مشاوره طلاق اجباری چیست؟

مشاوره طلاق اجباری چیست؟

مشاوره طلاق اجباری چیست؟
همانطور که توضیح دادیم یکی از اولین مراحل طلاق توافقی شرکت در جلسات مشاوره اجباری بهزیستی است. از سوی دولت برای زوج های منتخب موسسات مشاوره در نظر گرفته شده است، بنابراین زن و مردی که هر دو راضی به طلاق هستند باید در سامانه تصمیم گیری ثبت نام کنند.

بسته به شرایط خاص جامعه از جمله شیوع ویروس کرونا و شلوغی جلسات پس از چند ماه به زوجین فرصت داده می شود تا جلسات مشاوره حقوقی طلاق را آغاز کنند. وقتی در این جلسات شرکت می کنید، دلیل طلاق شما را می پرسند. سپس یکی یکی از شما تست های روانشناسی مختلف می گیرند تا ثابت کنند با جلسات بیشتر مشاوره مشکل شما حل می شود و نیازی به طلاق نیست.

این جلسات معمولاً بین ۴ تا ۶ مرحله هستند که معمولاً بسته به روند شما بیشتر طول می کشد. در نهایت بعد از اینکه قبول کردند شما قادر به ادامه زندگی با شخص دیگری نیستید به شما حکم عدم امکان آشتی می دهند.

مراحل طلاق توافقی چیست؟ پس از اتمام جلسات مشاوره اجباری بهزیستی، زن و مرد با هم به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند. در این بخش باید دادخواست ثبت شود.

بسته به توافقات آنها، نوع دادخواست متفاوت است. دادخواست برای توافقات کلی، دادخواست حقوق مالی و دادخواست برای حضانت فرزند باید تنظیم شود. پس از تقدیم دادخواست به خانم و آقا فرصت رسیدگی و شرکت در جلسه دادگاه داده می شود (این زمان معمولاً دو ماه طول می کشد).

پس از تعیین وقت و بررسی پرونده توسط کارشناس مربوطه، زمان داوری یا شرکت مجدد در جلسه مشاوره در اختیار خانم و آقا قرار می گیرد. هر کدام از اینها فرآیند جداگانه خود را دارند. پس از انجام تمامی این مراحل، قاضی در مواردی حکم طلاق می دهد. اگر قاضی با پرونده موافقت نکرد و حکم طلاق را صادر نکرد، باید دوباره از ابتدا مراحل را طی کنید. نحوه پیگیری دادخواست طلاق توافقی از طریق سامانه ثنا و ارسال پیامک می باشد.

مهریه در طلاق توافقی

مشاوره طلاق اجباری چیست؟

یکی از موضوعات مهم در طلاق توافقی، مهریه در طلاق توافقی است. وقتی طلاق از مرد باشد، در صورت مطالبه زن، مرد باید تمام حقوق مالی زن را بپردازد. در صورت داشتن مال به میزان مهریه اموالشان توقیف می شود و در صورتی که اموالی برای مهریه نداشته باشند مهریه به صورت اقساطی پرداخت می شود.

در طلاق توافقی اگر زن بخواهد مهریه را مطالبه کند قابل بحث است. در مواردی که تقاضای طلاق توسط زن باشد، زوجه می تواند در صورت داشتن اموال مرد، آن را مصادره کند، در غیر این صورت مهریه به صورت اقساطی پرداخت می شود. اما در طلاق توافقی همه پرونده ها بر اساس توافق خانم و آقا پیش می رود. زن می تواند با رضایت مرد تمام مهریه خود را بگیرد یا تمام مهریه خود را ببخشد یا بخشی از آن را بگیرد و قسمت دیگر را ببخشد.

جهیزیه دادن

مشاوره طلاق اجباری چیست؟

از آنجایی که معمولاً در طلاق توافقی، زن مهریه خود را می دهد، لذا در مورد شرایط اعطای مهریه کمی توضیح می دهیم. مهم ترین نکته ای که در مورد مهریه باید بدانید این است که مهریه بدون شاهد لفظی یا کتبی اعتباری ندارد.

حتی اگر امضا و اثر انگشت خانم را داشته باشد. قانونی ترین راه برای اعطای مهریه مراجعه به دفتر اسناد رسمی و تنظیم سند مهریه است. فقط توجه داشته باشید که در شرایطی امکان استیناف از بخشودگی مهریه وجود دارد.
مثلاً وقتی در سند مهریه از کلمه مهریه استفاده می شود، امکان اشاره به گذشت وجود دارد. اما وقتی از واژه ابرا یا باری استفاده می شود دیگر قابل ارجاع نیست. پس زمانی که قصد جهیزیه را دارید با مشورت کافی این کار را انجام دهید.

نفقه در طلاق توافقی

مشاوره طلاق اجباری چیست؟

حقوق مالی زن پس از طلاق چیست؟ نفقه یکی از حقوق مالی زن است که پس از ازدواج برای تمکین خاص و عام به زن تعلق می گیرد. برای انجام کارهای خانه و نظافت به زنان مجوز کلی داده می شود.

برای روابط زناشویی احترام خاصی قائل می شود. اگر زن از مرد سرپیچی کند و از خانه خارج شود، نامناسب است و نفقه ای به او تعلق نمی گیرد. عدم تمکین زن ربطی به مهریه او ندارد. نفقه در طلاق توافقی به توافق زن و مرد بستگی دارد.

حضانت فرزند در طلاق توافقی چگونه است؟

مشاوره طلاق اجباری چیست؟

حضانت فرزند از دیگر موارد مهم در طلاق است که باید به آن توجه شود. حالا که فهمیدید طلاق توافقی چقدر است، قانون برای حضانت فرزند تصمیمی گرفته است که به شرح زیر است.

حضانت فرزند دختر تا هفت سالگی با مادر است. از هفت تا نه سالگی نزد پدرش است و بعد از نه سالگی از مدار حضانت خارج می شود و تصمیم با خود فرزند است.

حضانت فرزند ذکور تا هفت سالگی با مادر است. از هفت تا پانزده سالگی نزد پدر است و پس از پانزده سالگی از مدار حضانت خارج می شود.

حضانت طفل در طلاق توافقی بر اساس توافق خانم و آقا است. البته این توافق باید مکتوب باشد و مبنای این حضانت مصلحت کودک باشد.

در صورتی که حضانت طفل با یکی از والدین باشد، پدر و مادر دیگر حق ملاقات با طفل را دارند و تحت هیچ شرایطی نمی توان از ملاقات آنها منع کرد.

ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی: اگر پدر و مادر طفل به دلیل طلاق یا به هر دلیل دیگر در یک منزل سکونت نداشته باشند هر یک از ابوینی که طفل را تحت حضانت ندارند حق ملاقات با طفل خود را دارند.

وکالت در طلاق یا حق طلاق

برای تماس با وکیل من اینجا کلیک کنید.

وکالت در طلاق شرعاً متعلق به شوهری است که می تواند زن خود را به هر دلیلی طلاق دهد. اما می تواند این حق را در زمان عقد یا بعد از عقد در دفاتر اسناد رسمی به زن بدهد تا برای حضور در مراحل اداری طلاق به جای او وکیل بگیرد. دادن این حق به زن به معنای از دست دادن این حق از مرد نیست.

حق طلاق برای صحت آن باید سه شرط داشته باشد.

دائمی باشد (دائمی و بدون تاریخ مشخص)

حق وکالت از دیگران (زن می تواند به جای مرد برای حضور در دادگاه وکیل بگیرد)

حق اعتراض و رسیدگی مجدد به طلاق را دارد (زن پس از صدور حکم طلاق می تواند برای صدور حکم طلاق به دفتر طلاق مراجعه کند. زیرا اگر این حق را نداشته باشد پس از صدور حکم طلاق وجود دارد. ۴۰ روز مهلت اعتراض برای آن)

طلاق با حق طلاق

مشاوره طلاق اجباری چیست؟

معمولاً شوهر در طلاق به زن وکیل می دهد تا در وضعیت خوبی قرار گیرند. زمانی که خانم در طلاق وکیل داشته باشد، بسته به اختیارات وکیل در طلاق توافقی که به او داده شده، می تواند برای حضور در مراحل اداری طلاق به جای مرد، وکیل بگیرد. در واقع طلاق با حق طلاق تنها نوع جدایی است که نیاز به وکیل دارد.

برای گرفتن وکالت طلاق باید به دفترخانه مراجعه و سند رسمی وکالت طلاق را با سه شرط ذکر شده در عنوان قبلی تنظیم و امضا کرد. البته در زمان عقد می توان به زن وکالت طلاق داد اما متن وکالت نامه در دفترخانه معتبرتر است.

برای مشاهده مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

مشاوره طلاق اجباری چیست؟

Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp