وکیل بیمه باربری در کنار احقاق حقوق مظلوم، انگیزه تجار و بازرگانان را نیز جهت ادامه فعالیت خود در امر تجارت بالاتر می برد. زیرا هنگامی که این افراد در می یابند در حین تجارت و جابجایی کالا در سطح داخلی و خارجی، وکیل بیمه باربری داخلی و وکیل بیمه باربری خارجی در کنار آنها قرار می گیرد و مانع از پایمال شدن حق آنها در برابر شرکت های بیمه حمل و نقل می شود، با اشتیاق و پشتکار بیشتری به واردات و صادرات می پردازند. وکیل متخصص بیمه باربری با تجربه و مهارت بالایی که دارد یک حامی بسیار ارزنده برای بیمه گذاران حمل و نقل تلقی می گردد.

ویژگی های بهترین وکیل بیمه باربری چیست؟
وکیل بیمه باربری، نیز مانند تمام وکلای دادگستری، جزو وکیل های پایه یک بوده که علاوه بر دفاع از حق و حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی نقش پر رنگی نیز در رونق اقتصاد کشور دارد.
یک وکیل بیمه باربری خوب و ماهر قادر هست هم به عنوان وکیل بیمه باربری داخلی و هم به عنوان وکیل بیمه باربری خارجی در کنار وارد کنندگان و صادرکنندگان کالا و خدمات به کشور قرار بگیرد.
وکلای بیمه باربری علاوه بر اینکه دارای تخصص بالا در رابطه با قوانین و مقرارت حاکم بر بیمه های داخلی و خارجی هستند به علت محدود کردن فعالیت خود به مسائل مرتبط با بیمه های حمل و نقل، تجربه بالایی نیز در این زمینه کسب کرده اند که خود این موضوع یک امتیاز خاص و ویژه برای آنان جهت بهتر پیش بردن پرونده های حقوقی مربوطه بشمار می رود. البته باید متذکر شد که محدوده فعالیت وکلا پس از کسب پروانه وکالت عام بوده و طبق قانون هیچ وکیلی برای قبول پرونده های ارجاع شده به مراجع قضایی از لحاظ نوع پرونده دارای محدودیت نیست.
بنابراین بکار بردن واژه هایی نظیر وکیل بیمه باربری، وکیل بیمه باربری داخلی، وکیل بیمه باربری خارجی و موارد مشابه به این معنا نیست که محدوده فعالیت آنها فقط مختص پرونده های مربوط به آن حوزه می باشد. بلکه منظور از بکار بردن آن پسوندها در کنار واژه وکیل اشاره به تخصص و تجربه بالایی وکیل دادگستری در آن حوزه دارد.
بطور کلی می توان گفت بهترین وکیل بیمه باربری کسی هست که حیطه فعالیت خود را فقط اختصاص به مسائل مربوط به بیمه های باربری داده و در کنار دانش حقوقی کسب کرده در مراحل تحصیلی با انجام پرونده های مشابه به تجارب بالایی در این زمینه خاص نیز دست یافته است.

بیمه باربری چیست؟
جابجایی کالا از محلی به محلی دیگر قدمت تاریخی بالایی دارد. بشر در طول تاریخ برای مبادله کالا با مخاطرات زیادی همراه بود. به نحوی که شاید به دلیل رویدادها و حوادثی که حین جابجایی رخ می داد فقط درصد کمی از بازرگانان موفق می شدند کالاهای خود را از مبدا به مقصد برسانند. به مرور زمان و با پیشرفت علم، تکنولوژی و سطح هوشیاری انسان، راه حل هایی ارائه شدند که بواسطه آنها بازرگانان با امنیت خاطر بیشتری به کسب و کار پرداختند.
بیمه باربری یکی از این راه حل های می باشد که توانسته خدمات بزرگی به این صنعت کند.
بیمه باربری، کالا را در برابر خطرات احتمالی که حین جابجایی ممکن است موجب وارد شدن خسارت به آن شود پوشش می دهد. طبق قانون در فرایند بیمه باربری، بیمه گذار که همان صاحب بار و کالا می باشد، مبالغی را مطابق با مفاد توافق شده در بیمه نامه به عنوان حق بیمه به بیمه گر می دهد. در عوض بیمه گر متعهد می شود تمام خسارت های وارده به بار را حین جابجایی جبران کند. لازم به ذکر هست که دامنه تعهد بیمه گر در همان حد و حدودی هست که در بیمه نامه تعیین شده است.

بیمه باربری چند نوع است؟
تقسیم بندی بیمه باربری بر اساس ملاک های متعددی صورت می گیرد که مهمترین آن بر اساس محدوده جغرافیای می باشد.
بیمه باربری بر اساس محدوده جغرافیایی به دو نوع تقسیم می گردد که شامل بیمه باربری داخلی و بیمه باربری خارجی یا بین المللی است.
در یک تقسیم بندی دیگر بیمه باربری بسته به نوع و شیوه جابجایی کالا طبقه بندی شده که بر این اساس شامل؛ بیمه حمل و نقل دریایی، بیمه حمل و نقل هوایی و بیمه حمل و نقل زمینی و ریلی می شود.

بیمه باربری داخلی چیست؟
مطابق با قوانین تجاری کشور ما در بیمه باربری داخلی، بیمه گر در مقابل دریافت حق بیمه از صاحب کالا متعهد می گردد در جریان جابجایی بار در داخل خسارات وارد شده بر بار را در اثر خطرهای تحدید کننده احتمالی بپردازد.
بیمه باربری داخلی، بیمه نامه ای هست که مبدا و مقصد کالا در آن محدوده داخلی کشور می باشد. به عبارت دیگر در این نوع بیمه، بیمه گر متعهد می گردد که فقط خسارات وارد به بار را در داخل کشور پرداخت کند.
بیمه حمل و نقل داخلی نیز دارای زیر مجموعه های دیگری نظیر؛ بیمه باربری درون شهری، بیمه باربری بیرون شهری، بیمه باربری تولیدات، بیمه باربری محصولات کشاورزی و غیره می باشد. لازم به ذکر هست که قوانین حاکم بر بیمه نامه های حمل و نقل داخلی قوانین و مقررات کشوری هستند مگر آنکه بقیه گر و بیمه گذار حین عقد قرارداد بیمه به صراحت مواردی را کم یا اضافه کرده باشند. ناگفته نماند که اکثر بیمه های باربری داخلی به صورت سالانه منعقد می شوند و پوشش آنها ممکن هست به صورت کامل، متوسط و کم باشد. یا اینکه بر اساس نوع بار خطراتی را که بیشتر کالا را تحدید می کند فقط مشمول بیمه قرار بدهند که حق بیمه نیز بر اساس نوع آن متفاوت هست.

بیمه باربری خارجی چیست و چند نوع است؟
بیمه باربری خارجی، بار را در سطح وسیع تری پوشش می دهد. این نوع بیمه برخلاف بیمه داخلی فقط محدود به داخل کشور نیست بلکه فارغ از اینکه کالا به چه شیوه ای جابجا می شود و در کجای دنیای بارگیری شده و در کدام نقطه دیگر تحویل داده می شود هر خسارتی که مطابق با قوانین بین المللی بیمه باربری و مفاد بیمه نامه به بار در حین جابجایی وارد شود بیمه گر موظف به پرداخت آن خواهد بود. بیمه خارجی بر اساس مبدا و مقصد کالا انواع مختلفی دارد که به شرح زیر هستند.

۱- بیمه باربری وارداتی:
کالا و اغلام وارداتی همانطور که از نام آنها مشخص هست از کشوری دیگر به داخل وارد می شوند و جزو تولیدات و کالاهای داخلی بشمار نمی روند. بنابراین مبدا کالای وارداتی یک کشور خارجی و مقصد آن داخل کشور است که بیمه گر از نقطه آغاز بارگیری تا محل تحویل موظف به پرداخت خسارت های وارده از خطرات احتمالی مقرر شده می باشد.

۲-بیمه باربری صادراتی:
این نوع بیمه باربری، شامل آن دسته از تولیدات داخلی بوده که به مقصد بازارهای جهانی از کشور خارج شده و در حال جابجایی با شیوه های مختلف حمل و نقل هستند. البته باید گفت که صادرات نفت شامل این نوع بیمه نمی باشد.

۳- بیمه باربری ترانزیت:
در این نوع بیمه حمل و نقل خارجی، نه مبدا و نه مقصد هیچکدام ایران نیست. بلکه کشور ایران فقط در مسیر حمل و نقل قرار دارد و بار حین جابجایی از ایران نیز گذر می کند.

۴- بیمه ترانزیت غیر عبوری:
در این نوع بیمه خارجی، نه تنها مقصود و مبدا کشور ایران نیست بلکه جابجایی کالا نیز در محدوده ای خارج از خاک ایران بوده و ایران در مسیر حمل و نقل قرار ندارد.

بیمه باربری دارای چه اهمیت هست؟
همانطور که مستحضر هستید؛ جابجایی بار و کالا بیشتر در حیطه فعالیت تجار می باشد و تجارت یکی از پایه های اصلی اقتصاد کشورها بشمار می روند. در صورتی که تجار نتوانند در یک فضای سالم و ایمن به کسب و کار خود بپردازند تاثیر بسیار منفی بر اقتصاد داخلی و ملی کشور خواهد گذاشت.
از آنجاییکه در صورت از بین رفتن و وارد شدن خسارت به کالا صاحب آن متحمل ضررهای زیادی می شود این موضوع تجار را از ادامه فعالیت دلزده می کند.
فلسفه ایجاد بیمه باربری نیز به همین موضوع برمی گردد. بیمه باربری داخلی و خارجی محیطی امن و بی دغدغه برای بازرگان فراهم می آورد تا بدون هیچ نگرانی بابت ضرر و زیان ناشی از جابجایی کالا به فعالیت خود بپردازند. به عبارت دیگر بیمه باربری موجب تضمین سلامت کالا برای صاحبان و جبران ضرر و زیان های ناشی از جابجایی و همچنین سبب گسترش و رونق تجارت می شود.

بیمه باربری شامل چه مواردی می شود؟
معمولا جابجایی کالا و بار به طرق مختلفی صورت می گیرد که هر کدام از آنها خطرات مختص به خود را دارند. به عنوان مثال در هنگام حمل بار به صورت دریایی ممکن هست کشتی باربری مورد حمله دزدان دریایی قرار گیرد و یا اینکه در اثر یک سانحه ای دریایی قرق گردد. یا اینکه در یک حمل و نقل ریلی و زمینی بر اثر آتش سوزی بار سوخته و کاملا از بین برود. بنابر این می توان نتیجه گرفت که دامنه خطراتی که بار در حال جابجایی را تحدید می کند بسیار وسیع هست و مهمترین آنها شامل؛ آتش سوزی، سرقت، شورش، جنگ داخلی و خارجی، زلزله، راهزنی، مصادره غیر قانونی، تصادفات جاده ای و ریلی، تصادم، سقوط هواپیمای باربری و بسیاری موارد دیگر. البته باید متذکر شد که صرفا یک بیمه باربری نمی تواند تمام مورد و خطرات را شامل شود. بیمه باربری فقط مشمول گزینه هایی خواهد بود که بطور صریح در قانون و مفاد بیمه نامه به آن اشاره شده است. مثلا در مواردی که صاحب بار خود در خسارت وارده به بارش نقش داشته باشد و با سوء نیت اینکار را انجام داده باشد یا بسته بندی بار مناسب نباشد هیچ بیمه ای او را تحت پوشش نمی دهد.

هنگام انتخاب وکیل بیمه باربری باید به چه نکاتی توجه داشت؟
همانطور که در مطالب قبلی اشاره کردیم، از لحاظ قانونی هیچ معیاری برای سنجش میزان تخصص یک وکیل در حوزه ای خاص وجود ندارد. بنابراین هنگام انتخاب وکیل نمی توان صرفا به اینکه یک وکیل خود را در یک زمینه مانند؛ بیمه حمل و نقل متخصص معرفی کرده است اکتفا کرد. بلکه لازم هست به روش های مختلف میزان تخصص او در زمینه مورد نظر سنجیده شود. معمولا بهترین و مناسب ترین راه حل جهت سنجش میزان مهارت یک وکیل بیمه باربری تمرکز بر سابقه و تجربه او در آن حوزه می باشد.
یک وکیل بیمه باربری داخلی و همچنین وکیل بیمه باربری خارجی در صورتی متخصص در این حوزه هست که پرونده های حقوقی زیادی را در رابطه با مسائل مربوط با بیمه های باربری انتخاب کرده و علاوه برآن به نتایج مناسب و قابل قبولی نیز در دعاوی آنها دست یافته باشد.
خوشبختانه از آنجایی که امروزه اکثریت وکلای مخصوصا وکلای درجه یک و کارآزموده رزومه و زمینه فعالیت خود را در سایت هایی که راه اندازه می کنند قرار می دهد سنجش آنها نسبت به گذشته کار چندان سختی نیست.

ضرورت انتخاب وکیل متخصص بیمه های باربری چیست؟
قصد و نیت بیمه گذار از پرداخت حق بیمه و هزینه کردن برای این مورد، پیشگیری از بروز خسارت و همچنین جبران صدمات و خسارت های وارده به کالا در حین جابجایی است. ما باید به این نکته مهم توجه داشت که صرفا پرداخت حق بیمه سبب تضمین حمایت بیمه گر از بیمه گذار در صورت آسیب دیدن بار در حین جابجایی نمی شود.
غالب افراد حقیقی و حقوقی، سود و منافع خود را در راس اهداف خود قرار می دهند و برای رسیدن به این هدف ممکن هست از هر راهی وارد شوند. معمولا مسائل حقوقی، مخصوصا مسائل مرتبط با حقوق بیمه باربری بسیار پیچیده و سردرگم کننده هستند. این موضوع به راحتی شرایط را برای بیمه گرها که دارای تجربه، مهارت و همچنین آگاهی کامل در رابطه مقررات و قوانین مربوط به این حوزه هستند، مهیا می کند، که در صورت وقوع حادثه و آسیب بار از دادن ضررهای وارده به بیمه گذار که طبق قوانین و مفاد بیمه نامه متعهد به پرداخت آن هستند سرباز زنند.
به همین سبب وجود یک وکیل ماهر، خبره و متخصص در زمینه بیمه های باربری در تجارت جزو مهمترین اصول برای موفقیت در این عرصه هست.
در انتهای مطالب باید متذکر شویم که یک وکیل بیمه باربری با جنم و کار بلد قادر هست هم به عنوان وکیل بیمه باربی داخلی و هم وکیل بیمه باربری خارجی برای شما ایفای نقش کرده و از حق و حقوق شما در داخل و خارج از کشور دفاع کند.

5/5 - (1 امتیاز)
tell
mobile
telegram
whatsapp