در قانون به تغییر دادن یا ساختن نوشته یا سایر چیزهای مذکور به صورت آگاهانه برای ضرر زدن به دیگری و به قصد جا زدن آن ها به عنوان اصلی، جعل گفته می شود. این مطلب نیز برای مشاوره حقوقی جعل برای کاربران عزیز تهیه و ارائه شده است که به ۹ مورد از مصادیق جعل اشاره می نماید. بنابراین در صورتی که درگیر چنین مشکلی هستید امیدواریم که مشاوره حقوقی جعل شما را یاری نماید.

مصادیق جعل

در ادامه مطلب مشاوره حقوقی جعل قصد داریم چند مورد از مصادیق جعل را برای شما تشریح نماییم، اما توجه داشته باشید که مصادیق دیگری به غیر از موارد ذکر شده در قانون نیز در این رابطه صدق می کنند زیرا در ماده ۵۲۳ با عبارت «و نظایر این ها» به این موضوع اشاره شده است.

۱٫ جرم جعل سند، ساختن نوشته یا سند: در صورتی که شخص جاعل (جعل کننده) دست به ساختن یک نوشته یا سند که برای دفاع قابل استناد می باشد بزند جرم جعل سند صورت گرفته است. حال سند چه رسمی چه غیر رسمی باشد، به عنوان مثال ساختن یک وصیت نامه، شناسنامه، پاسپورت و… موضوع مهم در این زمینه برای اثبات جرم جعل اسناد قابلیت ایراد ضرر به غیر می باشد.

۲٫ جرم جعل مهر یا امضا، ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی: جعل امضا به معنای جعل هر علامتی است که فرد برای منتسب کردن یک سند یا نوشته به خود زیر آن به جای می گذارد. هر فرد با یک روش متفاوت قلم به دست می گیرد برخی افراد در قسمت های خاصی از حروف به قلم فشار می آورند یا کلمات را به شکل متفاوتی می نویسند، این موضوع توسط یک کارشناس ماهر قابل تشخیص بوده و می تواند از آن برای جعل امضا استفاده نماید. تشخیص و شناسایی امضاها یا متون جعل شده توسط رایانه برای اثبات جرم جعل امضا صورت می گیرد.

۳٫ خراشیدن یا تراشیدن: در مشاوره حقوقی جعل در این مورد می توان این گونه گفت که در صورت خراشیدن یا دستکاری بخشی از حروف یک متن یا یک کلمه کامل و یا رقمی از یک عدد توسط تراشیدن یا محو کردن آن جرم محسوب می شود. این کار را می توان با وسایلی مانند تیغ یا چاقو و امثال آن ها انجام داد، به این شکل که مجرم با یکی از این وسایل حروف یا اعدادی را از روی سند یا نوشته محو نماید.

۴٫ قلم بردن: این جرم تنها با اضافه کردن چیزی به نوشته یا سند صورت نمی گیرد بلکه فرد می تواند توسط قلم قسمتی از یک سند یا نوشته را خط زده یا آن ها ناخوانا کند.

۵٫ الحاق: جرم الحاق به مواردی گفته می شود که شخصی چیزی به سند اضافه نماید، به عنوان مثال دستکاری یک چک و اضافه کردن یک رقم به آن و یا اضافه نمودن یک حرف به نام فرد و تغییر دادن آن. به طور کلی در حقوق جزای ایران سوءاستفاده کردن از چک یا سند سفید امضا و سفید مهر به طور خاص جرم انگاری شده است.

۶٫ محو یا اثبات یا سیاه کردن: محو کردن یا پاک کردن قسمت هایی از نوشته یا سند با چیزهایی مانند لاک غلط گیر، پاک کن و… در این مصداق می توان با محو کردن مهر «باطل شد» از اسنادی مثل گذرنامه یا پاک کردن خطی که معنای باطل بودن یک نوشته را دارد سند یا نوشته را در مقابل ابطال اثبات نمود.

۷٫ تقدیم یا تاخیر سند نسبت به تاریخ حقیقی آن: این مصداق به این منظور است که فردی تاریخ مندرج در یک سند را پس از تنظیم شدن آن جلو یا عقب بیندازد. برای مثال فردی برای تعقیب کیفری چک بلامحل زمان تعیین شده را از دست داده است و اقدام به دست کاری سند برای جلو انداختن تاریخ آن و بدست آوردن زمان بیشتر می کند.

۸٫ الصاق نوشته ای به نوشته دیگر: در این حالت شخصی با استفاده از روش های مختلفی مانند صحافی، منگنه کردن، چسباندن و… نوشته ای را به قسمت های نوشته دیگر الصاق می نماید تا در نهایت یک نوشته واحد بوجود آید و تصور شود قسمت الصاق شده از ابتدا وجود داشته است.

۹٫ به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن: زمانی که شخصی از مهر فرد دیگری چه شخص حقیقی باشد و چه حقوقی بدون اذن صاحب مهر استفاده نماید و آن را در نوشته یا سندی به کار ببرد مرتکب جرم شده است.

به این نکته نیز باید توجه نمایید که تغییرات ذکر شده در مشاوره حقوقی جعل تنها در صورتی که بر روی یک سند معتبر انجام شود جعل محسوب می گردد نه بر روی مدارک غیر معتبر و جعلی. تغییر تاریخ یا نام بر روی مدرکی که خود جعلی می باشد و یا متنی که قبلا بر روی یک سند جعلی تغییر داده شده است مجددا دست کاری شود جعل تلقی نمی گردد. اما در صورتی که فردی نام درج شده بر روی سندی که معتبر و اصل باشد را تغییر داده و پس از آن فرد دیگری تاریخ سند را تغییر دهد هر دو نفر عمل جعل انجام داده و مرتکب جرم می باشند.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره حقوقی جعل با ما تماس گرفته تا شما را در حل این مشکل یاری نماییم.

Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp