هزینه های ثبت طلاق

بررسی هزینه ثبت طلاق
یکی از موسسات اداره ثبت که وابسته به قوه قضائیه نیست و به صورت خصوصی فعالیت می کند به نام «اداره ثبت اسناد رسمی» معروف است. همانطور که از نام این دفاتر مشخص است خدماتی از قبیل: ثبت و تنظیم اسناد را بر عهده دارند.
دفاتر اسناد رسمی برای تامین هزینه های خود برای ثبت پرونده هایی مانند ازدواج و طلاق از متقاضیان هزینه ای (کپی رایت) دریافت می کنند. هزینه ثبت طلاق نیز دارای مقدار مشخص و شرایط خاصی است که در مطالب به تفصیل توضیح داده شده است. با ما بمان…

هزینه ثبت طلاق
کسانی که بر اساس حکم دادگاه تصمیم به طلاق گرفته اند، باید به صورت قانونی به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه و هزینه ثبت طلاق را همراه با طی مراحل قانونی در این دفاتر پرداخت کنند.

همانطور که گفته شد دفاتر ثبت ازدواج و طلاق به صورت مستقل فعالیت می کنند. به همین دلیل بابت ثبت چنین مواردی مبلغ ثابتی از مراجعین دریافت می کنند.
هزینه ثبت طلاق در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تعیین می شود. این تعرفه یک مقدار تعریف شده دارد. بنابراین دریافت مبلغی بیش از آن جرم محسوب می شود. حسابداران موظفند این تعرفه را به مشتریان اطلاع دهند و در جایی جلوی چشم مردم قرار دهند.

مزایای ثبت طلاق در دفاتر اسناد رسمی:
کسب اطمینان از صحت صرف
پرهیز از مشکلات و اختلافات ناشی از عدم اثبات این مدارک
سهولت در اثبات حقوق همسران
پرداخت هزینه ثبت طلاق بر عهده کیست؟
حال ممکن است برای خوانندگان این سوال پیش بیاید که پرداخت حق ثبت طلاق بر عهده کدام یک از زوجین است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هزینه ثبت طلاق به توافق یا عدم توافق زوجین بستگی دارد. مسئولیت و نحوه پرداخت این مبلغ نیز طبق موارد زیر تعیین می شود:

در صورت موافقت زوجین، شخصی که مسئولیت پرداخت هزینه ها را بر عهده دارد ملزم به پرداخت این تعرفه می باشد.
در صورت عدم توافق، در صورت طلاق به درخواست مرد، خود او باید هزینه ثبت طلاق را بپردازد.
در طلاق طلاق بنا به درخواست زوجین، پرداخت حق ثبت طلاق بر عهده زن خواهد بود.
در طلاق توافقی هزینه ثبت طلاق توافقی نصف است.
در ادامه مطلب به هزینه ثبت طلاق توافقی و نحوه پرداخت آن اشاره کرده ایم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

هزینه های ثبت طلاق

انواع دادخواست طلاق
تقدیم دادخواست طلاق به سه طریق انجام می شود: دادخواست از طرف زن، دادخواست از طرف مرد و یا دادخواست طلاق توافقی.

طلاق توافقی روند سریع تری نسبت به طلاق یکی از طرفین دارد. این نوع طلاق با کمک وکیل در کمترین زمان ممکن انجام می شود. حق الوکاله طلاق توافقی نیز بر اساس تعرفه حق الوکاله با توافق وکیل و موکل تعیین می شود که شامل هزینه دادرسی و ثبت نام در دفتر خدمات، مشاوره دادگاه تا اخذ تصمیم قطعی و گواهی می باشد.

هزینه دادخواست طلاق توافقی چقدر است؟
در صورتی که زوجین تصمیم به جدایی توافقی داشته باشند، هزینه ثبت طلاق، علاوه بر هزینه ثبت، شامل موارد دیگری نیز می شود. این موارد به اختصار در زیر ذکر شده است:

هزینه تنظیم و ثبت دادخواست طلاق در دفتر خدمات الکترونیک قضایی یا دفاتر دادگاه خانواده
هزینه دادرسی
هزینه مشاوره دادگاه در مراکز مشاوره خانواده
هزینه ثبت طلاق، در دفتر
حق الوکاله وکیل طلاق توافقی
طبق تعرفه تعیین شده توسط دفاتر ثبت طلاق. هزینه ثبت طلاق توافقی در سال ۱۴۰۱ حدود هجده میلیون ریال می باشد.

پس از پرداخت هزینه ثبت طلاق، مبلغ دیگری به عنوان هزینه مشاوره دادگاه یا حق داوری تعریف می شود که در صورت استفاده از داوران در دادگاه باید توسط زوجین پرداخت شود. این مبلغ در حال حاضر برای هر یک از طرفین ۸۰۰۰۰۰ ریال تعیین شده است.

هزینه مشاوره نیز مبلغی است که دادگاه برای راهنمایی زوجین از آنها دریافت می کند. هزینه مشاوره دادگاه در مجتمع های قضایی هر شهرستان نرخ متفاوتی دارد، این تعرفه سال ۱۴۰۱ برای هر یک از طرفین حدود هشتصد هزار ریال است.

تبصره در صورتی که دادخواست طلاق یک طرفه باشد و بعداً به طلاق توافقی تبدیل شود، پرونده برای داوری به دادگاه ارجاع می شود. واحد داوری دیوان نیز به ازای هر نفر ۸۰۰ هزار ریال به عنوان حق داوری دریافت می کند.

فرآیند انجام طلاق توافقی
برای انجام طلاق توافقی زوجین پس از توافقات لازم و نوشتن صورتجلسه تنظیم شده باید به صورت اینترنتی یا با مراجعه به دفاتر الکترونیک قضایی دادخواست خود را ثبت کنند.

پس از این مرحله با ارسال دادخواست طلاق به دادگاه خانواده با ارجاع زوجین به جلسات مشاوره خانواده به پرونده رسیدگی می شود. مشاور پس از صحبت با زوجین نظر خود را به دادگاه اعلام می کند و در صورت لزوم گواهی عدم سازش زوجین را صادر می کند.

پس از آن در مدت ۳ ماه از تاریخ ارسال گواهی عدم امکان سازش، زوجین می توانند با مراجعه به دفاتر رسمی ازدواج و طلاق نسبت به صدور حکم طلاق و ثبت طلاق اقدام نمایند.

نکاتی در مورد هزینه ثبت طلاق توافقی
پس از صدور گواهی عدم امکان سازش، هزینه ثبت طلاق در دفترخانه پرداخت می شود. تعرفه فعلی دفاتر طلاق برای ثبت طلاق توافقی که ۱۰ درصد آن به حساب دولت واریز می شود هشت و نیم میلیون ریال است. در تهران با توجه به محل دفتر، هزینه ثبت طلاق در دفاتر اسناد رسمی بین ۱۲ میلیون ریال تا ۱۸ میلیون ریال است.

توجه داشته باشید این مبلغ کل برای هر زوج تعریف شده است که با توافق یک نفر یا هر دو می تواند پرداخت شود.

همچنین در نظر داشته باشید که حق الزحمه وکالت طلاق توافقی شامل هزینه ثبت طلاق در دفترخانه نمی شود. بنابراین بهتر است وکیل مراحل ثبت طلاق را در دفترخانه انجام ندهد.

دلیل این توصیه این است که از آنجایی که درخواست زوجین حدود سه ماه طول می کشد، ممکن است هر یک از طرفین از درخواست جدایی پشیمان شوند و در این مدت بخواهند به زندگی مشترک خود بازگردند. پس می توان گفت یکی از مضرات طلاق توافقی سرعت و عجله در طلاق است.

اما در صورت تمایل زوجین به ثبت رای در دفاتر طلاق توسط وکیل، هزینه ثبت طلاق در دفاتر به اضافه حق الزحمه شاهد و حق الوکاله جداگانه اخذ می شود.

نتیجه

همانطور که گفته شد دفاتر اسناد رسمی در ازای ثبت پرونده هایی مانند ازدواج و طلاق از متقاضیان حق الامتیاز دریافت می کنند تا هزینه های خود را تامین کنند. بنابراین بخشی از هزینه ثبت طلاق مربوط به پرداخت هزینه دفتر است.

طلاق توافقی یکی از سریع ترین راه های جدایی زوجین است که علاوه بر هزینه ثبت طلاق شامل هزینه هایی مانند: هزینه دادخواست طلاق، هزینه دادرسی، هزینه جلسات مشاوره و … می باشد. هزینه حق الوکاله وکیل. این مبالغ دارای تعرفه های مشخصی هستند که طبق توافق طرفین توسط هر دو نفر یا یکی از زوجین پرداخت می شود.

در صورت نیاز می توانید برای دریافت مشاوره کاملا رایگان از وکیل من با شماره ۸۷۲۰-۶۰۰-۰۹۱۲ تماس بگیرید.

4.4/5 - (10 امتیاز)
tell
mobile
telegram
whatsapp