مراحل شکایت از پزشک چگونه است ؟

شکایت از پزشک به معنای طرح دعوای کیفری علیه پزشک در مرجع صالح قضایی است. شاکی بیمار و طرف دوم پزشکی است که به عنوان متهم به سازمان نظام پزشکی، دادسرا یا هر دو مرجع احضار می شود. به طور کلی برای شکایت از پزشک شکایت، ثبت و پیگیری کیفری و طی مراحل مختلفی که شامل دادسرا، دادگاه و سازمان نظام پزشکی می شود، ضروری است.

خطای پزشکی:

به طور کلی، قصور پزشکی چهار دسته است که عبارتند از:

بی احتیاطی: در این صورت پزشک از انجام امور لازم در خصوص بیمار و بیماری او کوتاهی کرده و کارهای لازم را انجام نداده است، مانند عدم تعیین روش مصرف دارو و توضیح ندادن آن به بیمار و ….
بی احتیاطی: در اثر بی احتیاطی و بی احتیاطی در اقدامات جراح یا پزشک، بیمار آسیب دید و به عبارتی کارهایی انجام شد که نباید انجام می شد.
عدم مهارت: عدم مهارت به معنای عدم آشنایی متعارف و ضروری با اصول و جزئیات فنی و علمی یک کار خاص است، مانند تجویز نامناسب با مقدار دوز نامناسب. این مورد ممکن است به دلیل عدم تجربه، شغل جدید یا استفاده ناکافی از دانش پزشکی باشد. لازم به ذکر است که فقدان مهارت ممکن است علمی یا عملی باشد.
عدم رعایت سیستم های دولتی: که شامل قوانین، دستورالعمل های وزارت بهداشت و مقررات نظام پزشکی می باشد. بخشنامه های مراکز علمی و درمانی و به طور کلی هر نوع مصوبه و دستورالعمل و قانون قانونگذار یا سایر مراجع ذی صلاح که در امور پزشکی وضع شده باشد از قبیل تحمیل هزینه های غیر ضروری بر بیمار.

مراحل شکایت از پزشک در سازمان نظام پزشکی:

یک شکایت تنظیم کنید
شورای حل اختلاف
ارجاع به پزشکی قانونی
طرح موضوع در کمیسیون های تخصصی.
طرح شکایت در مراجع قضایی.
پیگیری شکایات در دادسرا و دادگاه.
ارائه توضیحات شاکی و متهم شدن پزشک به عنوان متهم، ابلاغ وقت رسیدگی به طرفین، صدور کیفرخواست علیه متهم و دفاع در دادگاه و متعاقبا صدور رأی که ​​عموماً از مراحل شکایت بیمار محسوب می شود.

در چه شرایطی می توان از پزشک شکایت کرد؟

بر اساس قانون مجازات اسلامی و قانون نظام پزشکی و مقررات مربوط، چنانچه اقدامات پزشکان خارج از حیطه تخصصی و با عدم رعایت نظامات و قوانین جزایی باشد، امکان شکایت کیفری از پزشک وجود خواهد داشت. بنابراین بیماری که از پزشک دچار عوارض شده است می تواند از او شکایت کند.

تنظیم شکایت:

یکی از مهمترین مراحل شکایت از پزشک، طرح شکایت در اشکال از پیش تعیین شده است که اولین اقدام بیمار به عنوان شاکی محسوب می شود. پس از تکمیل مشخصات خود و پزشکتان، محل انجام عمل و مشخص شدن موضوع شکایت، شکایت در سامانه ثبت و سپس پرونده در مرحله بررسی بیشتر قرار خواهد گرفت.

مفاد اساسی شکایت از پزشک:

مواردی که در شکایت از پزشک باید لحاظ شود عبارتند از: اثبات دعوی، انتساب نتیجه مجرمانه به پزشک و اثبات قصور، بی احتیاطی یا اشتباه پزشک، عدم صلاحیت یا تخصص پزشک. لازم است موارد و الزامات شکایت کیفری از پزشک در متن و شرح شکایت از پزشک درج شود.

از آنجایی که پزشک اغلب برای دفاع از خود به سهل انگاری و تقصیر بیمار استناد می کند، در فرآیند شکایت از پزشک، طرح دعاوی پزشکی و تشکیل پرونده علیه وی، بهترین اقدام ارائه مدرک در خصوص مراقبت صحیح پزشکی است. بعد از جراحی یا درمان است.

مرحله شورای حل اختلاف:

در این مرحله از رسیدگی به شکایت، ابلاغ انجام می شود و از طرفین دعوت می شود در شورای حل اختلاف شکایت کنند. این اقدام به منظور سازش صورت می گیرد تا در صورت امکان خسارت وارده جبران شود. سپس بیمار از شکایت صرف نظر کرده و اقدام به عودت آن نموده و رضایت می دهد.

از آنجایی که حجم پرونده های کیفری معمولا زیاد است، در قانون پیش بینی شده است تا مشکلات جزئی با مصالحه حل شود. بنابراین یکی از بهترین راه های خاتمه پرونده کیفری، سازش و صلح بین طرفین است. در صورت عدم برقراری صلح بین طرفین، رسیدگی به پرونده ادامه می یابد و بر این اساس روند شکایت تکمیل می شود.

