ناشزه بودن زن به چه معناست؟

ناشزه بودن زن به چه معناست؟ به دنبال انعقاد عقد ازدواج و انعقاد نکاح بین طرفین، حقوق و تکالیف قانونی بین زن و شوهر در مقابل یکدیگر ایجاد می شود و در اکثر موارد این وظایف دارای ضمانت اجرای قانونی است، بنابراین دیگری. طرف حق دارد برای احقاق حق خود اقدام کند. .

در ادامه مواردی که زن می تواند از تمکین امتناع کند و آثار عدم خشونت زن بیان شده است تا ضمن آشنایی با مفاهیم اولیه قوانین و مقررات موجود در این زمینه، اطلاعات لازم را به دست آورید.

تمکین چیست؟
یکی از تعهدات عقد ازدواج، رعایت آن است. طبق قانون، پس از انعقاد عقد، زن موظف به اطاعت از شوهر است. معنای عام تسلیم پذیرفتن رهبری شوهر در امور کلی زندگی خانوادگی است. در ادامه به بررسی انطباق عام و خاص پرداخته شده است.

تمکین عمومی:
مطابق ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی، زن باید در منزلی که شوهر تعیین می کند سکنی کند، مگر اینکه اختیار تعیین منزل به زن داده شود. همانطور که ملاحظه می فرمایید در مواردی که حق تعیین منزل به زوجه اعطا شده باشد این ماده مستثنی است در چنین شرایطی زن می تواند بدون کسب اجازه از شوهر مسکن دیگری انتخاب کند و این اقدام او نافرمانی محسوب نمی شود. بنابراین طرفین می توانند در ضمن عقد یا بعد از عقد به زوجه حق تعیین منزل بدهند.
نکته ای که لازم به ذکر است این است که از حق اختیاری در تعیین محل سکونت نباید سوء استفاده شود تا محل سکونت متناسب با زندگی مشترک و نیازهای خانواده باشد و قصدی در کار نباشد. موجب ضرر شود در غیر این صورت دادگاه تصمیم لازم را خواهد گرفت. حل و فصل اختلاف را به عهده خواهد گرفت. همچنین شوهر نمی تواند زن را مجبور کند که با اقوام خود در یک مکان زندگی کند، مگر اینکه راه حل دیگری وجود نداشته باشد و ضرورت مالی یا معنوی ایجاب کند.
طبق ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی، به محض وقوع عقد، روابط زناشویی بین طرفین موجود برقرار می شود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل یکدیگر برقرار می شود. در نتیجه وظایفی که طبق قانون بر عهده زوجه است از مصادیق تمکین عام محسوب می شود. نیازی به توجه طرفین به حقوق و تکالیف یکدیگر نیست و حتی توافق بر خلاف آن نیز معتبر نیست مگر اینکه خود قانون این اجازه را داده باشد.
مطابق ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی، شوهر می تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیتی همسرش است منع کند. در نتیجه اشتغال به شغلی که با مصالح و حیثیت و ناموس خانوادگی سازگار باشد و شوهر نیز اعتراضی به آن نداشته باشد، از مصادیق تمکین عام است و عدم انجام این وظیفه، عدم تمکین زن محسوب می شود.

تمکین ویژه:
منظور از رعایت ویژه، داشتن رابطه جنسی در محدوده طبیعی است. در نتیجه اگر زوجه در حد متعارف از نزدیکی خودداری کند، حکم به عدم تمکین وی صادر می شود.

ناشزه بودن زن به چه معناست؟

یکی از وظایفی که زن نسبت به شوهر دارد، اطاعت عام و خاص است و اگر عدم تمکین زن بدون دلیل شرعی و شرعی باشد، زن را نشزه می نامند. این عنوان معمولاً در دعاوی نفقه و نفقه بارها شنیده می شود. اگر زوجه یکی از کارهای زیر را انجام دهد، نامناسب است. این شامل:

او باید بدون عذر موجه از زندگی در خانه ای که شوهرش تعیین کرده است خودداری کند.
امتناع زن از انجام وظایف و تکالیفی که باید قانوناً انجام دهد.
زن بر خلاف رضایت شوهر به کاری مشغول است که مخالف مصالح خانوادگی یا حیثیت خود باشد.
زن باید بدون داشتن عذر موجه و وجود موارد مباح از معاشرت خودداری کند.

نفقه همسر ناشزه:
طبق ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی، اگر زن بدون مانع مشروع از انجام وظایف زناشویی امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود. همانطور که مشاهده می کنید زوجه مجرد مستحق نفقه نمی باشد. اما در این زمینه نکاتی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد:

مرد نمی تواند بر اساس مجرد بودن زن در صورت اثبات مجرد بودن زن نفقه بدهد. به این ترتیب پس از مراجعه به دادگاه خانواده و طرح دعوی الزام به تمکین، حکم عدم تمکین همسرش را دریافت کرد. و به این ترتیب عدم صلاحیت زوجه ثابت شده است.
عذر موجهی مانند ضرر و زیان جسمی، مالی و ناموسی، امتناع زوجه از رفتن به خانه شوهر را توجیه می کند و متعاقباً زوجه همچنان مستحق نفقه خواهد بود. البته در چنین شرایطی زن در انتخاب آزاد نیست و باید مسکن او با توافق یا حکم دادگاه تعیین شود. البته در صورت اجبار به خروج از منزل، لازم نیست زن و شوهر منتظر تصمیم دادگاه باشند.

جهیزیه زن ناشزه:
طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی «از مجموع زوجه مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی را در آن تصرف کند» برخلاف نفقه. وجود ندارد و لذا چون مهریه حق قانونی زن است و با انعقاد عقد به زوجه تعلق می گیرد، دلیلی بر عدم مطالبه مهریه زن وجود ندارد.

اجرت المثل زن ناشزه :
اجرت المثل در واقع اجرت المثل کاری است که از نظر شرعی بر عهده زوجه نبوده، اما با وجود این، زوجه در طول زندگی مشترک آنها را انجام داده است. یکی از شروط دریافت حقوق مساوی زن این است که کار را به دستور مرد انجام دهد و عرف تشخیص دهد که او مستحق دریافت حقوق است. در مورد بی لیاقتی زن، بستگی به نوع نافرمانی او دارد.

معمولاً میزان حقوق زوجه را کارشناس دادگستری با توجه به کارهایی که زن در طول زندگی زناشویی انجام داده است تعیین می کند. مطابق تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی در صورتی که زوجه کارهایی را انجام داده باشد که شرعاً به عهده او نیست و آن کار اجرت المثل است به دستور زوج و بدون قصد تبرع و برای دادگاه ثابت شود، دادگاه برای کار انجام شده جبران خسارت می کند. پرداخت آن را محاسبه و سفارش دهید.

شرایط دریافت دستمزد برابر به شرح زیر است:

زن به دستور مرد این کارها را انجام داده است.
زن قصد انفاق یا مجانی ندارد، پس اگر قصد انفاق یا نیکی داشته باشد، ثواب مشابهی به او داده نمی شود.
کارهایی که زن انجام می دهد جزو وظایف شرعی او نیست، مانند آشپزی و نظافت و غیره.
گاهی دیده می شود که زن تنها تمکین خاص را ترک کرده است به این صورت که همچنان در خانه شوهرش زندگی می کند و کارهای خانه را انجام می دهد، اما از همبستگی با او خودداری می کند. اگر چه جزء زن بودن محسوب می شود، اما چون کار خانه را انجام می دهد مستحق دریافت اجرت مشابه خواهد بود.

نشوز  و ازدواج مجدد مرد :
در صورت عدم تمکین زن از شوهر، مرد می تواند به دادگاه مراجعه و پرونده عدم تمکین تشکیل دهد و در صورت اثبات و در صورت تقاضای مرد می تواند از دادگاه خانواده حکم الزام زن به اطاعت بگیرد. دادگاه به مرد اجازه ازدواج مجدد می دهد.

نشوز زن و تنصیف اموال :
یکی از شروط عقد، تنصیف مال است که به شرط نصف مال نیز معروف است. بر اساس این شرط، مرد متعهد می شود که نیمی از دارایی خود را به همسرش بدهد. در صورتی که باکره بودن زن ثابت شود و مرد در دادگاه ثابت کند، نصف دارایی زوج به زن تعلق نمی گیرد.

ارتکاب زنا یا خیانت توسط زوجه:
ممکن است از شما سوال شود که آیا ارتکاب زنا یا داشتن رابطه نامشروع توسط زوجه می تواند از مصادیق ناشایست بودن زن تلقی شود؟ به طور کلی در شرایط عادی تنها موردی که موجب عدم دریافت نفقه زوجه می شود طبق مواد ۱۱۰۸ و ۱۱۱۴ قانون مدنی، عدم انجام وظیفه زوجه از سوی زوجه است. بنابراین تا زمانی که رابطه نکاح به موجب قانون برقرار باشد، مطالبه نفقه بدون اثبات رابطه نامشروع زن مانعی ندارد.

در صورت نیاز می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از وکیل من با شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲ تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
tell
mobile
telegram
whatsapp