مفاهیم مواد و مخدر و مضرات آنها

مفاهیم مواد و مخدر و مضرات آنها

مواد مخدر چیست؟

مواد مخدر آن دسته از ترکیبات شیمیایی هستند که استفاده از آنها باعث تغییر در سطح هوشیاری مغز می شود.

انواع مواد مخدر

داروها به چهار گروه اصلی تقسیم می شوند :

 (depressant) افسردگی

داروهایی که واکنش های مغز را کاهش می دهند.

اثرات: کاهش تعداد تنفس و ضربان قلب – کاهش فشار خون – خواب آور

(هروئین، تریاک، مورفین)

(stimulant) محرک

داروهایی که باعث افزایش سرعت سیستم عصبی بدن می شوند.

اثرات: افزایش ضربان تنفس و ضربان قلب، افزایش فشار خون، جلوگیری از خواب

(کوکائین-نیکوتین)

(hallucinogen) توهم زاها

داروهایی که باعث ایجاد حالاتی مانند دلیریوم می شوند.

اثرات: از دست دادن حافظه. تکان دادن؛ استفراغ و تغییر رفتار

(PCP-LSD)

(inhalant) مواد استنشاقی

مواد مخدری که از طریق استنشاق استفاده می شود.

اثرات: کند شدن روند مغز، افزایش ضربان قلب و سردرد

(ماری جوانا)

سرعت مسمومیت با دارو:

– غذا خوردن: بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه

– تزریق در ورید: بین ۱۵ تا ۳۰ ثانیه

– تزریق در عضله: بین ۳ تا ۵ دقیقه

– استنشاق: بین ۵ تا ۸ ثانیه

– ریختن در چشم: بین ۳ تا ۵ دقیقه

تاثیر داروها بر مغز

تاثیر داروها بر مغز

مهمترین محل اثر داروها روی مغز است. گیرنده هایی در مغز وجود دارد که این مواد روی آنها تأثیر می گذارند .

این گیرنده ها به ۳ گروه تقسیم می شوند:

۱- تأثیر بر گروه اول باعث تنظیم و کاهش درد، کاهش فعالیت مرکز تنفسی، یبوست و اعتیاد می شود.

۲- اثر گیرنده های دوم باعث کاهش درد و افزایش حجم ادرار می شود.

۳- اثر داروهای مخدر بر گیرنده های گروه سوم باعث کاهش احساس درد می شود.

عوارض جانبی داروها

در شرایط عادی، زمانی که فرد از انجام کاری لذت می برد و به عبارتی پاداش می گیرد، موادی به نام دوپامین و نوراپی نفرین از نواحی تحتانی مغز او ترشح می شود و بر روی قشر و سایر مراکز حیاتی تأثیر می گذارد و احساس لذت و پاداش به او می دهد. دستش را تکان می دهد و سعی می کند آن عمل را تکرار کند. یکی از عوارض داروها فعال شدن این سیستم است. بنابراین کسانی که یک بار با این مواد آشنا می شوند، چون سیستم پاداش در مغزشان تقویت می شود، تمایل زیادی به تکرار مصرف آن پیدا می کنند. در بین مواد مخدر، هروئین به راحتی در چربی حل می شود. مغز انسان نیز چربی زیادی دارد و بنابراین در مقایسه با مورفین و مشتقات آن، هروئین در مدت زمان کوتاه تری پس از مصرف بر مغز تأثیر می گذارد. کدئین که از مشتقات تریاک است به راحتی در دستگاه گوارش جذب شده و در بدن به مورفین تبدیل می شود. در مطالعه ای مشخص شده است که در معتادان یکی از اثرات سوء مصرف مواد، کاهش جریان خون در برخی از نواحی مغز است.

اثرات مواد مخدر بر رفتار

۱- این مواد باعث ایجاد حالت آرامبخشی، تیرگی هوشیاری می شوند، یعنی می توانند بیداری بیش از حد انسان را کاهش دهند. مواد مخدر و الکل این حالت بیش از حد برانگیختگی را کاهش می دهد. بنابراین کسانی که کار فکری شدید، یکنواخت و ملال آور انجام می دهند، با اولین آشنایی مستعد اعتیاد می شوند و مواد مخدر و مشروبات الکلی در ابتدا باعث آرامش آنها می شود، اما پس از مدتی قدرت مبارزه، کار و ثمره را از او می گیرد. آنها

۲- اکثر دردهای انسان روانی است، انواع کمردرد، کمردرد، سردرد، درد مزمن قلب، دردهای عضلانی و استخوانی، می تواند جنبه روانی داشته باشد. کسانی که با مراجعه به پزشکان مختلف و استفاده از روش های فرهنگی سنتی تسکین درد خود را پیدا نمی کنند، در برابر مواد مخدر بسیار آسیب پذیر هستند. این مواد اصل درد و علت درد را از بین نمی برند، فقط فرد را نسبت به درد بی تفاوت می کنند. مثلاً اگر فردی شکستگی داشته باشد، درد ناشی از آن باعث بی حرکتی یا بی حرکتی اندام شکسته می شود و فرصتی برای ناحیه شکسته ایجاد می شود تا استخوان سازی صورت گیرد و ناحیه شکسته ترمیم شود. بی حرکتی از بین می رود و اندام متحرک می تواند بهبود شکستگی را به تاخیر بیندازد.

۳- در مسیر اعتیاد; بتا اندورفین ها که از مواد مخدر درون زا هستند کاهش می یابد، زیرا با ورود مواد مخدر خارجی، جای مواد مفید شبه مورفین تولید شده در بدن فرد را می گیرند. بنابراین پس از ترک اعتیاد و در حالی که داروهای خارجی به بدن نمی رسد و مغز دیگر مواد درون زا شبیه مورفین ترشح نمی کند، درد، خلق ناخوشایند، اضطراب و بی قراری در فرد ایجاد می شود که البته پس از یک دوره ترک مجدداً مغز مواد لازم را ترشح می کند.
۴- با کاهش اندورفین در مغز و بدن فرد معتاد، خاصیت ضد کشندگی مونوسیت ها که سلول های دفاعی بدن هستند کاهش می یابد. بنابراین فرد معتاد نسبت به افراد سالم حساسیت بیشتری نسبت به عفونت ها دارد و زودتر مبتلا می شود.

اثرات داروها بر بدن

۱- مواد مخدر سلول های دفاعی بدن را که مسئول از بین بردن مهاجمان بدن هستند کاهش داده و با کاهش فعالیت آنها می توانند باعث رشد سلول های سرطانی شوند.

۲- کلیه داروهای مخدر و روانگردان بر مغز و قسمت های مختلف بدن اثر گذاشته و تعادل شیمیایی بدن را به هم می زند.

مواد روانگردان

اثرات روانی مواد مضر بر کسی پوشیده نیست. در زیر اشاره ای مختصر به انواع مواد روانگردان و اثرات آنها می شود.

مواد روانگردان به ۴ گروه تقسیم می شوند:

محرک (محرک): افزایش انرژی، هوشیاری ذهنی و فعالیت بدنی، کاهش خستگی، سرکوب گرسنگی، افزایش ضربان قلب و فشار خون. مثال: کوکائین و کافئین.
DEPRESSAN (سرکوب کننده ها): کاهش انرژی، هوشیاری ذهنی، ضربان قلب، فعالیت بدنی و تعداد تنفس، کاهش سرعت واکنش، هیپنوتیزم و القای حالت رویا. مثال: الکل، مورفین و هروئین.
هالوسینوژن ها: تغییر و اختلال در خلق، ادراک و حواس بینایی، شنوایی و احساسات، القای حالت رویا. مثال: ماری جوانا و ال اس دی.
مواد مخدر: القای بیهوشی، بی حسی، بی حالی و خواب شدید.

انواع گیاهان روانگردان

خشخاش (OPIUM POPPY)
مواد مخدر استخراج شده: هروئین، مورفین، کدئین، تریاک…

 شاهدانه (CANNABIS SATIVA)
داروهای استخراج شده: RAHYDROCANNABINOL که آرام بخش، شل کننده عضلات، خواب آور و آنتی بیوتیک است.

COCA از کوکائین مشتق شده است که یک آلکالوئید بی حس کننده موضعی است.
حشیش (کانابیس) به صورت قطعات جامد از رزین گیاه شاهدانه به رنگ قهوه ای یا سیاه است.
خطرات کوتاه مدت: احساس سردرگمی، اضطراب، ترس، سوء ظن، کاهش توانایی یادگیری، اختلال در هماهنگی حرکتی.

خطرات طولانی مدت: پارانوئید، اسکیزوفرنی، جنون، روان پریشی، افسردگی و اضطراب، استفاده از آن همراه با سیگار باعث آسیب جدی به ریه ها می شود.

ماری جوانا (MARIJUANA) از برگ و ساقه شاهدانه به دست می آید.
خطرات: پارانوئید، آسیب ریه، سرفه و عفونت دستگاه تنفسی، برونشیت.

هروئین از خشخاش به دست می آید، این شکل اصلاح شده مرفین است.
خطرات: به شدت اعتیادآور است، هپاتیت، ایدز، استفاده زیاد از آن تنفس را متوقف می کند و باعث مرگ می شود. چون با موادی مانند گچ، آرد، طلق و … ترکیب می شود، تزریق آن باعث ایجاد حساسیت در بدن و خارش شدید می شود. آسیب به قلب و عروق خونی، عفونت، هموروئید و سوء تغذیه، آسیب به کبد و کلیه.

کوکائین (COCAIN) گرد سفید رنگی است که از برگ های خشک شده گیاه کوکا به دست می آید.
خطرات: استنشاق آن از طریق بینی باعث آسیب به قسمت میانی بینی و ایجاد سوراخ در آن می شود. آنقدر خطرناک است که با اولین استفاده ممکن است باعث حمله قلبی شود. مشکلات تنفسی، آسیب ریه، تشنج و مرگ ناگهانی. در دراز مدت باعث پارانوئید، توهم، خشونت و کاهش وزن نیز می شود. همچنین باعث آسیب جدی به مغز و قلب می شود.

اسل اس دی (LSD) مخفف LYSERGIC-ACID-DIETHYLAMIDE است.
خطرات: افسردگی، روان پریشی، جنون، تشنج، مرگ، خودکشی از پیامدهای مصرف آن است.

اکستاسی (ECSTASY)
خطرات: گرمازدگی، افزایش شدید حرارت بدن که بسیار خطرناک است، ممکن است فرد برای رفع تشنگی آب زیادی بنوشد که باعث رقیق شدن بیش از حد خون و از بین رفتن تعادل سدیم در خون می شود و باعث تورم بدن می شود. قسمت هایی مانند مغز و در نهایت فرد می میرد، پس از یکی دو روز فرد احساس افسردگی و خستگی می کند، باعث آسیب به کبد، کلیه و مغز، توهم، استفراغ، تشنج می شود.

کتامین (KETAMIN)
خطرات: در کوتاه مدت باعث مشکلات بینایی، عدم تعادل و هماهنگی، توهمات وحشتناک و در درازمدت باعث احساس فقدان و جدایی از واقعیت می شود.

متادون(METHADONE)
خطرات: باعث کما و مرگ می شود.

آمفتامین ها(AMPHETAMINES)
خطرات: در کوتاه مدت باعث اضطراب، افسردگی و خستگی، افزایش ضربان قلب و تنفس، اختلال در بینایی، خشکی دهان، سرگیجه و خشونت، مرگ ناگهانی و حمله قلبی و در دراز مدت باعث توهم، وحشت، کاهش وزن می شود. آسیب به مغز و حافظه تبدیل به تشنج و مرگ می شود.

قارچ های جادویی(MAGIC MUSHROOMS)
خطرات: درد شکم، اسهال، حالت تهوع و مرگ پس از مصرف قارچ های سمی.

 جی اچ بی (GHB) مخفف GAMMA HYDROXYBUTYRATE است.
خطرات: حالت تهوع، خواب آلودگی، احساس از دست دادن، تشنج و مشکلات تنفسی.

حلال ها (INHALANTS)
خطرات: در کوتاه مدت باعث تهوع، سرفه های شدید، لکه های اطراف دهان، خفگی و در دراز مدت باعث سردرد، خونریزی بینی، کاهش حس بویایی، کاهش اکسیژن به مغز و آسیب به مغز، آسیب می شود. به کلیه ها، کبد، سیستم عصبی و ریه ها. .

استروئیدها(STEROIDS)
خطرات: فشار خون بالا، کلسترول بالا، بیماری کلیوی و کبدی، آسیب قلبی، دیابت، یرقان، افسردگی، رفتار خشونت آمیز. در مردان: رشد سینه، آتروفی بیضه، کاهش اسپرم، ناباروری، آکنه، سکته مغزی.

سرکوب‌کننده‌ها و مسکن‌ها (TRANQUILIZERS= DEPRRESSANT)
خطرات: اعتیاد آور، از دست دادن انرژی، از دست دادن حافظه، افسردگی، بی خوابی و حملات پانیک.

 پی سی پی(PCP)
اثرات: عدم تمرکز، اضطراب، افسردگی.

اکسی کانتین (OXYCONTIN)
خطرات: مانند داروهای مسکن.

تریاک (OPIUM) خواصی مشابه هروئین دارد.

از گیاهی به نام خشخاش یا خشخاش گرفته می شود. انسان با مصرف تریاک ابتدا به نوعی شادی زودگذر دست می یابد. پس از آن مرحله منفی شروع می شود که فرد را مجبور به مصرف مجدد تریاک می کند. حرکات ارادی فرد معتاد بعد از مرحله اول کند می شود و فرد نسبت به چیزها بی تفاوت می شود.
تریاک باعث مسمومیت حاد و مزمن می شود. در مسمومیت حاد که خیلی سریع اتفاق می افتد، بیمار دچار سردرد، سرگیجه، سنگینی سر و سپس احساس تشنگی شدید می کند. سپس بیمار به خواب عمیقی فرو می رود و به سمت مرگ می رود. مردمک چشم باریک می شود و دیگر به تحریک نور پاسخ نمی دهد. نفس نیز بسیار کند می شود و از ۴ تا ۵ نفس در دقیقه تجاوز نمی کند. مرگ ممکن است در عرض چند دقیقه تا چند ساعت به دلیل کما و نارسایی تنفسی رخ دهد. گاهی اوقات فرد مسموم با بهبودی موقت چند روز زنده می ماند و در نهایت می میرد. مسمومیت و مرگ با تریاک زیاد مشاهده می شود. مسمومیت مزمن در معتادان دیده می شود.

وکیل مواد مخدر

وکیل مواد مخدر به دو دسته سنتی و صنعتی تقسیم می شود که کشور ما به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود در رابطه با مواد مخدر در موقعیت حساسی قرار دارد و برای پیشگیری و مبارزه با این موضوع شاهد هستیم که قانونگذار در قانون مجازات های شدیدی از حبس طولانی مدت تا اعدام را در نظر گرفته است. و ایران از معدود کشورهایی است که مجازات اعدام را در زمینه مواد مخدر اعمال می کند. با توجه به سخت گیری های قانون قطعا به این نتیجه رسیده اید که در جرایم مواد مخدر حتما باید از وکیل استفاده کنید.

شما می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از مشاورین وکیل من در هرساعت از شبانه روز با شماره ۸۷۲۰ ۶۰۰ ۰۹۱۲ تماس بگیرید.

4.5/5 - (12 امتیاز)
tell
mobile
telegram
whatsapp