اهمال، سهل انگاری و قصور:

معنای لغوی کاسور تنبلی و کوتاهی است. اگر پزشک نتواند با بیمار خود ارتباط برقرار کند، به عبارت دیگر، اگر پزشک در فعالیت های پزشکی خود رعایت اصول حرفه ای پزشکی را در نظر نگیرد و متعاقباً موجب آسیب به بیمار شود، ممکن است از آسیب وارده به بیمار شکایت کند. بیمار در مرجع قضایی قرار گرفت و نسبت به پیگیری موضوع اقدام کرد.

ارجاع به پزشکی قانونی:

در این مرحله نامه ای برای معرفی بیمار به پزشکی قانونی صادر می شود. پزشک قانونی از عارضه عکس گرفته و ثبت می کند. لازم به ذکر است که در فرآیند شکایت از پزشک، همیشه ارجاع بیمار به پزشکی قانونی ثابت است.

آنچه در این مرحله مهم است میزان، نوع و موقعیت خسارت است. پزشک قانونی جراحات عمومی و مواردی را که در صلاحیت پزشک معالج است بررسی و ثبت می کند. اما با توجه به بررسی و اعلام میزان خسارت در موارد تخصصی، بیمار را به پزشک متخصص معتمد ارجاع می دهد تا به صورت تخصصی به موضوع رسیدگی شود. مرحله ذکر شده یکی از مهمترین مراحل شکایت از پزشک است.

افشای اسرار بیمار توسط پزشک:

از آنجایی که پزشکان بر اساس سوگند پزشکی موظف به رعایت و حفظ اسرار بیماران خود هستند، بنابراین در صورت عدم موفقیت می توان از پزشک متخلف شکایت کرد.

رسیدگی به پرونده های پزشکی در کمیسیون های تخصصی:

در این مرحله نظریه پزشکی قانونی به همراه بیمار به کمیسیون های تخصصی متشکل از پزشکان متخصص ارجاع می شود تا موضوع شکایت و میزان تخلف و قصور پزشک را بررسی کنند.

کمیسیون های مذکور با بررسی اقدامات پزشک، میزان قصور پزشک را مشخص می کنند. لازم به ذکر است که میزان قصور پزشک با در نظر گرفتن گواهی پزشکی قانونی، نوع اقدام انجام شده و وضعیت بیمار مشخص می شود. در هر مرحله از رسیدگی به شکایت، نظر کمیسیون های ذی ربط قابل تجدیدنظرخواهی طرفین اختلاف است.

چه مراجعی صلاحیت رسیدگی به جرایم پزشکی را دارند؟

دادگاه انتظامی پزشکان که در سازمان نظام پزشکی مستقر است.
دادگاه های عمومی دادگستری در صورتی که پزشک مرتکب جرم شده باشد.
شورای حل اختلاف ویژه امور بهداشت و درمان در صورتی که مبلغ مهریه کمتر از پنج میلیون تومان باشد.

مراحل شکایت از پزشک در مراجع قضایی تهران:

در مراجع قضایی شکایت از پزشک به دو صورت شکایت قصور پزشکی در دادسرا و دادگاه صورت می گیرد که در ادامه توضیح داده می شود.

طرح شکایت از پزشک در دادگاه:

۱- طرح شکایت از پزشک:

لازم است شاکی ابتدا برای مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی و شکایت از پزشک، بیمارستان و کادر درمانی از پزشک شکایت کند. طبق قانون نظام پزشکی علاوه بر پرداخت جریمه، مجازات های دیگری مانند توبیخ و درج در پرونده یا تعلیق پروانه پزشکی از دو ماه تا دو سال و حتی در مواردی ابطال پروانه نظام پزشکی وجود دارد. از جمله مجازات هایی است که برای پزشک متخلف در نظر گرفته شده است. تبدیل شود

۲- توضیحات شاکی و توجه اتهام به پزشک:

پس از ارائه توضیحات لازم توسط شاکی یا وکیل جرایم پزشکی و بررسی ادله و مدارکی که حاکی از ارتکاب عمل توسط پزشک متخلف باشد و همچنین گواهی پزشکی قانونی مبنی بر جراحت وارده به بیمار. دکتر به منظور دفاع از اتهام منتسب به دادسرا احضار می شود.

۳- تکمیل شکایت در دادگاه جرائم پزشکی:

پس از بررسی کامل مدارک و پرونده، دادستان یا بازپرس پزشک را برای ارائه توضیحات لازم احضار می کنند. سپس در صورت طرح اتهام به پزشک و پس از تفهیم اتهام و همچنین دریافت وثیقه مناسب، پرونده جهت تأیید به دادیار یا دادستان محترم ارسال می شود. دادستان پس از رسیدگی به اتهام پزشک و تایید شکایت کیفرخواست صادر می کند و پرونده برای رسیدگی نهایی در دادگاه آماده می شود.

* کیفرخواست ادعایی است که دادستان آن را مجرم بودن متهم می کند و از دادگاه می خواهد که به آن رسیدگی و رأی لازم را صادر کند.

در صورت نیاز می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از وکیل من با شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲ تماس بگیرید.

 

4.5/5 - (97 امتیاز)
tell
mobile
telegram
whatsapp