موادمخدر و مضرات مصرف آنها

آشنایی با انواع اصلی موادمخدر و مضرات مصرف آنها

آشنایی با انواع اصلی موادمخدر و مضرات مصرف آنها : در بسیاری از کشورها، سوء مصرف مواد مخدر به یک معضل اجتماعی بزرگ تبدیل شده است که پیامدهای آن بسیار فراتر از ابعاد اجتماعی آن است. در حالی که به ندرت می‌توان کسی را پیدا کرد که اطلاعاتی در مورد داروهای معمولی نداشته باشد، اما قصد داریم در مورد مواد مخدر و عواقب و اثرات مضر مصرف آنها بیشتر بدانیم. بیایید آشنا شویم.

موادمخدر و مضرات مصرف آنها :

۱-هروئین :

هروئین یک ماده افیونی است که مستقیماً از گیاه خشخاش به دست می آید. هروئین در ابتدا برای معالجه افراد معتاد به مورفین تولید می شد، اما پس از مدتی به بلای وحشتناک تری تبدیل شد.

پس از عبور از سد خونی مغزی که مدت کوتاهی پس از ورود هروئین به جریان خون اتفاق می افتد، این دارو به مورفین تبدیل می شود که واکنش های هورمون اندورفین را تقلید می کند و احساس شادی و سرخوشی را در فرد ایجاد می کند. احساس سرخوشی و مسمومیت ناشی از مصرف هروئین با ارگاسم درون معده مقایسه شده است. یکی از رایج ترین راه های مصرف هروئین، تزریق داخل وریدی است.

۲-کوکائین :

کوکائین یک آلکالوئید کریستالی است که از برگ درخت کوکا به دست می آید. این دارو هم محرک سیستم عصبی مرکزی است و هم اشتها آور است که باعث افزایش احساس گرسنگی و شادی و البته داشتن انرژی زیاد می شود. به این ترتیب کوکائین بیشتر به شکل تفانانی برای رسیدن به چنین احساس سرخوشی مصرف می شود. به دلیل تحریک شدید سیستم عصبی مرکزی، اثرات مصرف کوکائین بسته به میزان مصرف، درجه خلوص و روش مصرف می تواند بین ۲۰ دقیقه تا چند ساعت باقی بماند.

از جمله اولین نشانه های اثرات کوکائین بیش فعالی، بی قراری، افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب، مسمومیت و توهمات خواب مانند است. گاهی این احساس سرخوشی و مستی حالتی ناخوشایند و شبه افسردگی را به دنبال دارد که با احساس خماری و میل به مصرف مجدد همراه است. همچنین لذت و میل جنسی به دلیل مصرف کوکائین افزایش می یابد. از عوارض مصرف کوکائین می توان به انقباضات و لرزش عضلات، پارانویا و عدم تعادل بدنی اشاره کرد که با مصرف مداوم این عوارض افزایش می یابد.

۳-متامفتامین :

متامفتامین که معمولاً به عنوان مت، یخ یا شیشه نیز شناخته می شود، یک محرک روانی و یک ماده مخدر است که سیستم سمپاتیک را تحریک می کند که پس از ورود به مغز باعث آزاد شدن مداوم اپی نفرین، دوپامین و سروتونین می شود. از آنجایی که مت آمفتامین مسیرهای پاداش مزولیمبیک مغز را تحریک می کند، منجر به مسمومیت و هیجان زیاد می شود که آن را مستعد سوء استفاده و اعتیاد می کند.

تحت تأثیر این دارو، مصرف کننده ممکن است کارهای تکراری مانند تمیز کردن، شستن دست ها، باز کردن اشیا و بستن مجدد آنها را در یک فرآیند تکراری و مداوم انجام دهد. تلاش برای ترک این دارو یا خماری با خواب زیاد، علائمی شبیه افسردگی، خوردن زیاد و غیرعادی همراه است که با اضطراب شدید و ولع مصرف مجدد همراه است.

۴-کراک کوکائین :

کراک کوکائین که معمولاً به نام کراک یا کراک شناخته می شود، در اوایل دهه ۱۹۸۰ تولید و رایج شد. به دلیل خطراتی که برای سازندگان استفاده از اتر برای تولید کوکائین خالص وجود دارد، برخی از این افراد شروع به حذف مرحله جداسازی رسوب پایه از ترکیب آمونیاکی کردند که معمولاً با حذف مرحله فیلتر کردن همراه بود.

جوش شیرین در حال حاضر اغلب به عنوان پایه ای به جای آمونیاک برای کاهش بو و سمیت آن استفاده می شود، اگرچه می توان از هر پایه ضعیف برای ایجاد کرک استفاده کرد.

۵- ال اس دی :

لیسرژیک اسید دی اتیل آمید، LSD یا اسید یک داروی روانگردان نیمه مصنوعی و نیمه ترکیبی از خانواده تریپتامین است. ال اس دی که شناخته شده ترین عضو خانواده روانگردان ها است، بیشتر به عنوان یک ماده مخدر تفریحی، برای تجربه حالات رویایی و عرفانی و به عنوان مکملی برای تمرینات معنوی مختلف مانند مدیتیشن و روش های غیرعادی و غیرقانونی اعتلای معنوی استفاده می شود.

عوارض روانی ال‌اس‌دی که به آن «سفر» می‌گویند، از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به عواملی مانند تجربه مصرف قبلی، وضعیت روحی و محیط اطراف و همچنین مقدار و قدرت دوز بستگی دارد. همچنین، تجربیات از سفری به سفر دیگر و در طول یک سفر متفاوت خواهد بود. با این وجود، حتی یک سفر هم می تواند اثرات روانی-عاطفی طولانی مدت داشته باشد، به طوری که بسیاری از کاربران آن گفته اند با مصرف آن، تغییرات فاحشی در شخصیت و نگاهشان به زندگی ایجاد شده است.

۶-اکستازی :

اکستازی یک ماده روانگردان انتکتوژن از خانواده فنتیل آمین ها است که اثر بصری کمتری دارد، اما قدرت تحریک آن بسیار بیشتر از سایر انواع داروهای روانگردان است. این ماده مخدر بیشتر به صورت تفانی مصرف می شود و بیشتر در مهمانی ها استفاده می شود. عمده ترین عوارض و عوارض مصرف اکستازی عبارتند از: افزایش چشمگیر قدرت حواس، احساس باز بودن و اشتیاق نسبت به همه چیز، سرخوشی و سرخوشی رویایی، همدردی با اطرافیان، عشق، شادی، خودآگاهی شدید، احساس وضوح ذهنی و علاقه شدید به موسیقی. و حرکات موزون

در برخی از مصرف کنندگان، قدرت لمس بسیار قوی شده است و بنابراین تماس فیزیکی با دیگران بسیار لذت بخش می شود. از دیگر عوارض این دارو می توان به قفل شدن فک و افزایش ضربان قلب اشاره کرد.

۷-تریاک :

تریاک یک ماده افیونی اعتیاد آور و صمغی است که از شیره حاصل از خاراندن مخروط بذر نارس گیاه خشخاش به دست می آید. این شیره حاوی ۱۶ درصد مورفین است و به عنوان یک آلکالوئید تریاک اغلب برای تولید هروئین استفاده می شود.

تریاک به تدریج جای خود را به مواد افیونی خالص تر، نیمه صنعتی و صنعتی (شیمیایی) و البته بی حس کننده های قوی تر داد. این تغییر در سال ۱۸۱۷ اتفاق افتاد، سالی که فردریش ویلهلم آدام سرتورنر گزارش داد که پس از ۱۳ سال تحقیق و آزمایش های فاجعه بار بر روی خود و سه پسر دیگر، مورفین خالص را از تریاک جدا کرده است.

۸-ماریجوآنا :

شاهدانه که در شکل گیاهی آن به نام ماری جوانا نیز شناخته می شود، یک داروی روانگردان است که از گیاه شاهدانه به دست می آید. بشر از دوران ماقبل تاریخ از این گیاه استفاده می کرده است، اما در قرن بیستم استفاده از این ماده روانگردان به شکل تفنا یا در مراسم مذهبی و عرفانی و یا حتی برای مقاصد پزشکی و درمانی افزایش یافت.

بر اساس برآوردها، حدود ۴ درصد از بزرگسالان جهان حداقل یک بار در سال از ماری جوانا یا سایر مشتقات شاهدانه استفاده می کنند. این دارو وقتی به صورت سیگار مصرف شود یا خورده شود اثرات روانگردان و فیزیولوژیکی موثری دارد. برای داشتن اثرات روانگردان، حداقل مصرف باید ۱۰ میکروگرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن باشد. در مورد مسمومیت، هر کاربر تجربه متفاوتی در این زمینه خواهد داشت که به عواملی مانند قدرت ماده، دوز، ترکیب شیمیایی، روش مصرف و شرایط و جو حین مصرف بستگی دارد.

۹-قارچ توهم زا :

قارچ‌های توهم‌زا نوعی قارچ هستند که حاوی ترکیبات روان‌گردان سیلوسایبین و سیلوسین و گاهی تریپتامین‌های روان‌گردان دیگر هستند. نام های زیادی برای قارچ های توهم زا وجود دارد که از این میان قارچ های جادویی بیشترین استفاده را دارند.

هنگامی که ماده فعال سیلوسایبین از طریق دستگاه گوارش وارد بدن می شود، پیوندهای آن شکسته شده و به سیلوسین تبدیل می شود که اثرات توهم زایی دارد. اثرات مصرف قارچ حاوی سیلوسایبین حدود ۳ تا ۷ ساعت باقی ماند که بستگی به دوز، روش تهیه و متابولیسم داخلی بدن فرد دارد. این تجربه شبه اکستازی بیشتر درونی است و با افزایش قدرت بینایی و شنوایی همراه است. هنگام خوردن این قارچ ها می توان رویاها و توهماتی را تجربه کرد که می تواند خوشایند و هیجان انگیز یا ناراحت کننده باشد. در برخی موارد حتی با مصرف مقادیر زیاد، اثرات روانگردان مشاهده نمی شود.

۱۰-پی سی پی :

PCP یا فن سیکلیدین یک ماده مخدر روانگردان است که به عنوان داروی بی حس کننده و بی حس کننده استفاده می شود، اثرات توهم زایی دارد و به عنوان یک ماده مخدر شناخته می شود. اگرچه معمولاً از آن به عنوان غبار فرشته یاد می شود، اما با نام های بسیار دیگری نیز خوانده می شود. اگرچه اثرات روانگردان اصلی این ماده تنها چند ساعت طول می کشد، اما پاکسازی کلی بدن بسیار بیشتر از آن طول می کشد که می تواند هفته ها طول بکشد.

این دارو عمدتاً در ایالات متحده به عنوان محرک توسط مصرف کنندگان مواد مخدر استفاده می شود و تولید آن غیرقانونی است. PCP به دو صورت پودر و مایع تولید می شود و ترکیب اصلی آن در اتر حل می شود. اما PCP را به صورت پودر روی برگ گیاهانی مانند کنف، نعناع یا زنجبیل می پاشند و دود می کنند. اثر این دارو بر روی سیستم عصبی است که با توهم، افکار هذیانی، هذیان و افکار آشفته در فاز ذهنی و روانی، عدم تعادل، از دست دادن تمرکز بر حرکات بدن، حرکات غیر ارادی چشم و مردمک در فاز حرکتی همراه است. و ضربان قلب قوی و تغییر دمای بدن با فاز عصبی همراه است.

این دارو تاثیر زیادی بر رفتار و حالات روحی فرد دارد که از انزوا و دوری از دیگران تا نشاط زیاد متغیر است.

مراحل اعتیاد

مراحل اعتیاد

آشنایی: در این مرحله فرد با مواد مخدر و نحوه مصرف آن به روش های مختلف (مثلاً از طریق دوستان خود) آشنا می شود.
شک و ابهام: در این مرحله فرد سعی می کند با میل خود مبارزه کند.
اعتیاد واقعی: در این مرحله فرد معتاد می شود و هر بار میزان مصرف را افزایش می دهد تا به حالت مستی برسد.

سیکل باطل اعتیاد

استفاده مواد مخدر
احساس گناه و پشیمانی
تحریک ذهنی
هوس های مادی
بازگشت به عادت

معتادان مزمن همه کسانی که مواد مخدر مصرف می کنند معتاد محسوب نمی شوند. کسانی که مواد مخدر مصرف می کنند به سه دسته تقسیم می شوند، اما در بین آنها فقط معتادان مزمن به بیماری اعتیاد مبتلا می شوند.

مصرف کننده تفننی یا تفریحی با این حال او برای تفریح ​​و در مناسبت های خاص از مواد مخدر استفاده می کند. او احساس سرخوشی می کند و بیش از حد مصرف نمی کند – واکنش طبیعی به داروها دارد.

مصرف کننده سنگین یا حجم بالا
او برای مقابله با استرس و فشار زندگی از مواد مخدر استفاده می کند.
او برای فرار از احساسات دردناک از مواد مخدر استفاده می کند.
آنها به تدریج مصرف خود را افزایش می دهند و در نتیجه مقاومت بدن آنها در برابر مواد افزایش می یابد.
وقتی مواد در دسترس نیست احساس بی قراری می کند.
آغاز تجربه در روند زوال جسمی و روحی.
آغاز روند بی نظم وضعیت تحصیلی یا شغلی.
آغاز روند از دست دادن علاقه به لذت های ساده.
آغاز گرایش به گوشه گیری و انزوا.
مصرف کننده سنگین این قدرت را دارد که به محض اینکه دلیلی برای ترک مواد داشته باشد، مصرف مواد را کنترل یا متوقف کند.
یک مصرف کننده سنگین می تواند به یک مصرف کننده سنگین یا یک معتاد واقعی تبدیل شود.

معتادان مزمن
معتادان مزمن هرگز نمی توانند به حالت مصرف کننده متوسط ​​یا سنگین برگردند.
معتادان به مواد مخدر از مصرف مواد احساس لذت و آرامش زیادی می کنند.
مغز به استفاده از مواد مخدر عادت می کند و برای عملکرد طبیعی به دارو وابسته می شود.
ساختار و سیستم ارتباطی مغز غیر طبیعی می شود.
از دست دادن عقل و رفتار عصبی و خشونت آمیز.
ناتوانی در ترک دارو علیرغم عواقب ناگوار – این وضعیت آلرژی نامیده می شود.
مغز به داروهای بیشتر و بیشتری نیاز دارد – چنین حالتی پدیده ویار نامیده می شود.
برای اینکه قبل از آن احساس لذت را به دست بیاورد، باید داروهای بیشتری مصرف کند – مقاومت بدن افزایش می یابد.
نادیده گرفتن و نادیده گرفتن خود و دیگران.
از دست دادن ارتباط با دوستان، خانواده و جامعه.
ناتوانی در انجام کارها و فعالیت های عادی.
دچار مشکل قانونی شوید
بیماری اعتیاد پیشرفت کرده و پیشرفته شده است.
او برای فعالیت های عادی روزانه به مواد مخدر نیاز دارد.
مواد مخدر بر سایر مسائل اولویت دارد.
از دست دادن علاقه به زندگی و فکر کردن به خودکشی.
خماری زمانی که مواد مورد نیاز بدن کمتر از حد معمول داده شود یا به طور کامل قطع شود.
تلاش مستمر اما بیهوده برای رهایی از اعتیاد.
زندگی آشفته و غیر قابل مدیریت.
ناامیدی و درماندگی کامل

عوارض اعتیاد به مواد مخدر
اعتیاد به مواد مخدر علاوه بر ضرر و زیان هایی که مستقیماً برای مصرف کننده دارد و هیچ گونه فایده و فایده ای برای مصرف آن تأیید نشده است، یکی از عوامل اصلی شیوع بیماری هایی مانند ایدز و هپاتیت است و همچنین دارای عوارض اجتماعی و اجتماعی است. زیان اقتصادی برای جامعه از آن جمله می توان به تخریب بخشی از نیرو و مغز فعال جامعه اشاره کرد. یکی از مهم ترین آسیب هایی که مصرف مواد مخدر بر سلامتی افراد می گذارد، کاهش قدرت جنسی در طولانی مدت است. اگرچه برخی داروها میل جنسی و برانگیختگی را در لحظه افزایش می دهند، اما بیشتر آنها در دراز مدت قدرت جنسی را کاهش می دهند. به عنوان مثال، مصرف متادون باعث کاهش و از بین رفتن میل جنسی، اختلال نعوظ و اختلال انزال می شود. حدود ۷۵ درصد از معتادان به متادون از کاهش یا از دست دادن میل جنسی شکایت دارند. حدود ۷۰ درصد در برانگیختگی جنسی و ۶۰ درصد در رسیدن به رضایت جنسی مشکل دارند. ”

اخیراً برخی با الگوبرداری از اعتیاد با استفاده از دانش اقتصادی نشان داده‌اند که درآمد و مصرف مواد امروزی چقدر بر تقاضای مواد مخدر در آینده تأثیر می‌گذارد.

شما می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از مشاورین وکیل من در هرساعت از شبانه روز با شماره ۸۷۲۰ ۶۰۰ ۰۹۱۲ تماس بگیرید.

(موادمخدر و مضرات مصرف آنها )

4.7/5 - (7 امتیاز)
tell
mobile
telegram
whatsapp