توزیع کالایی که باید طبق ضوابط توزیع می شد.
تملک اموال یا وجوهی که روش تحصیل آنها شرعاً مشروع نبود.
مجازات تحصیل مال غیرقانونی:
حد مجازات تحصیل مال نامشروع در ماده ۲ قانون تشدید مجازات ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری بیان شده است و مقرر شده است که مجرم علاوه بر اصل مالی که از راه غیرقانونی به دست آورده است به سه مجازات نیز محکوم شود. ماه تا دو سال حبس. یا به جزای نقدی معادل دو برابر مال مکتسبه محکوم خواهد شد.

آیا زندان در تحصیل مال غیرقانونی به جزای نقدی تبدیل می شود؟
در مورد تبدیل مجازات تحصیل مال غیرقانونی نیز در صورتی که قاضی با وجود شرایط تخفیف مجازات حبس صادر کرده باشد، دادگاه می تواند مجازات حبس را به جزای نقدی تبدیل کند. شرایط قانونی تخفیف مجازات مقرر در ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی به شرح زیر است:

گذشت شاکی یا مدعی خصوصی
همکاری مؤثر متهم در شناسایی شرکا یا معاونان، کسب دلیل یا کشف اموال و اشیاء ناشی از جرم یا استفاده شده در ارتکاب آن.
شرایط خاص مؤثر بر ارتکاب جرم، مانند رفتار یا گفتار تحریک آمیز قربانی یا وجود انگیزه شرافتمندانه در ارتکاب جرم.
اعلام متهم در تعقیب یا اقرار مؤثر وی در تحقیقات و رسیدگی
ندامت، حسن سابقه یا شرایط خاص متهم مانند کهولت سن یا بیماری
تلاش متهم برای تخفیف آثار جرم یا اقدام وی برای جبران خسارت ناشی از آن.
سبکی آسیب وارده به قربانی یا نتایج زیانبار جرم
دخالت ضعیف شریک یا معاون در وقوع جرم
با توجه به اینکه جرم تحصیل مال غیرقانونی جرم درجه ۶ است، در صورت اثبات یکی از این شرایط قاضی می تواند حکم حبس را به جزای نقدی درجه ۶ تبدیل کند.

تحصیل مال غیر قانونی از طریق چک
اگر شخصی چکی را غیرقانونی به دست آورد و اقدام به وصول آن کند، طبق ماده ۲ قانون تشدید مجازات ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری مبنی بر اینکه «وجه یا وجوهی را که فاقد مشروعیت قانونی است تحصیل کند»، مرتکب جرم می شود و مجازات تحصیل مال غیرقانونی

تفاوت بین کلاهبرداری و تحصیل مال غیرقانونی
مهم ترین تفاوت کلاهبرداری با مجازات تحصیل مال غیرقانونی این است که وسیله ارتکاب جرم در تعریف کلاهبرداری بسیار مهم است. کلاهبرداری در واقع جرمی است که برای فریب دیگری باید به وسیله کلاهبرداری انجام شود. اما در تحصیل مال غیر قانونی شرط نیست که جرم با فریب دیگری و استفاده از وسایل متقلبانه واقع شود.

مجازات تحصیل مال غیر قانونی

در صورت نیاز می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از وکیل من با شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲ تماس بگیرید.

مجازات تحصیل مال غیر قانونی
Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp