مراحل درخواست طلاق از طرف مرد

در این مقاله، مراحل درخواست طلاق از طرف مرد از ثبت دادخواست تا ثبت طلاق به طور جامع و کوتاه توضیح داده شده است. طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، اختیار طلاق با مرد است و او می‌تواند حتی بدون دلیل موجه، دادخواست طلاق را به درخواست همسرش تقدیم دادگاه کند. با این حال، برخی حقوقدانان برای تعدیل این سهولت طلاق به درخواست مرد هستند که تاکنون قانونی در این خصوص تغییر نکرده است.

لازم به ذکر است که طلاق از سوی مرد فقط در عقد دائم مجاز است و دادخواست طلاق مرد در عقد موقت پذیرفته نمی‌شود. به عبارت دیگر، طلاق در عقد موقت معتبر نیست و مرد در این حالت نیازی به مراجعه به دادگاه ندارد.

عدم رضایت زن (زوجه) در روند طلاق از جانب مرد تأثیری ندارد، اما ممکن است مراحل طلاق را طولانی کند ولی امکان جلوگیری از صدور حکم طلاق وجود ندارد. از طرفی، حقوق مالی زن در صورت طلاق پابرجاست. حتی اگر مرد دلیل کاملاً موجه هم برای طلاق داشته باشد، ذمه او از مهریه بری نمی‌شود و دلیل موجه مرد برای طلاق مانع از احقاق حق زن برای مهریه در دادگاه نیست.

رأیی که دادگاه پس از دادخواست طلاق از طرف مرد صادر می‌کند، گواهی عدم امکان سازش نام دارد. زوج متقاضی طلاق ۳ ماه فرصت دارد تا برای اجرای رای دادگاه و ثبت آن به دفترخانه رسمی طلاق مراجعه کند؛ در غیر این صورت، رای صادره از درجه اعتبار ساقط می‌شود.

در صورتی که هر یک از زن و مرد اعتراضی به طلاق داشته باشند، پرونده طلاق به ۳ مرحله تقسیم می‌شود، یعنی دادگاه بدوی، دادگاه تجدید نظر استان و دیوان عالی کشور. در صورت اعتراض زن، حتی اگر اعتراض غیر موجه باشد، روند طلاق تا یک سال نیز به طول می‌انجامد. بنابراین، مدت زمان طلاقاز طرف مرد بستگی کامل به اعتراض طرفین، به خصوص زوجه، دارد و ممکن است از ۳ ماه تا ۱ سال و شاید کمی بیشتر به طول بیانجامد.

در صورتی که مرد از زن وکالت طلاق داشته باشد، می‌تواند با وکالت و با گرفتن وکیل برای زن، از طریق طلاق توافقی با واسطه همین وکیل، از همسرش جدا شود و در این صورت نیازی به حضور زوجه در دادگاه نخواهد بود.

مراحل درخواست طلاق از طرف مرد

 

تکات حائز اهمیت در طلاق از طرف مرد

“در هر نوع طلاقی، از جمله طلاق توافقی، مقررات مربوط به مهریه، اجرت المثل، نفقه و حضانت فرزندان، ملاقات و نفقه آن‌ها بر اساس ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده، توسط قاضی دادگاه خانواده بررسی و تعیین می‌شود. در مراحل درخواست طلاق از طرف مرد، دادگاه مکلف است به هر دو طرف ابلاغ فرستاده و با درج مهلت، از آن‌ها بخواهد که داور معرفی کنند. امروزه داوری در پرونده‌های طلاق به امری تشریفاتی تبدیل شده است، زیرا در اکثر موارد داوری در رفع اختلاف زوجین کارگشا نیست. همچنین، نظریه داوران برای دادگاه اهمیت چندانی ندارد. درست داوری این است که یک نفر از خانواده مرد و یک نفر از خانواده زن به جهت کوشش برای سازش زوجین تلاش کنند و در ادامه نظر خود را به دادگاه اعلام کنند. اما متأسفانه در عمل این اتفاق کمی رخ می‌دهد.

برای درخواست طلاق از طرف مرد، مرد متقاضی باید در سامانه ثنا ثبت‌نام کند. اگر همسر او نیز قبلاً در سامانه ثنا عضو بوده باشد، ابلاغ‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

در هیچ شرایطی، حتی در صورت صدور رای غیابی، مهریه زن از بین نمی‌رود. تنها در صورتی که بین زوجین نزدیکی واقع نشده باشد، مهریه در هنگام طلاق نصف می‌شود. البته در صورتی که دادخواست فسخ نکاح به دلیل تدلیس زن از سوی مرد صادر شود، این موضوع از بحث طلاق خارج می‌شود. همچنین، امکان تقسیط مهریه وجود دارد.

نوع طلاقی که مرد درخواست می‌دهد، رجعی است. این به این معنی است که در مدت حدود ۳ ماه، زوج می‌تواند به همسر خود رجوع کند و در این صورت، طلاق لغو می‌شود. البته در صورتی که همسر زن دوشیزه (باکره) یا یائسه باشد، طلاق بائن است و امکان رجوع وجودندارد. در رویه دفاتر طلاق، برای ثبت طلاق رجعی، ابتدا صورتجلسه طلاق رجعی نوشته می‌شود و پس از گذشت ۳ ماه عده، طلاق‌نامه صادر و شناسنامه‌ها مهر می‌شوند.”

با استفاده از قوانین جدید حمایت از خانواده و تغییرات اخیر در قوانین مرتبط با طلاق، اکنون شرایطی برای جمع شدن شرط تنصیف (نصف اموال) با اجرت المثل وجود دارد. در این صورت، دادگاه‌های خانواده می‌توانند به شرط تنصیف رأی دهند و یا به اجرت المثل اعمال کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحله و شرایط مرتبط با درخواست طلاق از طرف مرد به زن، به لینکی که در ادامه آمده است مراجعه کنید.

اگر مرد شرط تنصیف را در عقدنامه امضاء کرده باشد، باید در هنگام طلاق به درخواست زن، تا نصف اموالی که در طول زندگی مشترک به دست آورده، یا معادل آن را به زن واگذار کند. در اکثر موارد، دادگاه به معادل ریالی رای می‌دهد. برای درک کامل شرایط مرتبط با شرط تنصیف، به لینکی که در ادامه آمده است مراجعه کنید.

اگر مرد وکیل داشته باشد، می‌تواند تمامی مراحل طلاق را از طریق وکیل خود انجام دهد و حضور شخصاً در دادگاه لازم نیست.

در صورتی که مرد مهریه را پرداخت نکرده باشد و رایی درباره آن از قبل اعلام نشده باشد، در حکم طلاق دادگاه باید به پرداخت مهریه اشاره کند. اگر مهریه عند الاستطاعه باشد، زن باید اثبات کند که مالیات مالی او به اندازه کافی است. اگر زن پیش از طلاق درخواست مهریه کرده باشد، دادگاه می‌تواند از ورود به مهریه در ضمن رای خودداری کند و به تعبیر حقوقی تکلیف قانونی برای خود محسوب نکند.

اگر مهریه عند المطالبه باشد و پیش از این تقسیط نشده باشد، مرد می‌تواند درخواست اعسار از پرداخت دفعی مهریه را به دادگاه ارائه کند. پس از تشکیل جلسه و استماع اظهارات زوجین و شهود، دادگاه تصمیم گیری می‌کند.

حضانت و نفقه فرزندان بر اساس قانون و مصلحت آن‌ها توسط دادگاه تعیین می‌شود. اثبات رابطه نامشروع زوجه یا سایر تخلفات مرتبط با فرزندان از طریق ارائه مدارک ممکن است مورد نیاز باشد.

در مورد حضانت، دادگاه باید تصمیم بگیرد که فرزند چه مدتی در دست چه کدامیک از والدین خواهد بود. در صورتی که والدین نتوانند در خصوص حضانت به توافق برسند، دادگاه باید تصمیم گیری کند.

نفقه فرزندان نیز بر اساس شرایط و مصلحت آن‌ها تعیین می‌شود. در مورد نفقه، دادگاه باید تصمیم بگیرد که چه میزان پرداخت نفقه برای هر فرزند مناسب است. این مبلغ معمولاً بر اساس درآمد و وضعیت مالی والدین محاسبه می‌شود.

در کل، درخواست طلاق و مسائل مرتبط با آن بسیار پیچیده هستند و بهترین راه حل برای حل مشکلات خانوادگی، توافق و صلح طرفین است. در صورتی که توافقی بین زن و مرد به دست آید، می‌توان با ارائه طرح توافقی به دادگاه، طلاق را به روال ساده‌تری رساند.

 

درخواست طلاق از طرف مرد در زمان عقد

از آنجایی که در حال حاضر، جدایی‌های بسیاری در دوران عقد و قبل از شروع زندگی مشترک اتفاق می‌افتد، این موضوع باعث نارضایتی و بحث‌های بسیاری بین زوجین و خانواده‌های آنان می‌شود. برای اینکه یک مرد بتواند درخواست طلاق خود را در دوران عقد ارائه دهد، باید به دادگاه خانواده مربوطه مراجعه کند. این دادگاه باید در منطقه‌ای که زوج در آن زندگی می‌کند، صالح باشد. درخواست طلاق می‌تواند به صورت شخصی توسط زوج یا از طریق وکیل ثبت شود. در ابتدا، برای شروع رسیدگی به پرونده، زوج باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مربوطه مراجعه کند و مدارک مورد نیاز را ارائه دهد.

برای ثبت درخواست طلاق از سوی مرد در دوران عقد، باید مدارک زیر را به دادگاه ارائه داد:

– عقدنامه
– شناسنامه
– کارت ملی

اگر عقدنامه در دست زوج یا خانواده‌اش نباشد، زوج باید با حضور در دفتر ازدواجی، که نکاح او در آن ثبت شده است، رونوشتی از عقدنامه را اخذ کند. بدون عقدنامه یا رونوشت آن، امکان ثبت درخواست طلاق وجود ندارد.

در صورتی که زوجین در دوران عقد زندگی مشترکی را شروع نکرده باشند، دادگاه تعیین تکلیف امور مالی یا غیر مالی مرتبط با زندگی مشترک را انجام خواهد داد. در دوران عقد، مسائلی مانند اجرت المثل، حضانت و نحله مصداق ندارند، و تنها مسائلی مانند مهریه و نفقه بررسی می‌شوند. اگر بین زوجین نزدیکی واقع نشده باشد، مهریه مندرج در سند ازدواج نصف خواهد شد و زوج مکلف خواهد بود که برای طلاق مهریه استحقاقی زوجه را پرداخت کند.

در صورتی که زوجه ازدواج قبلی داشته باشد و یا به هر دلیلی باکره نباشد و بین زوجین در خصوص وقوع نزدیکی اختلاف وجود داشته باشد، قانون در این خصوص ساکت است ولی طبق فقه، قول زوجه با قسم مقدم مورد تأیید قرار می‌گیرد.

بحث شرط تنصیف دارایی نیز در عقدنامه‌های چاپی آمده است که به شرط امضای زوج، در دوران عقد مصداق ندارد. اموالی که بعد از عقد به دست آمده باشد و ثبت شده باشند، مشمول این بحث خواهند بود. البته اگر زوج بعد از وقوع عقد نکاح مالی تحصیل کرده باشد، می‌تواند آن را ارائه کند. اما باید توجه داشت که در زمان زندگی مشترک، این مال به صورت عرفی تحصیل نشده است و از این رو ممکن است در صورت اختلاف، به دلیل عدم ثبت رسمی، مشکلاتی پیش آید.

به طور کلی درخواست طلاق از سوی مرد در دوران عقد، به معنای عدم نزدیکی زوجین و قطع رابطه زناشویی است و مانعی برای این امر وجود ندارد. در این حالت، زوج باید نصف مهریه را به عنوان تعهد خود به پرداخت برای زوجه باقی بگذارد. نوع طلاق نیز به صورت باین غیر مدخوله خواهد بود و پس از طلاق، زوجین می‌توانند شناسنامه‌های خود را تغییر دهند.

 

آیا طلاق از سوی زن از نظر حقوق مالی مزیتی دارد؟

قانون، حق طلاق از سوی شوهر را به شرط عدم نیاز به دلیل، به او اعطا کرده است. به عبارت دیگر، شوهر می‌تواند به هر دلیلی به دادگاه خانواده مراجعه کرده و درخواست طلاق همسر خود را کند. این درخواست طلاق باید با تقدیم دادخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی انجام شود. این حق طلاق از سوی زوج در قانون اسلامی موجود است ولی سایر اقلیت‌های مذهبی نیز در قانون اساسی، مقررات خاص به خود دارند که دادگاه‌ها موظف به رعایت آن‌ها هستند.

آیا در صورتی که زن مخالف درخواست طلاق شوهر باشد یا مرتکب قصوری در وظایف زناشویی نشده باشد، رای طلاق صادر خواهد شد؟ بله، مخالفت و یا قصور و تخلف زن ارتباطی با اصل طلاق ندارد، اما به لحاظ حقوقی، مزایایی برای زوجه در صورت وقوع آن‌ها وجود دارد.

در صورتی که شرط تنصیف دارایی که در سند ازدواج ذکر شده باشد توسط زوج امضا شده باشد، زوج می‌تواند به شرط تسلیم نصف دارایی موجودی که پس از عقد بدست آورده است، همسر خود را طلاق دهد. همچنین، نفقه ایام عده زن در صورت طلاق، بر عهده شوهر است.

رویه دادگاه‌ها در رسیدگی به پرونده‌های طلاق، این است که با مطالبه اجرت المثل از سوی زوجه، دادگاه به منظور کارشناسی و برآورد، موضوع را به کارشناس ارجاع می‌دهد و در نهایت در رای دادگاه، زوج ملزم به پرداخت می‌شود.

در صورتی که زن مجرد نباشد، پرداخت کامل مهریه بر عهده شوهر است، با این حال، شوهر می‌تواند پس از قطعی شدن طلاق، درخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه تقدیم کند و تعیین تکلیف در این خصوص با دادگاه است.در صورت فوت شوهر در دوره عده، اگرچه حکم طلاق صادر شده باشد، زن می‌تواند از او ارث ببرد.

نکته:

– در صورتی که زن از وظایف همسری خود قصور نماید، شرط نصف دارایی مشمول زوجه نمی‌شود. این موضوع در مورد حکم تمکین زوجه نیز صدق می‌کند.

– اگر زن در دادگاه اعلام کند که بدون چشم‌داشت و رایگان در منزل کار می‌کرده است، مستحق دریافت اجرت المثل نمی‌باشد.

 

آیا طلاق زن بدون دلیل امکان‌پذیر است؟

بله، مطابق مقررات فعلی، طلاق زن بدون دلیل میسر است. اما باید توجه داشت که در صورتی که زن بدون دلیل ازدواج را به پایان برساند، ممکن است مسئولیت‌های مالی و قانونی نیز بر عهده او باشد.بنابراین، زن باید دلایل موجهی برای درخواست طلاق ارائه دهد تا دادگاه، در صورتی که موافقت همسر را ندارد، با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، رای به طلاق بدهد.

در صورتی که دادگاه، دلایل زن را موجه و معقول برای طلاق ندانسته و به رای طلاق نرسیده باشد، زن می‌تواند با تقدیم درخواست تجدیدنظر به دادگاه‌های بالاتر، از حق خود برای دفاع از حقوقش استفاده کند.همچنین، باید توجه داشت که در صورت صدور رای طلاق، دادگاه می‌تواند موارد مختلفی را در نظر بگیرد و حقوق مالی زن در رای طلاق از سوی مرد ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرد. در هر صورت، دادگاه باید با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، به تصمیم خود برسد.

 

رای دادگاه چقد زمان می برد؟

طول زمان صدور رای دادگاه برای طلاق از طرف مرد، به قوانین و مقررات مربوطه بستگی دارد. طبق قانون آیین دادرسی مدنی، خواسته طلاق به درخواست مرد باشد یا زن، قابلیت تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر استان و دیوان عالی کشور را دارد.در صورتی که زن یا مرد نسبت به رای دادگاه اول (بدوی) معترض باشند، پرونده به دادگاه تجدیدنظر استان مربوطه ارجاع داده خواهد شد و پس از صدور رای، امکان اعتراض به دیوان عالی کشور نیز مهیا است.

با این حال، با اعتراض به رای حتی بدون دلیل موجه، صدور رای قطعی برای طلاق به تعویق می‌افتد. بنابراین، پیش‌بینی دقیقی از مدت زمان لازم برای صدور رای دادگاه برای طلاق از طرف مرد، ممکن نیست. به طور معمول، این فرایند ممکن است از ۴ ماه تا یک سال طول بیانجامد.ممکن است سوالی درباره تأثیر وکیل در کوتاه کردن مراحل اعتراض روی مدت زمان صدور رای برای طلاق به درخواست مرد پیش آید. با این حال، باید توجه داشت که حق اعتراض برای طرفین محفوظ است و وکیل نمی‌تواند به تنهایی فرایند را شتاب دهد.

شما می توانید برای دریافت مشاوره از وکیل من با شماره تلفن ۸۷۲۰ ۶۰۰ ۰۹۱۲ تماس بگیرید و یا به بخش تماس با وکیل من مراجعه کنید.

Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp