مراحل طلاق توافقی : طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که بر مبنای توافقات خانم و آقا انجام می‌شود. در این نوع طلاق، زوجین تصمیم می‌گیرند که به صورت داوطلبانه و با مذاق مشترک به طلاق بپیوندند، بدون اینکه نیاز به رفتن به دادگاه و رسمیت دولتی داشته باشد. این نوع طلاق به عنوان یک راه حل صلح‌آمیز برای اتمام زندگی مشترک مطرح می‌شود و به طرفین امکان انتخاب مسیر و شرایطی برای جدایی و تقسیم دارایی‌ها و امور مرتبط با طلاق را می‌دهد.

در طلاق توافقی، تکلیف مهریه، نفقه، حضانت فرزندان، تقسیم دارایی‌ها و سایر موارد مشخص می‌شود. این نوع طلاق به طرفین اجازه می‌دهد که مسیر خود را در خصوص مسائل حقوقی و مالی تعیین کنند و به صورت داوطلبانه از یکدیگر جدا شوند.

توجه داشته باشید که اگرچه طلاق توافقی بدون نیاز به دادگاه انجام می‌شود، اما بهتر است برای تهیه مدارک مورد نیاز و جلسات توافقی از یک وکیل حقوقی مشاوره بگیرید تا حقوق و منافع شما در این توافقات به درستی محافظت شود.

مراحل طلاق توافقی

مرحله اول طلاق توافقی

در آغاز، اصلی‌ترین موضوع که در مراحل طلاق توافقی راه‌گشا است، تمایل نهایی زن و مرد به اختتام زندگی مشترک آنهاست. اگر در این زمینه اختلاف‌هایی به وجود آمده باشد مثل تفاوت در نگرش نسبت به مهریه، نفقه، جهیزیه یا حتی حضانت فرزندان، یا اگر یکی از زوجین از مسیری که به جدایی انجام خواهد شد، راضی نباشد، امکان صدور رای توافقی به شدت کاهش می‌یابد.

این باید مورد توجه قرار گیرد که در صورتی که توافق در این مسائل حاصل نشود، راه‌های دیگری برای اتمام زندگی مشترک باید مورد استفاده قرار گیرند. در واقع، در صورتی که یکی از زوجین به طور مشخص مخالف طلاق باشد و دیگری به اصرار خود تمایل به جدایی داشته باشد، نیاز به تقدیم دادخواست طلاق یکطرفه به دادگاه به عهده طرف مشتاق به جدایی خواهد بود. در اینجا، مفهوم توافق به معنای تائید طلاق توسط هر دو طرف به صورت جداگانه، منتفی خواهد شد.

بنابراین، مسیر طلاق توافقی به طور مستقیم به تمایل و توافق همه طرفین مرتبط است و در صورت عدم توافق در موارد مختلف، راه‌های دیگری برای حل و فصل باید به کار گرفته شود.

مرحله دوم طلاق توافقی

در حال حاضر، دو روش مختلف برای اخذ رای (دادنامه) طلاق توافقی در تهران و سایر مناطق کشور وجود دارد. هر یک از این روش‌ها دارای مزایا و معایب خود هستند و انتخاب مناسبی باید با توجه به شرایط و متقاضی صورت پذیرد.

۱- روش اول: در این روش، مراحل طلاق توافقی بدون استفاده از وکیل شروع می‌شود. متقاضیان باید ابتدا در سامانه تصمیم ثبت نام کنند و در ادامه چند جلسه مشاوره تخصصی را طی کنند. به منظور ثبت نام، می‌توانید به وب‌سایت http://zaman.behzisti.net/ مراجعه نمایید. این جلسات مشاوره معمولاً در مدت حدود ۴۵ روز انجام می‌شوند. در صورتی که زوجین تمایل داشته باشند و به طلاق پایان دهند، گواهی عدم انصراف از طلاق از مرکز مشاوره و غربالگری دریافت می‌شود. این گواهی به عنوان مدرک ارجاع به دادگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد و دادخواست طلاق توافقی در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت می‌شود. لازم به ذکر است که در این روش، حتی در صورت داشتن وکیل و وکالت در طلاق، زوجین باید به شکل اجباری در جلسه مشاوره شرکت کنند. به‌علاوه، در موارد خاصی مانند حضور یکی از زوجین در خارج از کشور، مرکز غربالگری می‌تواند بدون مشاوره گواهی عدم انصراف را صادر کند. این روش در حال حاضر در سراسر ایران اجرا می‌شود؛ با این حال، به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک تغییراتی در این روند اجرا خواهد شد که ممکن است منجر به کاهش مدت و تعداد جلسات مشاوره شود.

۲- روش دوم: در این روش که در تهران و بعضی از شهرهای دیگر ایران پیشنهاد می‌شود و به‌علاوه روش اکثر وکلای دادگستری نیز استفاده می‌کنند، دادخواست طلاق توافقی از طرف مرد یا زن به دفتر خدمات الکترونیک قضایی ارسال می‌شود. در این روش، نیاز به مشاوره اجباری در تهران وجود ندارد. اگر زن و شوهری به دنبال طلاق توافقی هستند اما تمایلی به مشاوره ندارند، از این روش می‌توانند استفاده کنند. در این حالت، حضور زوجین در جلسات مشاوره لازم نیست و فرآیند اخذ رای طلاق توافقی در مدت ۱۰ تا ۳۰ روز کاری به پایان می‌رسد. پس از ارجاع دادخواست یک‌طرفه به شعبه دادگاه خانواده و تأیید وکلای زوجین، دادگاه به اعلام توافق و اجرای رأی می‌پردازد. در این روش، مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی شامل عقدنامه (رونوشت)، شناسنامه و کپی کارت ملی زوجین می‌باشد. همچنین، در صورت داشتن وکالت در طلاق (حق طلاق)، اصل وکالت نیز مورد نیاز است. در صورت تمایل به طلاق توافقی بدون وکیل، ابتدا باید در سامانه و سایت تصمیم ثبت نام کنید.

در اینجا نکته‌ای باید به ذهن داشت: هر دو زن و شوهر باید به طور جداگانه در سامانه ثبت نام کنند. در صورتی که این مرحله انجام نشود، زوجین می‌توانند با هم یا به صورت جداگانه به یکی از دفترهای خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و با ارائه کارت ملی، در مدت زمان کوتاه و به سادگی در سامانه ثنا ثبت نام نمایند. این اجرا به دلیل حذف ابلاغ کاغذی در آینده و به منظور آسانی برای دارندگان حساب ثنا لازم است. دادگاه ها اعلامیه‌ها را از طریق پیامک و از طریق حساب کاربری شخص ارسال خواهند کرد و این اطلاعات قابل مشاهده و پیگیری خواهد بود. در این بخش، حتی با داشتن وکیل، زوجین به دادگاه مراجعه نمی‌کنند، اما از طریق سامانه مذکور می‌توانند به آخرین تحولات و اطلاعات پرونده خود دسترسی داشته باشند.

اگر حق طلاق یا به عبارت دیگر، وکالت طلاق در اختیار وکیل باشد، داشتن کد ثنا کافی است. به‌عنوان مثال، اگر زن از شوهر وکالت طلاق گرفته باشد و مرد در سامانه ثنا ثبت نام نکرده باشد، انجام ثبت نام تنها برای زوجه لازم است. یک مثال دیگر این است که اگر زوجین خارج از کشور باشند و در سامانه مذکور ثبت نام نکرده باشند، داشتن کد ثنا در وکالتنامه طلاق کافی است.

درباره هزینه و حق الوکاله وکیل برای طلاق توافقی در گروه وکلای پارسای، کل هزینه جمعاً برای دو نفر ۸۱۰۰۰۰ تومان است. این هزینه به دو بخش تقسیم می‌شود؛ نصف آن در زمان انعقاد قرارداد و ثبت توافق زوجین پرداخت می‌شود و نصف دیگر پس از صدور رای دادگاه و تحویل به موکل پرداخت خواهد شد.

مراحل طلاق توافقی

مرحله سوم طلاق توافقی

ثبت دادخواست طلاق با گواهی عدم انصراف یا بدون آن):

پس از دریافت پیامک، در صورتی که زمان رسیدگی در پیامک مشخص نشده باشد، زوجین یا وکلای آنها موظف به حضور در شعبه مربوطه می‌باشند. مطابق قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱/۱۲/۱، امکان داوری در موارد طلاق حذف گردیده است. (مطالب ارائه شده تنها به رویه قضایی طلاق توافقی در دادگاه‌های خانواده تهران اشاره دارد.) در روش دوم که پیش‌تر ذکر شد، یعنی تبدیل طلاق یکطرفه به توافقی، دادگاه ارجاع به داوری صورت می‌گیرد و این فرآیند به صورت تشریفاتی و سریع توسط وکلای دادگاه انجام می‌شود.

در واحد داوری دادگاه، به طور همزمان با پرسش از دلایل طلاق، توافق‌های مالی و غیرمالی زوجین در زمینه مهریه، اجرت المثل، نفقه، حضانت فرزندان و جهیزیه تدوین و به تأیید زوجین یا وکلای آنها می‌رسد. پس از اتمام مراحل مشاوره و تأیید توافق‌نامه، به شعبه مربوطه مراجعه می‌شود. در این مرحله، رویه دادگاه‌ها متفاوت است؛ برخی از شعبه‌ها در روز یا یک یا دو روز پس از مراجعه رای طلاق را صادر می‌کنند، و برخی دیگر جلسات دادگاه و رسیدگی را ترتیب می‌دهند.

به طور خلاصه، اگر از سامانه تصمیم استفاده شده باشد، در نهایت با اصرار زن و شوهر به طلاق، گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می‌گردد. سپس با حضور زن و شوهر به همراه وکیل یا بدون وکیل، دادخواست طلاق توافقی در دفتر خدمات قضایی ثبت می‌شود و در مدت کوتاهی، بدون داوری، رای طلاق اصدر خواهد شد.

مرحله چهارم طلاق توافقی

بت رسمی طلاق در محضر (مرحله نهایی)

پس از اخذ رای طلاق، نوبت به ثبت رسمی طلاق در یکی از دفاتر رسمی طلاق می‌رسد. در این مرحله، همانند مراحل پیشین، زوجین یا هر یک از آنها می‌توانند وکیل خود را انتخاب کنند و حضور شخصی الزامی نیست.

برای انجام ثبت رسمی طلاق، حضور زوجین یا وکلای آنها ضروری است. همچنین، زوجه می‌بایست از یک آزمایشگاه عدم بارداری گزارشی تهیه کند و آن را به دفترخانه ارائه دهد. به‌طور مثال، در برخی از مجتمع‌های قضایی تهران، آزمایشگاه‌های مخصوصی برای این منظور تأسیس شده‌اند و زوجه باید با یک عکس و نمونه آزمایش به این مجتمع‌ها مراجعه کند.

نکته: در صورتی که زوجه دوشیزه (باکره) باشد، رویه دادگاه‌های تهران اینگونه است که او را به منظور انجام معاینه به پزشکی قانونی ارجاع می‌دهند.

پس از امضای دفاتر مرتبط با طلاق و اجرای فرمول طلاق، اصل عقدنامه به سردفتر تحویل داده می‌شود و او با امضا و مهر بر روی شناسنامه‌ها، همان روز یا در عرض چند روز، طلاق‌نامه را به زوجه تحویل می‌دهد.

مدت زمان و اعتبار رای دادگاه برای گواهی عدم امکان تجدیداشتغال به زندگی مشترک از زمان صدور به مدت سه ماه یا معادل ۹۰ روز است. پس از این مدت، رای دادگاه اعتبار خود را از دست می‌دهد. امکان ثبت طلاق در هر دفتری در هر شهری وجود دارد و مهم نیست که رای دادگاه به کدام شهر ارتباط دارد. شرایط ثبت طلاق در محضر شامل عدم وجود دوره ماهانه و حضور دو شاهد برای امضای سند طلاق است. حتی امکان دریافت رونوشت‌هایی از سند طلاق وجود دارد و به صورت تکراری قابل اخذ است.

سهمیه بندی طلاق چیست؟

سهمیه‌بندی طلاق به معنای تقسیم دارایی‌ها و منابع مالی بین زن و مرد در فرآیند طلاق است. وقتی زوجین تصمیم به جدا شدن می‌گیرند، یکی از مسائل مهمی که باید مورد بررسی قرار گیرد، تقسیم دارایی‌ها، مالیات، مهریه، نفقه و سایر امور مالی مرتبط با زندگی مشترک آنهاست.

سهمیه‌بندی طلاق به معنای تعیین سهم و حقوق هر یک از زن و مرد از دارایی‌ها و منابع مالی مشترک است. این تقسیم می‌تواند به دو صورت توافقی یا تعیینی صورت گیرد:

۱٫ **سهمیه‌بندی توافقی**: در این حالت، زوجین با توجه به توافق خود و با در نظر گرفتن عوامل مختلف اقتصادی و شخصی، تقسیم دارایی‌ها و منابع مالی را تعیین می‌کنند. این نوع تقسیم معمولاً در مواردی که زوجین با هم توافق و همکاری در فرآیند طلاق هستند، رخ می‌دهد.

۲٫ **سهمیه‌بندی تعیینی**: اگر زوجین نتوانند به توافقی در مورد تقسیم دارایی‌ها برسند، دادگاه ممکن است به ازای هر طرف سهم معینی از دارایی‌ها تعیین کند. در این حالت، دادگاه با بررسی شرایط مالی و خانوادگی زوجین، سهم هر یک از آنها را تعیین می‌کند.

سهمیه‌بندی طلاق ممکن است شامل تقسیم ملک‌ها، دارایی‌های مشترک، پس اندازها، دیون و بدهی‌ها، مهریه و نفقه باشد. در هر صورت، مهمترین اصل در این موضوع احترام به حقوق هر یک از زوجین و توافق رویه‌ای منصفانه برای تقسیم دارایی‌ها و منابع مالی مشترک است.

 

مراحل طلاق توافقی در دادگاه

۱- مراحل درخواست طلاق توافقی در دادگاه و مدت زمان انجام طلاق توافقی از ابتدا تا انتها توسط وکیل طلاق توافقی گروه وکلای پارسای در شهر تهران ۱۰ الی ۳۰ روز کاری طول می کشد.

۲- مراحل طلاق توافقی با وکیل از توافق اولیه و ثبت در دفتر الکترونیک قضایی تا صدور رای طلاق توافقی قطعی است. بدیهی است که برای ثبت طلاق در محضر و صدور طلاقنامه و ثبت رسمی رای دادگاه هم امکان انجام توسط وکیل و بدون حضور موکل است.

۳- در خصوص مراحل طلاق توافقی با وکیل باید به این نکته توجه کرد که یک وکیل نمی تواند همزمان وکالت زن و شوهر را در پرونده طلاق توافقی قبول کند و چنین امری امکان پذیر نیست در این موارد دو وکیل از گروه وکلای پارسای،وکالت طلاق توافقی زوجین را بر عهده می گیرد. مگر اینکه یکی از زوجین وکیل نخواهد و خودش شخصا حضور یابد و یا حتی وکیل دیگری معرفی کند که در هر دو صورت مشکلی نیست.

۴- انجام مراحل طلاق توافقی بدون وکیل کاملاً قانونی و بدون مشکل است. اجباری به داشتن وکیل بجای موکل نیست مگر در حق طلاق ولی پر واضح است که بودن وکیل مزایای فراوانی دارد. از جمله سرعت، جلوگیری در تنش و درگیری، عدم نیاز به مراجعه موکل که ممکن است مانع کار خود او باشد، کیفیت انجام کار با وکیل و حفظ حقوق موکل و…

۵- رای طلاق توافقی به گواهی عدم امکان سازش معروف است.

۶- پس از ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست به دادگاه فرستاده می شود و پس از تعیین شعبه توسط معاون ارجاع مجتمع قضایی خانواده (دادگاه خانواده) از سوی دادگاه پیامکی حاوی شماره پرونده و شعبه ارسال می گردد. با توجه به این که معمولا پیامک دادگاه با تاخیر ارسال می شود بهتر است با کد رهگیری دادخواست ثبت شده به سایت عدل ایران قسمت پیگیری و دادخواست مراجعه کنید تا ا

ز شعبه دادخواست طلاق توافقی ارجاع شده مطلع گردید.

۷- از شرایط طلاق توافقی رضایت پدر زوجه نیست حتی اگر باکره باشد.

۸- در مرحله بعد از درخواست طلاق توافقی با مراجعه زوجین یا وکلای آن ها به دادگاه، اگر زوجه دوشیزه باشد باید یک قطعه عکس همراه داشته باشد تا دادگاه او را به پزشکی قانونی به جهت معاینه بکارت معرفی کند. در شهر تهران مراجعه به پزشکی قانونی برای خانم هایی که اظهار می دارند که باکره می باشند الزامی است.

۹- مرحله بعدی از مراحل طلاق توافقی در دادگاه، معرفی زوجین یا وکلای آن ها به واحد مشاوره است. واحد مشاوره در بعضی از شهر ها در بهزیستی یا مراکز مشاوره خارج از دادگاه است ولی در شهر تهران در هر مجتمع قضایی واحد مشاوره تاسیس شده است. همانطور که در بالا توضیح داده شده فعلا برای زوجینی که بخواهند مشاوره بروند شروع مراحل طلاق طلاق توافقی بدون وکیل از سامانه تصمیم و ثبت نام در آن است پس عزیزانی که میپرسند برای طلاق توافقی کجا باید رفت؟

عرض میشود برای مشاوره یا ثبت دادخواست طلاق توافقی به دفتر خدمات الکترونیک قضایی بروید و یا در سامانه تصمیم و سایت مربوطه ثبت نام کنید هر کجای کشور که هستید. بدیهی است در این حالت مشاوره بر عهده دادگاه نخواهد بود ولی اگر تمایل به طی مراحل طلاق توافقی با وکیل و بدون مشاوره داشتید با ما تماس بگیرید در هر شهری از کشورمان هستید.

۱۰- مرحله بعد، حضور نزد قاضی شعبه و امضاء صورتجلسه دادگاه است. پس از آن باید منتظر ماند تا رای تایپ شود و به امضاء قاضی شعبه برسد. مرسوم است که رای طلاق توافقی به صورت حضوری به زوجین یا وکلای ایشان در دادگاه ابلاغ می شود و در ذیل آن می نویسند که اعتراضی ندارند و حق تجدید نظر و فرجام خواهی را ساقط می کنند.

۱۱- با صدور گواهی عدم امکان سازش و قطعیت آن مرحله بعدی مراجعه به دفتر طلاق است همانطور که می دانید مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش سه ماه پس از تاریخ قطعیت است. البته با ترفند هایی میتوان این مدت را تا ۶ ماه افزایش داد به این صورت که ظرف سه ماه یکی از زوجین ثبت اولیه را در دفتر طلاق ثبت کتد بعد از دوباره سه ماه دیگر مهلت خواهید داشت.

۱۲- در تمام مراحل طلاق حضور زوجین یا وکلای آن ها الزامی است و در صورت پشیمانی یکی از آن ها تا قبل از صدور رای، پرونده بسته خواهد شد. بنابراین توافق زوجین از ابتدا تا انتها می بایستی حفظ شود.

۱۳- اگر زنی دوشیزه یا یائسه نباشد برای ثبت طلاق نیاز به آزمایش عدم بارداری است که امکان اخذ آن از هر بیمارستان یا آزمایشگاهی (خصوصی یا دولتی) بلامانع است.باردار بودن م

انع از ثبت طلاق نیست. البته باید توجه داشت که در بعضی از مجتمع های قضایی آزمایشگاه تاسیس شده است که زوجه بایستی از آنجا گواهی را اخذ نماید. و عمده دادگاه های خانواده اخذ جواب آزمایش بارداری را از وظایف سردفتر طلاق میدانند.

۱۴- یکی از مراحل طلاق توافقی ثبت توافق های زن و شوهر در مورد مهریه، حضانت، نفقه، جهیزیه و اجرت المثل است. رویه به این صورت است که وکیل قبل از دادخواست و با مراجعه زوجین توافقات آن ها را صورتجلسه می کند و توافقنامه طلاق توافقی تنظیم می کند و به امضاء زوجین می رساند. بدیهی است که متن توافقنامه طلاق توافقی در رای دادگاه انعکاس پیدا می کند. در دادگاه نیز نزد مشاور و همچنین نزد قاضی توافقات زوجین صورتجلسه می شود.

۱۵- مدارک لازم برای طلاق توافقی: عقدنامه یا رونوشت ، شناسنامه، داشتن کد ملی و ثبت نام سامانه ثنا در مواردی که وکالت طلاق وجود دارد چه اینکه مرد وکالتنامه طلاق داده باشد به دیگری و یا اینکه زن وکالت محضری به شخصی داده باشد وجود اصل وکالت الرامی است. بعضی وکالت ها به صورت شرط ضمن عقد است که متاسفانه بیشتر آنها ناقص است قبل از مراجعه با تلفن به ما از هر کجای ایران که هستید از صحت کاما و یا موثر بودن وکالت خود اطمینان حاصل کنید.

دریافت مشاوره

شما می توانید برای دریافت مشاوره از موسسه حقوقی ما با شماره ۸۷۲۰ ۶۰۰ ۰۹۱۲ تماس بگیرید و یا به بخش تماس با وکیل مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
tell
mobile
telegram
whatsapp