مدارک لازم جهت گرفتن حق طلاق

با توجه به قوانین حقوقی مربوط به طلاق، مرد می‌تواند این حق را به‌صورت اختصاصی داشته باشد. بنابراین، برای یک زن، داشتن وکیل در مورد حق طلاق، به عنوان یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود. گرفتن حق طلاق از مرد، به نظر می‌رسد کاری پیچیده نباشد و احتیاجی به مدارک ویژه‌ای نداشته باشد. با این حال برای درخواست وکالت طلاق، علاوه بر مدارک شناسایی و عقدنامه زوجین، باید به این نکته توجه شود که وکالت طلاق باید به صورت سند رسمی و در دفترخانه تنظیم شده باشد. همچنین، می‌تواند شرط وکالت در سند ازدواج به‌صورت کتبی و با امضای شوهر به‌عنوان یک شرط درج شود.

مدارک لازم جهت گرفتن حق طلاق

مدارک لازم جهت گرفتن حق طلاق

انواع وکالت حق طلاق زوجه

در مورد وکالت حق طلاق زن، دو نوع وکالت وجود دارد. اولین نوع، وکالتی است که مرد به زن در موقع عقد نکاح می‌دهد و با درج در عقدنامه، به زن داده می‌شود. دومین نوع، وکالتی است که پس از عقد، زوجین به دفتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند و با ارائه اصل عقدنامه، شناسنامه و کارت ملی، از سر دفتر، درخواست تنظیم سند وکالت در طلاق را می‌کنند.

توصیه می‌شود که زنانی که وکالت در طلاق از همسرانشان می‌گیرند، کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی همسر خود را نیز به اضافه اصل وکالتنامه در اختیار داشته باشند. در صورتی که اصل وکالتنامه وکالت در طلاق که به زن داده شده است، گم یا پاره شود، نگران نباشید؛ می‌توانید با ارائه مدارک شناسایی، به همان دفترخانه مراجعه کنید و رونوشتی از سند را به‌دست آورید.

بسیاری از وکالت در طلاق‌های اخذ شده توسط زنان، به‌خصوص مواردی که در ضمن عقد در سند ازدواج داده شده‌اند، ناقص هستند و در عمل و در مقام اعمال آن‌ها دچار مشکل می‌شوند. بنابراین، توصیه می‌شود که قبل از درخواست وکالت در طلاق، به دقت اطلاعات کاملی درباره آن را کسب کنید و متن کامل وکالت در طلاق را در اختیار داشته باشید. در این رابطه، دو لینک در انتهای متن قرار داده شده که توصیه می‌شود هر دو آن‌ها را به دقت مطالعه کنید.

مرد می‌تواند وکالت طلاق را به هر شخصی که بخواهد بدهد و لزوما باید همسرش نباشد. همچنین، زن نیز می‌تواند برای طی مراحل طلاق و تعیین تکلیف مهریه و سایر حقوق مالی و غیرمالی، به هر شخصی که بخواهد، حتی همسرش، وکالت بدهد و هیچ مشکلی در این مورد وجود ندارد.

شرایط وکالت حق طلاق در خارج از کشور

نحوه دادن وکالت طلاق (حق طلاق) به شخص خارج از کشور به سه روش امکان‌پذیر است. اولین روش، در صورتی که موکل (شخصی که می‌خواهد وکالت بدهد) در خارج از کشور حضور داشته باشد، با حضور و امضای او، وکالت طلاق به شخص دیگری از جمله وکیل مربوطه یا یکی از خانواده‌اش داده می‌شود. برای این کار، مراجعه به دفتر اسناد رسمی یا سفارت ایران در خارج از کشور بدون حضور همسر نیز کافی است.

روش دوم، وکالت طلاق دادن توسط زن است که این روش نیز می‌تواند در داخل و خارج از کشور انجام شود. در این روش، با تعیین حدود اختیارات وکیل مثل بخشیدن (بذل)، حضانت و ملاقات فرزندان و …، زن می‌تواند وکالت طلاق را به دیگری و حتی شوهر خود نیز بدهد.

روش سوم، استفاده از سامانه میخک است که برای سهولت کار و دادن وکالت برای ایرانیان مقیم خارج از کشور درست شده است. در این روش، ایرانی دارای کد ملی در خارج از کشور می‌تواند وکالت طلاق (حق طلاق) را به نام هر کس که بخواهد در سایت میخک تنظیم کند. نمونه متن نیز به صورت پیش فرض در سایت میخک وجود دارد که با توجه به نیاز، می‌توان آن را تغییر داد و مواردی را اضافه و کم کرد. در این روش، نیازی به پست کردن وکالت به ایران از خارج کشور نیست. شخص تنظیم کننده وکالت (موکل) با تایید گرینه‌ای در سامانه می‌تواند مشخص کند در ایران چه کسی این وکالت را از وزارت امور خارجه دریافت کند.

مدارک لازم جهت گرفتن حق طلاق

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکلای خبره، پیشنهاد می‌کنیم با وکیل من تماس بگیرید و از او بخواهید. وکیل من با توجه به موضوع پرونده و نیازهای شما، شما را به وکیل خبره مناسب معرفی خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره با شماره ۸۷۲۰ ۶۰۰ ۰۹۱۲ تماس بگیرید و یا به بخش تماس با وکیل من مراجعه کنید.

Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp