مطالبه مهریه بعد از فوت زوجه

مطالبه مهریه بعد از فوت زوجه

مطالبه مهریه بعد از فوت زوجه مهریه جزء حقوق قانونی زوجه و جزء اموال او محسوب می شود. در صورت سررسید مهریه، زن می تواند هر وقت بخواهد آن را مطالبه کند. از طرفی با توجه به مالکیت زن بر مهریه، مانند هر حق دیگری، مالکیت مهر نیز در صورت عقد به ورثه منتقل می شود. بنابراین ورثه زوجه حق قانونی دارند که پس از عقد، پرداخت مهریه را از زوج مطالبه کنند.

پرداخت مهریه زوجه بر کلیه دیون زوجین اولویت دارد. تنها در صورتی که دلیلی مبنی بر پرداخت مهریه در زمان حیات زوج وجود داشته باشد و یا اینکه زوج مدرکی دال بر اینکه زن مهریه را به زوج داده است، طبق قانون می تواند از پرداخت این بدهی معاف شود. دریافت مهریه زوجه متوفی برای ورثه با تعدیل مطالبات مهریه زوجه متوفی امکان پذیر است. برای مطالبه مهریه بعد از فوت زن، علاوه بر دادخواست، نیاز به ارائه سند ازدواج و گواهی انحصار وراثت نیز می باشد.

آیا بعد از فوت زن می توان مهریه را مطالبه کرد؟
مهریه یکی از سنت ها و رسوم رایج در ازدواج اسلامی است که از گذشته های دور در بین بسیاری از اقوام رایج بوده است. وقتی مردی از طرف مورد علاقه اش پاسخ مثبت می گیرد، مرسوم است که مبلغی را برای او مهریه در نظر می گیرند. مهریه در گذشته نشان دهنده میزان احترام و محبتی بود که مرد به همسرش می کرد و سعی می شد روابط عاطفی را قوی تر و موثرتر کند.

مطالبه مهریه بعد از فوت زن، اگرچه در جامعه امروزی تحولات و تغییرات زیادی در این سنت به وجود آمده است، اما همچنان یکی از مواردی است که آگاهی از آن می تواند به بسیاری از افراد کمک کند، به ویژه در مطالبه حقوق و حقوق در هنگام تصمیم گیری. برای پایان دادن به این رابطه ساخته شده است. گرفته شود یا یکی از طرفین به دلیل فوت این رابطه را ترک کند، باید راهگشا باشد. با توجه به اینکه مهریه در واقع حقی برای شخص است و زن مالک آن خواهد بود، در این مقاله به یکی از مواردی که کمتر در زمینه مهریه و قوانین مربوط به آن پرداخته شده است و نحوه مطالبه مهریه می پردازیم. . در مورد مرگ زن و جوانب آن توضیح خواهیم داد.

مهریه چیست؟

مهریه از نظر اسلام، پرداخت مالی است که مرد در زمان عقد به زن می دهد. در متون اسلامی گاهی به جای مهریه از کلماتی چون صدق، صدقیه، کابین و فرض نیست استفاده می شود. مهریه حقی است که بعد از ازدواج به زن داده می شود. زن بلافاصله پس از عقد، مالک مهریه محسوب می شود و چیزی نمی تواند او را از این مالکیت سلب کند.

از طرفی پرداخت مهریه یکی از وظایف زوج محسوب می شود و جزو دیون زوجه می باشد و چون جزء اموال زوجه است پس از فوت او ورثه او می توانند آن را مطالبه کرده و از آن بهره مند شوند.

شرایط دریافت مهریه بعد از فوت زن

ماده ۹۴۰ قانون مدنی می گوید: «هر یک از زن و شوهر بعد از فوت از دیگری ارث می برند». معمولاً یکی از رایج ترین پرونده ها و سؤالاتی که در مورد مهریه پس از فوت مطرح می شود و تعداد قابل توجهی از پرونده های قضایی را به خود اختصاص می دهد، مربوط به مطالبه مهریه بعد از فوت زن است و از آنجایی که معمولاً پس از فوت زن شوهرش، اموال او به نسبت معین بین ورثه تقسیم می شود.

مطالبه مهریه از طرف زوجه به عنوان سهم از اموال متوفی می باشد. در مواردی که مهریه زوجه پول رایج باشد (عدم مهریه سکه، طلا، اموال منقول یا غیرمنقول و …) تاریخ فوت زوجه مبنای پرداخت مهریه است. اما در اینجا این سؤال مطرح می شود که با توجه به اینکه مهریه جزء اموال زوجه محسوب می شود، آیا پس از فوت او امکان مطالبه وراث وجود دارد یا خیر؟ در ادامه به این سوال از جنبه های مختلف پاسخ خواهیم داد.

پس از فوت زن چه کسانی می توانند مطالبه مهریه کنند؟
مهریه زن نیز مانند هر اموال دیگری که متعلق به زن است پس از فوت به ورثه او تعلق می گیرد. با توجه به اینکه یکی از حقوق زن بعد از عقد، مهریه اوست، در صورتی که در زمان حیات خود این حق را از شوهر دریافت نکرده باشد، پس از فوت او، تمام ورثه او می توانند آن را از شوهر خود مطالبه کرده و یا از اموال زوجیت او مطالبه کنند. معمولاً ورثه زوجه پس از فوت برای دریافت سهم از مهریه افراد زیر هستند:

اولاد: فرزندان طبق قانون جزو ورثه محسوب می شوند و می توانند سهم الارث خود را با توجه به سهم تعیین شده از مهریه مادر مطالبه کنند.
پدر و مادر همسر: اگر پدر و مادر زن در قید حیات باشند از مهریه زن ارث می برند.
همسر: اگر تنها وارث زن، شوهر او باشد، تمام دارایی زن از جمله مهریه متعلق به شوهر است و اگر تنها وارث نباشد، طبق قوانین انحصار ارث، مالک بخشی خواهد بود. از مهریه
نکته مهم در مورد مطالبه مهریه بعد از فوت زن این است که اگر در ضمن عقد نزدیکی صورت نگرفته است زوجه و ورثه او نصف مهریه را خواهند داشت و در صورت تکمیل عقد، ورثه تمام مهریه را خواهند داشت. . در این موارد برای تعیین میزان و سهم الارث هر یک از ورثه باید قوانین مربوط به طبقات ارث کاملاً در نظر گرفته شود.

بعد از فوت زن چگونه می توان مهریه را مطالبه کرد؟

اگر زنی که حق مهریه دارد و مهریه او رایج است و قبل از مطالبه مهر از شوهر یا دادن آن فوت کند، مهریه جزء اموال زن به ورثه او تعلق می گیرد. منتقل شده است و همه وراث می توانند به نسبت سهم الارث خود از زوجه یا از اموال باقی مانده زوج در صورت زنده نبودن طلب خود را مطالبه کنند.
در صورتی که زوج مدارکی مبنی بر پرداخت مهریه به زوجه در زمان حیات زن ارائه دهد و یا مدارکی مبنی بر بخشودگی مهریه توسط زوجه وجود داشته باشد، پس از فوت زوجه، زوج الزامی به پرداخت مهریه به ورثه ندارد.

مطابق ماده ۱۰۸۹ قانون مدنی، اگر عقد زوجین به دلایلی باطل باشد، پس از فوت زن، مرد نمی تواند مهریه را بدهد.
از آنجایی که زوجین بعد از عقد می توانند در مورد مهریه توافق کنند، در صورتی که زن قبل از تعیین مهریه فوت کرده باشد و رابطه زناشویی بین آنها وجود نداشته باشد، مرد از پرداخت مهریه معاف خواهد بود. اگر رابطه زناشویی واقع شده باشد، زن مستحق مهر المثلم است.

در چه صورت مطالبه مهریه بعد از فوت زن به صورت اقساطی پرداخت می شود؟

در صورتی که زوج در زمان فوت زوجه با زوجه رابطه زوجیت داشته باشد به دلیل اینکه در زمره ورثه قرار می گیرد از مهریه ارث می برد. در صورتی که زوجین توانایی مالی برای پرداخت کل مهریه را در یک مرحله نداشته باشند، می توانند با ارائه درخواست معوقه، مهریه را به صورت اقساطی به وراث بپردازند.

برای مطالبه مهریه بعد از فوت زن چه مدارکی باید ارائه شود؟

وراث زوجه باید مدارکی از قبیل گواهی حصر وراثت و سند ازدواج زوجه را به ضمیمه دادخواست خود به دادگاه تحویل دهند.
حتی در مواردی مانند قتل زوجه، مهریه ساقط نمی شود و ورثه می توانند آن را مطالبه و وصول کنند. تنها نکته ای که در این قسمت وجود دارد این است که اگر زوجه توسط شوهر کشته شود از ارث مهریه محروم می شود.
در صورت فوت زوجه، مهریه به ارث می رسد. در این صورت وراث حق دریافت اصل مبلغ مندرج در قرارداد را دارند نه ارزش روز آن را به عنوان مهریه. چون این حق برای زوجه در نظر گرفته شده است نه ورثه او، لذا این مبلغ بر اساس ارزش روز محاسبه نمی شود.
خلاصه و نتیجه گیری
پس از فوت زوج، مهریه نیز به زن تعلق می گیرد و باید از باقیمانده اموال زوج پرداخت شود.
مهریه ارثی است; بنابراین در صورت فوت زوجه وراث می توانند بر اساس سهم الارث خود از میزان مهریه بهره مند شوند.
ملاک محاسبه مهریه، میزان تعیین شده در زمان عقد است و فقط همین مبلغ مورد حمایت قانون خانواده است.
مهریه از دین متمایز می شود; یعنی پرداخت آن بر هر طلب دیگری برتری دارد و ابتدا باید مهریه پرداخت شود و سپس سایر دیون.

در صورت نیاز می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از وکیل من با شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲ تماس بگیرید.

مطالبه مهریه بعد از فوت زوجه

Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp